Muutosten hallinta

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita
Eeva Laajoella yrittäminen on verenperintöä.

Eeva Laajoki rakastaa riskejä ja hulluja ideoita

Keltainen bussi kytkettiin ravintolaan, kun asiakaspaikat loppuivat. Hullu ajatus jalostui liikeideaksi ja lopulta hampurilaisketjuksi.

| |

Keltainen koulubussi vilahtaa ohi, kun Eeva Laajoki ja hänen puolisonsa Ismo Siitonen istuvat katukahvilassa New Orleansissa USA:ssa vuonna 2013. Se on siinä!

Pariskunta oli hieman aiemmin vuokrannut lopetetun huoltoaseman Hollolasta ja muuttanut sen jenkkityyliseksi burger-ravintolaksi, Pikakievariksi. Suosio yllätti heti alussa, vaikka markkinointi oli vähäistä.

– Tuplasimme liikevaihdon lähes joka viikko ja kuukausi. Ensimmäisen kesän aikana laajensimme keittiötä kolme kertaa. Työvoimasta oli huutava pula, joten otimme töihin kaikki tutun kaimat ja ihan jokainen, joka sattui kysymään töitä, muistelee Laajoki burger-ketjunsa ensi askelia.

KUKA: Eeva laajoki
IKÄ: 52
KOTIPAIKKA: 
Hollola
TAVOITE YRITTÄJÄNÄ: ”
Kaikki toimipisteet tekevät tulosta ja koko organisaatiossa on mukava työskennellä.”

YRITYS: bus burger oy
TOIMIALA: 
kahvila-ravintola
LIIKEVAIHTO: 
1,3 milj. euroa (2017)
HENKILÖSTÖ: 
20

Tilanpuute oli akuutti, sillä 24 asiakaspaikkaa täyttyivät hetkessä. Pariskunta lähti kehittelemään menestyskonseptia burgereiden syntysijoille, ja sitten ilmestyi keltainen bussi. Voisiko koulubussin ja huoltoaseman kytkeä toisiinsa myös fyysisesti?

Päivää myöhemmin he omistivat bussin, joka piti jollain ilveellä saada Suomeen. Pikakievarin nimi vaihtui Bus Burgeriksi, ja asiakaspaikat tuplaantuivat.

Vaikka läpi harmaan kiven

Laajoki on koulutukseltaan terveydenhoitaja, mutta jo opiskeluaikana hän kehitti lastenvaatebisneksen opiskelun, lastenhoidon ja talonrakennuksen ohessa ja ryhtyi elämään sillä. Vähitellen mukaan tulivat sisustustuotteet, kuten huonekalujen maahantuonti ja sisustustekstiilit.

Sitten hän valjasti kaksi rakasta harrastustaan yritystoimintaan, ruuanlaiton ja ratsastuksen. Ratsastuskoulu pyöri kuusi vuotta, kunnes Laajoki kyllästyi työskentelemään pakkasessa. Hän keskittyi miehensä kanssa pitopalveluun ja ravintolatoimintaan.

Ensimmäinen Bus Burger oli kallis, sillä bussin kuljetus ja yhdistäminen rakennukseen vaati rahaa ja lupia odotettua enemmän. Ravintola nousi pikkuhiljaa sitä mukaa, kun rahaa tuli sisälle. Toinen ravintola rakennettiin kerralla, mikä veti tuloksen ensi kertaa miinukselle 2017.

Eeva Laajoki
Eeva Laajoki suunnitteli sisustuksen yhdessä miehensä kanssa.

Viime vuodet hän on lentänyt paikasta toiseen ja sammutellut suuria ja pieniä paloja. Pientä helpotusta on tuonut se, että nyt molemmilla Bus Burgereilla on ravintolapäälliköt. Lisäksi toiminta on laajentunut kahteen Bus Gelatoon.

Työ on tullut uniin, jos unta on aina edes tullut.

– Ja ennen olin sitä mieltä, etten ole luonteeltani stressaaja, Laajoki huokaisee.

Yrittäjyys ja sisu voivat olla verenperintöä, sillä hänen isovanhempansa äidin puolelta toivat mausteita maailmalta Suomeen.

– Yrittäjänä pitää olla työnarkomaani ja uskoa lujasti itsensä. Olen ottanut hirveitä riskejä, sillä investoinnit ovat kalliita. Monet asiat olen tehnyt ja oppinut kantapään kautta. Periaatteenani on, että läpi vaikka harmaan kiven.

Idea jalostuu ketjuksi

Viime ajat Laajoki on keskittynyt franchise-ketjun luomiseen.

– Olen juuri saanut valmiiksi yrittäjän 50-sivuisen käsikirjan, jonka yrittäjä saa käteen.

Kirjassa kerrotaan kaikki tarpeellinen: arvot, reseptit, sisustus, miten kohdataan asiakkaat sekä valitaan tilitoimisto ja yhteistyökumppanit. Lisäksi Bus Burger kouluttaa yrittäjän ja henkilökunnan ja auttaa avaamisessa sekä luo yhteistä mainontaa.

Vastineeksi yrittäjä maksaa liittymismaksun ja suorittaa tietyn prosentin liikevaihdosta.

Brändi ja sisustus ovat pariskunnan käsialaa. Kontaktit sisustusalan tavarantoimittajiin ovat peruja aiemman yrittäjyyden vuosilta.

Kuinka löytää hyvä kokki?

Yllättäen haasteellisin asia Bus Burgerin pyörittämisessä on lähes sama kuin toiminnan alussa, henkilökunnan löytäminen.

– Rekrytointi on vaikeaa, varsinkin kokkipula on lähes krooninen. Kokkeja valmistuu koko ajan, mutta työ olekaan sitä, mitä moni odottaa.

Tv:n kokkisodat ovat kaukana todellisuudesta. Kiireisenä päivänä kokki seisoo koko ajan parilan äärellä ja paistaa pihvejä.

Lisäksi kesälomat osuvat sesongin aikaan, mikä ei ole helppo yhtälö sekään.

Paletin pyörittäminen on pakottanut miettimään, kuinka saadaan hyvä työilmapiiri ja porukka puhaltamaan yhteen hiileen.

– Kannustava ja positiivinen ilmapiiri on tosi tärkeää, ja se on jokaisen vastuulla. Homma hoituu, jos kaikki hoitavat tonttinsa ja joustavat tarvittaessa.

Tavoitteena on aika, jolloin Laajoki on tehnyt itsensä tarpeettomaksi. Siihen on vielä matkaa, sillä puhelin soi taukoamatta.

Lue myös Kuukauden yrittäjäksi valitusta Behmin pariskunnasta, joka pelasti pikkupaikkakunnan huoltamon lopettamiselta

Fakta

Kolme oppia yrittäjyydestä

1. Silmät auki. Etsi koko ajan ideoita ja katso, kuinka muut tekevät asioita. Kun menet esimerkiksi syömään, maistele erilaista ruokia ja mieti, mitä ne sisältävät.

2. Kohtaa ihminen. Ole aina iloinen ja avoin, kun kohtaat asiakkaan tai alaisen. Ihmiset soittelevat mihin aikaan vain, ja aina pitää olla valmis palvelemaan.

3. Ole rohkea. Uskallus on monelle esteenä yrittäjyyteen. En ole koskaan teettänyt mitään markkinatutkimuksia, vaan antanut vaiston ohjata.

Toimitusjohtajasta yrittäjäksi: Olen tuntenut itseni yrittäjäksi koko työurani ajan

Ennen Tony Saarinen oli toimitusjohtaja isossa firmassa, nykyään hän on yrittäjä. Saarisella on kaksi periaatetta: pitää tuntea oma bisnes ja rakentaa hyvä tiimi.

Controllerista kaupalliseksi taiteilijaksi: Laura Huhtakallio vaihtoi palkkatyön taiteeseen, mutta excelistä hän ei luovu

Nurkissa lojuvat taulut muuttivat Laura Huhtakallion elämän suunnan. Hänestä tuli taiteilija, jonka maalaukset liikkuvat somessa uudelle omistajalle vain minuuteissa.

Palkittu live-kuvittaja elää unelmaansa: ”Hauska nähdä kuuden äijän firmoja, joilla on sama liikevaihto kuin itselläni”

Linda Saukko-Rauta on menestynyt yksinyrittäjä, joka teki heti tämän haastattelun jälkeen päätöksen ensimmäisen työntekijänsä palkkaamisesta.

Kymmenen vuoden jälkeen hurjaan kasvuun: Taitonetti ymmärsi markkinoinnin arvon

Käytettyjä tietokoneita huoltava ja myyvä oululaisyritys tajusi markkinoida myös naisille ja nuorille.

8 miljoonan euron investointi täyskäyttöön: Ahvenanmaalainen panimo tähtää suuriin kasvulukuihin Ruotsissa

Ahvenanmaalainen Stallhagen pyrkii ruotsalaisten kauppojen hyllyille uuden sivukonttorin voimin.

Lohenpaistosta maailmalle ja takaisin Lappiin – Niina Pietikäinen palasi erämaahan ja kasvoi perheyrityksen toimitusjohtajaksi

Kolmannen polven perheyrittäjän katse on vahvasti tulevaisuudessa. Länsi-Lappiin on tarkoitus houkutella lisää matkailijoita muutenkin kuin talvikaudella.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Hallitus ja advisory board – yhtäläisyydet, erot ja mahdollisuudet

Hallitus ja advisory board ovat kummatkin yritykselle hyödyllisiä apuvälineitä toiminnan kehittämiseen. Miten ne eroavat toisistaan?

Sukupolvenvaihdosta ei kannata karsastaa – Uusi sukupolvi tarjoaa tuoreita näkökulmia yrittäjyyteen

Perheyrityksen jatkajan on helpompi kehittää yrityksen toimintaa uusin silmin, kirjoittavat Pentisol Oy:n Jari ja Sanna Mäkinen.

Lataa lisää