Muutosten hallinta

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Kaarlo Nurmiranta

Kirjoittaja on Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

Koronakriisi on ajanut yrittäjät tiukkaan paikkaan, ja sen kestäminen on monille ankara haaste. Yrittäjät tarvitsevat nyt konkreettista apua erimuotoisten tukien ja lainajärjestelyjen kautta, mutta henkisen tuen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.

Etenkin mikroyritykset ja yksinyrittäjät kokevat muutenkin olevansa yrittäjyyden kanssa yksin. Kuuntelua ja kannustusta tarvitaan normaalitilanteessakin, poikkeusoloista puhumattakaan. Parhaimmillaan vertaistuesta on iso apu, sillä toinen yrittäjä on ehkä jo löytänyt samaan pulmaan ratkaisun.

Koronakriisin keskellä painivien yrittäjien kamppailua ei ole helppo seurata. On selvää, että kaikki yritykset eivät tule selviämään tilanteesta, oli erilaisia avunmuotoja tarjolla kuinka paljon hyvänsä. Moni auttajataho arvioi jo nyt, oliko yrityksellä selviytymismahdollisuudet toimia jo ennen kriisiä, ja kaikki pienyrittäjät eivät pysty todistamaan olleensa kannattavia.

Haasteita tuo myös se, ettei nykyinen kriisi ole täysin verrattavissa aiempiin yrittäjiä kohdanneisiin lamoihin tai taantumiin. Tilanne eskaloitui erittäin nopeasti ja dramaattisesti. Toisaalta kriisiä onneksi hoidetaan yhteiskunnan taholta hyvin eri tavalla kuin 1990-luvun lamaa. Tuolloin yrittäjät jätettiin uhrin asemaan ja totaalisen yksin. Nyt yhteiskunta on mukana talkoissa.

Yrittäjä itse on kuitenkin avainasemassa, sillä jotta apua saa, sitä täytyy osata pyytää. Kun ensimmäinen keskustelukumppani löytyy, voi se poikia muitakin avuntarjoajia. On hyvä huomata, että avun ja tuen lähteitä on lukuisia, eikä kaikkea suinkaan saa samalta luukulta. Yrityskummi, mentori tai muu keskusteluapu voi olla tällöin apuna neuvomassa, mihin seuraavaksi kannattaisi olla yhteydessä.

Yrittäjä voi auttaa toista yrittäjäkollegaa paitsi tarjoamalla keskusteluapua myös pohtimalla, voisiko yritykseen sijoittaa. Kaikki yrittäjät eivät kärsi koronakriisistä, ja oman pääoman vaihtoehtoinen järjestely saattaa olla osalle se paras ratkaisu.

On kuitenkin hyvä muistaa, että kriisistä selvitään vasta, kun yrityksen toiminta saadaan palautettua, eli asiakkaat saadaan takaisin. Se saattaa vaatia uusia tapoja toteuttaa liiketoimintaa ja ehkä jopa kokonaan uutta strategiaa.

Me kaikki voimme auttaa yrittäjiä palauttamaan toimintaa kriisin jälkeen kuluttamalla kotimaisia, pienyrittäjien tarjoamia palveluita, mutta myöskään vertaistuen tarjoamista ei pidä väheksyä. Ensin kannattaa pyrkiä rauhoittamaan hätääntynyt yrittäjä miettimään omaa tilannettaan ja tilanteeseen sopivaa selviytymissuunnitelmaa.

Sen jälkeen voi auttaa häntä pohtimaan, onko liiketoimintamallia syytä miettiä uudelleen. Toki aivan ensin on etsittävä ratkaisut kassakriisiin.

Ja jos omasta yrittäjätuttavasta tai asiakkaasta ei nyt kuulu, nyt jos koskaan on hyvä aika soittaa ja kysyä, miten hänellä sujuu.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Lataa lisää