Muutosten hallinta

Kriisin keskellä: ”Kun kerran yrittäjäksi on lähtenyt, ei kukaan anna helposti periksi ja luovuta”

Kriisin keskellä: ”Kun kerran yrittäjäksi on lähtenyt, ei kukaan anna helposti periksi ja luovuta”

Veijo Hukkasen perheyritys puski läpi 1990-luvun laman ja nousi Suomen suurimmaksi kala-alan toimijaksi. Hukkanen kertoo, mihin keskittyä kriisin keskellä.

|

Sastamalalainen Kalaneuvos Oy sukelsi 1990-luvun laman aikana syvälle. Takana oli suuri investointi, kun kriisi iski täydellä voimalla.

– Kävimme niin pohjalla kuin yritys yleensäkään käydä voi. Taistelimme neljä vuotta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Veijo Hukkanen.

Selviytyminen vaati yritykseltä pitkiä työpäiviä, ja investoinnin rahoittajana toimineelta pankilta pitkämielisyyttä. Lama kaatoi tuhansia yrityksiä, ja lohduton taloudellinen tilanne ajoi yrittäjiä myös henkisesti umpikujaan.

Kalaneuvos oli yksi selviytyjistä. Kalajalosteiden kysyntä elpyi, ja vähitellen yritystoiminta kääntyi kannattavaksi.

2000-luku on ollut yritykselle kasvun aikaa. Nyt Hukkasen yrittäjäperheen kalanjalostusyritys Kalaneuvos Oy, sen tytäryhtiö Martin kala ja kalankasvattamo Nordic Fish tunnetaan Suomen suurimpana alan toimijana, joka tekee yli 120 miljoonan euron liikevaihtoa. Työntekijöitä sillä on 270.

Hukkanen kertoo, että kasvun salaisuus ovat olleet yrityskaupat, investoinnit, tuotekehitys ja kouluttautuminen.

Korona uusi uhka

Yrityskenttää parhaillaan kurittava korona on Hukkasen mukaan vakava uhka.

Yrityksellä on takana koko historiansa suurin, lähes 30 miljoonan euron investointi.

– Laman aikaan velkaa liikevaihtoon nähden oli varmaan enemmän kuin nyt. Silloinkin teimme suuren investoinnin ja rakensimme Suomen suurimman savustamon. Nyt rakensimme Pohjoismaiden suurimman.

Tilanteen pitkittyminen olisi kohtalokasta. Jos tilanne kestää vuoden tai kaksi, yritys ”on taas aika kusessa”.

– Meilläkään tilanne ei ole helppo, kun on jumalattomat investoinnit tehty. Mutta se, että ihmisten pitää syödä joka päivä, on alamme vahvuus tällä hetkellä.

Kysyntää riittää, ja tehdas pyörii täydellä teholla. Painotukset ovat kuitenkin muuttuneet.

– Yhtä monta suuta on yhä syömässä, olivat he sitten työpaikkaruokaloissa, kouluissa tai kotonaan. Toivotaan, että vähittäiskauppa kasvaa sen verran, mitä hotelli- ja ravintola-ala vähenee.

Kuinka toimia kriisissä?

Hukkanen luottaa siihen, että koronakriisi jää tilapäiseksi ja jo tehdyt toimet edesauttavat siinä, ettei virus etene samanlaiseksi katastrofiksi kuin eteläisessä Euroopassa.

– Ilolla olen myös pannut merkille, että yhteiskunta tunnustaa nyt yrittäjien merkityksen yhteiskunnassa ja ymmärtää, kuka täällä työllistää ja maksaa veroja. 1990-luvulla pankinjohtajat sanoivat, että antaa mennä vain konkurssiin konkurssin jälkeen. Satojatuhansia joutui työttömäksi. Nyt hallitus ymmärtää tämän asian.

Esimerkiksi yt-neuvotteluiden nopeuttaminen on Hukkasen mukaan yksi keino pitää yrityksiä pystyssä haastavassa tilanteessa.

Varsinkin monelle yksinyrittäjälle koronapandemia on henkisesti ja taloudellisesti äärimmäisen vaikea tilanne.

Hukkanen kertoo, mihin kriisin keskellä kannattaa keskittyä:

1. Selvitä tosiasiat

– On kaiken A ja O, että tunnustaa tosiasiat kaikessa: mikä on kassan tilanne nyt, mitä se voi olla kesällä. Sitten katsotaan ratkaisuja siltä pohjalta. Jokaisella ne ovat omanlaisensa.

Kassavirtalaskelma on hyvä apuväline rahan liikkeiden hahmottamiseen paremmin.

2. Pidä itsestäsi huoli

Syö hyvin ja nuku riittävästi. Tarpeen mukaan pyydä apua lääkäriltä.

– Muistan, että satoja unitabletteja tuli syötyä 1990-luvun puolenvälin paikkeilla neljän vuoden aikana, jotta sai kaksikin tuntia nukuttua yössä, Hukkanen kertoo.

Huonoilla unilla maailma näyttää puolet huonommalta.

3. Hae apua rahoitukseen

Hallitus on luvannut esimerkiksi Finnveran  ja Business Finlandin kautta tukea. Myös oman pankin kanssa on syytä keskustella tilanteesta.

– Sekä miettiä oman omaisuuden kautta, mitä pistää likoon siltä puolelta, jotta selviää ainakin yrityksen veloista.

Myös henkilökunnan kanssa on keskusteltava tilanteesta.

4. Muista yrittäjäluonne

Hukkanen muistuttaa myös siitä, että yrittäjät ovat sitkeitä. Hänelle oma yritys on työpaikka ja elämäntapa.

– Kun kerran yrittäjäksi on lähtenyt, ei kukaan anna helposti periksi ja luovuta. Ei muuta kuin otsa ylös ja eteenpäin. Mutta faktat pitää tunnustaa.

 

Lue lisää korona-aiheista:

Ensin paloi hotelli, sitten koronavirus sekoitti yrityksen arjen – Wilderness Suomun yrittäjä uskoo silti tulevaan

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Näin korona vaikuttaa yrittäjien arkeen

Korona muutti yhdessä yössä kaiken

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Lataa lisää