Muutosten hallinta

Juhani Merimaa nosti Tavastian uuteen loistoon: Asiakas täytyy voittaa puolelleen joka päivä
Juhani Merimaa ei haikaile eläkepäiviä. Kuva: Ville Rinne

Juhani Merimaa nosti Tavastian uuteen loistoon: Asiakas täytyy voittaa puolelleen joka päivä

Uudistuminen ei ole koskaan ollut Juhani Merimaalle hankalaa, sillä se on luonnollinen osa musiikkibisnestä.

| |

Potkut pari vuotta aiemmin, konkurssiin mennyt Tavastia-klubi ja Suomen taloushistorian syvin lama. Niissä lähtökohdissa nelikymppinen perheenisä Juhani Merimaa ryhtyi yrittäjäksi yhtiökumppaninsa Pekka Görmanin kanssa.

Kumpainenkin oli työskennellyt Tavastialla aiemmin. Kun klubi sitten meni konkurssiin, kaksikko alkoi etsiä sinnikkäästi rahoitusta. He halusivat nostaa sen jälleen uuteen loistoon.

Hyvä myyntipuhe tehosi, ja pankki myönsi lainan kuin ihmeen kaupalla.

‒ Taisimme olla ainoat, jotka uskoivat suunnitelmaamme. Siihen aikaan ei rahoitusta juuri myönnetty. Kun toiminta lähti lentoon, pankinjohtaja soitti ja kiitti, Merimaa muistelee.

Tavastian toiminta käynnistyi uudelleen vuonna 1991. Samaan aikaan yli 6 000 suomalaisyritystä haettiin konkurssiin. Seuraavan vuoden luvut olivat vieläkin synkemmät. Silloin konkurssiin meni noin 7 500 yritystä.

‒ Laman aikana ravintola-alalla yrittäminen oli epätoivoista. Moni otti tietoisesti todella suuria riskejä ja yritti päämäärättömästi. Me emme sellaiseen koskaan lähteneet.

Ahkeralla työllä ja suunnitelmallisuudella Tavastia sinnitteli pystyssä ‒ siitäkin huolimatta, että merkittävimmällä asiakaskunnalla eli nuorilla meni huonosti. Nuorisotyöttömyyden huippuvuodet osuivat 1990-luvun puoliväliin.

Vain tapa toimia

Vaikka Merimaa ei myönnä alkuvuosien jättäneen häneen arpia, tiettyä kunnioitusta yrittämistä kohtaan se jätti.

‒ Musiikkialalla yrittäminen on iso kokonaisuus. Siihen kuuluu paljon pieniä toimijoita, joilta ostamme palveluita. Maailma ei voi pyöriä vain oman navan ympärillä, on nähtävä homma isompana kokonaisuutena, Merimaa sanailee.

Tähän kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa artistit, levy-yhtiöt, lipunmyyjät, Tavastian omat työntekijät ja monet muut omien yritystensä kautta toimivat tekijät, kuten vaikkapa järjestyksenvalvojat.

Yrittäjyys on hänelle enemmänkin alan mukanaan tuoma tapa toimia kuin ideologia.

‒ Musiikkibisneksessä se on hyväksi havaittu ja toimiva malli.

Merimaasta ei pitänyt tulla yrittäjää, vaan matemaatikko. Opiskeluaikoina hän päätyi mukaan Hämäläis-osakunnan toimintaan ja sitä kautta lopulta pyörittämään Tavastiaa. Rockista hän on ollut kiinnostunut aina.

Uskolla ja pitkäjänteisyydellä Merimaa kumppaneineen on tehnyt Tavastiasta paikan, joka tunnetaan ympäri Suomea. Sekä asiakkaiden että artistien silmissä se on legendaarinen klubi, jonne halutaan keikalle ‒ niin esiintyjänä kuin katsojana.

Toimitusjohtajalle hienoin tunnustus on, että artistit ja yleisö palaavat takaisin aina uudestaan.

Kunnioita muiden osaamista

Juhani Merimaa seisoo keskellä Tavastia-klubin salin lattiaa. Illalla Disco Ensamble nousee jälleen lavalle kahdeksansataapäisen keikkayleisön eteen. Meneillään on yhtyeen yhdeksän keikan mittaiseksi venyneet jäähyväiset.

Ensi vuonna Tavastialla nähdään muun muassa Ville Valon loppuunmyyty keikka. Ja ennen vuodenvaihdetta Lordi vetää tuvan täyteen.

‒ Kukaan ei tule keikalle siksi, että täällä on ollut hyvä meno 70- tai 80-luvulla. He tulevat, koska täällä on hyvä meno nyt. Asiakastyö täytyy aloittaa joka päivä uudestaan ja täyttää asiakkaalle annetut lupaukset. Siinä on menestyksen salaisuus.

Mustan ja punaisen sävyinen sali on osa Merimaan elämäntyötä. Myöhemmin syntyi kiinnostus festivaalibisneksestä.

Merimaa on ollut Ruisrockin toimitusjohtaja vuodesta 2001. Lisäksi hän on järjestänyt myös Ankkarockia.

Metallifestivaali Tuska aloitti Tavastialla sisäfestivaalina. Tavastia omistaa edelleen osan festivaalista.

Merimaan yrityksen, Helsingin Rock and Roll Oy:n liikevaihto oli viime vuonna 10,6 miljoonaa ja tulosta se teki reilut 0,4 miljoonaa euroa.

‒ Minulla on ollut onni työskennellä hienojen ja osaavien ihmisten kanssa. Hyvä bisnes syntyy kunnioituksesta ja luottamuksesta muiden osaamista kohtaan, hän painottaa.

Epävarmuus ei ahdista

Merimaan ei ole ollut vaikea tehdä uudistuksia. Ympärillä tapahtuvat muutokset ovat aina kiinnostaneet häntä. Yrittäjänä reagointi on ollut luontaista. Päätöksiä ja suuntaa on hänestä uskallettava muuttaa, jos vanha ei toimi.

Ennakkoluulottomuus ja rohkeus ovat olleet ominaisuuksia, joiden ansiosta Merimaa on päässyt eteenpäin. Myös kunnioitus toisten osaamista kohtaan ohjaa hänen valintojaan.

‒ En ole tässä toiminnassa yksin. Tärkeää on luottaa muiden näkemyksiin ja oppia niistä.

Musiikkiala on jatkuvaa muutoksessa. Bisneksen digitalisoituminen on muuttanut täysin alan ansaintalogiikkaa.

‒ Ennen live-keikkojen tehtävänä oli promota levyjä. Nykyisin musiikkituotanto promoaa live-keikkoja. Artistin ansainnasta noin 75 prosenttia tulee keikoista ja loput 25 musiikin myynnistä. Mittasuhteet ovat kääntyneet täysin.

Merimaa tuntee musiikki- ja viihdebisneksen omakseen. Epävarmuus ovat olennainen osa sitä. Eläkepäivistä hän ei vielä haaveile, vaikka 71 vuotta riittää ilman toimitusjohtajan pestiäkin Ruisrockin ilmaiseen sisäänpääsyyn.

‒ Vauhti on ehkä fyysisesti hidastunut. Työskentelen niin pitkään, kun koen minulla olevan annettavaa.

Yhteistyö on voimaa – 7 pienyrittäjää perusti kivijalkakaupan

Yhteinen myymälä säästää aikaa ja rahaa. Kuopiolaisille yrittäjille jää entistä enemmän aikaa oman brändin ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Nuorten liikeideat nojaavat vihreisiin arvoihin – jätteistä syntyy sisustuksen helmiä

Cuitu haluaa muuttaa muotiteollisuutta entistä ekologisemmaksi, kun taas Belle Maison valmistaa sisustustuotteita kierrätyspuusta ja betonista.

Perheyritys otti uuden vaihteen – vegaanituotteet mullistivat kaiken

Uusi tuoteperhe kaksinkertaisti pikkusuolasia valmistavan Weekend Snacksin liikevaihdon ja laittoi sen imagon uusiksi.

Mökkitie avasi pelin – musamiehet metsästävät seuraavaa isoa hittiä

Tuotanto- ja levy-yhtiö Mökkitie Records syntyi Arttu Wiskarin uran tueksi. Musiikkibisneksen murros pakottaa miettimään yrityksen ansaintalogiikkaa.

Yrittäjä teki kovan päätöksen lopettamisesta – täyskäännös muutti suunnitelmat

Asiakkaat saivat My o My -muotiliikettä Helsingissä pitävän Pauliina Louhiluodon muuttamaan mielensä.

Taistelu ruokahävikkiä vastaan: cocktailbaari keksii uusia tuotteita

DeLorean-baaria Jyväskylässä pitävät Sampsa Tukia ja Tomi Hiltunen haluavat ravintolat mukaan minimoimaan hävikkiä.

Nollasta liikkeelle vai yrityskauppa? Pinja Nahkala valitsi jälkimmäisen

Yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä hyppää suoraan liikkuvaan junaan eli ostaa yrityksen.

Muuttuva maailma pakottaa kaivamaan itsestään taistelutahdon, jos haluaa jatkaa yrittäjänä

Yrittäjä on puun ja kuoren välissä: sietämässä epävarmuutta ja samalla luomassa turvaa ja jatkuvuutta henkilöstölle ja asiakkaille, kirjoittaa perheyritys Fysiogeriatrian Katja Sohlberg.

Kebabista ja pihveistä syntyi menestyvä bisnes – yrittäjälle on tärkeintä laatu

Ole Snellman on rakentanut pakastetusta lihasta menestystarinan, Oles Fast Foodin. Sukupolvenvaihdos on hänelle helpotus.

Lataa lisää