Muutosten hallinta

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Juustoansan vetäjä kannustaa yrittäjiä yhdessä etsimään uusia ratkaisuja myyntiin.

|

Tuhannet suomalaiset yrittäjät ovat joutuneet koronakriisin takia kohtuuttomaan tilanteeseen, kun liikevaihto on äkillisesti sulanut alta. Kassakriisin kanssa painivat niin yksinyrittäjät, voimakkaasti investoineet kasvuyritykset kuin muutkin yritykset, joiden toimialalla kysyntä on romahtanut.

Uusille yrittäjille koronakriisi on erityisen kohtuuton, sillä heillä ei ole ollut mitään mahdollisuuksia kerryttää kassaan kuukausien puskureita. Osan arkea helpottaa starttiraha, jota myönnetään vuosittain tuhansille yrittäjille. Suomessa perustettiin viime vuonna yli 30 000 yritystä.

Yksi uusista yrittäjistä on Juustoansan Laura Salonen. Hän perusti juustomyymälän vuodenvaihteessa, kun Helsingin Vanhan kauppahallin juustokauppias lopetti.

Salonen on opetellut kolmessa kuukaudessa juustokaupan ansaintalogiikkaa, siirtynyt isompiin tiloihin hallin sisällä ja tehnyt investointeja uusiin laitteistoihin. Ja sitten iski koronapandemia.

– Ei ole kyllä kaduttanut päivääkään. Taistelutahto on tosi kova, eikä ole tullut kertaakaan sellaista oloa, että pitäisi luovuttaa, Salonen sanoo.

Hänen mukaansa viime viikon alku oli hämmentävä, kun turistit ja muutkin asiakkaat alkoivat kadota. Yrittäjä alkoi heti pohtia vaihtoehtoisia tapoja paikata asiakaskadosta aiheutuvaa myynnin menetystä.

– Minulle syntyi idea Juustotaxista. Sain idealle valtavasti tukea ja kannustusta. Tuella on hirveästi merkitystä, mutta tärkeintä on tietysti, että tuli myös tilauksia. Tein koko viikonlopun ympäripyöreitä päiviä, Salonen kertoo.

Yhdessä myyntiä edistämään

Juustotaxin menestyksen innoittamana Salonen on yhdessä kahden muun Vanhan kauppahallin yrittäjän kanssa jatkamassa tuotteiden kotiinkuljetuksia.

Hän kannustaa kaikkia yrittäjiä etsimään yhdessä luovia ratkaisuja myynnin kasvattamiseksi. Ja nimenomaan yhdessä.

– Lahjakortit ovat tällä hetkellä kovaa valuuttaa. Esimerkiksi meillä ne ovat vuoden voimassa, Salonen sanoo.

Uusista yrityksistä peräti puolet vajoaa niin sanottuun kuolemanlaaksoon ensimmäisen 3–5 vuoden aikana eli lopettaa toimintansa. Rahoituksen järjestyminen on yksi kriittisimmistä asioista alkuvaiheessa.

Salonen kertoo, että hän tekee laskelmia joka päivä. Hänen vanhempansa ovat olleet yrittäjinä, joten he ovat toimineet tärkeinä mentoreina. Viesti on ollut selvä: ylivelkaantumista pitää välttää ja ostot täytyy tehdä järkevästi.

– Olen joutunut miettimään, paljonko uskallan tilata. Logistiikka onneksi vielä toimii, eikä maahantuojilta ole tullut varoitusmerkkejä. Olemme tässä kaikki samassa veneessä, Salonen pohtii.

Hän on yksinyrittäjä, joten palautuminen korostuu pitkien päivien vastapainona. Unen määrä ja laatu ovat elintärkeitä jaksamisen kannalta, mutta Salonen itse kaipaa myös muuta palautumista.

Yksi tärkeä tunteiden purkautumiskanava ovat toiset yrittäjät.

– Lähipiiristäni varmaan 90 prosenttia on yrittäjiä. Puhumme paljon tästä tilanteesta. Myös niistä synkimmistä asioista. Se on erittäin tärkeää, Salonen sanoo.

Lue lisää korona-aiheista:

Näin korona vaikuttaa yrittäjien arkeen

Korona muutti yhdessä yössä kaiken

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat

Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Korona toi tulikasteen heti alkumetreillä: Terapiayritys ehti toimia vain kuukauden ennen koronaa

Kun Winnie Works aloitti toimintansa, näkymät olivat lupaavat. Sitten iski korona. Millä keinolla nuorta yritystä on viety eteenpäin poikkeusoloissa?

Lataa lisää