Muutosten hallinta

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Tomi Lantto

Kirjoittaja on Antell-konsernin toimitusjohtaja

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Koronavirus laittoi kevään aikana koko matkailu- ja ravintola-alan polvilleen.

Hotellien käyttöaste tippui vain muutaman prosentin tasolle, kongressikeskusten liiketoiminta jäätyi käytännössä kokonaan ja ravintoloidenkin liiketoiminta putosi jopa 95 prosenttia miinukselle. Henkilöstöravintolat saisivat olla auki, mutta koska moni on etätöissä ja pelkää liikkumista, asiakasvirrat ovat vähissä.

Kriisi käynnistyi niin nopeasti, ettemme mekään Antellilla ymmärtäneet heti, miten pahasti se tulee iskemään. Lopulta jouduimme lomauttamaan 400 henkilöä koko 500 työntekijän joukosta.

Onneksi vuokranantajamme ovat olleet ymmärtäväisiä, osa on jopa pienentänyt vuokria oma-aloitteisesti. Tilanteessa on helpottanut vakaa kassa. Se auttaa meidät pitkälle, sillä omavaraisuuden ansiosta saamme myös lainaa.

Kriisi on muuttanut toimintatapojamme ja poikinut siten myös hyvää. Aiemmin kokoonnuimme johtoryhmän kanssa kuukausittain, nyt kokoontumisia on kolmesti viikossa. Vaikka moni projekti on siirtynyt jäädytyslistalle, moni on ottanut isoja harppauksia ennennäkemätöntä vauhtia.

Tätä muutosnopeutta ja ketteryyttä täytyy ehdottomasti osata hyödyntää tulevaisuudessakin. Nyt, kun tilanne on hallussa, voimme jo katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella koronan jälkeistä aikaa.

Moni muukin yrittäjä on nyt tiukoilla. Poikkeusoloja on monenlaisia, mutta kun tilanne johtuu kysynnän kutistumisesta, kannattaa yrittäjän johtaa yritystä kriisijohtamisen ja jopa sotilasjohtamisen opein – ketterästi ja aloitteellisesti.

Johtamiseen tarvitaan selkeän suunnitelman tekoa ja sen noudattamista. Ensimmäisenä yrittäjän täytyy saada kulut kuriin, seuraavaksi varmistaa rahoitus ja lopuksi alkaa etsiä kasvua tulevaisuudesta.

Tärkeintä on keskittyä olennaiseen ja uudistumiseen. Uskon itse, että kaikenkokoisten yritysten täytyy uudistua, sillä on turha kuvitella, että vanha aika palaa. Maailma on nyt erilainen kuin ennen, ja koronakriisi nopeuttaa muutostahtia. Myös kuluttajien tottumukset ovat muuttuneet, osin pysyvästi.

Omassa yrityksessäni tilannetta on helpottanut se, että ympärilläni on todella hyvä tiimi ihmisiä, joille voin jakaa vastuuta eteenpäin. Hyvä hallitus ja tilintarkastajat ovat erinomaisia keskustelukumppaneita, ja tukea voi saada myös muilta yrittäjiltä.

Epävarmuutta on pakko oppia sietämään, sillä oljenkorsiin tarttuminen ei kanna pidemmän päälle. Tulevaisuuteen täytyy uskaltaa katsoa. Ne, jotka ovat nyt ketteriä, pärjäävät jatkossakin, ja tämänhetkinen murros kannattaa nähdä mahdollisuutena.

Nyt on pelin paikka: suomalainen yrityskenttä näyttää varmasti viiden vuoden kuluttua erilaiselta.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat

Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Korona toi tulikasteen heti alkumetreillä: Terapiayritys ehti toimia vain kuukauden ennen koronaa

Kun Winnie Works aloitti toimintansa, näkymät olivat lupaavat. Sitten iski korona. Millä keinolla nuorta yritystä on viety eteenpäin poikkeusoloissa?

Korona vaikeuttaa maahantuontia – Hyvä suhde asiakkaisiin kantaa maahantuontiyritystä vaikeiden aikojen yli

Kuinka maahantuontiyrityksen toiminta turvataan poikkeusoloissa? Valaisimia maahantuova Silux on panostanut pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin.

Lataa lisää