Muutosten hallinta

Tuttu kasvuyrityksen kirous pääsi yllättämään – vahva visio vei kohti exitiä
Mikko Haapalasta tuli yrittäjä sukupolvenvaihdoksen seurauksena.

Tuttu kasvuyrityksen kirous pääsi yllättämään – vahva visio vei kohti exitiä

Voimakas kasvu ajoi Profinin hetkellisesti tilanteeseen, jossa kassa huusi tyhjyyttä.

|

Jos yrityksellä ei ole koskaan haasteita, voi kysyä, mikä on pielessä. Tätä mieltä on lasiliukuseiniä valmistavan Profinin toimitusjohtaja Mikko Haapala.

Lausahdus on tietysti kärjistys, on mutta siinä myös perää.

– Haasteet kuuluvat yritystoimintaan kiinteästi. Moni yrittäjä ei kuitenkaan koe asioita haasteina, vaan normaaliin arkeen kuuluviksi, Haapala huomauttaa.

Haapala hyppäsi yrittäjäksi vuonna 2012, kun hän jätti Keskon markettipuolen aluejohtajan pestinsä ja siirtyi vetämään setänsä perustamaa Profiniä. Sukupolvenvaihdos tehtiin saman tien.

Haapala on ollut yrittäjänä siinä onnellisessa asemassa, ettei vastaan ole tullut isoja vaikeuksia – yhtä potentiaalista kriisiä lukuun ottamatta.

Kassakriisi pysäytti

Maaliskuussa 2014 Haapalan lomareissu keskeytyi puheluun. Toimistopäällikkö soitti huolestuneena, että yrityksellä on iso kasa maksamattomia laskuja – mitä tehdään?

– Samaan aikaa liikevaihto lähes tuplaantui kuukausitasolla. Silloin piti hetken miettiä, mitenkäs tämä yhtälö menee. Kauppa käy ja tavaraa lähtee, mutta miksi kassassa ei ole riittävästi rahaa?

Yritystä uhannut hetkellinen kassakriisi oli onneksi seurausta hyvästä kehityksestä. Kassa ei yksinkertaisesti pysynyt mukana, kun liikevaihto kasvoi huimaa vauhtia ja maksuajat olivat pitkiä.

Ei auttanut kuin tarttua ongelmaan. Haapalan mukaan tavarantoimittajat suhtautuivat tilanteeseen ymmärtäväisesti, ja se saatiin tasapainotettua muutamassa kuukaudessa.

Haapala uskoo, että rahoitukselliset asiat saadaan aina ratkaistua, kun kauppa käy.

– Minulla on hullun vahva usko, että asioiden on tapana järjestyä. Turha panikoiminen ei yleensä auta.

Selvä suunta

Profinillä oli Haapalan mukaantulosta lähtien selkeä tavoite ja suunta: kasvaa Euroopan johtavaksi lasiliukuseinien valmistajaksi.

– Mitä tahansa päätöksiä teimme, peilasimme siihen, viekö se meitä kohti tavoitetta.

Haapala arvelee, että moni yritys tekee liian monenlaisia asioita yhtä aikaa. Kun hän aloitti yrittäjänä, Profin teki kolmenlaisia ikkunoita, ulko- ja sisäovia sekä lasiliukuseiniä. Nyt se tekee enää viimeksi mainittuja.

– Se on ollut riskin mutta opin paikka, onko rohkeutta karsia tuotteita. Se on tarkoittanut meillä matkan varrella, että olemme luovuttaneet liikevaihtoa tietoisesti, kun esimerkiksi lopetimme ulko-ovien valmistuksen.

Haapalan mukaan riskejä punnittiin asiakkaittain: miten mikäkin reagoi, jos tiettyjen tuotteiden valmistus lopetetaan. Arviointityössä oli myös apuna arvoanalyysi, johon listattiin plussia ja miinuksia tietyllä painoarvolla.

– Arvioimme riskien kannattavan suhteessa siihen, mitä voimme saavuttaa panostaessamme päätavoitteeseemme.

Oma visio on tärkein

Tuotteiden karsiminen eteni vähitellen. Asiakkaat suhtautuivat muutoksiin vaihtelevasti.

– Osittain tuli hyvinkin vihaisia kommentteja, miksi lopetatte, kun olette tehneet näitä vuosikymmeniä.

Yksi Haapalan opeista on, että omasta visiosta on tärkeää pitää kiinni vaikka muut sanoisivat mitä.

– Vaikka useampi ihminen sanoi, ettei kannata tehdä tuollaista ratkaisua, itsellä oli selkeä visio siitä, että valittu tie on oikea.

Ratkaisut veivät vanhoja asiakkaita, mutta myös toivat uusia asiakkaita päätuotteille.

Uusi askel

Profin-konsernin liikevaihto oli viime vuonna 13 miljoonaa euroa. Haapalan ottaessa vetovastuun se oli kolmannes nykyisestä.

Nyt aluillaan on tarinan uusi luku. Profin myytiin kesäkuussa Suomen suurimmalle ikkuna- ja ovivalmistaja Inwido Finlandille, joka on ruotsalaisen pörssiyhtiön Inwidon tytäryritys. Inwido on tiettävästi Suomen ja koko Euroopan suurin ikkunavalmistaja.

Haapala arvioi, ettei yrityskauppaa olisi tapahtunut, ellei yritys olisi keskittynyt viime vuosina vahvasti yhteen kapeaan tuotesegmenttiin.

– Olimme nousseet liukuseinien markkinajohtajaksi, ja kannattavuus oli myös hiottu huippukuntoon.

Yrityskauppa syntyi pitkän pohdinnan ja neuvottelujen tuloksena. Haapala sanoo, ettei päätös ollut helppo.

– Yrityskauppa on henkisellä tasolla aika iso juttu. Toki tein sen paljon puhutun exitin, mutta silti on vähän takki tyhjä -olo jonkin aikaa.

Haapala siirtyy Indiwon palvelukseen ja jatkaa Profinin toimitusjohtajana.

Fakta

Mikko Haapalan suurimmat opit yrittäjänä

1. Yrittäjänä ei saa säikähtää ja pelätä, mitä tulee eteen. Kaikki on ratkaistavissa, ja asioilla on tapana järjestyä. Stressaamista ei yleensä ole apua.

2. Yksin ei kannata pohtia liian kauan. On kyse sitten rahoituksesta tai henkilöstöstä, apua kannattaa kysyä yrittäjäkollegoilta tai alan asiantuntijoilta. Moni yrittäjä jää luultavasti pohtimaan ongelmia liian pitkään itsekseen, kun sen voisi ratkaista nopeamminkin.

3. Yrittäjä on lopulta kuitenkin yksin. Viime kädessä hänen on tehtävä päätökset. Tee siis päätös ja elä sen kanssa.

Miten yrittäjä voi ratkaista riidat työpaikalla? Puutu nopeasti ja puhu

Hyvän työyhteisön merkki on se, miten konfliktitilanteet pystytään käsittelemään.

Aina ei tarvitse olla startup – Miten perinteinen yritys kasvaa gaselliksi?

Helsingin Kurottajapalvelu on onnistunut luomaan työpaikalle asenteen, jossa kaikki tekevät työtä yrityksen eteen.

Kuinka paljon pitäisi nukkua? Uni vaikuttaa lähes kaikkeen

Ihminen tarvitsee vähintään 7–8 tunnin yöunet. Myös unen laatu ratkaisee palautumisen.

Kiinnostaako pääomasijoittaja? Tällainen on sijoituksen polku

Pääomasijoituksen polku rakentuu karkeasti neljästä osasta. Tavoitteena on aina exit.

Kova kasvu vaatii rahaa – Milloin pääomasijoittaja on hyvä vaihtoehto?

Pääomasijoittaja edellyttää yrittäjältä näyttöjä. Rahan lisäksi sijoittaja tuo yritykseen osaamista.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Mitä arvot kertovat yrityksestäsi? Vältä näitä sanoja

Yleisimpien fraasien julistaminen ja ”pakkovastuullisuus” ovat epäuskottavia.

Mikä on unelmasi ja miten sen voi saavuttaa?

Visio ja strategia täytyy miettiä huolella ja välttää turhia latteuksia.

Ovatko arvot ja vastuullisuus vain sanahelinää? Yrittäjä nostaa esille tärkeät hyödyt

Arvot tukevat Efimaa päätöksentekotilanteissa, vastuullisuus auttaa yrittäjää nukkumaan yönsä hyvin.

Lataa lisää