Muutosten hallinta

Kulunut vuosi vaati sopeutumista nopeisiin muutoksiin: Vuodelta 2021 yrittäjät toivovat tasaisuutta

Kulunut vuosi vaati sopeutumista nopeisiin muutoksiin: Vuodelta 2021 yrittäjät toivovat tasaisuutta

Vähemmän alamäkiä ja yllättäviä tilanteita. Sitä yrittäjät odottavat vuodelta 2021. Lasilinkin Essi Sundman ja Bypiasin Pia Erlund uskaltavat povata myös kasvua ensi vuodelle.

| |

Vuosi 2020 toi mukanaan nopeita muutoksia, jotka vaativat yrittäjiltä sopeutumiskykyä. Vakaan kassan sekä uusien ideoiden ja kekseliäisyyden merkitys korostui. Kaksi yrittäjää summaa kuluneen vuoden tapahtumat ja kertoo, mitä he toivovat vuodelta 2021.

Yhtä vuoristorataa

Essi Sundman, Lasilinkki Oy:n yrittäjä

”Vuosi 2020 oli täynnä ylä- ja alamäkiä. Maaliskuussa koronan negatiiviset vaikutukset näkyivät meillä heti. Laitoimme myymälän ja showroomin kiinni, ja jouduimme perumaan paljon olemassa olevia töitä. Normaalisti teemme keväisin erityisesti terassien lasituksia sekä erilaisia lasiratkaisuja kylpyhuoneisiin, saunoihin ja toimistoihin. Nyt kaikki oli kiinni ja tilaukset jäissä.

Essi Sundman, Lasilinkki
Lasilinkki Oy:n Essi Sundman ilahtui siitä, miten nopeasti yritystoiminta saatiin sopeutettua poikkeusoloihin.

Maaliskuun loppupäässä yrittäjäkollega kysyi, löytyykö meiltä pisarasuojia. Kysyin pajalta, voisivatko he tehdä yhden mallin, ja tunnin kuluttua sain kännykkään kuvan valmiista tuotteesta. Jaoin tuotteen kuvan somessa, ja yhtäkkiä tuote vietiin käsistä. Pian pleksilaseja ja visiirejä kysyttiin valtavasti, ja hiljentynyt tunnelma työpaikalla vaihtui hyvinkin hektiseksi. Kesällä suomalaiset intoutuivat vielä sisustamaan kotejaan, ja perinteisemmätkin tuotteemme menivät hyvin kaupaksi.

Vielä keväällä luulin, että joutuisimme tekemään lomautuksia. Emme lopulta joutuneet lomauttamaan ketään, vaan sittemmin olemme palkanneet neljä uutta työntekijää.

Vaikka kulunut vuosi on ollut liiketoiminnallisesti hyvä, se on ollut henkisesti raskas. Vuosi tulee jäämään mieleen ennen kaikkea henkilöstön mainiosta kestävyydestä ja ideointikyvystä. Heidän avullaan olen oppinut, että joskus hulluimmatkin ideat voivat pelastaa bisneksen.

Kaikki toimintaprosessit on täytynyt käydä vuoden aikana tarkkaan läpi, ja hioa huippuunsa. Suojatuotebisnes on tuonut meille kasvua, mutta emme voi tuudittautua siihen. Meidän täytyy olla yhtä kekseliäitä myös jatkossa, kun suojatuotteille ei ole enää niin suurta kysyntää.

Vuodelta 2021 toivon ennen kaikkea tasaisempaa menoa. Toivon, että sisustuspuolemme jatkaa kasvuaan valtakunnallisena brändinä ja lähdemmekin hakemaan seuraavalta vuodelta kannattavaa kasvua.

On hienoa, että suomalaisen työn ja kotimaisuuden arvostus on koronakriisin myötä lisääntynyt. Meillä se näkyy muun muassa erikoislasin kysynnän kasvuna. Uskon, että kun saamme jakelukanavat parempaan kuntoon, tekemäämme kotimaista käsityötä arvostetaan ensi vuonna entistä enemmän.”

Vakaa kassa pelasti

Pia Erlund, Bypiasin yrittäjä

”Kulunut vuosi on ollut yhtä sopeutumista, mutta onneksi se on päättymässä hyviin tunnelmiin. Tilanne näytti keväällä hetken aikaa pahalta: olimme tehneet alkuvuodesta menestyksekkään messukiertueen ja myyneet paljon mallistoa maailmalle. Maaliskuussa oli aika toimittaa tuotetut vaatteet sadoille jälleenmyyjille ympäri Eurooppaa, mutta äkkiä heidän liikkeensä olivatkin kiinni ja meidän varastot pullollaan kevätmallistoa.

Kansa katosi myymälöistä, ja käynnistimme nopeasti yt-neuvottelut. Totesimme kuitenkin, että elämän on jatkuttava. Muokkasimme liikkeiden aukioloaikoja, mutta emme onneksi joutuneet irtisanomaan ketään. Myyntikin jatkui verkossa aktiivisena.

Pia Erlund
Bypiasin Pia Erlund uskoo, että vakaa kassa auttaa kantamaan pellavavaatteita valmistavan yrityksen vaikeuksien läpi myös jatkossa.

Meidän oli tarkoitus avata keväällä liike Ison Omenan kauppakeskukseen. Saimme onneksi neuvoteltua avajaisille lykkäystä, ja avasimme myymälän juuri ennen kesän alkua. Lanseerasimme myös Hangossa Beach Clubin paikallisen ravintolayrittäjän kanssa yhteistyössä, mikä ylitti uutiskynnyksen ja yllätti suosiollaan. Kaikki muutkin lanseeraukset ovat lopulta hoituneet odotetusti. Joulukuussa avasimme Kirkkonummelle kartanomyymälän viinibaareineen. Lisäksi meidät palkittiin valtakunnallisella Vuoden yrittäjäpalkinnolla. Hyvin tehdystä työstä onkin ollut mukava saada kiitosta.

Liikevaihto jää vähän huonommaksi mitä olimme ennen koronaa kaavailleet, toisaalta tulosta tulee enemmän kuin viime vuonna. Tähän pisteeseen pääsy on vaatinut jatkuvaa sopeuttamista. Olemme voineet kuitenkin nukkua yöt hyvin, sillä firman kassa on ollut koko ajan kunnossa. Tällaisessa tilanteessa on ollut tärkeää, ettei velkaa ole edelleenkään tarvinnut ottaa yhtään.

Yritystalouden osaamisella ja kassasta huolen pitäminen takaa turvaa koko henkilöstölle ja liiketoiminnalle. Vastuullisuudesta puhutaan paljon, ja kassan kunnossa pitäminen on vastuullisuutta.

Korona on arvaamaton, joten sen vaikutuksia vuodelle 2021 on vielä vaikea ennustaa. Vienti on kasvanut kymmeniä prosentteja, ja kun saamme sen digitalisaatiota eteenpäin, se voi kasvaa yhä. Maailman messut on peruttu.

Korona on herättänyt meidät ymmärtämään, että maailmassa voi tapahtua nopeitakin lasku- ja noususuhdanteita ja kaikkea sellaista, mihin emme voi vaikuttaa. Siksi tulevaan on tärkeää voida katsoa samalla, hyvällä itsevarmalla otteella kuin tähänkin saakka. Meidän täytyy osata reagoida ja sopeutua jatkossakin nopeasti, me emme jää paikoilleen voivottelemaan.”

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Miten omasta hyvinvoinnista huolehditaan epävarmoina aikoina?

Koronapandemia on tuonut mukanaan pitkän poikkeusajan. Miten omasta hyvinvoinnista pidetään huolta pitkittyneessä epävarmuudessa?

Lataa lisää