Muutosten hallinta

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen
Edelläkävijä Jalotofu saa nykyään tehdä paljon enemmän töitä pitääkseen kiinni markkinaosuuksista, toimitusjohtaja Stig Westerlund sanoo.

Tofuyritys oli aikaansa edellä – Toiminta kääntyi kunnolla kannattavaksi vasta 20 vuoden jälkeen

Yrityksen perustaminen liian aikaisessa vaiheessa saattaa tulla kalliiksi. Varhainen panostus voi kuitenkin luoda myös hyvän perustan toiminnalle: Jalotofun valttikortti on nyt suuri etumatka kilpailijoihin.

|

Oikea ajoitus on ratkaiseva tekijä yrityksen menestyksen kannalta, mutta sopivan hetken tunnistaminen etukäteen on useimmiten lähes mahdotonta.

Jalotofu-tuotemerkistä tunnetun Soya Oy:n toimistusjohtaja Stig Westerlund kertoo, että tofuyritys oli noin 20 vuotta aikaansa edellä.

– Emme mitenkään tienneet ajankohdan olevan oikea, mutta teimme sen, mitä halusimme tehdä ja minkä koimme tärkeäksi, hän sanoo.

Westerlund oli aikaisemmin tehnyt autoasentajan töitä Hangossa, mutta 1990-luvun lama johti työttömyyteen. Pari vuotta ennen sitä Henrik Nyberg oli perustanut kaksi yritystä: Makrobioksen ja Soya Oy:n, jotka molemmat ovat erikoistuneet itämaiseen filosofiaan perustuvaan kasvisruokaan.

Westerlund ja hänen veljensä Sven olivat aikaisemmin tutustuneet Nybergiin ja kehittivät hänen yrityksilleen tuotantolaitteita muun muassa tempen valmistukseen.

– Kun minusta tuli työtön, kävi niin, että Soya Oy tarvitsi jonkun vetämään toimintaa, joten päätin ostaa osakkeita, Westerlund kertoo.

Kulut pienemmäksi tehtaalla asumisella

Soya Oy perustettiin vuonna 1989 Tammisaaressa, jossa yritys toimii edelleen.

Yritys teki jo alkuvaiheessa isoja investointeja koneisiin ja tuotantolaitteisiin, minkä johdosta yrityksen talous oli tiukoilla.

Westerlund kertoo asuneensa tehtaalla jonkin aikaa pienentääkseen kuluja. Siinä vaiheessa tukkutuotteita myyvä sisaryhtiö Makrobios oli tärkeä tuki.

Luovuttaminen ei kuitenkaan missään vaiheessa ollut vaihtoehto.

Kannattavuutta oli tarpeeksi, jotta pystyin elämään yrityksen tuotoilla. Olen myös aika itsepäinen, Westerlund sanoo.

Nimi: Stig Westerlund
Ikä: 54
Asuu: Hangossa
Motto yrittäjänä: Tuloksen saavuttamiseen tarvitaan kaikkia.

Yrityksen alkuaikoina ei vielä puhuttu hiilidioksidipäästöjen vaikutuksesta ilmastoon, mutta resursseista kyllä. Westerlund mainitsee näiltä ajoilta muun muassa kirjan Diet for a small planet. Olemassa oli siis huoli siitä, että maapallon resurssit eivät riitä, ellei ruoantuotannon kestävyyttä oteta huomioon.

1990-luvun alussa myöskään luomutuotteet eivät olleet mikään juttu Suomessa, mutta Jalotofu on alusta asti käyttänyt luomusoijaa. Aluksi soija ostettiin Yhdysvalloista, koska siellä oli jo silloin olemassa luomustandardi. Nykyään yritys käyttää yhä enemmän eurooppalaista soijaa.

– Nämä asiat ovat olleet tärkeä osa filosofiaamme alusta lähtien. Ruoan pitää olla luomua ja reilusti tuotettua.

Oikean hetken huomaavat myös kaikki muut

Viime vuosina Jalotofun tofusta on tullut suosittu tuote suomalaisissa ruokakaupoissa, mutta matka sinne oli pitkä. Suomalaisten alkaessa syödä enemmän tofua työstä tuli osittain helpompaa, mutta samaan aikaan yritys kohtasi uusia haasteita ja vaatimuksia.

– Kasvavalla sektorilla pitää koko ajan kehittyä ja jatkokouluttautua. Työ vaatii myös fokusta ja erikoistumista.

Tärkeä oppi toimitusjohtajalle on ollut, ettei kaikkea voi tehdä itse. Pitää palkata ihmisiä, joilla on itseltä puuttuvaa osaamista ja kompetenssia. Yrityksen kasvaessa Westerlund on myös osallistunut yritysjohtamisen koulutuksiin.

– Olen useasti sanonut, etten olisi edes aloittanut näitä hommia, jos olisin tiennyt, miten tässä käy. Toisaalta en ole samaan aikaan haaveillut mistään muusta.

Westerlund sanoo tehneensä useita virheitä vuosien saatossa – muun muassa liian aikaisia investointeja tai investointeja vääriin kohteisiin. Mutta hän on myös tehnyt paljon hyviä investointeja ja päätöksiä.

– Ja kun oikea hetki tuotteelle koittaa, kaikki muutkin huomaavat sen. Markkinat ylikuumenevat ja kilpailu kovenee. Meillä tosin on todella suuri etu: olimme niin ajoissa liikkeellä ja tuotemerkkimme tunnetaan tällä sektorilla.

Westerlund ei siis oikeastaan kadu aikaisia investointeja, vaikka ne eivät juuri silloin aina tuntuneet niin kannattavilta.

– Jos vaan voi, kannattaa olla mahdollisimman ajoissa liikenteessä, ja joko tietää että oikea aika vielä koittaa tai sitten pitää olla vähän tuuria.

Tavoitteena opettaa suomalaiset syömään tofua

Vaikka ilmastosta keskustellaan päivittäin ja yhä useampi syö kasvisruokaa, on tofun kulutus Suomessa vielä alhaista. Westerlundin mukaan suomalaiset söivät muutama vuosi sitten vain 100 grammaa tofua vuodessa per henkilö. Edelläkävijänä Jalotofulla on ollut tärkeä rooli opettaa suomalaisia syömään tofua.

– Tavoitteemme on yksi kilo, joten hommaa on vielä paljon.

Tofun kasvattaessa suosiotaan myös kilpailu kovenee. Viime vuosien aikana markkinoille on tullut paljon uusia tekijöitä. Vielä kymmenisen vuotta sitten Jalotofu oli melko yksin markkinoilla.

– Silloin meillä oli varaa tehdä virheitä ja vääriä investointeja. Nyt strategia on erittäin tärkeä. Meillä on hyvä konsepti ja selkeä visio siitä, minne olemme menossa, Westerlund sanoo.

Hanna Viertiö-Oja vaihtoi tutkijan uran kuntosaliyrittäjyyteen

Harrastuksena alkaneet valmentajaopinnot sytyttivät kipinän alanvaihtoon. Yrittäjäksi hän lähti ostamalla yrityksen.

Suoraan kansainvälisille vesille: Suomalaisyrittäjät luotsaavat siideriä maailmalle Keski-Euroopasta käsin

Selvä markkinarako ajoi Antti Laukkasen, Ilkka Soinin ja Michael Nordblomin perustamaan Cider Supply Companyn.

Oivallus vei yrittäjäksi – Ajatus hyvästä heijastimesta johdatti kasvun tielle

Ovelia-heijastinolkavyö syntyi, kun tytär nolosteli heijastinliiviä käyttänyttä äitiään. Nyt sivutoimisella yrityksellä on niin paljon kasvun mahdollisuuksia, että yrittäjää hirvittää.

Yrittäjävanhempi lisää todennäköisyyttä lähteä yrittäjäksi

Oman lähipiirin esimerkki, asenteet ja tuki vaikuttavat vahvasti yrittäjyysunelman kehittymiseen. Yrittäjyyshaaveita kannattaa tukea myös korkeakoulussa, osoittaa uusi tutkimus.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Kun sopivaa palvelua ei löytynyt, Siiri Jokinen päätti perustaa oman yrityksen

Espoolainen abi oivalsi liikeidean, joka ratkaisee monelle lukiolaiselle tutun ongelman. Nyt vanhojentansseissa käytettävät mekot eivät jää kaappiin roikkumaan.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Olisiko minusta yrittäjäksi? Kevytyrittäjyys on pehmeä lasku yrittäjyyteen

Kevytyrittäjäksi voi ryhtyä nopealla aikataululla, kun laskutettavaa työtä syntyy. Kevytyrittäjyys on myös hyvä tapa kokeilla yrittäjyyttä.

Oivallus teki Antti Sipilästä yrittäjän – Kahteen kertaan

OneMinStoryn ja Honey Foodsin yrittäjä Antti Sipilä tietää, että arki kahden yrityksen kanssa sujuu, kun opettelee delegoimaan.

Lataa lisää