Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Muutosten hallinta

Klassinen makeisyritys palkkasi ulkopuolisen vetäjän – Sitten alkoi tapahtua
Panosta tulevaisuuteen, mutta pidä historia mielessä, on perheyritys Brunberg Oy:n ulkoa palkatun toimitusjohtajan Katarina Enholmin mietelause.

Klassinen makeisyritys palkkasi ulkopuolisen vetäjän – Sitten alkoi tapahtua

Brunberg on löytänyt oman keinonsa kasvaa ja uusiutua kilpailluilla markkinoilla.

| |

Suklaasuukoistaan tunnettu Brunberg on ikoninen suomalaisyritys, jolla on historiaa jo lähes 150 vuotta.

Noiden vuosien aikana Suomi on ehtinyt itsenäistyä, käydä läpi ison yhteiskunnallisen muutoksen ja liittynyt Euroopan unioniin. Brunberg jatkaa kuitenkin yhä vahvasti perheen omistuksessa.

Perheomistus tai pitkä historia eivät tarkoita paikallaan pysymistä. Yksi iso muutos oli Katarina Enholmin palkkaaminen toimitusjohtajaksi.

Porvoolaisyrityksen liikevaihto on kasvanut 30 prosenttia siitä, kun Enholm tuli taloon vuonna 2011. Ilman erikoistumista ja nykyaikaiseen tuotantotekniikkaan tehtyjä miljoonainvestointeja kehitys olisi voinut olla toisenlainen.

– Haasteemme on se, että makeisten kulutus ei juuri nouse Suomessa. Meidän on joko löydettävä uusia markkina-aukkoja, vallata osuuksia muilta valmistajilta tai panostaa vientiin, Enholm sanoo.

Brunberg on päättänyt kasvaa erikoistumalla. Vienti ei kasva ilman suuria ponnisteluita, sillä pienen yrityksen on vaikea kilpailla massamarkkinoilla.

– Hinnalla emme pysty kilpailemaan ja siksi yritys alkoi jo ennen minun aikojani keskittyä erikoistuotteisiin, joissa hinta ei ole määräävä tekijä. Olemme Pohjoismaiden ainoa laktoosittoman suklaan valmistaja ja Suomen ainoa sokerittoman suklaan valmistaja, Enholm mainitsee.

Yrittäjämäinen asenne

Porvoossa syntynyt Enholm muistaa lapsuudestaan vieläkin Brunbergin tehtaanmyymälän tuoksun.

– Kun kuulin, että edellinen toimitusjohtaja Tom Brunberg oli jäämässä eläkkeelle, muistot olivat varmaan ainakin osasyy siihen, että soitin hänelle ja headhuntasin itseäni.

Enholm ei ole perheenjäsen eikä Brunbergin vähemmistöomistaja. Hän ei tuntenut ketään yrityksessä aloittaessaan toimitusjohtajana.

– Siinä vaiheessa olin toisen perheyhtiön, Ingman Ice Creamin myynti- ja markkinointijohtaja, mutta Brunbergilla vastuualueeseeni kuuluvat lisäksi henkilökunta, tuotanto ja tuotekehitys. Perheyrityksessä työskentelevän toimitusjohtajan täytyy itse olla sielultaan yrittäjä, hän sanoo.

Brunberg oy
Perustettu:
1871.
Mitä tekee: Makeisia.
Liikevaihto 2017: 8,7 miljoonaa euroa.
Liiketulos 2017: Runsaat 1,1 miljoonaa euroa.
Henkilökunta: 63.

Nopea rekrytointiprosessi on Enholmin mukaan tyyppiesimerkki aidon perheyrityksen hyvistä puolista: päätöksentekoprosessit ovat lyhyet. Lisäksi perheyritys toimii pörssiyrityksiä paljon pitkäjänteisemmin.

– Poistot rasittavat aina tulosta, joka voi näyttää todellisuutta huonommalta ison investoinnin jälkeen. Ainakin tässä perheyrityksessä omistajat ovat hyvin tietoisia mahdollisten tulosvaihteluiden syistä eivätkä halua vaikeuttaa yrityksen tulevaisuutta, Enholm sanoo.

Toimitusjohtajalla valtaa

Toimitusjohtaja on saanut hallitukselta laajat valtuudet yritystoiminnan johtamiseen.

– Hallitus päättää tietenkin viime kädessä strategisista linjauksista ja isommista investoinneista. Mielestäni minua kuitenkin kuullaan, ja puhumalla olemme päässeet sopuun asioista, joissa meillä on ollut eriävät mielipiteet.

Enholmin ensimmäisiä tehtäviä oli pakkausten uusiminen entistä näyttävämmiksi. Sen jälkeen yhtiössä on määrätietoisesti poistettu tuotannon pullonkauloja investoimalla muun muassa uusiin pakkauskoneisiin ja tuotantolinjoihin.

– Nämä ovat tärkeitä syitä siihen, että olemme pystyneet kasvattamaan liikevaihtoamme, vaikka kilpailutilanne on kiristynyt selvästi, hän sanoo.

Investoinnit ovat yksi syy kasvuun, toinen on tuotekehitys. Brunbergille perustettiin Enholmin aloitteesta erillinen tuotekehitysryhmä.

– Markkinoille ei voi tuoda liikaa uusia tuotteita, koska kauppojen hyllytilat ovat rajalliset. Kausituotteet on yksi onnistunut uusi tuoteryhmä, joka pitää myyntiä yllä vuoden hiljaisina aikoina, Enholm sanoo.

Fakta

Brunbergin kasvun avaimet

Tuotantokapasiteetti ja automaatioaste on noussut selvästi viime vuosien aikana.

Tuotemerkin merkitys on kasvanut makeisalalla kilpailun kiihtyessä.

Yritykseen on perustettu erillinen tuotekehitysryhmä, joka entistä ammattimaisemmin miettii uusia tuotteita.

Brunberg valmistaa nykyään myös käsintehtyjä konvehteja, jotka ovat myynnissä tehtaanmyymälässä sekä yrityksen kaupassa Porvoon Vanhassa kaupungissa.

 

Pitsaa mokaamisesta ja levyraati fiilistä nostamaan – palkita voi muutenkin kuin rahalla

Bonus hyvästä työstä voi motivoida mutta niin myös yhteinen tekeminen. Parhaimmillaan palkitseminen lisää hyvinvointia.

Omistajuus on enemmän kuin työskentelyä kädet savessa

Omistajuus on aktiivista hallitustyötä, uusien mahdollisuuksien ja pääoman tarjoamista yrityksen kasvattamiseksi, kirjoittaa Rukakeskuksen Kari Jussi Aho.

Pomo, älä astu tähän miinaan: Hauskuuden korostaminen pilaa työilmapiirin

Pk-yrittäjä ei saa unohtaa työrooliaan. Liika kaveeraaminen voi johtaa eripuraan työpaikalla.

Jos haluat kuuhun, älä tavoittele tähtiä

Onnistunut tavoite on kuin venytetty kuminauha. Kun päästää irti, se lentää pitkälle, kirjoittaa Kiinteistömaailma-yrittäjä Hannu Salo.

Yksinyrittäjyys on vapautta tuova valinta

Olen valtavan ylpeä siitä, että työllistän itseni oman yritykseni kautta, kirjoittaa fysioterapiayrittäjä Johanna Nuopponen.

Kun kaikki on mahdollista ‒ mikä innostaa yrittäjää?

Vapaus päättää omista töistä, vaihtaa suunnitelmat lennossa ja luoda toimivat verkostot saavat yrittäjät nauttimaan arjestaan.

Yrittäjä, älä juokse karkuun jaksamistasi – se on kaikki kaikessa

Yhdelle se on liikunta, toiselle uni ja kolmannelle ravinto. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen lisää yrittäjän vireyttä ja tehokkuutta.

Olen ennemmin palkkaamatta kuin palkkaan huonon

Huutava työvoimapula jarruttaa kasvua. Sitä on parempi hakea nyt maltilla, kirjoittaa Maskun Talotekniikkatiimin Mika Nikula.

Sankari, suorasuu tai itsekäs pamppu – millaisina yrittäjät nähdään?

Yritystutkijan mukaan yrittäjät esitetään mediassa usein sankareina. Stereotyyppinen kuva on kuitenkin muuttumassa.

Lataa lisää