Muutosten hallinta

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Kaarlo Nurmiranta

Kirjoittaja on Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

Koronakriisi on ajanut yrittäjät tiukkaan paikkaan, ja sen kestäminen on monille ankara haaste. Yrittäjät tarvitsevat nyt konkreettista apua erimuotoisten tukien ja lainajärjestelyjen kautta, mutta henkisen tuen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.

Etenkin mikroyritykset ja yksinyrittäjät kokevat muutenkin olevansa yrittäjyyden kanssa yksin. Kuuntelua ja kannustusta tarvitaan normaalitilanteessakin, poikkeusoloista puhumattakaan. Parhaimmillaan vertaistuesta on iso apu, sillä toinen yrittäjä on ehkä jo löytänyt samaan pulmaan ratkaisun.

Koronakriisin keskellä painivien yrittäjien kamppailua ei ole helppo seurata. On selvää, että kaikki yritykset eivät tule selviämään tilanteesta, oli erilaisia avunmuotoja tarjolla kuinka paljon hyvänsä. Moni auttajataho arvioi jo nyt, oliko yrityksellä selviytymismahdollisuudet toimia jo ennen kriisiä, ja kaikki pienyrittäjät eivät pysty todistamaan olleensa kannattavia.

Haasteita tuo myös se, ettei nykyinen kriisi ole täysin verrattavissa aiempiin yrittäjiä kohdanneisiin lamoihin tai taantumiin. Tilanne eskaloitui erittäin nopeasti ja dramaattisesti. Toisaalta kriisiä onneksi hoidetaan yhteiskunnan taholta hyvin eri tavalla kuin 1990-luvun lamaa. Tuolloin yrittäjät jätettiin uhrin asemaan ja totaalisen yksin. Nyt yhteiskunta on mukana talkoissa.

Yrittäjä itse on kuitenkin avainasemassa, sillä jotta apua saa, sitä täytyy osata pyytää. Kun ensimmäinen keskustelukumppani löytyy, voi se poikia muitakin avuntarjoajia. On hyvä huomata, että avun ja tuen lähteitä on lukuisia, eikä kaikkea suinkaan saa samalta luukulta. Yrityskummi, mentori tai muu keskusteluapu voi olla tällöin apuna neuvomassa, mihin seuraavaksi kannattaisi olla yhteydessä.

Yrittäjä voi auttaa toista yrittäjäkollegaa paitsi tarjoamalla keskusteluapua myös pohtimalla, voisiko yritykseen sijoittaa. Kaikki yrittäjät eivät kärsi koronakriisistä, ja oman pääoman vaihtoehtoinen järjestely saattaa olla osalle se paras ratkaisu.

On kuitenkin hyvä muistaa, että kriisistä selvitään vasta, kun yrityksen toiminta saadaan palautettua, eli asiakkaat saadaan takaisin. Se saattaa vaatia uusia tapoja toteuttaa liiketoimintaa ja ehkä jopa kokonaan uutta strategiaa.

Me kaikki voimme auttaa yrittäjiä palauttamaan toimintaa kriisin jälkeen kuluttamalla kotimaisia, pienyrittäjien tarjoamia palveluita, mutta myöskään vertaistuen tarjoamista ei pidä väheksyä. Ensin kannattaa pyrkiä rauhoittamaan hätääntynyt yrittäjä miettimään omaa tilannettaan ja tilanteeseen sopivaa selviytymissuunnitelmaa.

Sen jälkeen voi auttaa häntä pohtimaan, onko liiketoimintamallia syytä miettiä uudelleen. Toki aivan ensin on etsittävä ratkaisut kassakriisiin.

Ja jos omasta yrittäjätuttavasta tai asiakkaasta ei nyt kuulu, nyt jos koskaan on hyvä aika soittaa ja kysyä, miten hänellä sujuu.

Koronakevät räjäytti sähköisen yhtiökokouksen suosion

Isännöintitoimisto Taloasema hyödynsi digiloikkaa. Sähköinen yhtiökokous vähensi isännöitsijöiden työtaakkaa ja lisäsi taloyhtiöiden osakkaiden osallistumismahdollisuuksia.

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa

Anneli Komi myöntää, että epävarmuus nousi keväällä uusiin sfääreihin.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Lataa lisää