Muutosten hallinta

Hattufirma nuorentui kerralla – saa markkinointiin vetoapua bloggaajilta
KN Collectionin toimitusjohtaja ja luova johtaja Kati Niemi iloitsee siitä, että nuoret aikuiset ovat löytäneet hatut viime vuosina. Kuvassa hänen kanssaan esiintyy perheen koira Moka.

Hattufirma nuorentui kerralla – saa markkinointiin vetoapua bloggaajilta

Kati Niemi laittoi uusiksi mallistot, markkinoinnin ja myynnin. Niin perheyrityksestä kuoriutui KN Collection.

|

Kun Kati Niemi otti perheensä hattuyrityksen nimiinsä kymmenen vuotta sitten, hän halusi saada parikymppisetkin innostumaan päähineistä. Siihen asti hattuja oli valmistettu ennen kaikkea vanhempia asiakkaita silmällä pitäen.

– Näin jo kymmenen vuotta sitten, että sama hattu ja malli voi sopia kaksi- ja kahdeksankymppiselle. Sellaisella punaisella langalla olen tehnyt aina mallistoa, Niemi kertoo.

Hän oli itsekin vasta 24-vuotias yrittäjäksi ryhtyessään. Niemeä ennen perheyritys Jorretuotteen pyörittämisestä vastasivat hänen veljensä Ilkka Niemi ja isänsä Jorma, joka oli perustanut yrityksen vuonna 1981.

Päätös perheyrityksen jatkajaksi lähtemisestä ei ollut helppo. Niemi sanoo pohtineensa asiaa noin vuoden päivät. Pieni yritys oli vuonna 2008 haastavassa tilanteessa, ja hän tiesi, että moni asia pitää miettiä uusiksi.

– Uudistushalu oli kova siinä vaiheessa, koska se oli pakon sanelemaa.

Kun päätös syntyi, Niemi osti veljensä osakkeet ja palkkasi työntekijän avukseen.

Rentoutta pukeutumiseen

Kaupallisen koulutuksen saanut Niemi alkoi suunnitella uusia hattuja itse. Hän nimesi malliston omien nimikirjaintensa mukaan KN Collectioniksi. Sillä nimellä tuotteet tunnetaan tänäkin päivänä.

– Omat nimikirjaimet ovat motivoineet matkan varrella todella paljon. Kun teen tätä vahvasti oman nimeni ja persoonani kautta, haluan tehdä asiat hyvin tuotannon joka vaiheessa. Tuotteen laatu ja vastuullisuus valmistuksesta ja materiaaleista lähtien on meille hyvin tärkeää.

Naisten ja miesten hatut valmistetaan Italiassa ja Puolassa pienissä perheyrityksissä.

Yritys oli keskittynyt alkuvuosistaan lähtien naisten juhlahattuihin ja angoramyssyihin. Niemen aloittaessa ne kävivät vielä hyvin kaupaksi. Sittemmin pukeutuminen on muuttunut kauttaaltaan rennommaksi.

Malliston uudistuminen on Niemen mukaan välttämätöntä.

– Kun alamme myydä uutta mallistoa, tukkupuolella asiakkaan ensimmäinen kysymys on, mitä uutta mallistosta löytyy. Haluan itsekin uudistaa sitä joka vuosi. Malliston kehittäminen on yksi kiinnostavimmista asioista luovalla-alalla.

Niemi seuraa tarkkaan, mitkä värit, materiaalit ja mallit kiinnostavat asiakaskuntaa. Tällä hetkellä kaupaksi käyvät hyvin esimerkiksi rennommat naisten lipalliset hattumallit ja miesten huopahatut ja lätsät.

– Hattu on ihana: vain mielikuvitus on rajana. Kaupallisuus pitää muistaa, mutta positiivista huomiota voi herättää jollain hassulla jutulla.

Esimerkkinä Niemi mainitsee leikkisät tupsun. Ensi talven päähineissä on myös esimerkiksi pehmeää keinoturkista ja samettia.

Niemi sanoo suunnittelevansa skandinaavista makua silmällä pitäen. Yrityksellä on myös vientiä Ruotsiin ja Venäjälle. Joka maassa on hieman erilainen maku. Esimerkiksi Ruotsissa myy keinoturkis ja baskerit, mutta eivät niinkään naisten lipalliset hattumallit.

Yhteistyötä bloggaajien kanssa

Muodonmuutoksen ovat kokeneet myös yrityksen markkinointi ja myynti. Kymmenen vuotta sitten sillä ei ollut kunnon nettisivuja eikä tuotekuvastoja. Ne, sosiaalinen media ja kauniit kuvat ovat nyt KN Collectionin markkinoinnin kulmakiviä.

– Hengitän itse markkinointia ja hyviä kuvia. Ne ovat minulle sydämenasia, Niemi sanoo.

Niihin panostaminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että uusien mallistojen lookbook-kuvat syntyvät ammattikuvaajien, mallien ja stailistien avulla.

Nuorempaa asiakaskuntaa yritys tavoittaa sosiaalisessa median ja muotiblogien kautta.

Bloggaajat tulivat Niemelle tutuksi jo yrittäjyyden alkutaipaleella. Siihen maailmaan hänet tutustutti hänen hyvä ystävänsä, suosittua Pupulandia-blogia pitävä Jenni Rotonen. Rotonen toimii myös tänä vuonna KN Collectionin AW18/19 -päämalliston kasvona.

Kun Niemi kysyy kauniita kuvia ottavilta bloggaajilta, saako jakaa näiden kuvia KN Collectionin Instagram-tilillä, hän ajattelee sen hyödyttävän heitä kaikkia.

– Yhteistyö bloggareiden kanssa on tullut osittain heidän kiinnostuksestaan päähineitämme kohtaan, ja heidän ansiostaan myös nuoremmat hatunkäyttäjät ovat löytäneet meidät.

Niemen mukaan siitäkin on toki ollut hyötyä, että hatut ovat olleet taas muodissa useamman vuoden.

Hatuista asustemerkiksi

KN Collectionin hattuja myydään ympäri Suomea. Muun muassa tavarataloketju Stockmann on yrityksen pitkäaikainen kumppani. Niemen mukaan isot tavarataloketjut ovat perheyritykselle tärkeä myynnin kivijalka. Rakenteilla on myös oma verkkokauppa, joka on aukeamassa syyskuussa.

Niemen uudistushalu ei ole missään vaiheessa loppunut.

– Tällä hetkellä tuntuu kilpajuoksulta, että pysyy kaiken muutoksen perässä. Kolmen, neljän viime vuoden aikana moni ala on kokenut mullistuksia. Toki se vaikuttaa myös meihin.

Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna noin 730 000 euroa. Kasvua oli lähes 20 prosenttia edellisvuoteen.

Niemi on ylpeä siitä, että panostukset markkinointiin ja uudistumiseen on tehty omarahoitteisesti.

– Jos jotain vuoden lopussa jää, se laitetaan yrityksen kehittämiseen.

Laadukkaita hattuja ei ole jatkossakaan tarkoitus unohtaa, mutta jo nyt mallistoa täydentävät laukut ja huivit. Se on suunta, johon Niemi vie yritystään tulevaisuudessa.

– Haluan nähdä KN Collectionin skandinaavisena asustemerkkinä.

Fakta

Kati Niemen oivallukset yrittäjänä

Kullanarvoiset työntekijät. ”Hyvien, luotettavien työntekijöiden löytäminen on äärimmäisen tärkeää. He täydentävät yrittäjän omaa osaamista. KN Collectionissa on lisäkseni kaksi vakituista työntekijää ja kolmas aloittaa syksyllä. Mieheni tuli töihin 2,5 vuotta sitten. Hänen kanssaan olemme pystyneet nostamaan yrityksen seuraavalle tasolle.”

Muutoshalu. ”Muutoshalukkuus on meillä sisäänrakennettu voimavara. Täytyy ymmärtää ja hyväksyä, että muutos on tätä päivää. Välillä muutoksen määrä hirvittää, mutta toisaalta melkeinpä nautin siitä. Jos pelkää muutosta, ei ehkä kannata lähteä yrittäjäksi.”

Kokeileminen kannattaa. ”Meillä on kaikkeen sellainen asenne, että kokeillaan rohkeasti. Kun esimerkiksi lähdimme miettimään vientiä Ruotsiin, soitin ex tempore eräälle agentille ja kysyin, miten markkina toimii. Hänestä tulikin agenttini. Se oli tietyllä tapaa sattuman kauppaa, että soitin juuri oikealle ihmiselle. Mitään ei voi saada, jos ei yritä, tee eikä ajattele isosti.”

Hullut haasteet houkuttelivat – Kanada sai jäädä, kun vanhemmat pyysivät perheyrityksen jatkajaksi

Milla Korpela otti veljensä kanssa vastuun vanhempiensa yrityksestä. Puolentoista vuoden siirtymäaika antoi hyvät valmiudet työhön.

Tytär otti ohjat muovisaumaamossa: Turha väliporras jäi historiaan

Saintexin toimitusjohtajan Susanna Blomqvistin mukaan yhteishenki on parantunut, kun työntekijät on otettu mukaan tekemään päätöksiä.

Tytär mylläsi perheyrityksen täysin – jäljelle jäi brändi ja hyvä henki

Elina Illukka on kasvattanut Eläinlääkäriasema Pet-Vetiä rohkeasti uudistaen. Muutoksen johtaminen on vaatinut kylmähermoisuutta.

Liika rönsyily on iso riski – yrittäjä tajusi sen vaikeimman kautta

Kuopiolainen Medikro oli mennä nurin 1990-luvun lamassa. Paluu vanhaan visioon auttoi oikeille raiteille.

Uusi omistaja pisti tuulemaan – näin yritys muuttui

Muovialan yritystä johtavan Wille Viittasen halu uudistua potkii eteenpäin.

Lataa lisää