Muutosten hallinta

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Markku Kosonen

Kirjoittaja on parturipalveluja tarjoavan MRoomin toimitusjohtaja

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Koronakriisi iski palvelusektoriin poikkeuksellisen kovaa. Olin aiemmin kuvitellut, että miesten hiustenleikkuu on melko lailla turvassa lamalta, sillä parturipalveluita tarvitaan aina: harva mies haluaa jättää hiustenleikkuuajan välistä. Olin väärässä.

Kun koronakriisi iski, meiltä lähti yli puolet liikevaihdosta parissa vuorokaudessa.

Tilanteeseen oli pakko reagoida poikkeuksellisen nopeasti, ja omaksuin samalla eräänlaisen kriisinjohtamismoodin itselleni. Jouduimme aloittamaan heti yt-neuvottelut ja lomautukset sekä rahoitusneuvottelut niin vuokranantajien kuin eläkeyhtiöidenkin kanssa.

Päätimme kuitenkin heti, että pidämme mahdollisimman monta liikettä auki, oli tilanne mikä hyvänsä. Asiakkaita on kuitenkin riittänyt jonkin verran, ja menemme nyt liikkeissä minimimiehityksellä. Tavoitteena on, että liikkeessä on vähän ihmisiä kerrallaan.

Toimimme käsityöalalla, joten jotta yritys pysyy pystyssä, on tärkeää, että mahdollisimman moni työntekijä pystyy silti tekemään työtään. Lomautimme siksi ensin toimiston henkilöstön. Itselläni säilyy työvelvoite, mutta palkkaa en tässä tilanteessa nosta. Johtamisessa olen aina uskonut oman esimerkin voimaan.

Nyt poikkeustila on muuttunut jo normaaliksi, ja olemme eräänlaisessa kriisiajan toimintatapojen ylläpitovaiheessa. Videoneuvotteluista on tullut päivittäinen kommunikointitapa, ja olemme panostaneet entistä enemmän hyvään hygieniaan. Pahimmat hetket ovat toivottavasti nyt takana päin, ja asiakasmäärät ovat hitaassa nousussa.

Samaan aikaan moni kilpailija on joutunut sulkemaan ovensa. Uskon, että meillä pärjäämiseen on vaikuttanut myös vahva digiosaaminen. Meillä oli jo ennen kriisiä käytössä etäjonotusmahdollisuus, jonka ansiosta asiakkaat tietävät minuutilleen, milloin heidän kannattaa saapua liikkeeseen. Järjestelmä tukee hyvin sosiaalisen etäisyyden periaatetta.

Yksinyrittäjät taas ovat tällaisissa tilanteissa entistä enemmän yksin. Jos kaikki asiakkaat ovat kaikonneet, meidän kaltaisemme keskisuuri toimija on varmasti entistä houkuttelevampi työnantaja yksinyrittäjille. Mitä syvemmälle taantumaan tai lamaan mennään, on kuitenkin selvää, että kilpailu kiristyy ja se näkyy myös meille.

Poikkeustilanne pakottaa kuitenkin katsomaan eteenpäin ja odottamaan varovaisen toiveikkaana tulevaa. Vaikka kaikki kehitysprojektit ovat nyt jäissä, pystyimme avaamaan yhden liikkeen, jonka avaamisesta oli sovittu jo kauan sitten.

Jatkamme myös digitaalisten palveluiden kehittämistä siten, että toiminta olisi entistä asiakasystävällisempää. Helppoa tämä ei toki ole, sillä teemme joka päivä tappiota.

Tilanne on kuitenkin helpompi hyväksyä, koska se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille.

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Tunnista jaksamisen 4 varoitusvaloa ja reagoi ajoissa

Kun jaksaminen hiipuu, syttyy varoitusvaloja. Animaatiomme kertoo, mihin merkkeihin on syytä kiinnittää huomiota ja milloin tahtia on rauhoitettava.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

Turhautumisen jälkeen uuteen nousuun – Järki Särki tuplasi viime vuonna myynnin ja korona toi uuden kysyntäpiikin

Kun korona sai ihmiset hamstraamaan ruokaa, Järki Särki -säilykettä valmistettiin 1,5 kuukauden ajan lähes yötä päivää. Tie tunnetuksi ei ole käynyt hetkessä, vaan takana on vuosien työ.

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

Älä anna koronan haudata yrittäjyyshaavetta

Koronakriisin takia moni yritys joutuu lopettamaan toimintansa tai muuttamaan toimintamalliaan. Pandemian seurauksena yrityskanta uudistuu ja syntyy tilaa uudelle yrittäjyydelle, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Lataa lisää