Muutosten hallinta

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita
Eeva Laajoella yrittäminen on verenperintöä.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

| |

Keltainen koulubussi vilahtaa ohi, kun Eeva Laajoki ja hänen puolisonsa Ismo Siitonen istuvat katukahvilassa New Orleansissa USA:ssa vuonna 2013. Se on siinä!

Pariskunta oli hieman aiemmin vuokrannut lopetetun huoltoaseman Hollolasta ja muuttanut sen jenkkityyliseksi burger-ravintolaksi, Pikakievariksi. Suosio yllätti heti alussa, vaikka markkinointi oli vähäistä.

– Tuplasimme liikevaihdon lähes joka viikko ja kuukausi. Ensimmäisen kesän aikana laajensimme keittiötä kolme kertaa. Työvoimasta oli huutava pula, joten otimme töihin kaikki tutun kaimat ja ihan jokainen, joka sattui kysymään töitä, muistelee Laajoki burger-ketjunsa ensi askelia.

KUKA: Eeva laajoki
IKÄ: 52
KOTIPAIKKA: 
Hollola
TAVOITE YRITTÄJÄNÄ: ”
Kaikki toimipisteet tekevät tulosta ja koko organisaatiossa on mukava työskennellä.”

YRITYS: bus burger oy
TOIMIALA: 
kahvila-ravintola
LIIKEVAIHTO: 
1,3 milj. euroa (2017)
HENKILÖSTÖ: 
20

Tilanpuute oli akuutti, sillä 24 asiakaspaikkaa täyttyivät hetkessä. Pariskunta lähti kehittelemään menestyskonseptia burgereiden syntysijoille, ja sitten ilmestyi keltainen bussi. Voisiko koulubussin ja huoltoaseman kytkeä toisiinsa myös fyysisesti?

Päivää myöhemmin he omistivat bussin, joka piti jollain ilveellä saada Suomeen. Pikakievarin nimi vaihtui Bus Burgeriksi, ja asiakaspaikat tuplaantuivat.

Vaikka läpi harmaan kiven

Laajoki on koulutukseltaan terveydenhoitaja, mutta jo opiskeluaikana hän kehitti lastenvaatebisneksen opiskelun, lastenhoidon ja talonrakennuksen ohessa ja ryhtyi elämään sillä. Vähitellen mukaan tulivat sisustustuotteet, kuten huonekalujen maahantuonti ja sisustustekstiilit.

Sitten hän valjasti kaksi rakasta harrastustaan yritystoimintaan, ruuanlaiton ja ratsastuksen. Ratsastuskoulu pyöri kuusi vuotta, kunnes Laajoki kyllästyi työskentelemään pakkasessa. Hän keskittyi miehensä kanssa pitopalveluun ja ravintolatoimintaan.

Ensimmäinen Bus Burger oli kallis, sillä bussin kuljetus ja yhdistäminen rakennukseen vaati rahaa ja lupia odotettua enemmän. Ravintola nousi pikkuhiljaa sitä mukaa, kun rahaa tuli sisälle. Toinen ravintola rakennettiin kerralla, mikä veti tuloksen ensi kertaa miinukselle 2017.

Eeva Laajoki
Eeva Laajoki suunnitteli sisustuksen yhdessä miehensä kanssa.

Viime vuodet hän on lentänyt paikasta toiseen ja sammutellut suuria ja pieniä paloja. Pientä helpotusta on tuonut se, että nyt molemmilla Bus Burgereilla on ravintolapäälliköt. Lisäksi toiminta on laajentunut kahteen Bus Gelatoon.

Työ on tullut uniin, jos unta on aina edes tullut.

– Ja ennen olin sitä mieltä, etten ole luonteeltani stressaaja, Laajoki huokaisee.

Yrittäjyys ja sisu voivat olla verenperintöä, sillä hänen isovanhempansa äidin puolelta toivat mausteita maailmalta Suomeen.

– Yrittäjänä pitää olla työnarkomaani ja uskoa lujasti itsensä. Olen ottanut hirveitä riskejä, sillä investoinnit ovat kalliita. Monet asiat olen tehnyt ja oppinut kantapään kautta. Periaatteenani on, että läpi vaikka harmaan kiven.

Idea jalostuu ketjuksi

Viime ajat Laajoki on keskittynyt franchise-ketjun luomiseen.

– Olen juuri saanut valmiiksi yrittäjän 50-sivuisen käsikirjan, jonka yrittäjä saa käteen.

Kirjassa kerrotaan kaikki tarpeellinen: arvot, reseptit, sisustus, miten kohdataan asiakkaat sekä valitaan tilitoimisto ja yhteistyökumppanit. Lisäksi Bus Burger kouluttaa yrittäjän ja henkilökunnan ja auttaa avaamisessa sekä luo yhteistä mainontaa.

Vastineeksi yrittäjä maksaa liittymismaksun ja suorittaa tietyn prosentin liikevaihdosta.

Brändi ja sisustus ovat pariskunnan käsialaa. Kontaktit sisustusalan tavarantoimittajiin ovat peruja aiemman yrittäjyyden vuosilta.

Kuinka löytää hyvä kokki?

Yllättäen haasteellisin asia Bus Burgerin pyörittämisessä on lähes sama kuin toiminnan alussa, henkilökunnan löytäminen.

– Rekrytointi on vaikeaa, varsinkin kokkipula on lähes krooninen. Kokkeja valmistuu koko ajan, mutta työ olekaan sitä, mitä moni odottaa.

Tv:n kokkisodat ovat kaukana todellisuudesta. Kiireisenä päivänä kokki seisoo koko ajan parilan äärellä ja paistaa pihvejä.

Lisäksi kesälomat osuvat sesongin aikaan, mikä ei ole helppo yhtälö sekään.

Paletin pyörittäminen on pakottanut miettimään, kuinka saadaan hyvä työilmapiiri ja porukka puhaltamaan yhteen hiileen.

– Kannustava ja positiivinen ilmapiiri on tosi tärkeää, ja se on jokaisen vastuulla. Homma hoituu, jos kaikki hoitavat tonttinsa ja joustavat tarvittaessa.

Tavoitteena on aika, jolloin Laajoki on tehnyt itsensä tarpeettomaksi. Siihen on vielä matkaa, sillä puhelin soi taukoamatta.

Lue myös Kuukauden yrittäjäksi valitusta Behmin pariskunnasta, joka pelasti pikkupaikkakunnan huoltamon lopettamiselta

Fakta

Kolme oppia yrittäjyydestä

1. Silmät auki. Etsi koko ajan ideoita ja katso, kuinka muut tekevät asioita. Kun menet esimerkiksi syömään, maistele erilaista ruokia ja mieti, mitä ne sisältävät.

2. Kohtaa ihminen. Ole aina iloinen ja avoin, kun kohtaat asiakkaan tai alaisen. Ihmiset soittelevat mihin aikaan vain, ja aina pitää olla valmis palvelemaan.

3. Ole rohkea. Uskallus on monelle esteenä yrittäjyyteen. En ole koskaan teettänyt mitään markkinatutkimuksia, vaan antanut vaiston ohjata.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

Turvaistuinten valmistaja minimoi viennin riskit agenttien avulla

Vantaalaisyritys Klippanilla on vientiagentteja 21 maassa. Agentti avaa ovet uusille markkinoille ja laittaa myös omia rahojaan likoon.

Yrittäjäksi lähes tuntemattoman kanssa – ”Kaverilta ei kehtaisi vaatia”

Mika Kultti ja Sakari Rahtu eivät juuri tunteneet toisiaan ennen yhteistä yritystä – eivätkä sen jälkeenkään. Silti heillä on menestyvä siivousalan tukku.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Pieni limutehdas Ahvenanmaalla kasvaa 256 omistajan voimin

Amalias Limonadfabrik lisäsi kapasiteettiaan joukkorahoituksen avulla. Myynnin kasvattaminen vaatisi isoja investointeja markkinointiin.

Sähköyrittäjä ei laske tunteja – onnistuminen motivoi rahaa enemmän

Pasi Kaskinen kutsutaan apuun, kun koneet pysähtyvät. Siinä sivussa sähköyrittäjä kehittelee työkaluja, joista ollaan kiinnostuneita ulkomaita myöten.

Puskaradio siivitti koirakouluttajan kansainvälistymistä – tavoitteena iso kasvuloikka USA:ssa

Noora Keskievarista ei pitänyt tulla yrittäjää, mutta pian hän suuntaa perheensä kanssa Teksasiin edistämään OneMind Dogin liiketoimia.

Vaatealan verkkokauppa kasvoi yksiön alkovista miljoonabisnekseksi

Tiina ja Petri Skinnari oivalsivat, että verkkokauppa menestyy vain hyvällä palvelulla. Disturb Scandinavian läpimurtoa seurasi muutto Vantaalta Lappiin.

Lataa lisää