Muutosten hallinta

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.

|

Hyvä muutosjohtaminen on erityisen tärkeää kasvavassa yrityksessä, jossa muutoksia tapahtuu monella tasolla ja koko ajan.

Yrityksen kasvaessa yrittäjän on otettava huomioon ainakin rekrytointitarpeet, henkilöstöjohtaminen ja sisäinen tiedonkulku. Samaan aikaan pitää ehkä kartoittaa rahoitusta sekä panostaa myyntiin, markkinointiin ja tuotekehitykseen.

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta sanoo, että jos yrittäjä ei hallitse muutostilanteita, se saattaa johtaa hankauksiin henkilöstön tai vaikkapa rahoittajien kanssa.

Heinonen alleviivaa, että yrityksen kasvaessa ei riitä se, että yrittäjä ja muu henkilöstö vain tekevät enemmän. Oleellista on muuttaa toimintatapoja eli sopeutua kasvuun muullakin tavoin kuin lisäämällä työkuormaa.

– Tyypillisessä kasvuyrityksessä skaalautuminen on riskin paikka. Silloin vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi, Heinonen tiivistää.

– Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrittäjä antaa henkilöstölle tilaa toimia luovasti ja innovatiivisesti.

Rekrytoi monipuolisesti

Yksi johtamisen näkökulmasta olennainen asia ovat rekrytoinnit. Tutkimuskirjallisuuden ja käytännön kokemuksen perusteella Heinonen sanoo, että erityisesti kasvuyritykseen pitäisi kasata toisiaan täydentävä ryhmä erilaisia ihmisiä.

Hän havainnollistaa tätä kolmen johtamisen tason kautta:

Yrityksen johtamisen yksi osa-alue on managerointi. Se tarkoittaa esimerkiksi työvuorojen ja muiden perusasioiden hoitamista fiksusti.

Toiseksi tarvitaan johtajuutta eli kykyä sitouttaa ja osallistaa työntekijät toimimaan yhdessä sovittujen tavoitteiden mukaisesti.

Kolmanneksi Heinonen nostaa esiin yrittäjyyden. Sen avulla pidetään huolta siitä, että yritys muuttuu ja menee kohti tulevaisuutta luovasti ja innovatiivisesti.

Heinonen haluaa välttää rajuja yleistyksiä siitä, millaisia yrittäjät tai johtajat yleensä ovat. Tuskin kuitenkaan on olemassa superihmistä, joka olisi hyvä kaikilla edellä mainituilla osa-alueilla.

– Juuri silloin on tärkeää, että yrityksessä on toinen toistaan täydentäviä ihmisiä ja että yrittäjä tuntee omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa.

Luottopelaajat oikeille paikoille

Innostuneen ja aikaansaavan yrittäjän into tuppaa tarttumaan. Heinosen mukaan varsinkin pienemmässä yrityksessä puhutaan usein aurinko-organisaatiosta, jonka keskellä aurinkona loistaa yrittäjä itse. Hän antaa yritykselle suunnan ja energian.

– Kasvun haasteena on se, että aurinko ei jaksa paistaa kovin kauas. Kun organisaatio kasvaa, väistämättä etäisyys myös yrittäjään eli aurinkoon kasvaa.

Siksi yrittäjän on olennaista löytää luottopelaajia, joiden kautta auringonpaistetta heijastetaan eteenpäin organisaation eri kolkkiin.

Yrityksen kasvaessa on välttämätöntä luoda rakenteita ja järjestelmiä, mutta liiallisia jäykkyksiä voi välttää yrittäjämäisen hengen luomisella. Se ei tarkoita, että henkilöstöllä pitäisi olla vapaus tehdä mitä tahansa, vaan enemmän kyse on itsensä kehittämisestä ja likoon laittamisesta tavalla, joka vie yritystä kohti tavoitteita.

Yrittäjämäisen asenteen levittämisessä oleellista on vuorovaikutus.

– Yrittäjän on tärkeää osata viestiä, mitä varten yritys on olemassa ja mitä tavoitteita kohti yritys on menossa. Hänen on kyettävä jakamaan visionsa eli unelmansa yrityksestä muillekin.

Puhetta kyllästymiseen asti

Heinosen mielestä yrityksen tavoitteista ja visioista on syytä puhua kyllästymiseen saakka ja tehdä niitä näkyviksi konkreettisten tekojen kautta.

Tärkeintä on avoimuus, jonka kautta yritykseen syntyy luottamuksen ilmapiiri. Tällaisessa ympäristössä riskien ottaminen ei ole vaarallista, vaan asioita on mahdollista kokeilla ilman epäonnistumisen pelkoa.

– Kun ilmapiiri on avoin ja luottavainen, työntekijät uskaltavat kokeilla uusia asioita.

Heinonen sanoo, että yleensä työ on yrittäjälle hyvä opettaja ja tuo kokemusta myös johtamisesta. Mutta silti yrittäjän on uusiuduttava ja haettava uutta kulmaa tekemiseen. Se voi tarkoittaa esimerkiksi kouluttautumista vaikkapa kirjoja lukien tai podcasteja kuunnellen.

– Monelle kasvuyrittäjälle sopisi myös johdon koulutus joko lyhyempänä tai pidempänä versiona. Ylipäätään yrittäjän olisi olennaista verkostoitua ja hakeutua aktiivisesti paikkoihin, joissa saa uusia ajatuksia ja joutuu ajattelemaan oman boksin ulkopuolelta.

Miten vahvistaa yhteishenkeä? 4 vinkkiä tiiviimpään työyhteisöön

Etätyön lisääntyessä me-hengen tärkeys kasvaa entisestään. Hyvät esimiestaidot ovat sen keskeinen peruspilari, mutta myös kollegoiden välistä vuorovaikutusta kannattaa edistää.

Matti Ruuska on silliyrittäjä henkeen ja vereen: Palasi vielä kerran yrittäjäksi johtamaan Suomen ainoaa sillitehdasta

Kun sillikonkari Matti Ruuska myi omistamansa Boyfood-silliyhtiön, hän katui sitä heti. Nyt hän johtaa Suomen Sillikonttoria ja aikoo palauttaa kotimaisen sillinjalostuksen kunnian.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Kahden päivän lamaannus vaihtui toimintaan: Minna Parikka hyppäsi lentokoneeseen, otti ohjat omiin käsiinsä ja ratkaisi koko yrittäjäuransa vaikeimman tilanteen

Tunnetun kenkäsuunnittelijan 15 vuoden yrittäjäuran vaikein hetki osui yrityksen ensimmäisiin vuosiin. Valmistajan takia kokonainen kenkämallisto oli jäädä tekemättä.

Kaaoksen keskelle hyvää: Korona innosti yrittäjät lahjoittamaan yli 5 000 suojavisiiriä

Keskisuomalaiset yrittäjät lahjoittivat 60 000 eurolla suojavisiireitä hoivakodeille ympäri Suomea. Tempaus sai alkunsa, kun yrittäjät huolestuivat vanhusten turvallisuudesta korona-aikana.

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: Älä luule tietäväsi kaikkea, opi nopeasti uutta ja sopeudu tilanteeseen

Kriisit ovat usein arvaamattomia. 35 vuoden ura on opettanut Bengt Westerholmia varautumaan myös odottamattomaan. Hän jakaa oppinsa.

Näin johdat henkilöstöä kriisitilanteessa – 4 vinkkiä haastavassa tilanteessa selviämiseen

Koronakriisi pakottaa pohtimaan henkilöstön johtamista uudella tavalla. Yrittäjän on helpompi ottaa haastava tilanne haltuun, kun tietyt peruspilarit ovat kunnossa.

Pashan markkinajohtaja tulee idästä ja tähtää länteen: Tehokas tuotekehitys on kuukauden yrittäjän kasvun reseptissä tärkein ainesosa

Lieksan Laatuherkut on kasvava elintarvikeyritys, joka ponnistaa Pohjois-Karjalasta muualle Suomeen ja pian myös ulkomaille. Toiminnan pohjavireenä on toimitusjohtajan Teijo Lyytisen mukaan kotiseuturakkaus.

Selkeät suunnitelmat, sopimukset ja työnjaot veivät ohjelmistotalon gaselliksi – Tulevaa kasvua himmentää korona

Tamperelainen Unikie on kehittynyt viidessä vuodessa 250 henkilön kannattavaa kasvua tekeväksi yritykseksi. Koronavirus on ensimmäinen kasvuennusteisiin odottamattomasti vaikuttava tekijä.

Lataa lisää