Muutosten hallinta

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Juustoansan vetäjä kannustaa yrittäjiä yhdessä etsimään uusia ratkaisuja myyntiin.

|

Tuhannet suomalaiset yrittäjät ovat joutuneet koronakriisin takia kohtuuttomaan tilanteeseen, kun liikevaihto on äkillisesti sulanut alta. Kassakriisin kanssa painivat niin yksinyrittäjät, voimakkaasti investoineet kasvuyritykset kuin muutkin yritykset, joiden toimialalla kysyntä on romahtanut.

Uusille yrittäjille koronakriisi on erityisen kohtuuton, sillä heillä ei ole ollut mitään mahdollisuuksia kerryttää kassaan kuukausien puskureita. Osan arkea helpottaa starttiraha, jota myönnetään vuosittain tuhansille yrittäjille. Suomessa perustettiin viime vuonna yli 30 000 yritystä.

Yksi uusista yrittäjistä on Juustoansan Laura Salonen. Hän perusti juustomyymälän vuodenvaihteessa, kun Helsingin Vanhan kauppahallin juustokauppias lopetti.

Salonen on opetellut kolmessa kuukaudessa juustokaupan ansaintalogiikkaa, siirtynyt isompiin tiloihin hallin sisällä ja tehnyt investointeja uusiin laitteistoihin. Ja sitten iski koronapandemia.

– Ei ole kyllä kaduttanut päivääkään. Taistelutahto on tosi kova, eikä ole tullut kertaakaan sellaista oloa, että pitäisi luovuttaa, Salonen sanoo.

Hänen mukaansa viime viikon alku oli hämmentävä, kun turistit ja muutkin asiakkaat alkoivat kadota. Yrittäjä alkoi heti pohtia vaihtoehtoisia tapoja paikata asiakaskadosta aiheutuvaa myynnin menetystä.

– Minulle syntyi idea Juustotaxista. Sain idealle valtavasti tukea ja kannustusta. Tuella on hirveästi merkitystä, mutta tärkeintä on tietysti, että tuli myös tilauksia. Tein koko viikonlopun ympäripyöreitä päiviä, Salonen kertoo.

Yhdessä myyntiä edistämään

Juustotaxin menestyksen innoittamana Salonen on yhdessä kahden muun Vanhan kauppahallin yrittäjän kanssa jatkamassa tuotteiden kotiinkuljetuksia.

Hän kannustaa kaikkia yrittäjiä etsimään yhdessä luovia ratkaisuja myynnin kasvattamiseksi. Ja nimenomaan yhdessä.

– Lahjakortit ovat tällä hetkellä kovaa valuuttaa. Esimerkiksi meillä ne ovat vuoden voimassa, Salonen sanoo.

Uusista yrityksistä peräti puolet vajoaa niin sanottuun kuolemanlaaksoon ensimmäisen 3–5 vuoden aikana eli lopettaa toimintansa. Rahoituksen järjestyminen on yksi kriittisimmistä asioista alkuvaiheessa.

Salonen kertoo, että hän tekee laskelmia joka päivä. Hänen vanhempansa ovat olleet yrittäjinä, joten he ovat toimineet tärkeinä mentoreina. Viesti on ollut selvä: ylivelkaantumista pitää välttää ja ostot täytyy tehdä järkevästi.

– Olen joutunut miettimään, paljonko uskallan tilata. Logistiikka onneksi vielä toimii, eikä maahantuojilta ole tullut varoitusmerkkejä. Olemme tässä kaikki samassa veneessä, Salonen pohtii.

Hän on yksinyrittäjä, joten palautuminen korostuu pitkien päivien vastapainona. Unen määrä ja laatu ovat elintärkeitä jaksamisen kannalta, mutta Salonen itse kaipaa myös muuta palautumista.

Yksi tärkeä tunteiden purkautumiskanava ovat toiset yrittäjät.

– Lähipiiristäni varmaan 90 prosenttia on yrittäjiä. Puhumme paljon tästä tilanteesta. Myös niistä synkimmistä asioista. Se on erittäin tärkeää, Salonen sanoo.

Lue lisää korona-aiheista:

Näin korona vaikuttaa yrittäjien arkeen

Korona muutti yhdessä yössä kaiken

Yrittäjät kertovat koronavuodesta: Jokaisella valinnalla on nyt merkitystä

Kolme tänä vuonna yrityksen perustanutta yrittäjää avaa tunnelmiaan. Kulunut vuosi on vaatinut paljon, mutta tahto pitää oma yritys pystyssä on edelleen vahva.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Lataa lisää