Muutosten hallinta

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

| |

Maaliskuun puoliväli on jäänyt monen yrittäjän mieleen traumaattisena hetkenä. Koronapandemian puhkeaminen ja hallituksen asettaman poikkeustilan vaikutukset iskivät yritysten toimintaan jopa yhdessä yössä. Kriisi on näkynyt suoraan myös Uusyrityskeskusten toiminnassa.

– Yrittäjät eivät olleet mitenkään voineet valmistautua siihen, että koko maa menee käytännössä kiinni hetkessä. Alkusokki oli monelle iso, ja etenkin käsityöyrittäjät kuten parturit, kampaajat, hierojat ja fysioterapeutit joutuivat heti ahtaalle. Osalta loppuivat työt täysin, kertoo Kehitysyhtiö SavoGrow´n Suonenjoen elinkeinoasiamies Olli Kokander.

Olli Kokander
Olli Kokanderin mukaan erilaiset yritystuet ovat auttaneet monen yrityksen selviämään pahimmasta kriisiajasta.

SavoGrow on alueen kehitysyhtiö, joka kuuluu Uusyrityskeskus-verkostoon. Kehitysyhtiöt ja Uusyrityskeskukset alkoivat pian tarjota yrittäjille korona-apua, jonka kautta neuvojat ovat voineet tarjota yrittäjille neuvoja ja apua muun muassa puhelimitse. SavoGrow´lle se on tarkoittanut satoja puhelinsoittoja.

– Tavoitteena on soittaa kaikille alueen 1 600 yrittäjälle. Aktiivisimmat olemme varmaankin jo saaneet kiinni, ja vastaanotto on ollut lähes sataprosenttisesti hyvä. Moni on ollut tavattoman kiitollinen jo pienestäkin avusta ja siitä, että joku on jaksanut kuunnella huolia, Kokander kertoo.

Monenlaisia kohtaloita

Keskusteluavulle on tarvetta, sillä Kokanderin mukaan tilanteen alussa hyvinkin moni yrittäjä on ollut epätoivon partaalla. Kassavirta on puuttunut, ja hyvinkin toimeentulevat yritykset ovat saattaneet kysyä, mitä konkurssi käytännössä tarkoittaisi. Huoli on vaivannut etenkin yksinyrittäjiä.

– Monella on ollut konkreettinen huoli toimeentulosta ja siitä, miten leipä saadaan pöytään ja elämä eteenpäin.

Toisaalta osalla yrityksistä on mennyt koronasta huolimatta – tai kenties sen ansiosta – hyvin. Etenkin sisustus- ja puutarha-ala ovat selvinneet tilanteesta voittajina. Kokander todentaa saman.

– Joillain aloilla on ollut varsinainen ennätyskevät. Toisen huoli on ollut tavallaan toisen etu,  kun ihmisillä on ollut enemmän aikaa esimerkiksi remontoida ja laittaa puutarhaa, hän sanoo.

Esimerkiksi hankolainen Filterpak alkoi valmistaa hengityssuojaimia, ja kevät toi mukanaan odottamattoman kasvun.

Monen yrittäjän huoli on sittemmin väistynyt. Kokanderin mukaan muun muassa erilaiset rahalliset avustukset ovat olleet avainasemassa yrittäjien ahdingon helpottamisessa.

– Alkuun yrittäjät kaipasivat tukea erilaisiin tukiin liittyvissä asioissa, ja kokosimme siksi sivuillemme koronapaketin, jossa oli valmiit linkit eri tukien myöntäjiin. Lisäksi keräsimme yrittäjille oman muistilistan, mitä käytännön toimenpiteitä ainakin kannattaa tehdä.

Pakotettua uudistumista

Kokander huomauttaa, että korona-aika on pakottanut monen yrittäjän ottamaan digiloikan.

– Nekin, jotka eivät olleet aiemmin siihen panostaneet, ovat nyt heränneet ja kyselleet meiltäkin vinkkejä.

Moni sellainen yrittäjä, joka ei ollut aiemmin yhteydessä alueensa yrityspalveluihin, on oppinut hakemaan tukea ja apuja.

– Lisäksi tilanne on opettanut kaikille sen, että jokaisella yrittäjällä olisi hyvä olla jonkinlainen kriisisuunnitelma. Pohjakassaa on hyvä olla olemassa hiljaisia aikoja varten, Kokander sanoo.

Pandemia on muutenkin muuttanut yritysten tuen tarvetta, ja Kokanderin mukaan luovuutta ja uusia selviytymiskeinoja on vaadittu normaalia enemmän.

Hyvänä esimerkkinä Kokander mainitsee ravintolayrittäjien erilaiset kuljetus- ja noutoruokapalvelut.

– Parhaiten näistä vaikeista ajoista ovat selvinneet ehkä sellaiset yrittäjät, joilla on ylipäätään positiivinen elämänasenne ja positiivinen asenne yrittäjyyteen. Heillä on ollut kykyä ja kekseliäisyyttä muokata omaa liiketoimintaansa tilanteeseen sopivaksi.

Monia on auttanut jaksamaan myös tieto siitä, että vaikeat ajat eivät ole yrittäjän oma syy.

– Aiemmissa kriisitilanteissa, kuten esimerkiksi 1990-luvun lamassa, yrittäjillä saattoi olla hieman aikaa tehdä kriisisuunnitelmaa. Nyt kriisi iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kaikki ovat tavallaan samassa veneessä, joten yhteen hiileen on ollut siksi helppo puhaltaa, Kokander sanoo.

Fakta

3 x Näin selviät kriisitilanteesta

Puhu. Hae keskusteluapua jo varhaisessa vaiheessa, ja puhu tilanteesta ääneen. Jos et halua avata tilannetta omalle verkostollesi, ota yhteyttä esimerkiksi alueella toimiviin yritysneuvojiin.

Tee kriisisuunnitelma. Ennakoi tilanne mahdollisimman varhain, ja tee tarkka suunnitelma siihen, miten erilaisista kriisitilanteista voi päästä ulos.

Muista pohjakassa. Kassavirta kärsii yleensä ensimmäisenä, jos kriisi iskee. Varaudu haastaviin tilanteisiin ennalta ja säilytä pohjakassa, jonka avulla selviät pahimman yli. Kriisitilanteisiin on usein tarjolla erilaisia tukia, mutta niiden myöntäminen saattaa kestää. Pohjakassa auttaa myös tällöin selviämään tilanteen yli, kunnes tukirahat kilahtavat tilille.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Lataa lisää