Muutosten hallinta

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Hampurilaisketju kilpailee ennemmin pikkupaikkakuntien grillien kanssa kuin pikaruokajättien puristuksessa.

|

Liikepaikan valinta on ravintolayritykselle elämän ja kuoleman kysymys. Kun Rolls-hampurilaispaikkoja pyörittänyt Rolls Family Oy teki vuonna 2011 konkurssin, pikaruokaketjun oli mietittävä strategiansa uudelleen.

Toiminnan jatkajaksi tuli Jokes Family Oy. Aiemmin Rolls kilpaili pikaruokajättien kanssa kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa, mutta uusi yhtiö on keskittynyt kasvattamaan verkostoaan erityisesti pikkupaikkakuntien liikenneasemilla.

– Koska emme pärjänneet isojen kylien keskustoissa Mäkkärin, Hesen ja kumppanien välissä, meidän oli haettava oma paikkamme, sanoo Jokes Familyn toimitusjohtaja Arto Virtakari.

Lukujen valossa strategian muutos on toiminut. Franchising-periaatteella toimivalla hampurilaisketjulla on tällä hetkellä noin sata toimipistettä pääasiassa Teboileilla, Nesteillä ja ST1:llä ympäri Suomen. Ravintolat toimivat niissä shop-in-shop-tyyppisesti.

Emoyhtiö Jokes Family on kasvanut viime vuodet kannattavasti. Elokuussa 2017 päättyneellä tilikaudella se teki vajaan 1,5 miljoonan euron liikevaihdolla noin 100 000 euron tuloksen.

Emoyhtiö keskittyy ennen kaikkea reseptiikkaan, raaka-ainetoimituksiin ja markkinointiin.

Ravintola per paikkakunta

Liikepaikkojen valinnassa pikaruokaketju lähtee siitä, että kumppaniyrittäjät tuntevat asiakas- ja toimintaympäristönsä parhaiten itse. Toisin sanoen: jos liikenneasemayrittäjä haluaa Rollsin toimipisteeseensä, usein sille ei ole esteitä.

Virtakarin mukaan Rollsin konseptiin kuuluu, että toimipiste on mahdollista avata nopeasti mutta toisaalta myös lopettaa sukkelaan paikoissa, jossa liiketoiminta ei vedä.

Arto Virtakari
Rolls-ketjun emoyhtiön Jokes Familyn toimitusjohtaja Arto Virtakari

Ennen uuden toimipisteen avaamista emoyhtiö tekee oman selvityksensä potentiaalisista asiakasvirroista ja siitä, mikä vaikutus uudella toimipisteellä mahdollisesti on lähimpänä sijaitsevan Rollsin toimintaan.

Lähtökohta on, että yksi ketjun ravintola paikkakuntaa kohti riittää. Ainoastaan Seinäjoella – josta Rolls on lähtöisin – ravintoloita on enemmän.

Välillä liikepaikan valinnassa tulee myös huteja. Virtakarin mukaan silloin on useimmiten kyse siitä, että kumppanikauppias ei ole noudattanut ketjun konseptia.

– Paljon on kauppapaikan omasta tarjonnasta kiinni. Pikaruoka on brändikauppaa, ja onnistumisen ratkaisee pitkälti se, kuinka paljon merkkiin luotetaan.

Näkyvyydestä pitää tinkiä

Jokes Family -emoyhtiölle on tärkeää, että kauppiaat noudattavat esimerkiksi reseptiikkaa täsmällisesti, jotta asiakas saa mitä kuvitteleekin saavansa.

Toisaalta shop-in-shop-ratkaisut tarkoittavat pikaruokaketjulle pienempää näkyvyyttä kuin omissa kivijalkaliikkeissä olisi mahdollista saada.

– Ketjupaikoissa on omia sääntöjä, joissa me joudumme jonkin verran joustamaan.

Joustot voivat liittyä esimerkiksi valomainoksien kokoon, määrään ja sijoitteluun tai siihen, millä logolla varustettuihin vaatteisiin liikenneaseman työntekijät pukeutuvat.

Pienellä paikkakunnalla toimiminen tarkoittaa Rollsille sitä, että kilpailijana eivät useimmiten ole McDonald’s tai Hesburger vaan ennemmin paikalliset grillit ja kebab-pizzeriat.

Emoyhtiö on määrittänyt tuotteille hinnat, joiden yläpuolelle kauppiaat eivät saa mennä. Virtakari sanoo, ettei ketju ole halvin pikaruokapaikka, vaan hintaputken yläkvartaalissa.

Kilpailu kiristyy

Virtakarin mukaan 30-vuotista taivaltaan tänä vuonna juhliva Rolls etsii kaiken aikaa uusia paikkoja, ja myös kyselyitä kauppiailta tulee paljon. Strategia on kuitenkin tältäkin osin muuttunut joidenkin vuosien takaisesta.

– Olennaisempaa on kauppapaikkakohtaisen myynnin kehittyminen kuin se, että meillä olisi viiden vuoden kuluttua sata paikkaa enemmän.

Virtakari huomauttaa, että moni kilpailijakin näyttää viime vuosina keskittyneen pikemminkin kannattavuuteen kuin liikepaikkojen haalimiseen.

– Konseptit elävät kauppiaista, ja sellaisiin tuloksiin pitäisi päästä, että kaikki voivat hyvin.

Silti kilpailu on kovaa ja kilpailijoita paljon. McDonald’s, Hesburger, Burger King, Scanburger ja muutama muu, Virtakari luettelee.

– En usko, että ketjuja on viiden vuoden päästä niin paljon kuin nyt. Näen siinä ilman muuta järjestelyjen paikan, ja me haluamme olla aktiivinen toimija, jos tilaisuuksia tulee eteen.

Vaikka Rolls nyt identifioituukin ennen kaikkea pienten maalaispitäjien hampurilaispaikaksi, yritys ei vierasta isojakaan kaupunkeja.

– Emme ole mitenkään haudanneet kivijalkaliiketoimintaa, se ei vain ole meille ykkösjuttu tällä hetkellä, Virtakari sanoo.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Lataa lisää