Muutosten hallinta

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Hampurilaisketju kilpailee ennemmin pikkupaikkakuntien grillien kanssa kuin pikaruokajättien puristuksessa.

|

Liikepaikan valinta on ravintolayritykselle elämän ja kuoleman kysymys. Kun Rolls-hampurilaispaikkoja pyörittänyt Rolls Family Oy teki vuonna 2011 konkurssin, pikaruokaketjun oli mietittävä strategiansa uudelleen.

Toiminnan jatkajaksi tuli Jokes Family Oy. Aiemmin Rolls kilpaili pikaruokajättien kanssa kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa, mutta uusi yhtiö on keskittynyt kasvattamaan verkostoaan erityisesti pikkupaikkakuntien liikenneasemilla.

– Koska emme pärjänneet isojen kylien keskustoissa Mäkkärin, Hesen ja kumppanien välissä, meidän oli haettava oma paikkamme, sanoo Jokes Familyn toimitusjohtaja Arto Virtakari.

Lukujen valossa strategian muutos on toiminut. Franchising-periaatteella toimivalla hampurilaisketjulla on tällä hetkellä noin sata toimipistettä pääasiassa Teboileilla, Nesteillä ja ST1:llä ympäri Suomen. Ravintolat toimivat niissä shop-in-shop-tyyppisesti.

Emoyhtiö Jokes Family on kasvanut viime vuodet kannattavasti. Elokuussa 2017 päättyneellä tilikaudella se teki vajaan 1,5 miljoonan euron liikevaihdolla noin 100 000 euron tuloksen.

Emoyhtiö keskittyy ennen kaikkea reseptiikkaan, raaka-ainetoimituksiin ja markkinointiin.

Ravintola per paikkakunta

Liikepaikkojen valinnassa pikaruokaketju lähtee siitä, että kumppaniyrittäjät tuntevat asiakas- ja toimintaympäristönsä parhaiten itse. Toisin sanoen: jos liikenneasemayrittäjä haluaa Rollsin toimipisteeseensä, usein sille ei ole esteitä.

Virtakarin mukaan Rollsin konseptiin kuuluu, että toimipiste on mahdollista avata nopeasti mutta toisaalta myös lopettaa sukkelaan paikoissa, jossa liiketoiminta ei vedä.

Arto Virtakari
Rolls-ketjun emoyhtiön Jokes Familyn toimitusjohtaja Arto Virtakari

Ennen uuden toimipisteen avaamista emoyhtiö tekee oman selvityksensä potentiaalisista asiakasvirroista ja siitä, mikä vaikutus uudella toimipisteellä mahdollisesti on lähimpänä sijaitsevan Rollsin toimintaan.

Lähtökohta on, että yksi ketjun ravintola paikkakuntaa kohti riittää. Ainoastaan Seinäjoella – josta Rolls on lähtöisin – ravintoloita on enemmän.

Välillä liikepaikan valinnassa tulee myös huteja. Virtakarin mukaan silloin on useimmiten kyse siitä, että kumppanikauppias ei ole noudattanut ketjun konseptia.

– Paljon on kauppapaikan omasta tarjonnasta kiinni. Pikaruoka on brändikauppaa, ja onnistumisen ratkaisee pitkälti se, kuinka paljon merkkiin luotetaan.

Näkyvyydestä pitää tinkiä

Jokes Family -emoyhtiölle on tärkeää, että kauppiaat noudattavat esimerkiksi reseptiikkaa täsmällisesti, jotta asiakas saa mitä kuvitteleekin saavansa.

Toisaalta shop-in-shop-ratkaisut tarkoittavat pikaruokaketjulle pienempää näkyvyyttä kuin omissa kivijalkaliikkeissä olisi mahdollista saada.

– Ketjupaikoissa on omia sääntöjä, joissa me joudumme jonkin verran joustamaan.

Joustot voivat liittyä esimerkiksi valomainoksien kokoon, määrään ja sijoitteluun tai siihen, millä logolla varustettuihin vaatteisiin liikenneaseman työntekijät pukeutuvat.

Pienellä paikkakunnalla toimiminen tarkoittaa Rollsille sitä, että kilpailijana eivät useimmiten ole McDonald’s tai Hesburger vaan ennemmin paikalliset grillit ja kebab-pizzeriat.

Emoyhtiö on määrittänyt tuotteille hinnat, joiden yläpuolelle kauppiaat eivät saa mennä. Virtakari sanoo, ettei ketju ole halvin pikaruokapaikka, vaan hintaputken yläkvartaalissa.

Kilpailu kiristyy

Virtakarin mukaan 30-vuotista taivaltaan tänä vuonna juhliva Rolls etsii kaiken aikaa uusia paikkoja, ja myös kyselyitä kauppiailta tulee paljon. Strategia on kuitenkin tältäkin osin muuttunut joidenkin vuosien takaisesta.

– Olennaisempaa on kauppapaikkakohtaisen myynnin kehittyminen kuin se, että meillä olisi viiden vuoden kuluttua sata paikkaa enemmän.

Virtakari huomauttaa, että moni kilpailijakin näyttää viime vuosina keskittyneen pikemminkin kannattavuuteen kuin liikepaikkojen haalimiseen.

– Konseptit elävät kauppiaista, ja sellaisiin tuloksiin pitäisi päästä, että kaikki voivat hyvin.

Silti kilpailu on kovaa ja kilpailijoita paljon. McDonald’s, Hesburger, Burger King, Scanburger ja muutama muu, Virtakari luettelee.

– En usko, että ketjuja on viiden vuoden päästä niin paljon kuin nyt. Näen siinä ilman muuta järjestelyjen paikan, ja me haluamme olla aktiivinen toimija, jos tilaisuuksia tulee eteen.

Vaikka Rolls nyt identifioituukin ennen kaikkea pienten maalaispitäjien hampurilaispaikaksi, yritys ei vierasta isojakaan kaupunkeja.

– Emme ole mitenkään haudanneet kivijalkaliiketoimintaa, se ei vain ole meille ykkösjuttu tällä hetkellä, Virtakari sanoo.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole

Johanna Saarinen työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalo Painolan houkutus kävi liian suureksi.

Tulipalo laittoi yritystoiminnan jäihin ja pakotti aloittamaan taas nollasta

Tofagin liiketoiminta keskeytyi kahdeksi vuodeksi. Sen seurauksena perheyritys vaihtoi teräsvillan puutarha- ja pihatuotteisiin.

Sarjayrittäjän 5 oppia: Näin yritys välttää karikot ja seilaa myötätuulessa

Entinen huippu-urheilija Jussi Forsman näkee purjehduksessa ja yritystoiminnassa paljon samaa. Virheitä tulee, mutta ne on pyrittävä minimoimaan.

16-vuotias viheralueiden hoitaja on ollut yrittäjä jo puolet elämästään

Vili Varis herää kesäisin niihin aikoihin, kun monet muut nuoret menevät vasta nukkumaan. Nyt hän työllistää jo muitakin.

Härmän kylpylän 3 miljoonan euron brändiuudistus kosiskelee pariskuntia

Kylpyläkään ei voi enää rakentaa tulevaisuutta lapsiperheiden varaan, sillä laskeva syntyvyys muuttaa väistämättä asiakaskunnan rakennetta.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

Lataa lisää