Muutosten hallinta

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Puoli tuntia puhelun päättymisestä kuopiolainen Lasilinkki oli kehittänyt pleksisuojan. Myynti on pysynyt tavanomaisissa lukemissa, vaikka tuotevalikoima muuttui parissa viikossa täysin.

|

Kuopiolaiselle yrittäjälle Essi Sundmanille maaliskuu oli jatkuvaa aaltoliikettä, eikä lasitalo Lasilinkki välttynyt koronaviruksen tuomilta muutoksilta. Virus vaikutti ensin katastrofilta, mutta tapahtumat saivat yllättävän käänteen.

Kun virus alkoi sulkea Suomea, myös Lasilinkin puhelin alkoi soida peruutusten vuoksi. Normaalisti Lasilinkki tekee keväisin erityisesti terassien lasituksia sekä erilaisia lasiratkaisuja kylpyhuoneisiin, saunoihin ja toimistoihin.

– Myöskään korjauslasituksille ei ole kysyntää, sillä koulut ja ravintolat ovat kiinni, eli niiden lasit pysyvät ehjinä, Sundman lisää.

Maaliskuun puolivälissä Lasilinkki sulki myymälänsä ja showroominsa, ja Sundman joutui antamaan työntekijöille lomautusvaroituksen.

Kahta päivää myöhemmin Sundman sai puhelun, joka nosti tilanteen aallonpohjasta: yrittäjätuttava etsi myyntitiskille sopivaa pärskesuojaa suojaamaan työntekijää ja asiakasta pisaratartunnoilta, mutta sellaista ei löytynyt mistään. Kysymys kuului, pystyisikö Lasilinkki valmistamaan suojan.

– En ollut silloin edes pajalla, mutta tiesin, että varastossa on polykarbonaattia ja alumiinia. Soitin pojille ja sanoin, että tehkää pleksi ja lähettäkää siitä kuva. Puolen tunnin päästä postasin kuvan Facebookiin, ja tunnin kuluttua myimme ensimmäiset pleksit, Sundman kertaa tapahtumia.

nimi: Lasilinkki Oy
toimiala: lasitusliikkeet, lasitus ja peilit
perustettu: 1983
liikevaihto
: 1,1 miljoonaa euroa (12/2018)
liiketulos: 138 000 euroa (12/2018)
henkilöstö: 10

Tuotannon käynnistäminen onnistui olemassa olevilla materiaaleilla ja laitteilla, ja materiaalia on hankittu suuria määriä lisää. Kolmessa viikossa Lasilinkki on valmistanut satoja pleksejä.

Pohjois-Savossa yritys käy asentamassa pleksit paikalleen, mutta niitä on tilattu muuallekin ympäri maata. Asiakkaina on ollut ruokakauppojen ja apteekkien lisäksi esimerkiksi eläinlääkärikeskuksia ja rautakauppoja.

Toinenkin tuote syntyi ripeästi

Tuotevalikoiman laajentaminen ei jäänyt pärskesuojiin. Kun eläinlääkärit ja hammaslääkärit alkoivat kysellä kasvosuojaimia, Lasilinkki polkaisi myös niiden tuotannon käyntiin ripeästi.

– Markkinointikampanja oli yhtä kuin pari kuvaa Facebookiin, muuhun ei olisi edes riittänyt aika, Sundman tiivistää.

Lasilinkki

Hän oli sattumalta palkannut uuden myyjän juuri ennen koronakriisin alkamista. Ylimääräiselle käsiparille onkin ollut tarvetta, sillä plekseille ja visiireille on riittänyt kysyntää.

– Myynti on pysynyt tavanomaisissa lukemissa, vaikka tuotevalikoima muuttui parissa viikossa aivan täysin. Lomautuksiinkaan ei tarvinnut ryhtyä.

Sundmanille on tärkeää, että vaikka koronapandemiaa varten kehitetyt pleksit ja visiirit onkin otettu tuotantoon nopeasti, niiden on oltava korkealaatuisia.

– Voisihan näitä tehdä myös pilipaliversioina, jotka kellastuisivat ja sumenisivat, mutta sellainen ei olisi yrityksemme arvojen mukaista. Tuotteen on oltava hyvännäköinen ja kestävä. Jos suojat ovat tulleet jäädäkseen, kannattaa tehdä kerralla hyvää.

Yhteishenki antaa voimaa

Sundman on kolmannen polven yrittäjä lasialalla. Hän kokee, että erityisesti vaikeina aikoina perheyrityksen tiivis porukka on noussut entistä merkityksellisemmäksi.

– Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Isot linjat ovat toki minun ja äitini Arja Aravirran käsissä, mutta kaikesta voi keskustella ja saada tukea.

Hän kokee myös, että yrittäjän taistelutahto syttyy kriisissä.

– Perheeni on ollut alalla 37 vuotta, ja olemme selvinneet myös 1990-luvun lamasta. Meitä ei yksi virus kaada.

Myös pitkän linjan yrittäjä Veijo Hukkanen Kalaneuvos Oy:stä on kertonut Y-Studiolle siitä, mitä lamasta selviäminen vaati ja mihin yrittäjän kannattaa keskittyä kriisissä.

Tiiviin työyhteisön lisäksi Lasilinkin Sundman on kiitollinen muista verkostoistaan. Ei ole itsestäänselvää, että pärskesuojaa tarvitseva henkilö tarjoaa tuoteideaa tutulleen.

Sundmanin verkostot olivat hyödyksi myös siinä vaiheessa, kun hän keksi, että pärskesuojien yhteydessä tarvitaan tarroja muistuttamaan turvaväleistä. Sundman otti yhteyttä toiseen kuopiolaiseen perheyritykseen, jonka kautta tarrat järjestyivät. Pärskesuojia ja tarroja tarvitseva taho saa siis sekä pleksit että tarrat yhden luukun periaatteella.

– Tällä yhteistyöllä voittavat sekä molemmat yritykset että asiakkaat.

Tuki herättää kiitollisuutta

Tulevaisuutta ei tällä hetkellä kukaan pysty ennustamaan, mutta Sundmanin asenne on positiivinen.

– Eikä positiivisuus ole pelkkä korulause. Tiedän, että tämä poikkeustila jättää arvet kaikille, mutta kehitämme jatkuvasti uusia toimintatapoja ja -malleja, ja niin tekevät monet muutkin.

Yrittäjänä hän kokee kiitollisuutta siitä, että paikalliset ihmiset ostavat lähialueen yrittäjiltä.

– On aina kiitoksen paikka, kun tuetaan paikallista perheyrittäjää, mutta näinä aikoina se on entistäkin arvokkaampi ele.

Fakta

Essi Sundmanin vinkit taistelutahdon ylläpitoon

Hyödynnä verkostoja. Kaikkia hyviä ideoita ei tarvitse keksiä itse. Minulle vinkki tuli puhelimitse, mutta se voi tulla vastaan missä tahansa.

Muista uudistuva asenne. Monen yrittäjän taistelutahto tulee selkäytimestä, sillä vaivalla rakennetusta yrityksestä ei haluta luopua. Nyt eduksi on myös avoimuus kaikelle uudelle, sillä vanha ja totuttu eivät tällä hetkellä johda välttämättä mihinkään.

Hanki sparrailukumppaneita. Minulla on tiivis porukka ympärilläni, mutta moni yksinyrittäjä joutuu kohtaamaan kaiken yksin. Nyt jos koskaan kannattaa etsiä vertaistukea ja jakaa kokemuksia.

Laita hyvä kiertämään. Kysyin paikallista painotaloa mukaan yhteistyöhön, kun olin itse saanut apua. Jos nyt auttaa kaveria, se on investointi tulevaisuuteen. Tämä pätee yhtä lailla yrittäjiin kuin kehen tahansa muuhunkin.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Yhtiökokous haltuun: Yrittäjä, perehdy ainakin näihin 5 seikkaan

Yhtiökokousaika lähestyy vauhdilla. Yrittäjän on syytä olla tietoinen ainakin yhtiökokouksia koskevista säännöksistä – lisäksi kokoukseen kannattaa varautua huolella. Asiantuntija kertoo vinkkinsä.

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”

Tuomo Saarni uudisti yli 90-vuotiaan Tam-Silkin toimintatavat ja markkinoinnin. Nyt kasvu-uralle kiihdyttänyt yritys on entistä useammalle tuttu tekijä, joka haastaa rohkeasti myös alan suuria yrityksiä.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Lataa lisää