Muutosten hallinta

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Markku Kosonen

Kirjoittaja on M Roomin toimitusjohtaja

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Koronakriisi on pakottanut palvelualan yrittäjät ennennäkemättömään digiloikkaan: moni on harpannut viime kevään aikana digitalisaatiossa eteenpäin monen vuoden matkan.

Digitalisaatio voi muuttaa tavallaan kaiken muuttamatta itse palvelua. Esimerkiksi me M Roomilla olemme tarjonneet suurin piirtein samanlaisia hiustenleikkuupalveluita samanlaisella palveluasenteella kymmenen vuoden ajan. Digitalisaatio on parantanut valtavasti sitä, kuinka helposti ja nopeasti asiakkaamme saavat ensiluokkaista palvelua – ilman ajanvarausta.

Sama kuin odottaisit ruokatilaustasi kotiin minuutin tarkkuudella, meillä tiedät minuutilleen milloin saapua palveluun, kun käytössäsi on My M Room -palvelu.

Jos digiloikka kutkuttaa, on hyvä huomioida ainakin nämä asiat:

1. Kaiken kokoiset yritykset voivat digitalisoitua. Ison ketjun voi olla järkevä hoitaa digitalisoituminen itse, pienemmän kannattaa usein toteuttaa digiloikka ostamalla palveluita yksittäisiltä palveluntarjoajilta. Joskus ulkopuolelta ostaminen on kustannustehokkaampaa kuin kokonaan oman järjestelmän rakentaminen. Nykymaailmassa sopiva palveluntarjoaja voi löytyä myös startup-maailmasta, jossa tiedostetaan, mitkä asiakkaan ongelmat ovat ja mitkä prosessin vaiheet digitalisaatio voisi auttaa ratkaisemaan.

2. Digitalisaatio parantaa tuottavuutta. Palvelualalla itse työ vaatii yleensä läsnäoloa ja aitoja kohtaamisia, mutta hallinnon näkökulmasta digitalisaatio voi parantaa tuottavuutta paljonkin. Esimerkiksi videopuhelut ja erilaiset kokoustyökalut ovat jo tehneet sen, että osa koulutuksesta tehdään etänä ja erilaisissa digitaalisissa oppimisympäristöissä. Työ- ja koulutusmatkoihin käytetyn ajan voi tällöin käyttää tuottavampaan työhön.

3. Mieti, mihin digitalisaatiota tarvitaan. Digitalisaatio tarkoittaa eri yrityksille eri asioita. Joku hyötyy lähinnä sähköisestä kirjanpidosta, joku toinen siitä, että fokus siirtyy asiakas- ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen ja ymmärtämiseen.

4. Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Digiloikan voi ottaa askeleittain, eikä koko bisnestä kannata uudistaa kerralla. Meillä M Roomissa pohdimme jatkuvasti, mitä kaikkia yrityksen pyörittämiseen liittyviä asioita digitalisaation avulla voidaan parantaa. Tuoreimpana otimme käyttöön chattibotin, joka auttaa keventämään asiakaspalvelun kuormaa.

5. Data on uusi öljy, johon kaikki haluavat käsiksi. Palvelualalla digitalisaatioon tarvitaan mahdollisimman paljon dataa, ja moni pohtii, miten sitä saadaan. Yrittäjän kannattaa tiedostaa, että asiakas kyllä usein antaa dataa, jos palveluntarjoaja ratkaisee jonkin asiakkaan havaitseman ongelman. Kun asiakkaan kokemus paranee, voi syntyä positiivinen kierre, jossa kerätty data saadaan entistä paremmin käyttöön. Datan keräämisen kanssa pitää muistaa myös se, että kaikkea ei aina tarvitse tietää. Riittää että kerää omaan liiketoimintaan liittyvän tärkeimmän informaation ja analysoi sitä tarkasti.

6. Dataa voi hyödyntää moneen. Palvelualalla digitalisaatio helpottaa etenkin palveluiden hankkimista. Kuluttajat kaipaavat palveluita, jotka saa käyttöönsä mahdollisimman helposti ja nopeasti. Kun dataa on riittävästi, palveluntarjoajalle voidaan tarjota ymmärrys asiakkaan tarpeesta varsin nopeasti, vaikka tämä ei olisi koskaan tavannutkaan asiakasta. Esimerkiksi M Roomissa tunnemme asiakkaan hyvin ja pystymme tarjoamaan saman hiustenleikkuun ja palvelun, sattui asiakas käymään sitten Jyväskylässä tai Oslossa.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Korona tyhjensi taikurin keikkakalenterin, mutta kokenut yrittäjä ei hätkähdä: ”Selvisimme myös 1990-luvun lamasta, vaikka kovaa aikaa silloinkin elettiin”

Taikuri Simo Aallon pitäisi nyt olla kiertueella. Korona kuitenkin muutti suunnitelmaa, ja Aalto juhlistaa 30-vuotista yrittäjätaivaltaan kotona. Millainen tie koko kansan tuntemaksi taikuriksi on ollut?

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa

Oma verkkokauppa on Dermoshopille tärkeä myyntikanava. Hyvät tuotteet ja tyytyväiset asiakkaat ovat kuitenkin pääasia.

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

Lataa lisää