Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Muutosten hallinta

Kovan kasvun pohja mureni yhdessä yössä – miten selvitä, kun myynnistä häviää puolet?
Skaalautuvalla liiketoimintamallilla, hyvällä henkilökunnalla ja yhteisillä arvoilla voi tehdä mitä tahansa. Näin sanoo Kioskedia perustamassa ollut Micke Paqvalén, joka johtaa nyt TräGroupia.

Kovan kasvun pohja mureni yhdessä yössä – miten selvitä, kun myynnistä häviää puolet?

Yrittäjänä ei ole ikinä täysin valmistautunut. Micke Paqvalén oppi tämän, kun Kioskedin liikevaihto romahti ja hänen oma terveytensä petti.

|

Yritys on kriisissä, kun kova kasvu vaihtuu yhtäkkiä alamäkeen. Jokainen yritys käy läpi oman korpivaelluksensa, sanoo tunnettu kasvuyrittäjä Micke Paqvalén.

Vuonna 2010 hän oli perustamassa verkkomainonta-alustaa Kioskedia. Seuraavaan kolmen vuoden aikana tehtiin lujasti töitä oikean liiketoimintamallin löytämiseksi, jotta yritys saataisiin kannattavaksi.

– Meillä oli onneksi pitkäjänteiset sijoittajat, he tukivat meitä. Meillä oli myös selkeä visio, mutta piti löytää ja toteuttaa toimiva liiketoimintamalli. Sen löydettyämme he sijoittivat vielä enemmän kasvun kiihdyttämiseksi.

Kiosked kasvoi sadoilla prosenteilla vuosittain. Parhaimmillaan vuonna 2015 liikevaihto oli 16,7 miljoonaa euroa. Tavoitteena oli vähintään tuplata liikevaihto vuosittain.

Mutta jo seuraavana vuonna kaikki romahti. Paqvalénin mukaan syynä oli iso teknologiamuutos.

– Rakentamamme liiketoimintamallin perusta muuttui yhdessä yössä. Mediayritykset eivät enää saaneet tuloja sisällöistään, varsinkin kun Apple salli adblockerit. Koko ala oli kriisissä.

Oli kuin joku olisi vetänyt maton yrityksen alta, Paqvalén kuvailee.

Liikevaihtomme putosi 50­­–75 prosenttia kuuden kuukauden aikana.

Muutoksen nopeus yllätti

Paqvalén painottaa, ettei yksikään Kioskedin asiakas lähtenyt, mutta teknologimuutoksen myötä liiketoimintamalli ei enää tuottanut tarpeeksi ja yrityksen talous romahti.

– Olimme osittain valmistautuneet siihen, että näin käy. Mutta teknologiamuutoksen nopeus oli täysi yllätys.

Kiosked oli jo aloittanut uuden alustan kehittämisen. Paqvalénin mukaan täyskäännöstä on kuitenkin mahdotonta tehdä 6–12 kuukaudessa – edes valmistautuneena.

– Olimme onneksi edellisten vuosien aikana vahvistaneet talouttamme ja aloittaneet muutoksen. Suuri osa kilpailijoistamme katosi tai meni nurin.

Kolme asiaa pelasti

Paqvalén näkee kolme syytä, joiden ansiosta Kiosked selvisi myrskystä.

– Ensinnäkin meillä on todella mahtavat ja lojaalit työntekijät. Jouduimme irtisanomaan 75 prosenttia, mutta jääneet 25 prosenttia ovat yrityksen avainhenkilöitä. Kukaan heistä ei ole lähtenyt yrityksestä.

Hän puhuu lämmöllä yrityksen kulttuurista, joka rakentuu yhteisistä arvoista kuten tasa-arvosta, monimuotoisuudesta ja avoimuudesta.

Toinen syy oli, että Kiosked oli ennakoinut tapahtumia. Kassassa oli sen verran rahaa, ettei tilanteen hallintaa menetetty täysin.

Kolmas syy liittyy ymmärtäväisiin omistajiin.

– He ovat yrittäjiä ja tietävät tällaista tapahtuvan. Heillä on pitkäjänteinen mindset.

Paqvalén sanoo jälkiviisaana, että Kioskedin olisi pitänyt aloittaa teknologiamuutos jo aikaisemmin. Se oli kuitenkin vaikeaa kovan kasvun vaiheessa.

– Pitää uskaltaa haastaa olemassa olevaa liiketoimintaa eikä tuudittautua ajatukseen, että kaikki on kuten ennenkin. Myös omaa liiketoimintamallia pitää haastaa koko ajan. Meistä tuli vauhtisokeita, Paqvalén pohtii.

Hän arvioi Kioskedin olleen liikkeissään 12 kuukautta myöhässä. Samalla hän on sitä mieltä, ettei yritys oikeastaan tehnyt kovin paljon virheitä.

Terveys joutui koville

Henkilökunnan vähentäminen 75 prosentilla tarkoitti 60 henkilön irtisanomista.

– Ajattelin kaikkien perheitä, se oli valtava vastuu, Paqvalén sanoo.

Tämä vastuu koitui hänen terveytensä kohtaloksi. Hän sai tyypin 1 diabeteksen, ongelmia näön kanssa ja painosta putosi neljännes.

– Seinä tuli vastaan, jouduin teholle ja lähtö oli lähellä. Olin tyhmä suomalainen kundi, joka ei mennyt lääkäriin. Pääsin hoitoon viime hetkillä.

Paqvalén vetäytyi silloin Kioskedista ja yhtiökumppani Antti Pasilasta tuli toimitusjohtaja.

Salli epäonnistumiset itsellesi

Nyt Kioskedin tila on vakaa. Yhtiö tekee pientä voittoa ja kasvua on näkyvissä. Yritys on myös päättänyt saada maksettua kaikki velkansa takaisin – lupaus, jonka täyttäminen vaatii aikaa.

– Päätimme kantaa vastuuta sen sijaan, että olisimme aloittaneet yrityssaneerauksen tai myyneet yrityksen.

Kiosked auttoi myös kaikkia irtisanottuja löytämään töitä, elleivät he olleet löytäneet jotain itse.

Nyt Paqvalén toimii Kioskedin taustajoukoissa, ja keskittyy uuteen yritykseen TräGroupiin. Hän on pyrkinyt hyödyntämään sitä kehittäessään Kioskedin vaikeiden vuosien aikana tulleita oppeja. Hän muistuttaa, että kyseessä on prosessi.

– Neuvoja ei voi oppia lukemalla, pitää sallia epäonnistuminen itselleen.

Paqvalén kertoo anekdootin jalkapallovalmentajasta, joka painottaa, että pitää oppia häviämään, jotta voi voittaa.

– Salli itsellesi ottaa takkiin. Kaikki pyörii niin nopeasti ja muutosta on vaikea suunnitella. Se pitää tuntea, ja se tulee kokemuksen myötä.

Fakta

Micke Paqvalénin neuvot kasvuyrityksille

Optimaalinen rahoitusrakenne. Löydä hyvä tasapaino kontrollin sekä pitkä- että lyhytaikaisten rahoitusratkaisujen välille.

Skaalautuva ja kannattava liiketoimintamalli. Löydä uniikki, kannattava ja skaalautuva liiketoimintamalli ajoissa. Hyvää kassavirtaa voidaan käyttää polttoaineena kasvuun. Silloin on myös jotain, johon tukeutua pahan hetken koittaessa.

Yhteiset arvot. Päivän digitaalisessa yhteiskunnassa hyvä henkilökunta yhteisillä arvoilla merkitsee erittäin paljon.

Asiakas maksaa. Älä ikinä unohda, että asiakas maksaa. Keskittyminen asiakkaisiin on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Pidä hyvää huolta asiakkaista, se on kaiken alku ja juuri.

Huolehdi terveydestäsi. Kuntoile, nuku ja syö säännöllisesti. Se on perusedellytys kaikelle muulle.

Maksuehdolla on väliä: Yli 30 päivää vaatii jo toimenpiteitä

Tarpeisiin sopiva maksuehto on yrityksen elinehto, yritysneuvoja Teemu Vähätalo muistuttaa.

4 kysymystä luottotappioista ja kuinka välttää ne

Jo yksi suuri luottotappio heikentää yrityksen kannattavuutta. Huolehdi laskutuksesta ja saatavien perinnästä.

Mutulla johtaminen voi käydä kalliiksi

Moni yritys kipuilee kassan kanssa. Hyvä suunnittelu auttaa pitämään riskit kurissa, kirjoittaa Aldian Tiina Raatikainen.

Mentori auttoi yritykseni oikeille raiteille

Olen oppinut hyväksymään oman rajallisuuteni. Kaikkea ei tarvitse osata itse, kirjoittaa Naantalin Kuntokeskuksen Sanna Pennanen.

Ismo Eerola on kokenut kaksi konkurssia ja odottaa kolmatta: ”Ei ole kuin paremman toivo”

Yrittäjä on oppinut vaikean kautta sen, että kun yritys on menossa nurin, sille on turha antaa enää tekohengitystä.

Mistä kannattavuus syntyy? Lisäarvo taklaa hintakilpailua

Tilauskonepaja Sihy kohensi tuotantonsa tehokkuutta kymmenillä prosenteilla. Samalla palveluvalmius parani.

Muutkin mokaa – ja se on harvoin kohtalokasta

Kaikki ei mene aina putkeen, mutta sen takia on turha valvoa öitä, kirjoittaa Maskun Talotekniikkatiimin Mika Nikula.

Kuinka oppisimme pyytämään työstämme riittävän korvauksen?

Kannattavuus on jokapäiväinen haaste, kirjoittaa Mäkelän Sähkön toimitusjohtaja Sami Lari.

Perheyritys on vanhempi kuin Suomi – maailma muuttui hurjasti ja bisnes sen mukana

Pitkäjänteisyys ja harkinta tulevat oululaisessa Lasilipposessa selkärangasta. Tuloksen tekeminen on käynyt alalla vaikeaksi.

Lataa lisää