Muutosten hallinta

”Muutama kuukausi muutti kaiken” – Levykauppa Äxän perustaja kertoo, miten näpräilystä tuli kasvava bisnes
Levykauppa Äxän toisen perustajan ja toimitusjohtajan Jyri Lipposen mielestä jokaisen yrittäjän pitäisi muistaa olla ylpeä siitä, mitä on saanut aikaan.

”Muutama kuukausi muutti kaiken” – Levykauppa Äxän perustaja kertoo, miten näpräilystä tuli kasvava bisnes

Jyri Lipponen tuskaili runsaat 10 vuotta sitten, miten yrityksen käy. Yhtäkkiä myynti alkoi vetää niin myymälöissä kuin verkossa.

| |

Yksikin päätös voi olla ratkaiseva. Levykauppa Äxälle sellainen oli toimitusjohtaja ja perustaja Jyri Lipposen päähänpisto. Kun päätöstä vielä seurasi myyvä idea, käänsivät ne yhdessä yrityksen suunnan.

– Muutama kuukausi muutti kaiken, Lipponen sanoo nyt.

Elettiin loppukesää 2005 ja yritys oli ajautunut vaikeuksiin. Kuopiosta lähtöisin oleva Levykauppa Äx oli laajentanut Turkuun, mutta liikkeen myynti takkusi. Yrityksen rahat olivat vähissä ja yrittäjät painoivat pitkää päivää. Kirjanpitäjäkin oli sitä mieltä, ettei liiketoiminnassa ole taloudellisesti enää järkeä.

Lipponen tuskaili tilannetta. Eräänä viikonloppuna hän päätti, ettei auta kuin sulkea Turussa. Niinpä hän lähti viikonlopun jälkeen ajamaan Kuopiosta Turkuun aikeinaan irtisanoa työntekijät.

Matkalla Lipponen pysähtyi Jyväskylään kahville. Hänen silmiinsä osui tyhjä liiketila, jonka ikkunassa luki ”vuokrataan”. Seurasi soitto vuokraisännälle ja pari tuntia myöhemmin yrittäjällä oli allekirjoitettu vuokrasopimus.

– Ennen sitä olin varma, että mennään nurin ja firman talous ei kestä. Sitten vaan sysäsin ongelman pois, kun innostuin ajatuksesta Jyväskylän Äxästä. Ajattelin, että tämän teen, mitä tahansa tapahtuu. Katsoin vain tulevaan, Lipponen kertoo.

Kaikki olisi voinut mennä pahasti mieleen. Mutta ei mennyt. Kun Jyväskylän liike avattiin joulukuussa 2005, kauppa alkoi käydä heti ja siitä tuli hetkessä ketjun parhaiten myyvin.

Vain kuukausi Jyväskylän avaamisen jälkeen Lipponen sai idean: mitä jos bändien uudet levyt ja dvd:t voisi tilata julkaisupäiväksi kotiin Äxän kautta? Hän sai Kotiteollisuus-yhtyeen mukaan kokeilemaan ideaa.

– Se johti siihen, että lähdettiin kasvamaan usean vuoden ajan noin miljoona per vuosi. Sitä ennen meidän toiminta oli aika näpräilyä ja oli hilkulla, pystytäänkö toimimaan vai mennäänkö nurin. Yhtäkkiä sekä myymälät että nettikauppa lähtivät lentoon.

Eroon ongelmista

Lipponen korostaa, etteivät edes käänteet parempaan tuoneet ”isoa onnea, autuutta ja rikkautta”. Matkalle on mahtunut paljon vaikeita tilanteita senkin jälkeen. Yrittäjä esimerkiksi uupui vuonna 2011 ja oli vuoden pois töistä.

– Epävarmuus on ollut toisinaan mielettömän raskasta. Yrittäjät eivät ole mitään superihmisiä, vaikka jotkut niin ehkä luulevat. Yrittäjät ovat yhtä rikki meneviä kuin kaikki muutkin.

Lipponen on varma siitä, että moni yrittäjä ottaa väärät päätökset todella raskaasti ja velloo niissä jopa vuosia.

– Luulen, että kaikkien on pakko painia ongelmissa oma aikansa. Siitä tulee kuitenkin maksimaalisen paha olla. Veikkaan, että hirmu moni jää siihen tilaan. Mutta ei ahdistuneena voi palvella asiakkaita tai tehdä yhtään mitään.

Jossain kohtaa ongelmasta on vain pakko päästä eroon. Lipponen näkee kaksi vaihtoehtoa: voi joko hakea ratkaisua tai unohtaa ongelman. Hän on käyttänyt molempia.

– Jos olisin lähtenyt ratkaisemaan Turun ongelmaa ja pysynyt vain sen ympärillä, olisin lopettanut liikkeen. Se oli tilanne, jossa ratkaisu ei löytynyt olemassa olevista vaihtoehdoista.

Lipponen on tottunut tekemään päätöksiä intuition ja innostumisen pohjalta. Ikä ja kokemus ovat opettaneet malttia. Enää jokaista ideaa ei tarvitse toteuttaa suin päin. Yrittäjä on myös opetellut olemaan armollisempi itselleen.

– Olen ollut varsinkin aikaisemmin itseäni kohtaan todella julma. Olen ollut huono antamaan mokat anteeksi itselleni ja jäänyt vellomaan niihin liian kauan. Järkikin sanoo, että yritit parhaasi, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty, Lipponen sanoo.

20 vuotta yrittäjyyttä

Levykauppa Äxällä on yhdeksän myymälää ja runsaat 40 työntekijää. Liikevaihtoa kertyi viime vuonna 7,3 miljoonaa euroa ja vuosi oli myynnillisesti yksi yrityksen historian parhaita.

Yritys täytti tammikuussa 20 vuotta. Lipponen sanoo naurahtaen, että on keksinyt sinä aikana yhden hyvän idean.

– En uskalla olla suuri visionääri siinä, miten ideat ja ajatukset syntyvät. Minulla ne syntyvät usein jollain tapaa kärsimyksen kautta. Ne ovat tulleet hetkissä, joissa olen ollut aika tyytymätön itseeni ja siihen, mitä olen saanut aikaan.

Lipposen mielestä yrittäjänä on pakko kestää kriisejä. Hän näkee tyytymättömyyden myös yhdeksi selitykseksi sille, että Äx on selvinnyt valtavassa äänitemarkkinan murroksessa. Se on pakottanut yrityksen miettimään omaa tekemistä ja muuntautumaan ja kehittymään koko ajan.

– Arvostamani kokenut yrittäjä sanoi kerran, että aina pitäisi pystyä olemaan ylpeä siitä, mitä on saanut aikaan. Se olisi hyvä jokaisen yrittäjän pitää mielessä.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

Turvaistuinten valmistaja minimoi viennin riskit agenttien avulla

Vantaalaisyritys Klippanilla on vientiagentteja 21 maassa. Agentti avaa ovet uusille markkinoille ja laittaa myös omia rahojaan likoon.

Yrittäjäksi lähes tuntemattoman kanssa – ”Kaverilta ei kehtaisi vaatia”

Mika Kultti ja Sakari Rahtu eivät juuri tunteneet toisiaan ennen yhteistä yritystä – eivätkä sen jälkeenkään. Silti heillä on menestyvä siivousalan tukku.

Inkivääri juurtui Pohjois-Karjalaan – tuottaja voi sanella hinnan

Suomen ensimmäiset ja ainoat inkiväärinviljelijät Hanne ja Jukka Kinnunen saavat moninkertaisen voiton inkiväärikilosta, ja silti kauppa käy.

Pieni limutehdas Ahvenanmaalla kasvaa 256 omistajan voimin

Amalias Limonadfabrik lisäsi kapasiteettiaan joukkorahoituksen avulla. Myynnin kasvattaminen vaatisi isoja investointeja markkinointiin.

Sähköyrittäjä ei laske tunteja – onnistuminen motivoi rahaa enemmän

Pasi Kaskinen kutsutaan apuun, kun koneet pysähtyvät. Siinä sivussa sähköyrittäjä kehittelee työkaluja, joista ollaan kiinnostuneita ulkomaita myöten.

Puskaradio siivitti koirakouluttajan kansainvälistymistä – tavoitteena iso kasvuloikka USA:ssa

Noora Keskievarista ei pitänyt tulla yrittäjää, mutta pian hän suuntaa perheensä kanssa Teksasiin edistämään OneMind Dogin liiketoimia.

Vaatealan verkkokauppa kasvoi yksiön alkovista miljoonabisnekseksi

Tiina ja Petri Skinnari oivalsivat, että verkkokauppa menestyy vain hyvällä palvelulla. Disturb Scandinavian läpimurtoa seurasi muutto Vantaalta Lappiin.

Lataa lisää