Muutosten hallinta

Haluan olla työnantaja, jollaista arvostaisin itsekin

Jarkko Myllymäki

Kirjoittaja on ravintolakonserni Juuri Yhtiöiden toinen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja. Juuri Yhtiöihin kuuluvat muun muassa ravintolat Juuri ja Latva sekä Pihka-lounasravintolaketju.

Haluan olla työnantaja, jollaista arvostaisin itsekin

Moni arvostaa palkkapussin muhkeutta enemmän sitä, että töissä on hyvä olla, kirjoittaa Juuri Yhtiöiden Jarkko Myllymäki.

|

Minulle on ollut alusta asti tärkeää olla sellainen työnantaja, jolla haluaisin olla itsekin töissä. Olen tehnyt koko urani ravintolahommia. Kaikki on lähtenyt siitä, miltä minusta on tuntunut ollessani muilla töissä. Huomasin jo varhain, että hyvällä työnantajalla on merkitystä. Niinpä otin työpaikoissani oppia siitä, mitä haluan tehdä samalla tavalla ja mitä taas tekisin toisin.

Varsinkin pienemmissä yrityksissä se vaikuttaa paljon, että yrittäjä näkyy ja on itse mukana tekemisessä. Vaikka teen nykyisin melkein pelkkää toimistohommaa, osallistun jonkin verran myös suorittavaan työhön. Työntekijät kyselevätkin jatkuvasti, milloin tulet taas meille hommiin. Tiedän heidän arvostavan sitä, että ylipäänsä osallistun ja että myös tunnen heidät.

Me yrittäjät olemme myös samalla tasolla työntekijöiden kanssa, emme nosta itseämme jalustalle. Jos mielessä on jotain isompaa, siitä voi tulla juttelemaan suoraan meillekin.

Kaikki on lähtenyt ravintola Juuresta. On tietynlainen Juuren henki ja fiilis, joka on levinnyt myös muihin ravintoloihimme. 14 vuodessa olemme kasvaneet 130 työntekijän yritykseksi.

Palvelualalla työntekijät ovat tärkein voimavara. He ratkaisevat menestymisen joka päivä. Siksi työntekijöiden kuunteleminen on todella tärkeää. Uskon työntekijöidemme arvostavan meillä avoimuutta ja hyvää fiilistä. Emme välttämättä ole Helsingissä parasta palkkaa maksava alan yritys mutta kaikille se ei ole ratkaisevinta. Jos on hyvä olla töissä, sillä on isompi merkitys itsessään.

Samalla on muistettava, että tulostakin on pakko saada. Kaikessa ei voi mennä loputtomasti työntekijät edellä. Esimerkiksi yhdessä vaiheessa meillä oli vuoroissa vähän liikaakin henkilökuntaa, jotta kaikilla olisi hyvä olla eikä kenelläkään olisi liian kova kiire. Siitä seurasi taloudellisia ongelmia. Nykyään seuraamme palvelukatetta tarkemmin ja yksiköissäkin seurataan tehoja tarkemmin.

Ravintola-alan työvoimapulasta puhutaan paljon, mutta meillä on ollut jo pitkään hyvä tilanne ja olemme löytäneet ammattitaitoisia tekijöitä. Meillä on hyvin paljon työntekijöitä, jotka ovat tunteneet toisensa ennestään. Siitä on syntynyt yhteisöllisyyttä, joka on meille rikkaus. Heti alussa meille tuli töihin kavereita ja vanhoja työkavereita, heidän kauttaan lisää kavereiden kavereita ja sitä rataa. Moni työntekijä on suositellut kaveriaan vapaaseen paikkaan.

Olemme saaneet huomiota ja kuulleet kaupungilla, että meitä pidetään hyvänä työnantajana. Viime vuonna Juuri sai alan paras työnantaja -tunnustuksen, kun ravintola-alan verkkomedia Viisi Tähteä listasi Suomen 50 parasta ravintolaa. Se oli hieno tunnustus, koska siitä äänestivät alamme ammattilaiset.

Miksi työnantajamielikuva on yritykselle tärkeä?

Yrittäjän suurin haaste on se, että potentiaaliset työntekijät eivät tiedä yrityksestä mitään.

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Hyvän työyhteisön merkki on se, miten konfliktitilanteet pystytään käsittelemään.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

Kuinka paljon pitäisi nukkua? Uni vaikuttaa lähes kaikkeen

Ihminen tarvitsee vähintään 7–8 tunnin yöunet. Myös unen laatu ratkaisee palautumisen.

Kiinnostaako pääomasijoittaja? Tällainen on sijoituksen polku

Pääomasijoituksen polku rakentuu karkeasti neljästä osasta. Tavoitteena on aina exit.

Kova kasvu vaatii rahaa – Milloin pääomasijoittaja on hyvä vaihtoehto?

Pääomasijoittaja edellyttää yrittäjältä näyttöjä. Rahan lisäksi sijoittaja tuo yritykseen osaamista.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Mitä arvot kertovat yrityksestäsi? Vältä näitä sanoja

Yleisimpien fraasien julistaminen ja ”pakkovastuullisuus” ovat epäuskottavia.

Mikä on unelmasi ja miten sen voi saavuttaa?

Visio ja strategia täytyy miettiä huolella ja välttää turhia latteuksia.

Lataa lisää