Muutosten hallinta

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Hampurilaisketju kilpailee ennemmin pikkupaikkakuntien grillien kanssa kuin pikaruokajättien puristuksessa.

|

Liikepaikan valinta on ravintolayritykselle elämän ja kuoleman kysymys. Kun Rolls-hampurilaispaikkoja pyörittänyt Rolls Family Oy teki vuonna 2011 konkurssin, pikaruokaketjun oli mietittävä strategiansa uudelleen.

Toiminnan jatkajaksi tuli Jokes Family Oy. Aiemmin Rolls kilpaili pikaruokajättien kanssa kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa, mutta uusi yhtiö on keskittynyt kasvattamaan verkostoaan erityisesti pikkupaikkakuntien liikenneasemilla.

– Koska emme pärjänneet isojen kylien keskustoissa Mäkkärin, Hesen ja kumppanien välissä, meidän oli haettava oma paikkamme, sanoo Jokes Familyn toimitusjohtaja Arto Virtakari.

Lukujen valossa strategian muutos on toiminut. Franchising-periaatteella toimivalla hampurilaisketjulla on tällä hetkellä noin sata toimipistettä pääasiassa Teboileilla, Nesteillä ja ST1:llä ympäri Suomen. Ravintolat toimivat niissä shop-in-shop-tyyppisesti.

Emoyhtiö Jokes Family on kasvanut viime vuodet kannattavasti. Elokuussa 2017 päättyneellä tilikaudella se teki vajaan 1,5 miljoonan euron liikevaihdolla noin 100 000 euron tuloksen.

Emoyhtiö keskittyy ennen kaikkea reseptiikkaan, raaka-ainetoimituksiin ja markkinointiin.

Ravintola per paikkakunta

Liikepaikkojen valinnassa pikaruokaketju lähtee siitä, että kumppaniyrittäjät tuntevat asiakas- ja toimintaympäristönsä parhaiten itse. Toisin sanoen: jos liikenneasemayrittäjä haluaa Rollsin toimipisteeseensä, usein sille ei ole esteitä.

Virtakarin mukaan Rollsin konseptiin kuuluu, että toimipiste on mahdollista avata nopeasti mutta toisaalta myös lopettaa sukkelaan paikoissa, jossa liiketoiminta ei vedä.

Arto Virtakari
Rolls-ketjun emoyhtiön Jokes Familyn toimitusjohtaja Arto Virtakari

Ennen uuden toimipisteen avaamista emoyhtiö tekee oman selvityksensä potentiaalisista asiakasvirroista ja siitä, mikä vaikutus uudella toimipisteellä mahdollisesti on lähimpänä sijaitsevan Rollsin toimintaan.

Lähtökohta on, että yksi ketjun ravintola paikkakuntaa kohti riittää. Ainoastaan Seinäjoella – josta Rolls on lähtöisin – ravintoloita on enemmän.

Välillä liikepaikan valinnassa tulee myös huteja. Virtakarin mukaan silloin on useimmiten kyse siitä, että kumppanikauppias ei ole noudattanut ketjun konseptia.

– Paljon on kauppapaikan omasta tarjonnasta kiinni. Pikaruoka on brändikauppaa, ja onnistumisen ratkaisee pitkälti se, kuinka paljon merkkiin luotetaan.

Näkyvyydestä pitää tinkiä

Jokes Family -emoyhtiölle on tärkeää, että kauppiaat noudattavat esimerkiksi reseptiikkaa täsmällisesti, jotta asiakas saa mitä kuvitteleekin saavansa.

Toisaalta shop-in-shop-ratkaisut tarkoittavat pikaruokaketjulle pienempää näkyvyyttä kuin omissa kivijalkaliikkeissä olisi mahdollista saada.

– Ketjupaikoissa on omia sääntöjä, joissa me joudumme jonkin verran joustamaan.

Joustot voivat liittyä esimerkiksi valomainoksien kokoon, määrään ja sijoitteluun tai siihen, millä logolla varustettuihin vaatteisiin liikenneaseman työntekijät pukeutuvat.

Pienellä paikkakunnalla toimiminen tarkoittaa Rollsille sitä, että kilpailijana eivät useimmiten ole McDonald’s tai Hesburger vaan ennemmin paikalliset grillit ja kebab-pizzeriat.

Emoyhtiö on määrittänyt tuotteille hinnat, joiden yläpuolelle kauppiaat eivät saa mennä. Virtakari sanoo, ettei ketju ole halvin pikaruokapaikka, vaan hintaputken yläkvartaalissa.

Kilpailu kiristyy

Virtakarin mukaan 30-vuotista taivaltaan tänä vuonna juhliva Rolls etsii kaiken aikaa uusia paikkoja, ja myös kyselyitä kauppiailta tulee paljon. Strategia on kuitenkin tältäkin osin muuttunut joidenkin vuosien takaisesta.

– Olennaisempaa on kauppapaikkakohtaisen myynnin kehittyminen kuin se, että meillä olisi viiden vuoden kuluttua sata paikkaa enemmän.

Virtakari huomauttaa, että moni kilpailijakin näyttää viime vuosina keskittyneen pikemminkin kannattavuuteen kuin liikepaikkojen haalimiseen.

– Konseptit elävät kauppiaista, ja sellaisiin tuloksiin pitäisi päästä, että kaikki voivat hyvin.

Silti kilpailu on kovaa ja kilpailijoita paljon. McDonald’s, Hesburger, Burger King, Scanburger ja muutama muu, Virtakari luettelee.

– En usko, että ketjuja on viiden vuoden päästä niin paljon kuin nyt. Näen siinä ilman muuta järjestelyjen paikan, ja me haluamme olla aktiivinen toimija, jos tilaisuuksia tulee eteen.

Vaikka Rolls nyt identifioituukin ennen kaikkea pienten maalaispitäjien hampurilaispaikaksi, yritys ei vierasta isojakaan kaupunkeja.

– Emme ole mitenkään haudanneet kivijalkaliiketoimintaa, se ei vain ole meille ykkösjuttu tällä hetkellä, Virtakari sanoo.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”

Tuomo Saarni uudisti yli 90-vuotiaan Tam-Silkin toimintatavat ja markkinoinnin. Nyt kasvu-uralle kiihdyttänyt yritys on entistä useammalle tuttu tekijä, joka haastaa rohkeasti myös alan suuria yrityksiä.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Puoli tuntia puhelun päättymisestä kuopiolainen Lasilinkki oli kehittänyt pleksisuojan. Myynti on pysynyt tavanomaisissa lukemissa, vaikka tuotevalikoima muuttui parissa viikossa täysin.

4 faktaa yrityssaneerauksesta – Prosessi vaatii sitkeyttä, mutta parhaimmillaan nostaa yrityksen jaloilleen

Yrityssaneeraus on paljon muutakin kuin velan leikkaamista. Asianajaja Jussi Laakkonen kertoo, millaiseen tilanteeseen siitä on eniten hyötyä.

Lataa lisää