Muutosten hallinta

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa
Annukka Menna

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

|

Joskus yritys saa alkunsa kertarysäyksellä ja yllättävästä syystä. Vuonna 2004 Annukka Menna osallistui pajunpunontakurssille, joka muutti hänen elämänsä.

Pajun monipuolisuus ja värimaailma veivät Annukka Mennan ja hänen miehensä Mikael Mennan mennessään. Nopeasti he alkoivat raivata metsikköä omia pajuviljelmiä varten.

– Piti laittaa 300 tainta, mutta raivasimmekin kerralla puoli hehtaaria ja laitoimme 30 000 pajua kasvamaan. Sitten tuli mieleen, että näitähän voisi myydä ja pitää pajukursseja. Seuraavaksi pitikin rakentaa puolivalmiista autotallista pajutalli.

Annukka Menna oli työskennellyt aiemmin tilintarkastajana. Opiskeluaikana hän oli vakaasti päättänyt, että hänestä ei kuuna päivänä tule yrittäjää, mutta innostus pajuihin pakotti hänet syömään sanansa.

Koiramäen Pajutalli toimi ensimmäiset kuusi vuottaan Mennojen pihalla Vantaalla, mutta lopulta seinät alkoivat kirjaimellisesti tulla vastaan. Jotta yritys voisi kasvaa, tilaa tarvittaisiin enemmän.

Valtava remontti synnytti upean miljöön

Kasvavalle yritykselle sopiva tila löytyi lopulta Tuusulan puolelta, tarkemmin ottaen vanhalta maatilalta aivan Helsinki-Vantaan lentoaseman vierestä.

Pihapiiri ja rakennukset olivat päässeet huonoon kuntoon, ja Mennoilla oli edessään valtava kunnostusurakka. Annukka Menna kertoo, että kustannussyistä heidän piti tehdä mahdollisimman paljon itse.

– Teimme vuoden ajan käytännössä ympäripyöreitä päiviä. Piha piti myllätä, sähköt ja putket vetää uusiksi ja talossa rapsuttaa jokainen neliömillimetri.

Mennat eivät missään vaiheessa ajatelleet muuttaa ostamalleen maatilalle, sillä se hankittiin puhtaasti yrityksen tarpeisiin.

Yrityksen uusia avajaisia vietettiin 10 vuotta sitten, mutta remontoinnin ja uudistamisen tarve ei päättynyt siihen. Ideoita on yrittäjällä paljon, mutta aika ei riitä kaikkeen.

Koiramäen Pajutalli Oy
Toimiala: sisustusliike
Perustettu: 2004
Liikevaihto: 680 000 euroa (12/2019)
Liiketulos: 8 000 euroa (12/2018)
Henkilöstö: 3 (ja tarvittaessa kausityöntekijöitä)

– Tekemättömien asioiden rästilista on ikiliikkuja, mutta asioita pitää ratkoa kiireellisyysjärjestyksessä, Menna kuvailee.

Koiramäen Pajutalli on elämyksiä

Pajutalli sai alkunsa pajujen myymisestä, ja Mennat viljelevät edelleen alkuperäisellä puolen hehtaarin alalla pajuja, mutta pajun osuus kassavirroista on jatkuvasti pienentynyt. Nykyään yrittäjäpariskunta ei edes ehdi kuivattaa pajuja, mutta he myyvät eläviä kasveja esimerkiksi aitapajuiksi.

Yrityksen painopiste on siirtynyt vuosi vuodelta enemmän elämysten suuntaan. Esimerkiksi kahvila oli Mennan mukaan 10 vuotta sitten itsestäänselvä osa yrityksen uutta konseptia, jotta asiakkaat saavat elämyksiä myös haju- ja makuaistilleen.

– Haluamme, että tämä on viihtyisä koko perheen paikka, jossa on nähtävää ja koettavaa pidemmänkin piipahduksen ajaksi.

Koiramäen Pajutallilla on viime vuosina käynyt noin 80 000 kävijää vuodessa. Noin hehtaarin alueella on myymälän ja kahvilan lisäksi esimerkiksi peikkometsä, minipossuja, kaneja sekä kesäaikaan myös lampaita ja kanoja.

Puodissa myytävät käsityö- ja sisustustuotteet tulevat ympäri Eurooppaa. Siihen on syynsä.

– Kotimaisen käsityön tekijöiden on helpompi myydä tuotteensa itse, koska mitä enemmän myynnissä on välikäsiä, sitä korkeampi on hinta ja sitä vähemmän jää tekijälle itselleen, Menna kertoo.

Kotimaanmatkailu pelasti kesän

Kun korona-arki alkoi maaliskuussa, Mennat laittoivat yrityksensä oven kuukaudeksi kiinni ja aloittivat verkkokaupan rakentamisen.

– Toimintamme painottuu vahvasti elämyksellisyyteen, mutta verkkokauppa koskee vain fyysisiä tuotteita. Ajattelimme kuitenkin, että verkkokauppa on nyt pakko perustaa, jotta saamme pelastettua edes osan myynnistä, Menna kertoo.

Kesällä tähdet kuitenkin osuivat kohdilleen, sillä suomalaiset innostuivat kotimaanmatkailusta. Lisäksi hyvät säät mahdollistivat kahvittelun ulkoilmassa, joten kävijät viihtyivät Pajutallilla pidempäänkin.

Kesäsesongin jälkeen Mennat jatkoivat verkkokaupan rakentamista, sillä kukaan ei osaa vielä arvioida, miten mahdollinen toinen korona-aalto vaikuttaa esimerkiksi joulun ajan myyntiin. Samalla kertaa on tarkoitus uudistaa yrityksen verkkosivut ja esitellä visuaalisesti, mitä kaikkea yritys tarjoaa.

Tähän asti yrityksen verkkonäkyvyyden kivijalka on ollut sosiaalisessa mediassa, ja Koiramäen Pajutallilla onkin Facebookissa yli 22 000 seuraajaa. Päivitykset keräävät kiitosta ja kommentteja, ja ihmiset kyselevät hanakasti esimerkiksi yrityksen aukioloista tai tuotteista.

– Se on konkreettinen osoitus siitä, että olemme onnistuneet elämysten luomisessa, Menna kertoo.

Fakta

Vinkit yrityksen muutosten hallintaan

Siedä keskeneräisyyttä. Jos sinulla on idea, se on hienoa. Ala toteuttaa sitä, mutta muista päättää jossain vaiheessa, että tämä on nyt riittävän valmis. Hyväkin idea voi hapantua käsiin, jos sen keksijä ei siedä keskeneräisyyttä.

Ole valmis tekemään itse. Joka asiaan voi palkata ammattilaisen, ja tiettyihin asioihin niin kannattaakin tehdä, mutta kaikki maksaa. Kannattaa olla valmis tekemään itse myös ne ikävät työt, jotka vievät yritystä eteenpäin.

Jos kriisi iskee, rauhoitu! Olet jo investoinut yritykseesi aikaa ja rahaa, joten kriisissä ei kannata lukkojarruttaa ja laittaa kaikkea romuksi, vaan ajaa hetkeksi tien sivuun miettimään, miten tästä pääsee eteenpäin. Pieni kiertotie voi olla paikallaan, jotta yritys pääsee takaisin tielle.

Vinkit antoi Koiramäen Pajutalli Oy:n toimitusjohtaja Annukka Menna.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Lataa lisää