Muutosten hallinta

Korona vaikeuttaa maahantuontia – Hyvä suhde asiakkaisiin kantaa maahantuontiyritystä vaikeiden aikojen yli
Kuuden kuukauden puskuri on ratkaiseva, jotta yrityksellä on paremmat mahdollisuudet selvitä kriisistä, Siluxin toimitusjohtaja Peter Nyman sanoo.

Korona vaikeuttaa maahantuontia – Hyvä suhde asiakkaisiin kantaa maahantuontiyritystä vaikeiden aikojen yli

Kuinka maahantuontiyrityksen toiminta turvataan poikkeusoloissa? Valaisimia maahantuova Silux on panostanut pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin.

|

Maahantuonti keskeytyy, jos tuotteita ei ole saatavilla. Ulkovalaisimia maahantuova espoolaisyritys Silux huomasi koronaviruksen vaikutuksen, kun yrityksen suurin päämies Italiassa sulki tehtaansa 1,5 viikoksi maaliskuussa.

– Joidenkin tilausten toimitusaika on pidentynyt noin kahdella viikolla, koska tehtaalla on ollut vaikeuksia saada tarvitsemiaan komponentteja. Alihankkijat ovat eri puolilla Eurooppaa, Siluxin toimitusjohtaja Peter Nyman kertoo.

Toistaiseksi myöhästyneet toimitukset eivät ole johtaneet ylimääräisiin kustannuksiin. Italialainen päämies, jonka kanssa Silux on tehnyt yhteistyötä jo kymmenen vuotta, on avannut tehtaansa, mutta Nymanin mukaan ei voi olla 100-prosenttisen varma siitä, että luvatut toimitusajat pitävät.

– Toimitusaikojen muutokset voivat aiheuttaa ongelmia asiakkaillemme Suomessa. Käymme avointa keskustelua päämiehen ja asiakkaiden kanssa, ja ilmoitamme mahdollisista viivästymisistä mahdollisimman nopeasti asiakkaillemme, Nyman sanoo.

Yritys: Silux Oy
Toimiala: Ulkovalaisimet
Perustettu: 1993
Liikevaihto: 3,8 miljoonaa euroa (2019)
Liiketulos: noin 700 000 euroa
Henkilöstö: 5

Oma varasto Suomessa ei kuitenkaan kannata, sillä ulkovalaisimet vaativat tiettyä optiikkaa, joka mukautetaan jokaiseen projektiin erikseen.

Pidentyneet toimitusajat eivät ole tällä hetkellä poikkeuksellisia. Sekä moni ala että yritys kärsii niistä, joten suurin osa Siluxin asiakkaista on ymmärtäväisiä tilanteen suhteen.

Kuntien investointi-into huolettaa

Vaikka työt italialaisella tehtaalla ovat kutakuinkin palanneet takaisin normaaliin ja rahtikin toimii, siintää horisontissa kuitenkin huolia.

Silux on perustettu vuonna 1993 ja on alusta lähtien maahantuonut ulkovalaisimia Suomeen. Nyman on itse ollut alalla vuodesta 1983. Asiakkaiden joukossa on kuntia, kaupunkeja ja urakoitsijoita.

Vaikka Nyman luottaa siihen, että kunnat jatkossakin haluavat sijoittaa laatuun, on hän silti huolissaan yrityksen taloudesta. Onko kunnilla varaa ja mahdollisuuksia panostaa valaistukseen, jos verorahat hupenevat?

– Säästöt investoinneissa johtavat usein suurempiin kustannuksiin myöhemmin, kun valaisimia täytyy huoltaa. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että halvat alkukustannukset johtavat pidemmän päälle suurempiin kustannuksiin.

Pitkästä urasta paljon hyötyä

Kriisin keskellä Nyman kokee 35-vuotisen kokemuksensa alalta suureksi eduksi. Yritys tekee vuosittain hyvää tulosta, ja se riippuu pääasiassa yhdestä asiasta.

– Meillä on erittäin hyvät ja pitkäjänteiset suhteet asiakkaisiimme. Mitään emme saa myytyä, elleivät asiakkaamme luota meihin.

Siluxin toiminta perustuu laadukkaisiin tuotteisiin ja henkilökohtaisiin asiakassuhteisiin.

– On helpompaa tehdä jonkinlaista tulosta myös taloudellisesti vaikeina aikoina, jos on panostanut hyviin asiakassuhteisiin.

Paras tapa valmistautua kriiseihin – koronaan tai mihin tahansa – on Nymanin mukaan tarpeeksi vakaa kassa, jotta voi kattaa kaikki juoksevat kulut.

Hahmotatko, kuinka paljon rahaa tarvitset pitämään yrityksen toimintakuntoisena läpi vuoden?

– Kassassa pitää olla niin paljon rahaa, että yritys pärjää puoli vuotta, Nyman sanoo.

Hänelle lomautukset ja irtisanomiset ovat viimeinen keino, joten hän on määrätietoisesti kasvattanut yrityksen kassaa aina kun siihen on ollut mahdollisuus.

– Meillä ei ole mitään paniikkia, mutta jos tätä kestää kauan voi kassa tyhjentyä jossain vaiheessa.

Mieti osingonjakoa

5–6 työntekijän yritys on monena vuonna tehnyt hyvää tulosta ja liikevaihto on ollut hyvä. Se että kassa riittää kuudeksi kuukaudeksi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Siluxilla otetaan rauhallisesti kriisin iskiessä päälle.

– Meidän pitää koko ajan saada uusia tilauksia.

Nymanin mukaan osakeyhtiöiden kannattaa myös miettiä osingonjakoa.

– Mahdollisten osinkojen maksua voi siirtää eteenpäin tai maksaa vähemmän. Tärkeintä on pitää henkilökunta töissä.

Kriisin aikana pitää myös muistaa katsoa eteenpäin, Nyman puhuu vähintään kahdesta vuodesta. Siitä huolimatta hän tietää, ettei voi vaikuttaa Siluxin tulevaisuuteen sataprosenttisesti – moni asia riippuu kuntien investointitahdista ja -määristä.

– Yksityisen ja perhevetoisen yrityksen etu on, ettei tarvitse miettiä seuraavan kvartaalin tulosta, vaan voimme miettiä monta vuotta eteenpäin. Meidän pitää luottaa siihen, että asiakkaamme ovat edelleen asiakkaitamme, ja että he jatkossakin tilaavat tuotteita meiltä.

Fakta

4 x Vinkit poikkeustilassa toimimiseen

Pidä huolta henkilökunnasta. Huolehdi mahdollisuudesta tehdä töitä etänä, jos tilanne sitä vaatii. Hanki kattava työterveyshuolto.

Vältä isoja investointeja. Nyt ei kannata ostaa uusia autoja ja koneita – elleivät ne ole täysin välttämättömiä yritystoiminnan kannalta.

Maksa osingot myöhemmin. Osakeyhtiö voi siirtää mahdollisten osinkojen maksua myöhemmälle.

Pidä huolta asiakassuhteista. Ole asiakkaidesi tavoitettavissa ja ylläpidä suhteita. On todennäköisempää, että joku ostaa palveluita ja tuotteita yritykseltä, joka on kiinnostunut ja läsnä.

16-vuotias viheralueiden hoitaja on ollut yrittäjä jo puolet elämästään

Vili Varis herää kesäisin niihin aikoihin, kun monet muut nuoret menevät vasta nukkumaan. Nyt hän työllistää jo muitakin.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Perheyrityksen bisnes alkoi sulaa alta – pelastus löytyi työmaa-aidoista

Nordpel kokeili uutta toimialaa jo olemassa olevan rinnalla. Yrityksen onneksi tuote kiinnosti asiakkaita.

Yrittäjä, tiedätkö mitä asiakaskokemus tarkoittaa? Katso koulutus

Hyvä asiakaskokemus ohjaa parhaimmillaan ostokäyttäytymistä ja sitouttaa asiakasta.

Me-henki tuo lisää työtarjouksia

Suomalaisten yrittäjien pitäisi ratkoa rohkeasti ongelmia, sillä se lisää työn arvostusta, kirjoittaa Stream Industriesin Lauri Kröger.

Mistä syntyy hyvä asiakaskokemus?

Ajanhallinnan puute on suurin tekosyy laiminlyödä asiakassuhde.

Kuinka käy kivijalalle? Uusi palvelu ratkoo ongelmaa verkossa

Hyvä asiakaspalvelu on kivijalkaliikkeen valtti, mutta ilman verkkokauppaa voi olla vaikea selvitä.

Ajatteletko aina asiakkaan parasta? Joskus se voi tarkoittaa vähemmän myyntiä

Jake Ihalainen haluaa ratkaista asiakkaan ongelman parhaalla mahdollisella tavalla. Toisinaan töitä ohjataan myös kilpailijoille.

Bisneksenä sparraus – miten konsulteille riittää töitä?

Konsultti- ja valmennusyrittäjät nojaavat vahvasti verkostoihinsa ja henkilöbrändiinsä.

Lataa lisää