Muutosten hallinta

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite
Valamiksen toimitusjohtaja ja perustaja Jussi Hurskainen kertoo nimen ponnistavan perinteistä. – Se on ”valmis” Pohjois-Karjalan murteella.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

| |

Yrityksen nimenvaihto vie aikaa ja maksaa. Siksi monet jättävät sen tekemättä, vaikka vanha nimi löytyisi huonosti verkkohauissa tai ei jäisi asiakkaiden mieliin. Useat pelkäävät myös jo olemassa olevan brändin menetystä.

Menestyvä joensuulainen teknologiayritys Valamis vaihtoi nimensä 15 vuoden jälkeen, kun menestystuote alkoi kilpailla firman brändin kanssa ja hidasti vientiponnisteluja.

Mikkelissä toimiva Noireco vaihtoi nykyiseen nimeensä niin ikään viennin ehdoilla mutta vain vuoden toiminnan jälkeen.

Molemmille nimenvaihto oli iso ponnistus, mutta jälkeen päin ajateltuna järkevä ja kannattava investointi.

Valamis ohitti yrityksen brändin

Joensuulainen teknologiayritys Valamis tunnettiin vuoden 2018 toukokuuhun saakka nimellä Arcusys. Vanha nimi ehti olla 15 vuotta, joten nimenvaihto vaati sulattelua.

– Jotkut pitkään firmassa olleet työtekijät ottivat muutoksen raskaasti. Samoin monet kaupunkilaiset tulivat sanomaan, että vanha nimi oli kyllä parempi, kertoo firman toimitusjohtaja ja perustaja Jussi Hurskainen.

Tuttu nimi vaikuttaa rekrytointiin yllättävän paljon. Valamiksessa huomattiin, että rekrytoinnit hyytyivät hakijoiden puutteessa joksikin aikaa nimenvaihdon jälkeen.

Nimenvaihto tuli ajankohtaiseksi, kun oppimisalusta Valamis iski maailmalla läpi 2016–2017. Siitä tuli yrityksen päätuote, jonka maine ajoi kansainvälisesti yrityksen brändin rinnalle ja siitä ohi.

Viestintäosastolle oli työlästä päivittää sekä päivittää Valamis-oppimisympäristön että Arcusys-brändin sivustoa ja miettiä, mitä mihinkin laitetaan.

Kaksi nimeä aiheutti myös sekaannuksia messuilla ja sopimuksia tehdessä. Siitä tuli suorainen hidaste kasvulle, sillä brändin vaikutus myyntiin on suuri.

– Toisinaan kysyttiin esimerkiksi, että onko Arcusys Valamiksen alihankkija tai miksi sopimus tehdään Arcusyksen kanssa, vaikka ostamme Valamiksen, Hurskainen kertoo.

Yrityksessä on markkinointi- ja design-osaamista, ja parhaimmillaan Valamiksen nimenvaihtoon keskittyi kuusi työntekijää kokopäiväisesti. Lisäksi avuksi palkattiin ulkopuolinen viestintätoimisto.

YRITYS: valamis
perustettu: 2003
KOTIPAIKKA: 
joensuu
LIIKEVAIHTO: 16 miljoonaa euroa
TOIMIALA: 
ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
HENKILÖSTÖ: 
200

Hissipuheille oli tarvetta aiempaa enemmän.

– Erinäisiä tunteja on kierretty puhumassa asiakkaille, että hommat jatkuvat uudesta nimestä huolimatta kuten ennenkin. Melkein puoli vuotta meni valmistaviin toimiin ja seuraavat puoli vuotta jälkitöihin, jotta materiaalit saatiin kuntoon.

Hurskainen sanoo, että nimenvaihto on valtava ponnistus ilman välitöntä lisäarvoa.

– En tahdo edes ajatella, paljonko siihen on uponnut aikaa ja rahaa. Brändiarvoa on huono merkitä taseeseen tai tuloslaskelmaan. Markkinointi ja myynti ovat kuitenkin helpottuneet ja verkkosivujemme liikenne kasvanut 60 prosenttia.

Nimenvaihdoksen uskotaan kiihdyttävän myyntiä ulkomaille. Jo nyt kolmannes liki 16 miljoonan euron liikevaihdosta tulee Valamis-tuotteesta, ja sitä viedään 10 maahan – pääasiassa Länsi-Eurooppaan, USA:han ja Kanadaan.

Noireco löytyy nyt verkkohauissa

Biohiiliä valmistava Noireco otti nykyisen nimensä kesällä 2019, ja samalla entinen nimi Biocore kuopattiin.

Silloinen toimitusjohtaja ja nykyinen osakas Tuomo Leppänen kertoo, että nimenvaihdos tehtiin täysin vientiponnisteluja silmällä pitäen.

– Huomasimme, että biohiili ei noussut verkkohauissa vanhalla nimellämme, vaan sillä tuli kaikkea mahdollista lastenruuasta lähtien. Päätimme rakentaa brändiä nimellä, joka palvelee paremmin asiaa. Siinä onnistuimme.

Hän pitää onnistumisen edellytyksenä, että he onnistuivat palkkaamaan avuksi mainostoimiston, joka oli erikoistunut kansainvälisten brändien rakentamiseen. Nimikin oli mainostoimiston ehdotus. Noir kuin musta ja eco kuten ekologisuus.

Vanha nimi ehti olla käytössä vain puolitoista vuotta, sillä firma perustettiin vuonna 2016. Leppänen piti erittäin hyvänä ratkaisuna, että nimi vaihdettiin alkutaipaleella eikä vaikkapa viiden vuoden päästä. Näin jo saavutetun maineen menetystä ei tarvinnut vielä pelätä.

YRITYS: NOIRECO
PERUSTETTU: 2016
KOTIPAIKKA: MIKKELI
LIIKEVAIHTO: 158000 EUROA
TOIMIALA: ORGAANISTEN PERUSKEMIKAALIEN VALMISTUS
HENKILÖSTÖ: 13

Nimenvaihto maksaa hänen mukaansa helposti 10 000–20 000 euroa, mitä hän kuitenkin pitää siedettävänä kustannuksena.

Mainostoimisto vastasi muun muassa uuden nimen fonteista ja väreistä. Toki esittelyaineisto powerpointeista lähtien piti laittaa uusiksi, mikä työllisti myös yrityksen väkeä.

– Totta kai suunnitteluaikana piti olla kuvioissa mukana, mikä vei työaikaa.

Leppänen kertoo usean tahon kehuneen uutta nimeä. Välillä joku on yhdistänyt vanhan nimen nykyiseen ja kysynyt niiden yhteyttä. Eikä vanha nimi ole täysin ole kadonnutkaan, vaan se on pidetty aputoiminimenä.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Lataa lisää