Muutosten hallinta

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Kaarlo Nurmiranta

Kirjoittaja on Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

Koronakriisi on ajanut yrittäjät tiukkaan paikkaan, ja sen kestäminen on monille ankara haaste. Yrittäjät tarvitsevat nyt konkreettista apua erimuotoisten tukien ja lainajärjestelyjen kautta, mutta henkisen tuen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.

Etenkin mikroyritykset ja yksinyrittäjät kokevat muutenkin olevansa yrittäjyyden kanssa yksin. Kuuntelua ja kannustusta tarvitaan normaalitilanteessakin, poikkeusoloista puhumattakaan. Parhaimmillaan vertaistuesta on iso apu, sillä toinen yrittäjä on ehkä jo löytänyt samaan pulmaan ratkaisun.

Koronakriisin keskellä painivien yrittäjien kamppailua ei ole helppo seurata. On selvää, että kaikki yritykset eivät tule selviämään tilanteesta, oli erilaisia avunmuotoja tarjolla kuinka paljon hyvänsä. Moni auttajataho arvioi jo nyt, oliko yrityksellä selviytymismahdollisuudet toimia jo ennen kriisiä, ja kaikki pienyrittäjät eivät pysty todistamaan olleensa kannattavia.

Haasteita tuo myös se, ettei nykyinen kriisi ole täysin verrattavissa aiempiin yrittäjiä kohdanneisiin lamoihin tai taantumiin. Tilanne eskaloitui erittäin nopeasti ja dramaattisesti. Toisaalta kriisiä onneksi hoidetaan yhteiskunnan taholta hyvin eri tavalla kuin 1990-luvun lamaa. Tuolloin yrittäjät jätettiin uhrin asemaan ja totaalisen yksin. Nyt yhteiskunta on mukana talkoissa.

Yrittäjä itse on kuitenkin avainasemassa, sillä jotta apua saa, sitä täytyy osata pyytää. Kun ensimmäinen keskustelukumppani löytyy, voi se poikia muitakin avuntarjoajia. On hyvä huomata, että avun ja tuen lähteitä on lukuisia, eikä kaikkea suinkaan saa samalta luukulta. Yrityskummi, mentori tai muu keskusteluapu voi olla tällöin apuna neuvomassa, mihin seuraavaksi kannattaisi olla yhteydessä.

Yrittäjä voi auttaa toista yrittäjäkollegaa paitsi tarjoamalla keskusteluapua myös pohtimalla, voisiko yritykseen sijoittaa. Kaikki yrittäjät eivät kärsi koronakriisistä, ja oman pääoman vaihtoehtoinen järjestely saattaa olla osalle se paras ratkaisu.

On kuitenkin hyvä muistaa, että kriisistä selvitään vasta, kun yrityksen toiminta saadaan palautettua, eli asiakkaat saadaan takaisin. Se saattaa vaatia uusia tapoja toteuttaa liiketoimintaa ja ehkä jopa kokonaan uutta strategiaa.

Me kaikki voimme auttaa yrittäjiä palauttamaan toimintaa kriisin jälkeen kuluttamalla kotimaisia, pienyrittäjien tarjoamia palveluita, mutta myöskään vertaistuen tarjoamista ei pidä väheksyä. Ensin kannattaa pyrkiä rauhoittamaan hätääntynyt yrittäjä miettimään omaa tilannettaan ja tilanteeseen sopivaa selviytymissuunnitelmaa.

Sen jälkeen voi auttaa häntä pohtimaan, onko liiketoimintamallia syytä miettiä uudelleen. Toki aivan ensin on etsittävä ratkaisut kassakriisiin.

Ja jos omasta yrittäjätuttavasta tai asiakkaasta ei nyt kuulu, nyt jos koskaan on hyvä aika soittaa ja kysyä, miten hänellä sujuu.

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Tunnista jaksamisen 4 varoitusvaloa ja reagoi ajoissa

Kun jaksaminen hiipuu, syttyy varoitusvaloja. Animaatiomme kertoo, mihin merkkeihin on syytä kiinnittää huomiota ja milloin tahtia on rauhoitettava.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

Älä anna koronan haudata yrittäjyyshaavetta

Koronakriisin takia moni yritys joutuu lopettamaan toimintansa tai muuttamaan toimintamalliaan. Pandemian seurauksena yrityskanta uudistuu ja syntyy tilaa uudelle yrittäjyydelle, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Lataa lisää