Muutosten hallinta

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Tomi Lantto

Kirjoittaja on Antell-konsernin toimitusjohtaja

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Koronavirus laittoi kevään aikana koko matkailu- ja ravintola-alan polvilleen.

Hotellien käyttöaste tippui vain muutaman prosentin tasolle, kongressikeskusten liiketoiminta jäätyi käytännössä kokonaan ja ravintoloidenkin liiketoiminta putosi jopa 95 prosenttia miinukselle. Henkilöstöravintolat saisivat olla auki, mutta koska moni on etätöissä ja pelkää liikkumista, asiakasvirrat ovat vähissä.

Kriisi käynnistyi niin nopeasti, ettemme mekään Antellilla ymmärtäneet heti, miten pahasti se tulee iskemään. Lopulta jouduimme lomauttamaan 400 henkilöä koko 500 työntekijän joukosta.

Onneksi vuokranantajamme ovat olleet ymmärtäväisiä, osa on jopa pienentänyt vuokria oma-aloitteisesti. Tilanteessa on helpottanut vakaa kassa. Se auttaa meidät pitkälle, sillä omavaraisuuden ansiosta saamme myös lainaa.

Kriisi on muuttanut toimintatapojamme ja poikinut siten myös hyvää. Aiemmin kokoonnuimme johtoryhmän kanssa kuukausittain, nyt kokoontumisia on kolmesti viikossa. Vaikka moni projekti on siirtynyt jäädytyslistalle, moni on ottanut isoja harppauksia ennennäkemätöntä vauhtia.

Tätä muutosnopeutta ja ketteryyttä täytyy ehdottomasti osata hyödyntää tulevaisuudessakin. Nyt, kun tilanne on hallussa, voimme jo katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella koronan jälkeistä aikaa.

Moni muukin yrittäjä on nyt tiukoilla. Poikkeusoloja on monenlaisia, mutta kun tilanne johtuu kysynnän kutistumisesta, kannattaa yrittäjän johtaa yritystä kriisijohtamisen ja jopa sotilasjohtamisen opein – ketterästi ja aloitteellisesti.

Johtamiseen tarvitaan selkeän suunnitelman tekoa ja sen noudattamista. Ensimmäisenä yrittäjän täytyy saada kulut kuriin, seuraavaksi varmistaa rahoitus ja lopuksi alkaa etsiä kasvua tulevaisuudesta.

Tärkeintä on keskittyä olennaiseen ja uudistumiseen. Uskon itse, että kaikenkokoisten yritysten täytyy uudistua, sillä on turha kuvitella, että vanha aika palaa. Maailma on nyt erilainen kuin ennen, ja koronakriisi nopeuttaa muutostahtia. Myös kuluttajien tottumukset ovat muuttuneet, osin pysyvästi.

Omassa yrityksessäni tilannetta on helpottanut se, että ympärilläni on todella hyvä tiimi ihmisiä, joille voin jakaa vastuuta eteenpäin. Hyvä hallitus ja tilintarkastajat ovat erinomaisia keskustelukumppaneita, ja tukea voi saada myös muilta yrittäjiltä.

Epävarmuutta on pakko oppia sietämään, sillä oljenkorsiin tarttuminen ei kanna pidemmän päälle. Tulevaisuuteen täytyy uskaltaa katsoa. Ne, jotka ovat nyt ketteriä, pärjäävät jatkossakin, ja tämänhetkinen murros kannattaa nähdä mahdollisuutena.

Nyt on pelin paikka: suomalainen yrityskenttä näyttää varmasti viiden vuoden kuluttua erilaiselta.

Porilainen perheyritys kasvoi kellarista miljoonaluokkaan: ”Kannattava kasvu on yksi yrityksen perusarvoista”

Fiblon on kokenut 40 vuoden aikana lukuisia muutoksia. Vaikka maailma muuttuu, vahva yrityskulttuuri ja yhteinen suunta ovat vankka perusta kasvulle.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Lataa lisää