Muutosten hallinta

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

|

Vaikka Pekka Möttö lähti Onnibusista jo vuonna 2016, hänestä on mahdotonta puhua mainitsematta kyseistä halpabussiyhtiötä. Punaisista kaksikerrosbusseistaan tunnettu yhtiö ilmestyi Suomen maanteille vuonna 2012 ja pisti markkinat kerralla uusiksi.

Möttö on yksi Onnibusin perustajista ja yrityksen entinen toimitusjohtaja, ja hänen kasvonsa opittiin yhdistämään keskusteluun joukkoliikenteen hinnoista.

– Onnibusin ruorista lähteminen tuntui ensin mahdottomalta, sitten mahdollisuudelta, sillä yritys oli jo viety niin pitkälle kuin sen saattoi viedä, ja ylikin.

Liikenteen parista Möttö ei kuitenkaan poistunut, sillä hän siirtyi startup-yritys Kyyti Groupin toimitusjohtajaksi. Aiemmin yritys tunnettiin nimellä Tuup Oy.

Kyyti kehittää liikkumispalvelua, joka yhdistää matkaketjut ja kyydintarpeet eräänlaiseksi kimppataksiksi tai kutsuperusteiseksi joukkoliikenteeksi, jonka avainsana on Mobility as a Sevice (MaaS) eli liikkuminen palveluna. Kyydin toiminta perustuu kyytien kysynnän yhdistämiseen ja autokapasiteetin ohjaukseen.

Suomessa Kyyti on parhaillaan esimerkiksi rakentamassa Matkahuollolle valtakunnallista ovelta ovelle -ratkaisua, mutta se on suunnannut myös kotimaan rajojen ulkopuolelle.

nimi: Pekka Möttö
ikä: 52
kotipaikka: Vantaa
motto yrittäjänä: Tuulta päin!

Kyyti lähti Atlantin toiselle puolen jo vuonna 2017 voitettuaan Nashvillen kaupungin järjestämän tarjouskilpailun joukkoliikenteen järjestämisestä. Kasvua haetaan jatkossakin ulkomailta.

– Eurooppa on tavallaan kotikenttä, ja aktiivista toimintaa meillä on Pohjois-Amerikassa ja lähiaikoina myös Japanissa.

Koronasta rehellistä keskustelua

Kyyti on vahvasti kasvuhakuinen yritys, ja koronapandemia on ollut myös sille myrkkyä.

Kriisi on muun muassa hyydyttänyt yrityksen asiakashankkeita. Poikkeustilanteessa innovaatiot ja uusien hankkeiden rahoitus ovat olleet ensimmäisiä asioita, jotka laitetaan jäihin.

Tuotekehitys on kuitenkin jatkunut normaalisti, ja työnteko itsessään sujuu Kyydissä myös korona-aikaan. Etätyövälineitä on käytetty ennenkin jatkuvasti, joten yritys oli valmis siirtymään täyteen etätyöskentelyyn.

Liikennealalla koronan vaikutukset on kuitenkin helppo huomata. Osittain kyse on ihmisten pysymisestä kotona ja osittain siitä, että aiempia joukkoliikenne- ja taksimatkoja on korvattu yksityisautoilulla.

Pekka Möttö kertoo seuranneensa koronakeskustelua hämmentyneenä.

– Hämmennykseni tiivistyy erityisesti yhden nettikeskustelijan kysymykseen. Hän kysyi, mitä tekemistä taloudella on terveyden kanssa. Ilmeisesti asia hämmentää aika monia.

Möttö toivoo rehellistä ja kiihkotonta keskustelua siitä, miten on mahdollista suojella riskiryhmiä ja samalla välttää taloudellinen itsemurha. Hän huomauttaa, että emme voi olla kotiarestissa edes kolmea kuukautta, saati kolmea vuotta.

– Kun yhteiskunnan rattaat eivät pyöri, syömme tulevaa veropohjaa todella pitkältä ajalta, ja terveydenhuolto toimii suurelta osin verorahojen varassa. Tästä aiheesta pitää puhua, mutta siitä on tullut tabu.

Koska koronavirustilanne on kaikille maille uusi, Mötön mielestä olisi tärkeää seurata, mitä muissa maissa tehdään, sillä mikä tahansa strategia saattaa osoittautua parhaaksi.

Hän odottaa mielenkiinnolla esimerkiksi sitä, miten Ruotsin koronastrategia toimii, sillä naapurimaan linja on Euroopassa poikkeuksellinen.

Ratkaisujen etsiminen keskiössä

Möttö kertoo, että hän on kehitellyt ratkaisua julkisen liikenteen järjestämiseksi ja mahdollistamiseksi koronan kaltaisissa tilanteissa.

Esimerkiksi monet ruokakaupat ovat varanneet aamun ensimmäisen aukiolotunnin riskiryhmille. Joukkoliikenne voisi Mötön mukaan toimia samaan tapaan, jos riskiryhmien jäsenille olisi esimerkiksi omat junanvaununsa tai taksinsa.

– En ole parempaa ehdotusta nähnyt siihen, miten julkinen liikenne saadaan turvallisesti isojen massojen käyttöön. Olen siis toiveikas, että jostain päin maailmaa löytyy tilaisuus käytännön toteutukselle.

Pekka Möttö korostaa, että ratkaisujen löytäminen vaatii eri alojen asiantuntijoiden yhteistyötä. Hänestä pääasia on juuri se, että ratkaisuja on etsittävä ripeästi ja ajateltava samalla pandemian jälkeistä tulevaisuutta.

– Lyhyellä tähtäimellä on tietysti otettava velkaa. Mutta käsi ylös, kenen mielestä on fiksua ottaa velkaa velan päälle sukupolvelta toiselle? Nyt pitäisi minimoida se jättiläismäinen isku, joka on itse asiassa jo tullut. Samalla pitää muistaa, että talous ja terveys eivät sulje toisiaan pois.

Liikenteen kehittäminen geeneissä

Koronasta huolimatta Mötön tavoitteisiin kuuluu myös jatkossa liikennealan kehittäminen.

Yrittäjä kokee, että se on hänelle paitsi kiinnostuksen kohde, myös lähestulkoon perinnöllinen asia, sillä hän on liikenneyrittäjä jo kolmannessa polvessa.

Sekä Onnibusia että Kyytiä yhdistää vahvasti liikenteen digitalisaatio. Möttö huomauttaa, että Onnibus on edelleen Suomen tunnetuin esimerkki siitä, miten digitalisaatio muuttaa perinteisiä toimijoita.

Onnibus toi halpalentoyhtiöistä tutun hinnoittelumallin maanteille. Aiemmin bussilippujen hinnat perustuivat lähinnä matkan pituuteen, mutta Onnibusin hinnoittelu perustui kysyntään ja siihen, että bussi saatiin täyteen mahdollisimman kannattavasti.

Mötön mukaan Onnibus vaikutti erityisesti kahteen asiaan. Ensinnäkin yhtiö loi kaupallisesti kestävän joukkoliikennemallin ilman rahtituloja. Toiseksi Onnibus sai myös kilpailijansa laskemaan lippujen hintoja.

– Matkustamisesta tuli mahdollista entistä useammalle eikä oma auto ollutkaan aina se edullisin vaihtoehto. Näillä asioilla on iso merkitys yhteiskunnan ja kestävän kehityksen kannalta.

Kyyti jatkaa liikenteen digitalisaation tiellä. Möttö uskoo, että ovelta ovelle kulkemisesta tulee joukkoliikenteessä uusi normaali, mutta vielä emme tiedä, miten ja millä aikavälillä.

– Isossa kuvassa kyse on siitä, että riippuvuus omasta autosta tulee vähenemään.

Lue lisää korona-aiheista:

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Kriisi heittää elämän raiteiltaan: Millä keinoilla sen läpi?

Fakta

Mitä koronan kanssa painiva yrittäjä voi tehdä?

Löydä ihmisarvosi. Monelle suomalaiselle yrittäjälle yrittäjäidentiteetti on kaikki kaikessa ja yrittäjäylpeyttä vaalitaan epäterveellä kamikaze-meiningillä. Monelle on nyt ajankohtaista oppia tunnustamaan ihmisarvonsa yrityksen ulkopuolella.

Mieti taloutesi tulevaisuutta. Pohdi tarkasti, kannattaako henkilökohtaista taloutta riskeerata yrityksen vuoksi. Laina auttaisi ehkä ensimmäisen korona-aallon yli, mutta entä sitten, kun tulee toinen aalto?

Avaa suu. Tuntuuko, että päättäjät haluavat sanoa kädestä suuhun eläville yrittäjille, että menkää nurin vain? Nyt on yrittäjien aika käyttää ääntään: on kerrottava rehellisesti ja oikeilla nimillä, mihin olemme luisumassa.

Vinkit antoi Kyyti Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Lataa lisää