Muutosten hallinta

Kriisin keskellä: ”Kun kerran yrittäjäksi on lähtenyt, ei kukaan anna helposti periksi ja luovuta”

Kriisin keskellä: ”Kun kerran yrittäjäksi on lähtenyt, ei kukaan anna helposti periksi ja luovuta”

Veijo Hukkasen perheyritys puski läpi 1990-luvun laman ja nousi Suomen suurimmaksi kala-alan toimijaksi. Hukkanen kertoo, mihin keskittyä kriisin keskellä.

|

Sastamalalainen Kalaneuvos Oy sukelsi 1990-luvun laman aikana syvälle. Takana oli suuri investointi, kun kriisi iski täydellä voimalla.

– Kävimme niin pohjalla kuin yritys yleensäkään käydä voi. Taistelimme neljä vuotta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Veijo Hukkanen.

Selviytyminen vaati yritykseltä pitkiä työpäiviä, ja investoinnin rahoittajana toimineelta pankilta pitkämielisyyttä. Lama kaatoi tuhansia yrityksiä, ja lohduton taloudellinen tilanne ajoi yrittäjiä myös henkisesti umpikujaan.

Kalaneuvos oli yksi selviytyjistä. Kalajalosteiden kysyntä elpyi, ja vähitellen yritystoiminta kääntyi kannattavaksi.

2000-luku on ollut yritykselle kasvun aikaa. Nyt Hukkasen yrittäjäperheen kalanjalostusyritys Kalaneuvos Oy, sen tytäryhtiö Martin kala ja kalankasvattamo Nordic Fish tunnetaan Suomen suurimpana alan toimijana, joka tekee yli 120 miljoonan euron liikevaihtoa. Työntekijöitä sillä on 270.

Hukkanen kertoo, että kasvun salaisuus ovat olleet yrityskaupat, investoinnit, tuotekehitys ja kouluttautuminen.

Korona uusi uhka

Yrityskenttää parhaillaan kurittava korona on Hukkasen mukaan vakava uhka.

Yrityksellä on takana koko historiansa suurin, lähes 30 miljoonan euron investointi.

– Laman aikaan velkaa liikevaihtoon nähden oli varmaan enemmän kuin nyt. Silloinkin teimme suuren investoinnin ja rakensimme Suomen suurimman savustamon. Nyt rakensimme Pohjoismaiden suurimman.

Tilanteen pitkittyminen olisi kohtalokasta. Jos tilanne kestää vuoden tai kaksi, yritys ”on taas aika kusessa”.

– Meilläkään tilanne ei ole helppo, kun on jumalattomat investoinnit tehty. Mutta se, että ihmisten pitää syödä joka päivä, on alamme vahvuus tällä hetkellä.

Kysyntää riittää, ja tehdas pyörii täydellä teholla. Painotukset ovat kuitenkin muuttuneet.

– Yhtä monta suuta on yhä syömässä, olivat he sitten työpaikkaruokaloissa, kouluissa tai kotonaan. Toivotaan, että vähittäiskauppa kasvaa sen verran, mitä hotelli- ja ravintola-ala vähenee.

Kuinka toimia kriisissä?

Hukkanen luottaa siihen, että koronakriisi jää tilapäiseksi ja jo tehdyt toimet edesauttavat siinä, ettei virus etene samanlaiseksi katastrofiksi kuin eteläisessä Euroopassa.

– Ilolla olen myös pannut merkille, että yhteiskunta tunnustaa nyt yrittäjien merkityksen yhteiskunnassa ja ymmärtää, kuka täällä työllistää ja maksaa veroja. 1990-luvulla pankinjohtajat sanoivat, että antaa mennä vain konkurssiin konkurssin jälkeen. Satojatuhansia joutui työttömäksi. Nyt hallitus ymmärtää tämän asian.

Esimerkiksi yt-neuvotteluiden nopeuttaminen on Hukkasen mukaan yksi keino pitää yrityksiä pystyssä haastavassa tilanteessa.

Varsinkin monelle yksinyrittäjälle koronapandemia on henkisesti ja taloudellisesti äärimmäisen vaikea tilanne.

Hukkanen kertoo, mihin kriisin keskellä kannattaa keskittyä:

1. Selvitä tosiasiat

– On kaiken A ja O, että tunnustaa tosiasiat kaikessa: mikä on kassan tilanne nyt, mitä se voi olla kesällä. Sitten katsotaan ratkaisuja siltä pohjalta. Jokaisella ne ovat omanlaisensa.

Kassavirtalaskelma on hyvä apuväline rahan liikkeiden hahmottamiseen paremmin.

2. Pidä itsestäsi huoli

Syö hyvin ja nuku riittävästi. Tarpeen mukaan pyydä apua lääkäriltä.

– Muistan, että satoja unitabletteja tuli syötyä 1990-luvun puolenvälin paikkeilla neljän vuoden aikana, jotta sai kaksikin tuntia nukuttua yössä, Hukkanen kertoo.

Huonoilla unilla maailma näyttää puolet huonommalta.

3. Hae apua rahoitukseen

Hallitus on luvannut esimerkiksi Finnveran  ja Business Finlandin kautta tukea. Myös oman pankin kanssa on syytä keskustella tilanteesta.

– Sekä miettiä oman omaisuuden kautta, mitä pistää likoon siltä puolelta, jotta selviää ainakin yrityksen veloista.

Myös henkilökunnan kanssa on keskusteltava tilanteesta.

4. Muista yrittäjäluonne

Hukkanen muistuttaa myös siitä, että yrittäjät ovat sitkeitä. Hänelle oma yritys on työpaikka ja elämäntapa.

– Kun kerran yrittäjäksi on lähtenyt, ei kukaan anna helposti periksi ja luovuta. Ei muuta kuin otsa ylös ja eteenpäin. Mutta faktat pitää tunnustaa.

 

Lue lisää korona-aiheista:

Ensin paloi hotelli, sitten koronavirus sekoitti yrityksen arjen – Wilderness Suomun yrittäjä uskoo silti tulevaan

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Näin korona vaikuttaa yrittäjien arkeen

Korona muutti yhdessä yössä kaiken

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa

Anneli Komi myöntää, että epävarmuus nousi keväällä uusiin sfääreihin.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Lataa lisää