Muutosten hallinta

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Markku Kosonen

Kirjoittaja on parturipalveluja tarjoavan MRoomin toimitusjohtaja

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Koronakriisi iski palvelusektoriin poikkeuksellisen kovaa. Olin aiemmin kuvitellut, että miesten hiustenleikkuu on melko lailla turvassa lamalta, sillä parturipalveluita tarvitaan aina: harva mies haluaa jättää hiustenleikkuuajan välistä. Olin väärässä.

Kun koronakriisi iski, meiltä lähti yli puolet liikevaihdosta parissa vuorokaudessa.

Tilanteeseen oli pakko reagoida poikkeuksellisen nopeasti, ja omaksuin samalla eräänlaisen kriisinjohtamismoodin itselleni. Jouduimme aloittamaan heti yt-neuvottelut ja lomautukset sekä rahoitusneuvottelut niin vuokranantajien kuin eläkeyhtiöidenkin kanssa.

Päätimme kuitenkin heti, että pidämme mahdollisimman monta liikettä auki, oli tilanne mikä hyvänsä. Asiakkaita on kuitenkin riittänyt jonkin verran, ja menemme nyt liikkeissä minimimiehityksellä. Tavoitteena on, että liikkeessä on vähän ihmisiä kerrallaan.

Toimimme käsityöalalla, joten jotta yritys pysyy pystyssä, on tärkeää, että mahdollisimman moni työntekijä pystyy silti tekemään työtään. Lomautimme siksi ensin toimiston henkilöstön. Itselläni säilyy työvelvoite, mutta palkkaa en tässä tilanteessa nosta. Johtamisessa olen aina uskonut oman esimerkin voimaan.

Nyt poikkeustila on muuttunut jo normaaliksi, ja olemme eräänlaisessa kriisiajan toimintatapojen ylläpitovaiheessa. Videoneuvotteluista on tullut päivittäinen kommunikointitapa, ja olemme panostaneet entistä enemmän hyvään hygieniaan. Pahimmat hetket ovat toivottavasti nyt takana päin, ja asiakasmäärät ovat hitaassa nousussa.

Samaan aikaan moni kilpailija on joutunut sulkemaan ovensa. Uskon, että meillä pärjäämiseen on vaikuttanut myös vahva digiosaaminen. Meillä oli jo ennen kriisiä käytössä etäjonotusmahdollisuus, jonka ansiosta asiakkaat tietävät minuutilleen, milloin heidän kannattaa saapua liikkeeseen. Järjestelmä tukee hyvin sosiaalisen etäisyyden periaatetta.

Yksinyrittäjät taas ovat tällaisissa tilanteissa entistä enemmän yksin. Jos kaikki asiakkaat ovat kaikonneet, meidän kaltaisemme keskisuuri toimija on varmasti entistä houkuttelevampi työnantaja yksinyrittäjille. Mitä syvemmälle taantumaan tai lamaan mennään, on kuitenkin selvää, että kilpailu kiristyy ja se näkyy myös meille.

Poikkeustilanne pakottaa kuitenkin katsomaan eteenpäin ja odottamaan varovaisen toiveikkaana tulevaa. Vaikka kaikki kehitysprojektit ovat nyt jäissä, pystyimme avaamaan yhden liikkeen, jonka avaamisesta oli sovittu jo kauan sitten.

Jatkamme myös digitaalisten palveluiden kehittämistä siten, että toiminta olisi entistä asiakasystävällisempää. Helppoa tämä ei toki ole, sillä teemme joka päivä tappiota.

Tilanne on kuitenkin helpompi hyväksyä, koska se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat

Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Lataa lisää