Muutosten hallinta

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

|

Korona muutti monen yrittäjän suunnitelmat yhdessä yössä. Se pisti yritysten toimintakyvyn todelliseen testiin, ja sai yrittäjät toimimaan: periksi ei haluttu antaa.

Y-Studio haastatteli kahta yrittäjää, jotka käynnistivät myymäläautotoiminnan viikon sisällä. Selviytymisen avaimina toimivat nopeat päätökset, investointikyky ja hyvät välit yhteistyökumppaneihin, yrittäjät kertovat.

”Ketteryys vaatii hyviä välejä yhteistyökumppaneihin”

Espoon oma panimo -yrityksen toimitusjohtaja Jukka Terho:

”Emme aluksi oikein edes uskoneet koronakriisiin, mutta sitten ravintolat suljettiin ja tapahtumat peruttiin. Jälleenmyyntikanavistamme katosi 60 prosenttia. Meillä oli ollut asiakkaina kaksi isoa tapahtumaa, joihin olimme tehneet omat oluet. Yhtäkkiä meillä oli tosi iso määrä olutta, eikä mitään tietoa, mitä sillä tehtäisiin.

Brändäsimme tuotteet uudelleen Poikkeustila-olueksi yhdessä viikonlopussa. Tuotteen myötä saimme uusia asiakkaita ja parempia hyllypaikkoja. Ensimmäisen kuukauden ajan pystyimme pitämään tuotannon täysillä, eikä meidän tarvinnut lomauttaa ketään. Pienenä toimijana pystyimme reagoimaan muutoksiin nopeasti, ja olimme alkushokin jälkeen taas hyvässä tilanteessa.

Koronan myötä ravintoloille oli myönnetty jälleenmyyntilupia nopeutetusti ja käytännössä jopa päivässä. Mietin, että nyt meillä voisi olla mahdollisuus toteuttaa pitkäaikainen myymäläautohaave. Myös Poikkeustila-olut pohjusti tilannetta niin, että meidän oli mahdollista investoida myymäläautoon.

Tein hakemuksen perjantai-iltana parissa tunnissa, ja maanantaina minulla oli luvat kädessä. Käytännössä rakensimme uuden liiketoiminnan viikossa. Meillä oli jo suhteet auton hankkimiseen ja tuttu markkinointitoimisto hoiti teippaukset nopeutetusti.

Otimme myyntiin muitakin paikallisia tuotteita. Suhteet ovat tässä mielessä kaikki kaikessa. Kaikki hoituu toki ajan kanssa, mutta ketteryys vaatii hyviä välejä yhteistyökumppaneihin.

Poikkeusoloissa arvostus yhteistyökumppaneita kohtaan on korostunut. Loppujen lopuksi yrityksen toiminta on tosi paljon myös muiden toimijoiden käsissä, eikä kukaan siinä mielessä tee yritystoimintaa yksin. Myös viranomaiselle täytyy antaa kiitosta, sillä he ovat selkeästi tulkinneet alkoholilain sanamuotoja parhaan kykynsä mukaan.

Uskon, että ne yritykset, jotka ovat reagoineet koronakriisiin mahdollisimman nopeasti, ovat siitä myös selvinneet. Kiertävän myymäläauton myötä meidän kokonaismyyntimme on lisääntynyt, eli myös vanhat jälleenmyyntikanavat myyvät enemmän tuotteitamme. Ajamme nyt kesän ajan ja katsomme, miten tilanne tästä asettuu.

Viime aikoina on puhuttu siitä, voitaisiinko pienpanimoille myöntää määräaikainen lupa alkoholin kotiinkuljetukseen. Jos sellainen mahdollisuus tulee, aiomme olla nopeita myös siinä hetkessä. Silloinkin meillä on verkkokauppa pystyssä parissa päivässä.”

”Korona tai myymäläautoon investoiminen ei tule meitä kaatamaan”

 Liperiläisen Kalatukku H. Malisen yrittäjä Hannu Malinen:

”Kala-alalla meni suhteellisen hyvin ennen koronaa, mutta sitten myynti putosi noin kolmanneksella. Käytännössä kalan keskihinta tipahti huomattavasti. Pähkäilimme tilannetta hetken aikaa, mutta ratkaisuja oli tehtävä nopeasti. Ajatus myymäläautosta tuli meille oikeastaan siinä hetkessä, emmekä olleet miettineet myymäläauton perustamista ennen koronaa.

Meillä kävi tuuri, koska löysimme sellaisen auton, joka oli jo valmiiksi EU-direktiivien mukainen. Kaikki hygieniapisteet ja kylmäpisteet olivat jo valmiina, ja meidän tarvitsi tehdä autoon vain pieniä muutoksia. Täytyy antaa kiitosta paikalliselle terveystarkastajalle, että hän lähti positiivisella asenteella tähän mukaan ja että paperit saatiin nopeasti valmiiksi. Auto oli käyttövalmis noin viikon sisällä.Hannu Malinen, Kalatukku H. Malinen

Asiakkaamme ovat ottaneet kala-auton erittäin hyvin vastaan. Koko toimintamme perustuu siihen, että tavara on ensiluokkaista ja tuoretta. Sanoisin, että myymäläauto on paikannut laskenutta myyntiä ehkä noin 20 prosenttia. Kaikki tuotteemme eivät mene myyntiin auton kautta, vaan yhteistyökumppaneille toimitamme tavaraa kuten ennenkin.

Tällä hetkellä seuraava askeleemme on kala-auton kehittäminen. Olemme kiertäneet alkukesän ajan, ja haemme vielä meille optimaalista ajoreittiä. Vaikka ajatus myymäläautosta heräsi koronan myötä, aiomme näillä näkymin ajaa ympärivuotisesti. Tarkoituksena on muodostaa autolle pysyvä asiakaskunta.

Kaikkiin muutoksiin pitäisi nykyään olla varautunut, sillä tilanne voi muuttua yhdessä yössä. Meiltä lähti koronan myötä isoja festivaaliasiakkaita kokonaan pois. Kyllähän se vähän säikäytti, kun tilanne realisoitui. Mutta se herätti myös sellaisen vastareaktion, että tässä nyt ei periksi anneta.

Poikkeusoloissa toimiminen opetti sen, että yhtiön talouden pitää olla tasapainossa, jotta muutoksiin voidaan varautua nopeasti. Voisi olla hankalaa, jos tällaisessa tilanteessa olisi paljon velkaa. Meillä kävi sillä tavalla hyvä tuuri, että taloudellinen tilanteemme oli hyvä silloin kun korona iski. Siksi voin puhtaalla omallatunnolla sanoa, että korona tai myymäläautoon investoiminen eivät tule meitä kaatamaan.”

Lue myös:

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Oma suunta löytyi vuosien jälkeen: Palkkaus.fi hioi kasvustrategiansa iskuun ja miljoonarahoitus vauhdittaa kasvua

Palkkahallinnon automatisointiin keskittyvä yritys etsi omaa suuntaansa vuosikausia. Kohderyhmä meni uusiksi, mutta tuote on pysynyt samankaltaisena.

Lataa lisää