Muutosten hallinta

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän
Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.
Koronakriisi jatkuu, ja moni yritys joutuu keskittymään toiminnan pyörittämisen eri lailla kuin ennen. Samaan aikaan sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän. Kriisiaikana vastuullisuus punnitaan, joten yritysten on syytä pitää huolta siitä, että vastuullisuus ei jää juhlapuheisiin vaan siirtyy aidosti tekoihin.
Meillä M Roomissa sosiaalinen vastuullisuus tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että pyrimme tuottamaan kaikki palvelumme vastuullisesti. Ympäristöstä ja kestävästä kehityksestä puhutaan paljon, ja se on meillekin tärkeää. Pienilläkin asioilla on väliä. Haemme esimerkiksi parhaillaan ekoserfikaattia, vaikka hiustenleikkuualalla hiilijalanjälki ei ole järin raskas.
Pelkkä sertifikaattien hankkiminen ei kuitenkaan riitä. Sosiaalinen vastuullisuus on meille tärkeää etenkin siksi, että perustehtävämme on tarjota asiakkaillemme mahdollisimman hyviä asiakaskokemuksia. Työntekijöillämme on tässä ratkaiseva rooli. Parturit ovat meille kaikki kaikessa, ja jotta he voivat tehdä työnsä hyvin, meidän täytyy pitää heistä mahdollisimman hyvää huolta.
Tässä onnistumiseen tarvitaan toki työterveyttä, työturvallisuutta ja sitä, että työvälineet ovat kunnossa. Pandemia on muuttanut tätä merkittävästi, joten sosiaalisen vastuullisuuden tärkeys varmasti vain korostuu tulevaisuudessa. Meidän kuuluu pitää huoli myös tasa-arvosta. Kansallisuudella, sukupuolella, uskonnolla tai esimerkiksi seksuaalisella suuntautumisella ei ole mitään merkitystä. Lisäksi työn täytyy olla merkityksellistä.
Meille ei tulla vaan leikkaamaan hiuksia, vaan kyse on isommista asioista. Sosiaaliseen vastuullisuuteen kuuluu oleellisesti myös se, että työntekijöillä on mahdollisuus kasvaa yrityksen sisällä. Meillä työskentelee paljon nuoria, ja moni heistä tulee ensimmäiseen työpaikkaansa. Sen lisäksi, että opetamme heille ammatillisia taitoja, opetamme myös työelämätaitoja, tiimityötaitoja ja kannustamme urapolkuun organisaation sisällä. Olemme rakentaneet koulutusorganisaation, jonka sisällä voi edetä pitkälle, jos haluaa esimerkiksi parturista liikevastaavaksi, kouluttajaksi, aluepäälliköksi tai vaikka yrittäjäksi.
Sosiaaliseen vastuullisuuteen panostaminen vaikuttaa paitsi työntekijöiden viihtymiseen myös asiakaskokemukseen. Kun henkilökunta on tyytyväinen, myös asiakkaat ovat tyytyväisiä. Sama pätee koko palvelualaan: palvelusektorilla asiakastyytyväisyys ja työntekijätyytyväisyys ovat todella tärkeitä mittareita ja ne kertovat, mihin suuntaan yritys on menossa. Siksi vastuullisuusasioihin olisi hyvä herätä viimeistään nyt.