Muutosten hallinta

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen
Edelläkävijä Jalotofu saa nykyään tehdä paljon enemmän töitä pitääkseen kiinni markkinaosuuksista, toimitusjohtaja Stig Westerlund sanoo.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

|

Oikea ajoitus on ratkaiseva tekijä yrityksen menestyksen kannalta, mutta sopivan hetken tunnistaminen etukäteen on useimmiten lähes mahdotonta.

Jalotofu-tuotemerkistä tunnetun Soya Oy:n toimistusjohtaja Stig Westerlund kertoo, että tofuyritys oli noin 20 vuotta aikaansa edellä.

– Emme mitenkään tienneet ajankohdan olevan oikea, mutta teimme sen, mitä halusimme tehdä ja minkä koimme tärkeäksi, hän sanoo.

Westerlund oli aikaisemmin tehnyt autoasentajan töitä Hangossa, mutta 1990-luvun lama johti työttömyyteen. Pari vuotta ennen sitä Henrik Nyberg oli perustanut kaksi yritystä: Makrobioksen ja Soya Oy:n, jotka molemmat ovat erikoistuneet itämaiseen filosofiaan perustuvaan kasvisruokaan.

Westerlund ja hänen veljensä Sven olivat aikaisemmin tutustuneet Nybergiin ja kehittivät hänen yrityksilleen tuotantolaitteita muun muassa tempen valmistukseen.

– Kun minusta tuli työtön, kävi niin, että Soya Oy tarvitsi jonkun vetämään toimintaa, joten päätin ostaa osakkeita, Westerlund kertoo.

Kulut pienemmäksi tehtaalla asumisella

Soya Oy perustettiin vuonna 1989 Tammisaaressa, jossa yritys toimii edelleen.

Yritys teki jo alkuvaiheessa isoja investointeja koneisiin ja tuotantolaitteisiin, minkä johdosta yrityksen talous oli tiukoilla.

Westerlund kertoo asuneensa tehtaalla jonkin aikaa pienentääkseen kuluja. Siinä vaiheessa tukkutuotteita myyvä sisaryhtiö Makrobios oli tärkeä tuki.

Luovuttaminen ei kuitenkaan missään vaiheessa ollut vaihtoehto.

Kannattavuutta oli tarpeeksi, jotta pystyin elämään yrityksen tuotoilla. Olen myös aika itsepäinen, Westerlund sanoo.

Nimi: Stig Westerlund
Ikä: 54
Asuu: Hangossa
Motto yrittäjänä: Tuloksen saavuttamiseen tarvitaan kaikkia.

Yrityksen alkuaikoina ei vielä puhuttu hiilidioksidipäästöjen vaikutuksesta ilmastoon, mutta resursseista kyllä. Westerlund mainitsee näiltä ajoilta muun muassa kirjan Diet for a small planet. Olemassa oli siis huoli siitä, että maapallon resurssit eivät riitä, ellei ruoantuotannon kestävyyttä oteta huomioon.

1990-luvun alussa myöskään luomutuotteet eivät olleet mikään juttu Suomessa, mutta Jalotofu on alusta asti käyttänyt luomusoijaa. Aluksi soija ostettiin Yhdysvalloista, koska siellä oli jo silloin olemassa luomustandardi. Nykyään yritys käyttää yhä enemmän eurooppalaista soijaa.

– Nämä asiat ovat olleet tärkeä osa filosofiaamme alusta lähtien. Ruoan pitää olla luomua ja reilusti tuotettua.

Oikean hetken huomaavat myös kaikki muut

Viime vuosina Jalotofun tofusta on tullut suosittu tuote suomalaisissa ruokakaupoissa, mutta matka sinne oli pitkä. Suomalaisten alkaessa syödä enemmän tofua työstä tuli osittain helpompaa, mutta samaan aikaan yritys kohtasi uusia haasteita ja vaatimuksia.

– Kasvavalla sektorilla pitää koko ajan kehittyä ja jatkokouluttautua. Työ vaatii myös fokusta ja erikoistumista.

Tärkeä oppi toimitusjohtajalle on ollut, ettei kaikkea voi tehdä itse. Pitää palkata ihmisiä, joilla on itseltä puuttuvaa osaamista ja kompetenssia. Yrityksen kasvaessa Westerlund on myös osallistunut yritysjohtamisen koulutuksiin.

– Olen useasti sanonut, etten olisi edes aloittanut näitä hommia, jos olisin tiennyt, miten tässä käy. Toisaalta en ole samaan aikaan haaveillut mistään muusta.

Westerlund sanoo tehneensä useita virheitä vuosien saatossa – muun muassa liian aikaisia investointeja tai investointeja vääriin kohteisiin. Mutta hän on myös tehnyt paljon hyviä investointeja ja päätöksiä.

– Ja kun oikea hetki tuotteelle koittaa, kaikki muutkin huomaavat sen. Markkinat ylikuumenevat ja kilpailu kovenee. Meillä tosin on todella suuri etu: olimme niin ajoissa liikkeellä ja tuotemerkkimme tunnetaan tällä sektorilla.

Westerlund ei siis oikeastaan kadu aikaisia investointeja, vaikka ne eivät juuri silloin aina tuntuneet niin kannattavilta.

– Jos vaan voi, kannattaa olla mahdollisimman ajoissa liikenteessä, ja joko tietää että oikea aika vielä koittaa tai sitten pitää olla vähän tuuria.

Tavoitteena opettaa suomalaiset syömään tofua

Vaikka ilmastosta keskustellaan päivittäin ja yhä useampi syö kasvisruokaa, on tofun kulutus Suomessa vielä alhaista. Westerlundin mukaan suomalaiset söivät muutama vuosi sitten vain 100 grammaa tofua vuodessa per henkilö. Edelläkävijänä Jalotofulla on ollut tärkeä rooli opettaa suomalaisia syömään tofua.

– Tavoitteemme on yksi kilo, joten hommaa on vielä paljon.

Tofun kasvattaessa suosiotaan myös kilpailu kovenee. Viime vuosien aikana markkinoille on tullut paljon uusia tekijöitä. Vielä kymmenisen vuotta sitten Jalotofu oli melko yksin markkinoilla.

– Silloin meillä oli varaa tehdä virheitä ja vääriä investointeja. Nyt strategia on erittäin tärkeä. Meillä on hyvä konsepti ja selkeä visio siitä, minne olemme menossa, Westerlund sanoo.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Insinööri halusi palavasti yrittäjäksi – Ruumiskylmiö vaihtui salaatiksi

Kuukauden yrittäjä Samuli Laurikainen viljelee salaattia espoolaisessa teollisuushallissa. Menestys on vaatinut positiivista elämänasennetta ja epämukavuusalueella viihtymistä.

Starttirahaa tuhansille joka vuosi – Vihanneskaivertaja sai apua markkinointiin

Starttiraha vauhditti Nittiya Kosan Fruit Garden -yrityksen liiketoimintaa ensimmäisen yrittäjyysvuoden aikana.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

5 faktaa IPR-oikeuksista – Älä tee ilmaista työtä kilpailijalle, vaan suojaa yksinoikeutesi

Yrittäjä, kiinnostaako tuotteesi tai brändisi muitakin kuin itseäsi? Jos kyllä, toivottavasti IPR-asiasi ovat ajan tasalla. Huolehdi ainakin nämä asiat kuntoon.

Yrittäjä muutti oman nimensä, jotta firman nimi jäisi vessaa tarvitsevan mieleen

PasiKuikka Oy:n toimitusjohtaja Tomi Kuikka painottaa, että firman nimi ei johda mihinkään, jos asenne, palvelu ja kalusto eivät ole kunnossa.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Lataa lisää