Muutosten hallinta

Härmän kylpylän 3 miljoonan euron brändiuudistus kosiskelee pariskuntia
Brändiuudistus alkoi alatiloista ja jatkuu hotellihuoneisiin ja ravintolaan. Toimitusjohtaja Jan-Erik Hagfors tahtoi säilyttää kasvojenkohotuksessa harmonisuuden ja maanläheisyyden.

Härmän kylpylän 3 miljoonan euron brändiuudistus kosiskelee pariskuntia

Kylpyläkään ei voi enää rakentaa tulevaisuutta lapsiperheiden varaan, sillä laskeva syntyvyys muuttaa väistämättä asiakaskunnan rakennetta.

|

Härmän kylpylä Powerparkin-huvipuiston tuntumassa saa uuden ilmeen, jonka toivotaan houkuttelevan entistä enemmän pariskuntia. Brändiuudistus maksaa noin 3 miljoonaa euroa, ja sillä kohennetaan muun muassa hotellihuoneiden ilmeitä ja uusitaan ravintolaa.

Kylpylä on osa Härmän Kuntoutus oy:tä. Sen reilusta 11 miljoonan liikevaihdosta puolet tulee kuntousasiakkaista ja puolet puhtaasti rentoutumista ja elämystä hakevista.

Lapsiperheet ovat tähän saakka olleet merkittävä kohderyhmä, mutta kylpylä varautuu brändiuudistuksessa jo tulevaisuuteen. Kylpylöiden on erotuttava riittävästi toisistaan, ja siinä kilpailukykyinen strategia on keskiössä.

– Syntyvyys on Suomessa laskussa, ja asiakaskunta ikääntyy väistämättä. Ja toisaalta 40 ikävuoden jälkeen monella on parisuhteen etsikkoaika, kertoo kylpylänjohtaja Jan-Erik Hagfors.

Hän perustelee asiaa sillä, että silloin pariskuntien lainataakka alkaa useimmiten keventyä ja lapset muuttavat kotoa pois. Kun aiemmat sukupolvet jatkoivat eloaan säästeliäästi, nykyiset ja tulevat sukupolvet ovat valmiita nauttimaan työnsä hedelmistä.

Hinnoittelu on oma taiteenlajinsa, ja Hagfors uskoo Härmän kylpylän onnistuneen siinä hyvin.

– Kylpylän tuotteiden pitää puhutella mutta silti sopia keskituloisen suomalaisen kukkaroon. Meillä hinta-laatusuhde on tutkimustenkin mukaan pysynyt vahvana. Emme ole halpa kohde, mutta tarjonta vastaa hyvinkin keskihintaa.

Brändiuudistus tuo intiimiyttä ja hemmottelua

Pariskuntia odottavat uudistuvan ilmeen ansiosta suuremmat, muhkeammat sängyt sekä vaikkapa kynttiläillalliset ala carte -ravintolassa.

– Tarjoamme intiimiyttä ja hemmottelua, joka syntyy monista pienistä asioista aina kylpytakeista lähtien, Hagfors sanoo.

Juuri hotellihuoneiden uudistus nappaa 3 miljoonan euron budjetista leijonanosan. Kasvojenkohotukselle on korkea aika, sillä useimmissa tiloissa on vahva 1980-luvun tunnelma.

Brändi kannattaa rakentaa suunnitelmallisesti, ja Härmän Kylpylässä uusi ilme ponnistaa eteläpohjalaisuudesta. Ilmajokelainen design-toimiston suunnitteli kokonaisuuden, jossa materiaalit ja kalustus edustavat pääasiassa paikallista, vahvaa kalusteteollisuutta ja värit tuovat mieleen kaurapellot sekä lakeudet.

Paikallisuutta jatketaan Riihi-ravintolassa. Siellä suositaan lähiruokaa, kuten Lappajärven kalaa ja Atrian lihatuotantoa.

Pakko olla monipuolinen pärjätäkseen

Hagfors korostaa, että brändiuudistus ei hylkää lapsiperheitä. Huoneissa on mahdollisuudet lisävuoteille, ja lasten suosikkiruokia, kuten pitsaa ja burgeria, on tarjolla vastakin.

Hän korostaa, että kilpailussa selvitäkseen kylpylältä vaaditaan nykyään monipuolisuutta.

– Yhdellä kärjellä ei voi mennä. Ennen 30 vuotta sitten riitti, että käytiin hiihtämässä ja sitten kylpylässä. Nyt päivän kuluessa pitää olla mahdollisuus kokea mahdollisimman paljon asioita kylpylän lisäksi, kuten monipuolista liikuntaa, hyvää ruokaa, erilaisia hoitoja ja vaikka tanssia päivän päälle.

Niinpä tenniskenttä on kesällä muuttunut monitoimikentäksi, ja imagoa tanssipaikkana vahvistetaan.

Uudet uimahallit alkavat jo muistuttaa kylpylöitä hierovine suihkuineen, turkkilaisine saunoineen ja vesiliukumäkineen. Hagfors kuitenkin uskoo, että kylpylöitä ne eivät uhkaa.

– Uimahalleissa mennään yksi funktio edellä, eli liikkumaan vedessä. Kylpylästä taas haetaan kokonaisvaltainen nautinto.

Kilpailussa muiden kylpylöiden kanssa Hagfors näkee Härmän olevan samassa kastissa muutaman muun kanssa Suomessa.

– Härmä on kombinaatio. Meillä on mukana vakavampi kuntoutuspuoli, mutta toisaalta teemme mahdolliseksi myös viihteellisen rentoutumisen.

Lisää investointeja uusiin kylpylöihin sekä matkailualaan on tulossa, joten kilpailu asiakkaiden vapaa-ajasta ja euroista vain kiihtyy tulevaisuudessa.

Ohjelmistotalon henkilöstö päättää kaikesta: ”Meillä on fiksuja ihmisiä, jotka tekevät fiksuja päätöksiä”

Sysart poisti johtotehtävät ja lisäsi läpinäkyvyyttä, oikeudenmukaisuutta ja itseohjautuvuutta. Työtyytyväisyys parani rutkasti.

Kuinka vaikeaa on ottaa haltuun yli satavuotias perheyritys?

Perheyritys Polttimo kasvaa nyt viidennen sukupolven voimin. Rohkeat päätökset ovat tuplanneet yrityksen liikevaihdon.

Kuukauden yrittäjä: Riski oli valtava, mutta miljoonan euron investointi kannatti

Kouvolalainen Marko Hartama pyörittää yritystä kolmella alalla – ja takoo samalla hyvää tulosta.

Yrittäjä on palveluammattilainen – jos sitä ei ymmärrä, menettää rahaa

Asiakaspalvelun aika on aina, kirjoittaa Stream Industries Oy:n toimitusjohtaja Lauri Kröger.

Ruokahävikkiyhteistyö johti uuteen tuotteeseen: kotimainen tomaattikastike haastaa italialaiset kilpailijat

Pitkän tuotekehittelyn jälkeen Jävla Sås Bolag tekee tomaattikastiketta Närpiön Vihanneksen hävikkitomaateista.

Kapealle sektorille erikoistuminen nosti Mikro-Väylän nousuun – ja alansa markkinajohtajaksi

Kuinka selvitä oman toimialan murroksesta? Mikro-Väylän onnistumisen avain ovat olleet vahva tuoterepertuaari ja hyvät kumppanit.

Pikkuhiljaa pohjalta pinnalle – ”Pahimmillaan istuin kippurassa suihkussa ja mietin, miten olen joutunut tähän tilanteeseen”

Diivadesignsin yrittäjä Heidi Julkunen uupui ja mursi kätensä. Intohimo ja oman vision toteuttaminen saavat hänet edelleen jatkamaan yrittäjänä.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Lataa lisää