Muutosten hallinta

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Markku Kosonen

Kirjoittaja on parturipalveluja tarjoavan MRoomin toimitusjohtaja

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Koronakriisi iski palvelusektoriin poikkeuksellisen kovaa. Olin aiemmin kuvitellut, että miesten hiustenleikkuu on melko lailla turvassa lamalta, sillä parturipalveluita tarvitaan aina: harva mies haluaa jättää hiustenleikkuuajan välistä. Olin väärässä.

Kun koronakriisi iski, meiltä lähti yli puolet liikevaihdosta parissa vuorokaudessa.

Tilanteeseen oli pakko reagoida poikkeuksellisen nopeasti, ja omaksuin samalla eräänlaisen kriisinjohtamismoodin itselleni. Jouduimme aloittamaan heti yt-neuvottelut ja lomautukset sekä rahoitusneuvottelut niin vuokranantajien kuin eläkeyhtiöidenkin kanssa.

Päätimme kuitenkin heti, että pidämme mahdollisimman monta liikettä auki, oli tilanne mikä hyvänsä. Asiakkaita on kuitenkin riittänyt jonkin verran, ja menemme nyt liikkeissä minimimiehityksellä. Tavoitteena on, että liikkeessä on vähän ihmisiä kerrallaan.

Toimimme käsityöalalla, joten jotta yritys pysyy pystyssä, on tärkeää, että mahdollisimman moni työntekijä pystyy silti tekemään työtään. Lomautimme siksi ensin toimiston henkilöstön. Itselläni säilyy työvelvoite, mutta palkkaa en tässä tilanteessa nosta. Johtamisessa olen aina uskonut oman esimerkin voimaan.

Nyt poikkeustila on muuttunut jo normaaliksi, ja olemme eräänlaisessa kriisiajan toimintatapojen ylläpitovaiheessa. Videoneuvotteluista on tullut päivittäinen kommunikointitapa, ja olemme panostaneet entistä enemmän hyvään hygieniaan. Pahimmat hetket ovat toivottavasti nyt takana päin, ja asiakasmäärät ovat hitaassa nousussa.

Samaan aikaan moni kilpailija on joutunut sulkemaan ovensa. Uskon, että meillä pärjäämiseen on vaikuttanut myös vahva digiosaaminen. Meillä oli jo ennen kriisiä käytössä etäjonotusmahdollisuus, jonka ansiosta asiakkaat tietävät minuutilleen, milloin heidän kannattaa saapua liikkeeseen. Järjestelmä tukee hyvin sosiaalisen etäisyyden periaatetta.

Yksinyrittäjät taas ovat tällaisissa tilanteissa entistä enemmän yksin. Jos kaikki asiakkaat ovat kaikonneet, meidän kaltaisemme keskisuuri toimija on varmasti entistä houkuttelevampi työnantaja yksinyrittäjille. Mitä syvemmälle taantumaan tai lamaan mennään, on kuitenkin selvää, että kilpailu kiristyy ja se näkyy myös meille.

Poikkeustilanne pakottaa kuitenkin katsomaan eteenpäin ja odottamaan varovaisen toiveikkaana tulevaa. Vaikka kaikki kehitysprojektit ovat nyt jäissä, pystyimme avaamaan yhden liikkeen, jonka avaamisesta oli sovittu jo kauan sitten.

Jatkamme myös digitaalisten palveluiden kehittämistä siten, että toiminta olisi entistä asiakasystävällisempää. Helppoa tämä ei toki ole, sillä teemme joka päivä tappiota.

Tilanne on kuitenkin helpompi hyväksyä, koska se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Lataa lisää