Muutosten hallinta

Kasvu opetti: Yrittäjän ei pidä jäädä kukoksi tunkiolle

Kasvu opetti: Yrittäjän ei pidä jäädä kukoksi tunkiolle

Yrityksen kasvu on muuttanut Smartumin Jarmo Hyökyvaaran roolia johtajana.

|

Johtajuus tarkoitti Jarmo Hyökyvaaralle aluksi perheyrityksen arjen konkreettista pyörittämistä, kuten myymistä ja yhteistyökumppanuuksien solmimista.

Hän oli perustanut veljensä Jorman kanssa 1990-luvun puolivälissä Smartum Oy:n. Mukaan tuli pian myös vaimo Pia. Yritys kehitti Liikuntasetelin, jonka avulla yritykset ja organisaatiot voivat tarjota liikuntaan liittyviä henkilöstöetuja.

Smartum rakensi verkostoaan ja asiakaskuntaansa pikkuhiljaa, ja aluksi Hyökyvaarat tekivät ohessa muitakin töitä. Kun yritys sai jalansijaa isoissa kaupungeissa, pestit muuttuivat päätoimisiksi.

Toimitusjohtajan titteli oli vuoteen 1998 saakka Jormalla ja vuoteen 2003 asti Pialla. Sitten oli Jarmon vuoro astua puikkoihin. Siinä vaiheessa yrityksessä oli jo ulkopuolisia työntekijöitä.

Hyökyvaara kokee, ettei ole koskaan ollut hyvä lähijohtaja, joka osaisi delegoida tehtäviä.

– Yrittäjänä olen kaikkiruokainen. Kaikki työ maistuu, ja helposti tartun itse tekemiseen.

Omistajat tarvitsivat etäisyyttä

Hyökyvaara heittää Smartumin olleen eräänlainen oman aikansa Uber. Yritys muutti vallitsevia toimintatapoja ja haastoi lainsäädäntöä. Vuonna 2004 eduskunta päätti antaa liikuntaseteleille verovapauden.

– Me jouduimme ensivaiheessa myymään ajatusta valinnanvapaudesta.

Siitä alkoi Smartumin nopean kasvun vaihe. 2010-luvulle tultaessa yritys työllisti jo yli 40 ihmistä.

Kun kasvu on nopeaa, myös tekemisen tason pitää nousta. Siksi Smartum palkkasi ensimmäisen perheen ulkopuolisen toimitusjohtajan jo vuonna 2007.

– Olemme joutuneet ottamaan etäisyyttä, jotta olemme löytäneet yrityksen kulloisinkiin vaiheisiin parhaan osaamisen. Kun resursseja on, pitää löytää itseään pätevämpiä ihmisiä oikeille paikoille, Hyökyvaara sanoo.

– Jos jää kukoksi tunkiolle, on todennäköisempää, että osaaminen ei vastaa sen hetken tekemisen tarpeita.

Haasteita tarjoamassa

Yrittäjästä johtajaksi ja johtajasta omistajaksi siirtynyt Hyökyvaara sanoo olevansa tällä hetkellä ennen kaikkea suurten linjojen vetäjä. Hän on nykyään Smartumin taustayhtiön The Orange Companyn hallituksen puheenjohtaja.

Hyökyvaaran tehtävänä perheyrityksessä on tuoda kokemuksen kautta näkemystä siihen, miten jokin, jota ei ole vielä olemassa, voi muuttua olevaksi.

– Olen enemmän uudistaja ja ravistaja, joka vie yrityksiä kohti seuraavaa steppiä.

Kun läheiset ovat mukana samassa yrityksessä, johtajan on otettava huomioon paljon muutakin kuin suoraan liiketoimintaan liittyviä asioita.

– Yrityksessä, jossa omistus on muunlainen, voi keskittyä enemmän asiaan kuin ihmisten välisiin suhteisiin.

Hyökyvaaran johtamisfilosofia lähtee herkkyydestä lukea sitä, mitä firman sisällä tapahtuu ja millaisella mielellä työntekijät ovat. Vuosien varrella hän on oppinut muun muassa sen, että asioita ei saa tuoda liian valmiina muiden eteen. Pitää osata kysellä oikeita kysymyksiä esimerkiksi siitä, mitä vaatisi, jos otettaisiin tietynlainen kasvuloikka.

– Kyse on oikeanlaisen haasteen tarjoamisesta. Ihmiset kyllä ratkovat ongelmia, kun heittelee oikeanlaisia kysymyksiä.

Fakta

4 x Jarmo Hyökyvaaran johtamisvinkit

Pohdi ajankäyttöäsi kriittisesti. Kalenterissa pitää olla aikaa myös ajattelulle ja kokonaiskuvan hahmottamiselle. Oleellinen löytyy usein pohdiskelemalla.

Etsi yritykselle oikea paikka arvoketjussa. Yrityksen ei aina tarvitse itse olla veturiyritys. Arvoketjussa on useita eri paikkoja, joissa jokainen yritys voi olla parhaimmillaan.

Tarkkaile isoja trendejä. On tärkeää ymmärtää, miten esimerkiksi kaupungistuminen tai digitalisaatio ohjaavat maailmaa. Yrityksen kasvu on helpompaa, kun voi tarrautua isoihin trendeihin ja kulkea niiden kanssa myötävirtaan.

Älä korosta omaa osaamistasi liikaa. Jos resurssit riittävät, kaikille paikoille pitää etsiä parasta mahdollista osaamista. Ympärilleen siis kannattaa palkata itseä pätevämpiä ihmisiä.

Kiinnostaako pääomasijoittaja? Tällainen on sijoituksen polku

Pääomasijoituksen polku rakentuu karkeasti neljästä osasta. Tavoitteena on aina exit.

Kova kasvu vaatii rahaa – Milloin pääomasijoittaja on hyvä vaihtoehto?

Pääomasijoittaja edellyttää yrittäjältä näyttöjä. Rahan lisäksi sijoittaja tuo yritykseen osaamista.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Mitä arvot kertovat yrityksestäsi? Vältä näitä sanoja

Yleisimpien fraasien julistaminen ja ”pakkovastuullisuus” ovat epäuskottavia.

Mikä on unelmasi ja miten sen voi saavuttaa?

Visio ja strategia täytyy miettiä huolella ja välttää turhia latteuksia.

Ovatko arvot ja vastuullisuus vain sanahelinää? Yrittäjä nostaa esille tärkeät hyödyt

Arvot tukevat Efimaa päätöksentekotilanteissa, vastuullisuus auttaa yrittäjää nukkumaan yönsä hyvin.

Ensivaikutelma ratkaisee työhaastattelussa – ammattiylpeys ja halu kehittyä tärkeintä

Hyvä työntekijä on hyvä annos intoa ja nöyryyttä, kirjoittaa VJ Maa-aineksen Ville Sainio.

Yrittäjä joutui kovan paikan eteen luottomiehen kuoltua traagisesti

Matti Kuosmanen on aina osannut tarttua tilaisuuksiin. Onneton sattuma sai hänet palaamaan yhtiön johtoon 20 vuoden tauon jälkeen.

Puuseppä hyppää isojen poikien kenkiin – tavoitteena olla maailman paras

Työnantajaksi ryhtyminen oli luonnollinen ratkaisu Miikka Kotilaiselle. Hän ei voi saavuttaa kovia tavoitteitaan yksin.

Lataa lisää