Muutosten hallinta

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita
Eeva Laajoella yrittäminen on verenperintöä.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

| |

Keltainen koulubussi vilahtaa ohi, kun Eeva Laajoki ja hänen puolisonsa Ismo Siitonen istuvat katukahvilassa New Orleansissa USA:ssa vuonna 2013. Se on siinä!

Pariskunta oli hieman aiemmin vuokrannut lopetetun huoltoaseman Hollolasta ja muuttanut sen jenkkityyliseksi burger-ravintolaksi, Pikakievariksi. Suosio yllätti heti alussa, vaikka markkinointi oli vähäistä.

– Tuplasimme liikevaihdon lähes joka viikko ja kuukausi. Ensimmäisen kesän aikana laajensimme keittiötä kolme kertaa. Työvoimasta oli huutava pula, joten otimme töihin kaikki tutun kaimat ja ihan jokainen, joka sattui kysymään töitä, muistelee Laajoki burger-ketjunsa ensi askelia.

KUKA: Eeva laajoki
IKÄ: 52
KOTIPAIKKA: 
Hollola
TAVOITE YRITTÄJÄNÄ: ”
Kaikki toimipisteet tekevät tulosta ja koko organisaatiossa on mukava työskennellä.”

YRITYS: bus burger oy
TOIMIALA: 
kahvila-ravintola
LIIKEVAIHTO: 
1,3 milj. euroa (2017)
HENKILÖSTÖ: 
20

Tilanpuute oli akuutti, sillä 24 asiakaspaikkaa täyttyivät hetkessä. Pariskunta lähti kehittelemään menestyskonseptia burgereiden syntysijoille, ja sitten ilmestyi keltainen bussi. Voisiko koulubussin ja huoltoaseman kytkeä toisiinsa myös fyysisesti?

Päivää myöhemmin he omistivat bussin, joka piti jollain ilveellä saada Suomeen. Pikakievarin nimi vaihtui Bus Burgeriksi, ja asiakaspaikat tuplaantuivat.

Vaikka läpi harmaan kiven

Laajoki on koulutukseltaan terveydenhoitaja, mutta jo opiskeluaikana hän kehitti lastenvaatebisneksen opiskelun, lastenhoidon ja talonrakennuksen ohessa ja ryhtyi elämään sillä. Vähitellen mukaan tulivat sisustustuotteet, kuten huonekalujen maahantuonti ja sisustustekstiilit.

Sitten hän valjasti kaksi rakasta harrastustaan yritystoimintaan, ruuanlaiton ja ratsastuksen. Ratsastuskoulu pyöri kuusi vuotta, kunnes Laajoki kyllästyi työskentelemään pakkasessa. Hän keskittyi miehensä kanssa pitopalveluun ja ravintolatoimintaan.

Ensimmäinen Bus Burger oli kallis, sillä bussin kuljetus ja yhdistäminen rakennukseen vaati rahaa ja lupia odotettua enemmän. Ravintola nousi pikkuhiljaa sitä mukaa, kun rahaa tuli sisälle. Toinen ravintola rakennettiin kerralla, mikä veti tuloksen ensi kertaa miinukselle 2017.

Eeva Laajoki
Eeva Laajoki suunnitteli sisustuksen yhdessä miehensä kanssa.

Viime vuodet hän on lentänyt paikasta toiseen ja sammutellut suuria ja pieniä paloja. Pientä helpotusta on tuonut se, että nyt molemmilla Bus Burgereilla on ravintolapäälliköt. Lisäksi toiminta on laajentunut kahteen Bus Gelatoon.

Työ on tullut uniin, jos unta on aina edes tullut.

– Ja ennen olin sitä mieltä, etten ole luonteeltani stressaaja, Laajoki huokaisee.

Yrittäjyys ja sisu voivat olla verenperintöä, sillä hänen isovanhempansa äidin puolelta toivat mausteita maailmalta Suomeen.

– Yrittäjänä pitää olla työnarkomaani ja uskoa lujasti itsensä. Olen ottanut hirveitä riskejä, sillä investoinnit ovat kalliita. Monet asiat olen tehnyt ja oppinut kantapään kautta. Periaatteenani on, että läpi vaikka harmaan kiven.

Idea jalostuu ketjuksi

Viime ajat Laajoki on keskittynyt franchise-ketjun luomiseen.

– Olen juuri saanut valmiiksi yrittäjän 50-sivuisen käsikirjan, jonka yrittäjä saa käteen.

Kirjassa kerrotaan kaikki tarpeellinen: arvot, reseptit, sisustus, miten kohdataan asiakkaat sekä valitaan tilitoimisto ja yhteistyökumppanit. Lisäksi Bus Burger kouluttaa yrittäjän ja henkilökunnan ja auttaa avaamisessa sekä luo yhteistä mainontaa.

Vastineeksi yrittäjä maksaa liittymismaksun ja suorittaa tietyn prosentin liikevaihdosta.

Brändi ja sisustus ovat pariskunnan käsialaa. Kontaktit sisustusalan tavarantoimittajiin ovat peruja aiemman yrittäjyyden vuosilta.

Kuinka löytää hyvä kokki?

Yllättäen haasteellisin asia Bus Burgerin pyörittämisessä on lähes sama kuin toiminnan alussa, henkilökunnan löytäminen.

– Rekrytointi on vaikeaa, varsinkin kokkipula on lähes krooninen. Kokkeja valmistuu koko ajan, mutta työ olekaan sitä, mitä moni odottaa.

Tv:n kokkisodat ovat kaukana todellisuudesta. Kiireisenä päivänä kokki seisoo koko ajan parilan äärellä ja paistaa pihvejä.

Lisäksi kesälomat osuvat sesongin aikaan, mikä ei ole helppo yhtälö sekään.

Paletin pyörittäminen on pakottanut miettimään, kuinka saadaan hyvä työilmapiiri ja porukka puhaltamaan yhteen hiileen.

– Kannustava ja positiivinen ilmapiiri on tosi tärkeää, ja se on jokaisen vastuulla. Homma hoituu, jos kaikki hoitavat tonttinsa ja joustavat tarvittaessa.

Tavoitteena on aika, jolloin Laajoki on tehnyt itsensä tarpeettomaksi. Siihen on vielä matkaa, sillä puhelin soi taukoamatta.

Lue myös Kuukauden yrittäjäksi valitusta Behmin pariskunnasta, joka pelasti pikkupaikkakunnan huoltamon lopettamiselta

Fakta

Kolme oppia yrittäjyydestä

1. Silmät auki. Etsi koko ajan ideoita ja katso, kuinka muut tekevät asioita. Kun menet esimerkiksi syömään, maistele erilaista ruokia ja mieti, mitä ne sisältävät.

2. Kohtaa ihminen. Ole aina iloinen ja avoin, kun kohtaat asiakkaan tai alaisen. Ihmiset soittelevat mihin aikaan vain, ja aina pitää olla valmis palvelemaan.

3. Ole rohkea. Uskallus on monelle esteenä yrittäjyyteen. En ole koskaan teettänyt mitään markkinatutkimuksia, vaan antanut vaiston ohjata.

Yhtiökokous haltuun: Yrittäjä, perehdy ainakin näihin 5 seikkaan

Yhtiökokousaika lähestyy vauhdilla. Yrittäjän on syytä olla tietoinen ainakin yhtiökokouksia koskevista säännöksistä – lisäksi kokoukseen kannattaa varautua huolella. Asiantuntija kertoo vinkkinsä.

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”

Tuomo Saarni uudisti yli 90-vuotiaan Tam-Silkin toimintatavat ja markkinoinnin. Nyt kasvu-uralle kiihdyttänyt yritys on entistä useammalle tuttu tekijä, joka haastaa rohkeasti myös alan suuria yrityksiä.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Lataa lisää