Muutosten hallinta

Korona muutti yhdessä yössä kaiken: ”Ensin tuli kiukku, nyt on uusi draivi”

Korona muutti yhdessä yössä kaiken: ”Ensin tuli kiukku, nyt on uusi draivi”

Sari Väisänen on yksi niistä yksinyrittäjistä, joiden liiketoiminta on viime viikkoina mullistunut. Käsityöalan yrittäjän kalenteri tyhjeni, kun alan messut peruttiin yksi toisensa jälkeen.

|

Käsityöalalla yrittävän Sari Väisäsen taloudellinen tilanne on nyt tiukka.

Hänen yrityksensä TikkiPajan liiketoiminnalle elintärkeät käsityöalan messut peruttiin koronaepidemian takia, ja kasvotusten tapahtuva myynti putosi kerrasta nollaan.

Koronavirus heijastuu nyt jokaisen pk-yrittäjän arkeen. Seuraukset ovat erilaisia yritysten koosta ja toimialasta riippuen, ja yrittäjien tunnelmat vaihtelevat kriisin partaalla huojumisesta kiireiseen tekemiseen.

Toiminimiyrittäjänä toimivalta Väisäseltä tilanne on vaatinut nopeaa reagointia ja tilanteeseen sopeutumista.

Myynti on loikannut verkkoon, ja yrittäjälle se on mahdollisuus ottaa verkkokauppa ja sosiaalinen media kunnolla haltuun.

Korona vei maton jalkojen alta

”Sinä hetkenä, kun ilmoitettiin, että kevään kaikki käsityötapahtumat peruttiin, tuli kiukku. Että ei tämä ole totta.

Kaikki tuloni hävisivät.

Käsityöalalla työt ovat kausiluonteista: ennen joulua kerätään kassaa, ja sillä pärjätään alkuvuosi. Silloin kotona tehdään tuotteita ja valmistaudutaan kevään myyntiin ja tapahtumiin.

Koronatilanne tuli kaikkein vaikeimpaan aikaan. Kassa on nyt tyhjä, ja isot tapahtumat peruttiin. Minulla on paljon tuttuja käsityöläisiä, jotka ovat todella huonossa tilanteessa. Heillä ei ole puolisoa, eikä ketään muutakaan, joka voisi auttaa taloudellisesti. Ainoa mahdollisuus on lyödä hanskat tiskiin. Se on hirveää.

Jos yksityisyrittäjiä ja firmoja kaatuu, työttömyysprosentti tulee olemaan aika hurja. Jostain ne rahat on siinä vaiheessa pakko repiä. Miksei ennakoida ja yritetä pitää pieniä firmoja pystyssä tässä kohtaa?”

Myynti siirtyy verkkoon

”Jos en tee kaikkeani yrityksen eteen, en syö, enkä maksa laskuja. Minulta menee kaikki.

Olen kuitenkin hirmu huono niin sanotusti viiltelemään ranteitani minkään asian takia, koska siitä ei ole hyötyä. Jo seuraavana päivänä kasasin ajatukset. Mitä minun pitää tehdä nyt, että selviän taloudellisesti?

Pienyrittäjien on sopeuduttava, oli tilanne mikä tahansa.

Itseään joutuu hieman potkimaan persiilleen. Aiemmin ajattelin, että fyysiset myyntitilanteet kantavat, mutta nyt on panostettava muuhunkin.

Yhdessä yössä koko kaupankäynti siirtyi netin puolelle.

Sari Väisänen
Kuvaaja: Mervi Tommiska

Minulla on verkkokauppa, mutta olen lykännyt sen kehittämistä sillä verukkeella, että en osaa tai ei kiinnosta ja kyllä pärjään ilmankin. Nyt on uusi draivi ja into panostaa verkossa myymiseen ja yrityksen Ihania.fi-verkkosivujen kuntoon laittamiseen.

Moni on sanonut, että nyt voit pitää lepohetken, mutta ei tässä pidetä mitään lomaa. Teen nyt enemmän töitä kuin valmistautuessani messuihin. En koe, että tämä olisi yritykselleni maailmanloppu, vaan nyt on tehtävä rankasti töitä, jotta pärjää sinne asti, kun tilanne normalisoituu.

En kuitenkaan tiedä, milloin se tapahtuu. Sitä ei voi jäädä voivottelemaan.”

Ihmisten auttamishalu yllätti

”On ollut aivan ihanaa, että somemarkkinointiin panostaessani olen löytynyt muita yrittäjiä ja ihmisiä, jotka ovat lähteneet tukemaan yritystäni jakamalla päivityksiä. On syntynyt lumipalloefekti.

Toivon, että tämä jää päälle myös kriisin jälkeen: tuetaan toisiamme ilmaisilla keinoilla. Se ei ole keneltäkään pois, että jakaa toisen yrittäjän mainosta.

Välillä on ollut vedet silmissä, kun vieraat ihmiset laittavat viestiä, että miten me voimme auttaa.

Tämä kriisi on sen kannalta hyvä juttu, että nyt tulee enemmän vaihtoehtoja. Siinä mielessä odotan innolla, mitä kaikkea uutta kehitetään.

Luvassa on esimerkiksi kahdet virtuaaliset käsityömessut. Toivon, että niistä tulisi vakituinen juttu, joita voitaisiin hyödyntää alkuvuoden hiljaisina hetkinä. Yrittäjät kehittävät nyt myös verkkokursseja ja miettivät, mitä muuta verkossa voi myydä kuin tuotteita.

Yrittäjyys ei kuitenkaan ole kaikkien hommaa. Tässä pitää olla henkisesti vahva ihminen. Milloin vain voi tulla kriisi eteen. Jos ei ole valmis taistelemaan, yritys on saman tien nurin.”

Yrittäjät kertovat koronavuodesta: Jokaisella valinnalla on nyt merkitystä

Kolme tänä vuonna yrityksen perustanutta yrittäjää avaa tunnelmiaan. Kulunut vuosi on vaatinut paljon, mutta tahto pitää oma yritys pystyssä on edelleen vahva.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Lataa lisää