Muutosten hallinta

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

| |

Pesuaineita ammattilaiskäyttöön valmistavan Kemvitin toimitusjohtaja Juuso Vihrerlaakso kertoo, että kulunut kevät on ollut melkoinen.

– Käsihuuhteen kysyntä räjähti saman tien. Sen tarve muuttui vuorokaudessa.

Myös pintadesinfiointiaineiden kysyntä vahvistui vauhdilla. Sitten tarvittiin saippuaa ja käsivoiteita.

Kevät muutti myös ammattikäyttöön tilauksesta työvaatteita valmistavan E. Laiho Oy:n toimintaa. Tilaukset eivät loppuneet seinään, mutta epävarmuus valtasi alaa.

Yritys sai vinkin, että kasvomaskeille saattaisi olla kysyntää. Nopea kyselykierros kertoi samaa.

Niinpä kasvomaksien tuotanto käynnistettiin parissa päivässä. Tieto maskeista levisi vauhdilla asiakkaille, ja keväällä E. Laiho valmisti 50 000 maskia yrityskäyttöön.

Liiketoiminnan kehityksen elementit

Mitä yllättävään tilanteeseen nopeasti mukautuminen vaati yrityksiltä? E. Laiho Oy:n toimitusjohtaja Liisa Laiho kertoo, että onnistumisen avaimia olivat olemassa olevat tuotantovälineet ja sopivat kankaat, osaava henkilökunta sekä vahvat asiakassuhteet.

– Teemme kaiken Lohjalla ja langat ovat meidän omissa käsissämme. Ammattitaitoinen henkilökunta pystyy nopeasti omaksumaan uudet tuotteet. Siksi meidän on helppoa ottaa uusia tuotteita tekoon, emmekä tarvitse erityistä harjaantumisaikaa.

Myös Kemvitin Viherlaakso painottaa henkilökunnan merkittävää roolia. Yritys siirtyi kevääksi kolmivuorotyöhön, mikä auttoi vastaamaan kasvaneeseen kysyntään.

– Myös tuote on hyvä, siitä ollaan ylpeitä ja menekin edistämiseksi ollaan valmiita joustamaan työajoissa.

Työntekijöiden viihtyvyyteen kiinnitettiin erityisesti huomiota. Yrityksen kehittäminen onkin Viherlaakson mukaan pitkälti niin työyhteisön kuin yrityksen strategian yhteispeliä ja niiden kehittämistä sekä yrityksen taloudesta huolehtimista.

Myös hyvät suhteet kumppaneihin ovat olleet keskeinen menestystekijä markkinoiden muutoksessa. Läheinen suhde raaka-aineiden toimittajaan takasi, että tuotteiden raaka-aineita oli saatavilla. Myös yhteistyö painotalon kanssa on toiminut, ja tuotteisiin on saatu etikettejä nopeallakin aikataululla.

Vankkaa kokemusta

Viherlaakso sanoo, ettei yritys kohdannut ensimmäistä kertaa yllättävää virustautia. Edeltävä kokemus oli jo tuonut oppeja vastaavaan tilanteeseen reagoimisesta.

– Myös lintuinfluenssa toi aikoinaan ison menekin käsihuuhteelle. Kun Wuhanista alkoi kantautua uutisia, seurasin niitä tarkkaan ja pystyin antamaan ohjeistuksia tuotantoon.

Näin Kemvit kykeni hankkimaan tuotantoon tarvittavia komponentteja etupainotteisesti jo ennen kovinta kysyntäpiikkiä.

Myös Laiho painottaa, että markkinoiden signaalien tarkkailu on tärkeä osa vahvaa liiketoimintaa.

– Kehitämme koko ajan yritystä tämänhetkisen ajan ja tarpeen mukaisesti. Seuraamme, mitä tapahtuu ja mitä voisimme tehdä paremmin.

Kilpailutilanne kiristyi nopeasti

Viherlaakso kertoo, että käsidesin kovan kysynnän takia markkinoille tulon kriteerejä madallettiin.

– Etanolia sai ostaa toissijaisista paikoista ja tuotteisiin sai käyttää kakkosluokan etanolia.

Hän sanoo, että alalla pitkään toimineiden tekijöiden tuotteiden on läpäistävä EN-standardit ja ulkopuolinen laboratorio todentaa niiden tehon. Uusilta tekijöiltä tätä ei vaadittu.

Kun markkinoille tulon kynnystä madallettiin, uusia käsidesin valmistajia ilmestyi nopeasti. Viherlaakso mainitsee, että myös väärennökset yleistyivät, kun tunnettuja merkkejä kopioitiin.

Kuinka yritys pyrki erottumaan kovassa kilpailutilanteessa?

Viherlaakso arvioi, että laatu oli tärkeä tekijä. Myös hinnan osalta yrityksellä on ollut selkeä linja: käsihuuhteen hintaa ei haluttu nostaa edes kireässä kilpailutilanteessa.

– Käsihuuhteemme on ollut vuodesta 2018 lähtien saman hintaista.

Kuluneen vuoden viljasato on jäämässä heikohkoksi, mikä voi tosin nostaa raaka-aineiden hintaa ja tuoda hieman painetta nostaa hintaa.

Viherlaakso kertoo, että vähitellen käsidesin kysyntä on alkanut tasaantua. Kun kysyntä vähenee, osa uusista tulokkaista on jo lopettanut käsihuuhteiden tekemisen.

Miltä yritysten tulevaisuus vaikuttaa?

Kun käsidesin kysyntä nousi voimakkaasti kotimaassa, Kemvit keskeytti viennin. Nyt se on vähitellen käynnistelemässä sitä syksyn mittaan uudestaan.

Kun työtilanne hieman rauhoittuu, työporukan kesken on myös tarkoitus nollata kulunutta vuotta.

E. Laiho jatkaa maskien valmistusta ja niiden kehitystä.

– Kyseessä on kuluva tuote, jota tarvitaan koko ajan lisää. Tällä hetkellä meillä on tilauskantaa, mutta ei tähän voi tuudittautua. Koko ajan on pidettävä silmät auki ja mietittävä, mitä muuta voisi tehdä, toimitusjohtaja Laiho kertoo.

Fakta

Yrittäjien vinkit yritystoiminnan nopeaan kehittämiseen

Hyvä kassa. Kassa mahdollistaa asioita ja tuo muuntautumiskykyä. Oman talouden ja hyvinvoinnin vaaliminen auttavat reagoinnissa ja kehityskyvyssä.

Omistajarakenne. On oltava sellainen omistajarakenne, että pystytään tekemään nopeasti päätöksiä sekä tarpeen mukaan muuttamaan niitä esimerkiksi investointien tai strategian osalta. Päätöstenteon ei tulisi olla kovinkaan vaikeaa.

Kirkasta haave. Mitä haluamme tehdä ja kuinka?

Riittävä tietotaito. Miten toimitaan, jos tulee tilanne nopeasti päälle? Onko organisaatiossa riittävästi osaamista?

Ole valpas. Maailmaa pitää katsoa avoimin silmin ja kuulostella, mitä kaikkea tapahtuu: mitä tarvitaan ja kysytään? Ole valmis mukautumaan markkinatilanteeseen.

Pysähdy hetkeksi. Koronakevät oli kaikille yrittäjille pikakurssi liiketoiminnan harjoittamiseen. Se on ollut herätys kaikille. Ei vain liiketoiminnan kannalta, vaan myös kansalaisena ja yksilönä: mitä kannattaa arvostaa, entä mitä tehdä?

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Miten omasta hyvinvoinnista huolehditaan epävarmoina aikoina?

Koronapandemia on jyllännyt yli puoli vuotta, ja tilanne jatkuu yhä. Miten omasta hyvinvoinnista pidetään huolta pitkittyneessä epävarmuudessa?

Koronakevät räjäytti sähköisen yhtiökokouksen suosion

Isännöintitoimisto Taloasema hyödynsi digiloikkaa. Sähköinen yhtiökokous vähensi isännöitsijöiden työtaakkaa ja lisäsi taloyhtiöiden osakkaiden osallistumismahdollisuuksia.

Korona pakotti nopeisiin toimiin: Yrittäjä vei yritystreffit verkkoon kuukaudessa

Anneli Komi myöntää, että epävarmuus nousi keväällä uusiin sfääreihin.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Lataa lisää