Muutosten hallinta

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

| |

Pesuaineita ammattilaiskäyttöön valmistavan Kemvitin toimitusjohtaja Juuso Vihrerlaakso kertoo, että kulunut kevät on ollut melkoinen.

– Käsihuuhteen kysyntä räjähti saman tien. Sen tarve muuttui vuorokaudessa.

Myös pintadesinfiointiaineiden kysyntä vahvistui vauhdilla. Sitten tarvittiin saippuaa ja käsivoiteita.

Kevät muutti myös ammattikäyttöön tilauksesta työvaatteita valmistavan E. Laiho Oy:n toimintaa. Tilaukset eivät loppuneet seinään, mutta epävarmuus valtasi alaa.

Yritys sai vinkin, että kasvomaskeille saattaisi olla kysyntää. Nopea kyselykierros kertoi samaa.

Niinpä kasvomaksien tuotanto käynnistettiin parissa päivässä. Tieto maskeista levisi vauhdilla asiakkaille, ja keväällä E. Laiho valmisti 50 000 maskia yrityskäyttöön.

Liiketoiminnan kehityksen elementit

Mitä yllättävään tilanteeseen nopeasti mukautuminen vaati yrityksiltä? E. Laiho Oy:n toimitusjohtaja Liisa Laiho kertoo, että onnistumisen avaimia olivat olemassa olevat tuotantovälineet ja sopivat kankaat, osaava henkilökunta sekä vahvat asiakassuhteet.

– Teemme kaiken Lohjalla ja langat ovat meidän omissa käsissämme. Ammattitaitoinen henkilökunta pystyy nopeasti omaksumaan uudet tuotteet. Siksi meidän on helppoa ottaa uusia tuotteita tekoon, emmekä tarvitse erityistä harjaantumisaikaa.

Myös Kemvitin Viherlaakso painottaa henkilökunnan merkittävää roolia. Yritys siirtyi kevääksi kolmivuorotyöhön, mikä auttoi vastaamaan kasvaneeseen kysyntään.

– Myös tuote on hyvä, siitä ollaan ylpeitä ja menekin edistämiseksi ollaan valmiita joustamaan työajoissa.

Työntekijöiden viihtyvyyteen kiinnitettiin erityisesti huomiota. Yrityksen kehittäminen onkin Viherlaakson mukaan pitkälti niin työyhteisön kuin yrityksen strategian yhteispeliä ja niiden kehittämistä sekä yrityksen taloudesta huolehtimista.

Myös hyvät suhteet kumppaneihin ovat olleet keskeinen menestystekijä markkinoiden muutoksessa. Läheinen suhde raaka-aineiden toimittajaan takasi, että tuotteiden raaka-aineita oli saatavilla. Myös yhteistyö painotalon kanssa on toiminut, ja tuotteisiin on saatu etikettejä nopeallakin aikataululla.

Vankkaa kokemusta

Viherlaakso sanoo, ettei yritys kohdannut ensimmäistä kertaa yllättävää virustautia. Edeltävä kokemus oli jo tuonut oppeja vastaavaan tilanteeseen reagoimisesta.

– Myös lintuinfluenssa toi aikoinaan ison menekin käsihuuhteelle. Kun Wuhanista alkoi kantautua uutisia, seurasin niitä tarkkaan ja pystyin antamaan ohjeistuksia tuotantoon.

Näin Kemvit kykeni hankkimaan tuotantoon tarvittavia komponentteja etupainotteisesti jo ennen kovinta kysyntäpiikkiä.

Myös Laiho painottaa, että markkinoiden signaalien tarkkailu on tärkeä osa vahvaa liiketoimintaa.

– Kehitämme koko ajan yritystä tämänhetkisen ajan ja tarpeen mukaisesti. Seuraamme, mitä tapahtuu ja mitä voisimme tehdä paremmin.

Kilpailutilanne kiristyi nopeasti

Viherlaakso kertoo, että käsidesin kovan kysynnän takia markkinoille tulon kriteerejä madallettiin.

– Etanolia sai ostaa toissijaisista paikoista ja tuotteisiin sai käyttää kakkosluokan etanolia.

Hän sanoo, että alalla pitkään toimineiden tekijöiden tuotteiden on läpäistävä EN-standardit ja ulkopuolinen laboratorio todentaa niiden tehon. Uusilta tekijöiltä tätä ei vaadittu.

Kun markkinoille tulon kynnystä madallettiin, uusia käsidesin valmistajia ilmestyi nopeasti. Viherlaakso mainitsee, että myös väärennökset yleistyivät, kun tunnettuja merkkejä kopioitiin.

Kuinka yritys pyrki erottumaan kovassa kilpailutilanteessa?

Viherlaakso arvioi, että laatu oli tärkeä tekijä. Myös hinnan osalta yrityksellä on ollut selkeä linja: käsihuuhteen hintaa ei haluttu nostaa edes kireässä kilpailutilanteessa.

– Käsihuuhteemme on ollut vuodesta 2018 lähtien saman hintaista.

Kuluneen vuoden viljasato on jäämässä heikohkoksi, mikä voi tosin nostaa raaka-aineiden hintaa ja tuoda hieman painetta nostaa hintaa.

Viherlaakso kertoo, että vähitellen käsidesin kysyntä on alkanut tasaantua. Kun kysyntä vähenee, osa uusista tulokkaista on jo lopettanut käsihuuhteiden tekemisen.

Miltä yritysten tulevaisuus vaikuttaa?

Kun käsidesin kysyntä nousi voimakkaasti kotimaassa, Kemvit keskeytti viennin. Nyt se on vähitellen käynnistelemässä sitä syksyn mittaan uudestaan.

Kun työtilanne hieman rauhoittuu, työporukan kesken on myös tarkoitus nollata kulunutta vuotta.

E. Laiho jatkaa maskien valmistusta ja niiden kehitystä.

– Kyseessä on kuluva tuote, jota tarvitaan koko ajan lisää. Tällä hetkellä meillä on tilauskantaa, mutta ei tähän voi tuudittautua. Koko ajan on pidettävä silmät auki ja mietittävä, mitä muuta voisi tehdä, toimitusjohtaja Laiho kertoo.

Fakta

Yrittäjien vinkit yritystoiminnan nopeaan kehittämiseen

Hyvä kassa. Kassa mahdollistaa asioita ja tuo muuntautumiskykyä. Oman talouden ja hyvinvoinnin vaaliminen auttavat reagoinnissa ja kehityskyvyssä.

Omistajarakenne. On oltava sellainen omistajarakenne, että pystytään tekemään nopeasti päätöksiä sekä tarpeen mukaan muuttamaan niitä esimerkiksi investointien tai strategian osalta. Päätöstenteon ei tulisi olla kovinkaan vaikeaa.

Kirkasta haave. Mitä haluamme tehdä ja kuinka?

Riittävä tietotaito. Miten toimitaan, jos tulee tilanne nopeasti päälle? Onko organisaatiossa riittävästi osaamista?

Ole valpas. Maailmaa pitää katsoa avoimin silmin ja kuulostella, mitä kaikkea tapahtuu: mitä tarvitaan ja kysytään? Ole valmis mukautumaan markkinatilanteeseen.

Pysähdy hetkeksi. Koronakevät oli kaikille yrittäjille pikakurssi liiketoiminnan harjoittamiseen. Se on ollut herätys kaikille. Ei vain liiketoiminnan kannalta, vaan myös kansalaisena ja yksilönä: mitä kannattaa arvostaa, entä mitä tehdä?

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat

Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.

Lataa lisää