Muutosten hallinta

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

|

Vaikka Pekka Möttö lähti Onnibusista jo vuonna 2016, hänestä on mahdotonta puhua mainitsematta kyseistä halpabussiyhtiötä. Punaisista kaksikerrosbusseistaan tunnettu yhtiö ilmestyi Suomen maanteille vuonna 2012 ja pisti markkinat kerralla uusiksi.

Möttö on yksi Onnibusin perustajista ja yrityksen entinen toimitusjohtaja, ja hänen kasvonsa opittiin yhdistämään keskusteluun joukkoliikenteen hinnoista.

– Onnibusin ruorista lähteminen tuntui ensin mahdottomalta, sitten mahdollisuudelta, sillä yritys oli jo viety niin pitkälle kuin sen saattoi viedä, ja ylikin.

Liikenteen parista Möttö ei kuitenkaan poistunut, sillä hän siirtyi startup-yritys Kyyti Groupin toimitusjohtajaksi. Aiemmin yritys tunnettiin nimellä Tuup Oy.

Kyyti kehittää liikkumispalvelua, joka yhdistää matkaketjut ja kyydintarpeet eräänlaiseksi kimppataksiksi tai kutsuperusteiseksi joukkoliikenteeksi, jonka avainsana on Mobility as a Sevice (MaaS) eli liikkuminen palveluna. Kyydin toiminta perustuu kyytien kysynnän yhdistämiseen ja autokapasiteetin ohjaukseen.

Suomessa Kyyti on parhaillaan esimerkiksi rakentamassa Matkahuollolle valtakunnallista ovelta ovelle -ratkaisua, mutta se on suunnannut myös kotimaan rajojen ulkopuolelle.

nimi: Pekka Möttö
ikä: 52
kotipaikka: Vantaa
motto yrittäjänä: Tuulta päin!

Kyyti lähti Atlantin toiselle puolen jo vuonna 2017 voitettuaan Nashvillen kaupungin järjestämän tarjouskilpailun joukkoliikenteen järjestämisestä. Kasvua haetaan jatkossakin ulkomailta.

– Eurooppa on tavallaan kotikenttä, ja aktiivista toimintaa meillä on Pohjois-Amerikassa ja lähiaikoina myös Japanissa.

Koronasta rehellistä keskustelua

Kyyti on vahvasti kasvuhakuinen yritys, ja koronapandemia on ollut myös sille myrkkyä.

Kriisi on muun muassa hyydyttänyt yrityksen asiakashankkeita. Poikkeustilanteessa innovaatiot ja uusien hankkeiden rahoitus ovat olleet ensimmäisiä asioita, jotka laitetaan jäihin.

Tuotekehitys on kuitenkin jatkunut normaalisti, ja työnteko itsessään sujuu Kyydissä myös korona-aikaan. Etätyövälineitä on käytetty ennenkin jatkuvasti, joten yritys oli valmis siirtymään täyteen etätyöskentelyyn.

Liikennealalla koronan vaikutukset on kuitenkin helppo huomata. Osittain kyse on ihmisten pysymisestä kotona ja osittain siitä, että aiempia joukkoliikenne- ja taksimatkoja on korvattu yksityisautoilulla.

Pekka Möttö kertoo seuranneensa koronakeskustelua hämmentyneenä.

– Hämmennykseni tiivistyy erityisesti yhden nettikeskustelijan kysymykseen. Hän kysyi, mitä tekemistä taloudella on terveyden kanssa. Ilmeisesti asia hämmentää aika monia.

Möttö toivoo rehellistä ja kiihkotonta keskustelua siitä, miten on mahdollista suojella riskiryhmiä ja samalla välttää taloudellinen itsemurha. Hän huomauttaa, että emme voi olla kotiarestissa edes kolmea kuukautta, saati kolmea vuotta.

– Kun yhteiskunnan rattaat eivät pyöri, syömme tulevaa veropohjaa todella pitkältä ajalta, ja terveydenhuolto toimii suurelta osin verorahojen varassa. Tästä aiheesta pitää puhua, mutta siitä on tullut tabu.

Koska koronavirustilanne on kaikille maille uusi, Mötön mielestä olisi tärkeää seurata, mitä muissa maissa tehdään, sillä mikä tahansa strategia saattaa osoittautua parhaaksi.

Hän odottaa mielenkiinnolla esimerkiksi sitä, miten Ruotsin koronastrategia toimii, sillä naapurimaan linja on Euroopassa poikkeuksellinen.

Ratkaisujen etsiminen keskiössä

Möttö kertoo, että hän on kehitellyt ratkaisua julkisen liikenteen järjestämiseksi ja mahdollistamiseksi koronan kaltaisissa tilanteissa.

Esimerkiksi monet ruokakaupat ovat varanneet aamun ensimmäisen aukiolotunnin riskiryhmille. Joukkoliikenne voisi Mötön mukaan toimia samaan tapaan, jos riskiryhmien jäsenille olisi esimerkiksi omat junanvaununsa tai taksinsa.

– En ole parempaa ehdotusta nähnyt siihen, miten julkinen liikenne saadaan turvallisesti isojen massojen käyttöön. Olen siis toiveikas, että jostain päin maailmaa löytyy tilaisuus käytännön toteutukselle.

Pekka Möttö korostaa, että ratkaisujen löytäminen vaatii eri alojen asiantuntijoiden yhteistyötä. Hänestä pääasia on juuri se, että ratkaisuja on etsittävä ripeästi ja ajateltava samalla pandemian jälkeistä tulevaisuutta.

– Lyhyellä tähtäimellä on tietysti otettava velkaa. Mutta käsi ylös, kenen mielestä on fiksua ottaa velkaa velan päälle sukupolvelta toiselle? Nyt pitäisi minimoida se jättiläismäinen isku, joka on itse asiassa jo tullut. Samalla pitää muistaa, että talous ja terveys eivät sulje toisiaan pois.

Liikenteen kehittäminen geeneissä

Koronasta huolimatta Mötön tavoitteisiin kuuluu myös jatkossa liikennealan kehittäminen.

Yrittäjä kokee, että se on hänelle paitsi kiinnostuksen kohde, myös lähestulkoon perinnöllinen asia, sillä hän on liikenneyrittäjä jo kolmannessa polvessa.

Sekä Onnibusia että Kyytiä yhdistää vahvasti liikenteen digitalisaatio. Möttö huomauttaa, että Onnibus on edelleen Suomen tunnetuin esimerkki siitä, miten digitalisaatio muuttaa perinteisiä toimijoita.

Onnibus toi halpalentoyhtiöistä tutun hinnoittelumallin maanteille. Aiemmin bussilippujen hinnat perustuivat lähinnä matkan pituuteen, mutta Onnibusin hinnoittelu perustui kysyntään ja siihen, että bussi saatiin täyteen mahdollisimman kannattavasti.

Mötön mukaan Onnibus vaikutti erityisesti kahteen asiaan. Ensinnäkin yhtiö loi kaupallisesti kestävän joukkoliikennemallin ilman rahtituloja. Toiseksi Onnibus sai myös kilpailijansa laskemaan lippujen hintoja.

– Matkustamisesta tuli mahdollista entistä useammalle eikä oma auto ollutkaan aina se edullisin vaihtoehto. Näillä asioilla on iso merkitys yhteiskunnan ja kestävän kehityksen kannalta.

Kyyti jatkaa liikenteen digitalisaation tiellä. Möttö uskoo, että ovelta ovelle kulkemisesta tulee joukkoliikenteessä uusi normaali, mutta vielä emme tiedä, miten ja millä aikavälillä.

– Isossa kuvassa kyse on siitä, että riippuvuus omasta autosta tulee vähenemään.

Lue lisää korona-aiheista:

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Kriisi heittää elämän raiteiltaan: Millä keinoilla sen läpi?

Fakta

Mitä koronan kanssa painiva yrittäjä voi tehdä?

Löydä ihmisarvosi. Monelle suomalaiselle yrittäjälle yrittäjäidentiteetti on kaikki kaikessa ja yrittäjäylpeyttä vaalitaan epäterveellä kamikaze-meiningillä. Monelle on nyt ajankohtaista oppia tunnustamaan ihmisarvonsa yrityksen ulkopuolella.

Mieti taloutesi tulevaisuutta. Pohdi tarkasti, kannattaako henkilökohtaista taloutta riskeerata yrityksen vuoksi. Laina auttaisi ehkä ensimmäisen korona-aallon yli, mutta entä sitten, kun tulee toinen aalto?

Avaa suu. Tuntuuko, että päättäjät haluavat sanoa kädestä suuhun eläville yrittäjille, että menkää nurin vain? Nyt on yrittäjien aika käyttää ääntään: on kerrottava rehellisesti ja oikeilla nimillä, mihin olemme luisumassa.

Vinkit antoi Kyyti Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat

Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Lataa lisää