Muutosten hallinta

Oma suunta löytyi vuosien jälkeen: Palkkaus.fi hioi kasvustrategiansa iskuun ja miljoonarahoitus vauhdittaa kasvua

Oma suunta löytyi vuosien jälkeen: Palkkaus.fi hioi kasvustrategiansa iskuun ja miljoonarahoitus vauhdittaa kasvua

Palkkahallinnon automatisointiin keskittyvä yritys etsi omaa suuntaansa vuosikausia. Kohderyhmä meni uusiksi, mutta tuote on pysynyt samankaltaisena.

| |

Monen yrityksen taival alkaa konkreettisesta liikeideasta, joka tarkentuu sitä mukaa, kun tietoa asiakaskunnasta ja markkinoista tulee lisää. Näin kävi myös vuonna 2013 perustetulle Suomen Palkanlaskenta Oy:lle.

Yrityksen liikeidea syntyi perustajien omakohtaisesta tarpeesta helpottaa kotitalouksien mahdollisuuksia maksaa palkkaa esimerkiksi lastenhoitajille, remontoijille ja siivoojille. Alkunsa sai Palkkaus.fi. Se on yrityksen perustama sivuston, jonka kautta tällaisten keikkaluonteisten töiden palkanmaksu onnistui vaivattomasti.

– Parin vuoden jälkeen tajusimme, että kotitaloudet eivät ole kaikkein kiinnostavin bisnesalue, vaan esimerkiksi yksinyrittäjillä on samanlaisia haasteita palkanmaksussa kuin kotitalouksilla, kertoo yksi yrityksen perustajista ja sen toimitusjohtaja Jukka Kiiskinen.

Suomen Palkanlaskenta Oy
TOIMIALA: IT-palvelut ja konsultointi
PERUSTETTU: 2013
LIIKEVAIHTO: 438 000 euroa (2019)
LIIKETULOS: -340 000 euroa (2019)
HENKILÖSTÖ: 10

Yritystoiminnan kohderyhmän laajentaminen kotitalouksista pienyrityksiin oli hänen mukaansa suoraviivainen, koska sama arvolupaus palkanmaksun helpottamisesta säilyi. Tällä hetkellä Palkkaus.fi:n kohderyhmää ovat ennen kaikkea 1–10 työntekijän yritykset, joita on palvelun käyttäjinä jo noin 8 000.

Integraatio tilitoimistoihin syveni

Jukka Kiiskinen, Palkkaus.f
Jukka Kiiskinen. Kuva: Patrik Lindström

Ehkä suurempi muutos tapahtui kuitenkin vuonna 2017, kun yritys ryhtyi rakentamaan avointa rajapintaa, joka helpottaa Palkkaus.fi-palvelun integroimista esimerkiksi tilitoimistojen järjestelmiin.

Vielä nykypäivänäkin palkanmaksua varten yrittäjä lähettelee usein esimerkiksi henkilötietoja ja muita tietoja manuaalisesti tilitoimistolleen. Palkkaus.fi:n tavoitteena on automatisoida ja helpottaa tätä prosessia.

– Teknologian näkövinkkelistä paljon on mennyt uusiksi, kun vanhaa koodia on poistettu ja kaikki on siirretty uuteen infraan, Kiiskinen sanoo.

Hänen mielestään teknologisen siirtymän näkökulmasta olennaista on tehdä oikeita teknologisia valintoja ja palkata oikeita ihmisiä. Yrityksen teknisenä johtajana toimii Olli Perttilä, joka on myös yksi perustajista ja on alusta saakka vastannut tuotteen kehittämisestä ja arkkitehtuurista.

Palkkaus.fi:n tuote tai palvelu itsessään ei ole juuri muuttunut. Esimerkiksi hinnoittelu on koko ajan perustunut todelliseen käyttöön, eikä kuukausimaksuja ole. Vuosien varrella yritys on saanut myös kumppanuuksia, ja palvelu löytyy nyt myös esimerkiksi Talenomin, Finagon, Aallon Groupin ja Holvin valikoimista.

Yli miljoonan euron kasvurahoitus

Suomen Palkanlaskenta on tehnyt viime vuodet liikevaihtoonsa nähden suuria tappioita, koska järjestelmän kehittäminen on vaatinut investointeja erityisesti henkilöstöpuolella. Nyt kasvustrategia on löytymässä.

Kasvua vauhdittaa ja uskoa antaa hiljattain loppuun saatettu 1,3 miljoonan euron rahoituskierros, jonka myötä yhtiöön sijoittajiksi tulivat Aallon Groupin hallituksen puheenjohtaja Tapani Aalto sekä Accountorin perustaja Asko Schrey.

– He näkivät mahdollisuuden siinä, että teemme uuden ajan palkkaohjelmistoa. Heillä molemmilla on äärimmäisen kovaa kokemusta tilitoimistobisneksestä, joten sitä kautta he ovat varmasti myös hyviä neuvonantajia yritykselle.

Rahoitus menee Kiiskisen mukaan konkreettisesti kehittämisen ja myynnin vauhdittamiseen. Yrityksen tähtäimessä on saada liiketoiminta kannattavaksi jo tämän vuoden aikana.

Vielä tällä hetkellä yrityksen tulovirrat tulevat pääosin palkanmaksun transaktiotuloista, mutta pidemmällä tähtäimellä ajatuksena on tuoda palkanmaksun rinnalle myös uusia lisäarvopalveluita. Niistä Kiiskinen ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa voi puhua enempää.

– Palkkahallinto on ydintoiminnallisuus, mutta siihen liittyy myös paljon muita asioita, hän sanoo.

Yrityksen omistajapohja laajeni rahoituskierroksen myötä entisestään, mutta edelleen myös kaikilla yhtiön kymmenellä työntekijällä on oma siivunsa osakkeista. Yhtiö järjesti pari vuotta sitten henkilöstöannin, johon kaikki lähtivät mukaan.

– Tätä voi suositella monille muillekin yrityksille, koska silloin työntekijät eivät ole vain töissä vaan hoitavat yritystä kuin omaansa. Sillä on iso positiivinen vaikutus sitoutumiseen.

Fakta

3 x Liiketoiminnan hiominen

Varmista, että tuotteella on kysyntää. Kasvuyrityksen tärkeimpiä tehtäviä on varmistaa, että sen tuotteelle riittää kysyntää. Jos kysyntää löytyy muualtakin kuin alun perin suunnitellusta kohderyhmästä, ole valmis tekemään nopeita suunnanmuutoksia.

Ryhdy nopeasti myymään. Tuotteen tai palvelun myynti kannattaa aloittaa päivästä nolla, sanoo yksi Suomen Palkanlaskennan perustajista, Jukka Kiiskinen. Tämäkin luo pohjaa sille, että yritys on valmiina, kun palaset loksahtavat kohdalleen.

Muista, että yrittäjyys on raakaa työtä. Vaikka yrittäjyyteen liittyy varsinkin mediassa joskus supersankaritarinoita, suurin osa yrittämisestä on kuitenkin raakaa työtä. Pitää siis olla valmis käärimään hihat ja todella panostamaan yrityksen menestymisen eteen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Lataa lisää