Muutosten hallinta

Juhani Merimaa nosti Tavastian uuteen loistoon: Asiakas täytyy voittaa puolelleen joka päivä
Juhani Merimaa ei haikaile eläkepäiviä. Kuva: Ville Rinne

Juhani Merimaa nosti Tavastian uuteen loistoon: Asiakas täytyy voittaa puolelleen joka päivä

Uudistuminen ei ole koskaan ollut Juhani Merimaalle hankalaa, sillä se on luonnollinen osa musiikkibisnestä.

| |

Potkut pari vuotta aiemmin, konkurssiin mennyt Tavastia-klubi ja Suomen taloushistorian syvin lama. Niissä lähtökohdissa nelikymppinen perheenisä Juhani Merimaa ryhtyi yrittäjäksi yhtiökumppaninsa Pekka Görmanin kanssa.

Kumpainenkin oli työskennellyt Tavastialla aiemmin. Kun klubi sitten meni konkurssiin, kaksikko alkoi etsiä sinnikkäästi rahoitusta. He halusivat nostaa sen jälleen uuteen loistoon.

Hyvä myyntipuhe tehosi, ja pankki myönsi lainan kuin ihmeen kaupalla.

‒ Taisimme olla ainoat, jotka uskoivat suunnitelmaamme. Siihen aikaan ei rahoitusta juuri myönnetty. Kun toiminta lähti lentoon, pankinjohtaja soitti ja kiitti, Merimaa muistelee.

Tavastian toiminta käynnistyi uudelleen vuonna 1991. Samaan aikaan yli 6 000 suomalaisyritystä haettiin konkurssiin. Seuraavan vuoden luvut olivat vieläkin synkemmät. Silloin konkurssiin meni noin 7 500 yritystä.

‒ Laman aikana ravintola-alalla yrittäminen oli epätoivoista. Moni otti tietoisesti todella suuria riskejä ja yritti päämäärättömästi. Me emme sellaiseen koskaan lähteneet.

Ahkeralla työllä ja suunnitelmallisuudella Tavastia sinnitteli pystyssä ‒ siitäkin huolimatta, että merkittävimmällä asiakaskunnalla eli nuorilla meni huonosti. Nuorisotyöttömyyden huippuvuodet osuivat 1990-luvun puoliväliin.

Vain tapa toimia

Vaikka Merimaa ei myönnä alkuvuosien jättäneen häneen arpia, tiettyä kunnioitusta yrittämistä kohtaan se jätti.

‒ Musiikkialalla yrittäminen on iso kokonaisuus. Siihen kuuluu paljon pieniä toimijoita, joilta ostamme palveluita. Maailma ei voi pyöriä vain oman navan ympärillä, on nähtävä homma isompana kokonaisuutena, Merimaa sanailee.

Tähän kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa artistit, levy-yhtiöt, lipunmyyjät, Tavastian omat työntekijät ja monet muut omien yritystensä kautta toimivat tekijät, kuten vaikkapa järjestyksenvalvojat.

Yrittäjyys on hänelle enemmänkin alan mukanaan tuoma tapa toimia kuin ideologia.

‒ Musiikkibisneksessä se on hyväksi havaittu ja toimiva malli.

Merimaasta ei pitänyt tulla yrittäjää, vaan matemaatikko. Opiskeluaikoina hän päätyi mukaan Hämäläis-osakunnan toimintaan ja sitä kautta lopulta pyörittämään Tavastiaa. Rockista hän on ollut kiinnostunut aina.

Uskolla ja pitkäjänteisyydellä Merimaa kumppaneineen on tehnyt Tavastiasta paikan, joka tunnetaan ympäri Suomea. Sekä asiakkaiden että artistien silmissä se on legendaarinen klubi, jonne halutaan keikalle ‒ niin esiintyjänä kuin katsojana.

Toimitusjohtajalle hienoin tunnustus on, että artistit ja yleisö palaavat takaisin aina uudestaan.

Kunnioita muiden osaamista

Juhani Merimaa seisoo keskellä Tavastia-klubin salin lattiaa. Illalla Disco Ensamble nousee jälleen lavalle kahdeksansataapäisen keikkayleisön eteen. Meneillään on yhtyeen yhdeksän keikan mittaiseksi venyneet jäähyväiset.

Ensi vuonna Tavastialla nähdään muun muassa Ville Valon loppuunmyyty keikka. Ja ennen vuodenvaihdetta Lordi vetää tuvan täyteen.

‒ Kukaan ei tule keikalle siksi, että täällä on ollut hyvä meno 70- tai 80-luvulla. He tulevat, koska täällä on hyvä meno nyt. Asiakastyö täytyy aloittaa joka päivä uudestaan ja täyttää asiakkaalle annetut lupaukset. Siinä on menestyksen salaisuus.

Mustan ja punaisen sävyinen sali on osa Merimaan elämäntyötä. Myöhemmin syntyi kiinnostus festivaalibisneksestä.

Merimaa on ollut Ruisrockin toimitusjohtaja vuodesta 2001. Lisäksi hän on järjestänyt myös Ankkarockia.

Metallifestivaali Tuska aloitti Tavastialla sisäfestivaalina. Tavastia omistaa edelleen osan festivaalista.

Merimaan yrityksen, Helsingin Rock and Roll Oy:n liikevaihto oli viime vuonna 10,6 miljoonaa ja tulosta se teki reilut 0,4 miljoonaa euroa.

‒ Minulla on ollut onni työskennellä hienojen ja osaavien ihmisten kanssa. Hyvä bisnes syntyy kunnioituksesta ja luottamuksesta muiden osaamista kohtaan, hän painottaa.

Epävarmuus ei ahdista

Merimaan ei ole ollut vaikea tehdä uudistuksia. Ympärillä tapahtuvat muutokset ovat aina kiinnostaneet häntä. Yrittäjänä reagointi on ollut luontaista. Päätöksiä ja suuntaa on hänestä uskallettava muuttaa, jos vanha ei toimi.

Ennakkoluulottomuus ja rohkeus ovat olleet ominaisuuksia, joiden ansiosta Merimaa on päässyt eteenpäin. Myös kunnioitus toisten osaamista kohtaan ohjaa hänen valintojaan.

‒ En ole tässä toiminnassa yksin. Tärkeää on luottaa muiden näkemyksiin ja oppia niistä.

Musiikkiala on jatkuvaa muutoksessa. Bisneksen digitalisoituminen on muuttanut täysin alan ansaintalogiikkaa.

‒ Ennen live-keikkojen tehtävänä oli promota levyjä. Nykyisin musiikkituotanto promoaa live-keikkoja. Artistin ansainnasta noin 75 prosenttia tulee keikoista ja loput 25 musiikin myynnistä. Mittasuhteet ovat kääntyneet täysin.

Merimaa tuntee musiikki- ja viihdebisneksen omakseen. Epävarmuus ovat olennainen osa sitä. Eläkepäivistä hän ei vielä haaveile, vaikka 71 vuotta riittää ilman toimitusjohtajan pestiäkin Ruisrockin ilmaiseen sisäänpääsyyn.

‒ Vauhti on ehkä fyysisesti hidastunut. Työskentelen niin pitkään, kun koen minulla olevan annettavaa.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Lataa lisää