Muutosten hallinta

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Juustoansan vetäjä kannustaa yrittäjiä yhdessä etsimään uusia ratkaisuja myyntiin.

|

Tuhannet suomalaiset yrittäjät ovat joutuneet koronakriisin takia kohtuuttomaan tilanteeseen, kun liikevaihto on äkillisesti sulanut alta. Kassakriisin kanssa painivat niin yksinyrittäjät, voimakkaasti investoineet kasvuyritykset kuin muutkin yritykset, joiden toimialalla kysyntä on romahtanut.

Uusille yrittäjille koronakriisi on erityisen kohtuuton, sillä heillä ei ole ollut mitään mahdollisuuksia kerryttää kassaan kuukausien puskureita. Osan arkea helpottaa starttiraha, jota myönnetään vuosittain tuhansille yrittäjille. Suomessa perustettiin viime vuonna yli 30 000 yritystä.

Yksi uusista yrittäjistä on Juustoansan Laura Salonen. Hän perusti juustomyymälän vuodenvaihteessa, kun Helsingin Vanhan kauppahallin juustokauppias lopetti.

Salonen on opetellut kolmessa kuukaudessa juustokaupan ansaintalogiikkaa, siirtynyt isompiin tiloihin hallin sisällä ja tehnyt investointeja uusiin laitteistoihin. Ja sitten iski koronapandemia.

– Ei ole kyllä kaduttanut päivääkään. Taistelutahto on tosi kova, eikä ole tullut kertaakaan sellaista oloa, että pitäisi luovuttaa, Salonen sanoo.

Hänen mukaansa viime viikon alku oli hämmentävä, kun turistit ja muutkin asiakkaat alkoivat kadota. Yrittäjä alkoi heti pohtia vaihtoehtoisia tapoja paikata asiakaskadosta aiheutuvaa myynnin menetystä.

– Minulle syntyi idea Juustotaxista. Sain idealle valtavasti tukea ja kannustusta. Tuella on hirveästi merkitystä, mutta tärkeintä on tietysti, että tuli myös tilauksia. Tein koko viikonlopun ympäripyöreitä päiviä, Salonen kertoo.

Yhdessä myyntiä edistämään

Juustotaxin menestyksen innoittamana Salonen on yhdessä kahden muun Vanhan kauppahallin yrittäjän kanssa jatkamassa tuotteiden kotiinkuljetuksia.

Hän kannustaa kaikkia yrittäjiä etsimään yhdessä luovia ratkaisuja myynnin kasvattamiseksi. Ja nimenomaan yhdessä.

– Lahjakortit ovat tällä hetkellä kovaa valuuttaa. Esimerkiksi meillä ne ovat vuoden voimassa, Salonen sanoo.

Uusista yrityksistä peräti puolet vajoaa niin sanottuun kuolemanlaaksoon ensimmäisen 3–5 vuoden aikana eli lopettaa toimintansa. Rahoituksen järjestyminen on yksi kriittisimmistä asioista alkuvaiheessa.

Salonen kertoo, että hän tekee laskelmia joka päivä. Hänen vanhempansa ovat olleet yrittäjinä, joten he ovat toimineet tärkeinä mentoreina. Viesti on ollut selvä: ylivelkaantumista pitää välttää ja ostot täytyy tehdä järkevästi.

– Olen joutunut miettimään, paljonko uskallan tilata. Logistiikka onneksi vielä toimii, eikä maahantuojilta ole tullut varoitusmerkkejä. Olemme tässä kaikki samassa veneessä, Salonen pohtii.

Hän on yksinyrittäjä, joten palautuminen korostuu pitkien päivien vastapainona. Unen määrä ja laatu ovat elintärkeitä jaksamisen kannalta, mutta Salonen itse kaipaa myös muuta palautumista.

Yksi tärkeä tunteiden purkautumiskanava ovat toiset yrittäjät.

– Lähipiiristäni varmaan 90 prosenttia on yrittäjiä. Puhumme paljon tästä tilanteesta. Myös niistä synkimmistä asioista. Se on erittäin tärkeää, Salonen sanoo.

Lue lisää korona-aiheista:

Näin korona vaikuttaa yrittäjien arkeen

Korona muutti yhdessä yössä kaiken

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Lataa lisää