Muutosten hallinta

Perheyritys oli jo lopettamisen partaalla – tytär puuttui peliin
Annaleena Hämäläinen on uudistanut Hakola Huonekalua yritystä johtavan isänsä kanssa.

Perheyritys oli jo lopettamisen partaalla – tytär puuttui peliin

Annaleena Hämäläinen palautti Hakola Huonekalun uskon tulevaisuuteen tekemällä tukun muutoksia.

|

Huonekaluvalmistaja Hakola Huonekalulla menee lujaa. Vaikka Ikea ja muut halpatuotannolla huonekaluja myyvät yritykset porskuttavat kovaa vauhtia, jurvalainen perheyritys takoi viime vuonna 2,5 miljoonan euron liikevaihdon ja hyvän tuloksen.

Kotimaisia laatuhuonekaluja valmistavan Hakolan luova johtaja Annaleena Hämäläinen uskoo, että liikevaihto kasvaa tänä vuonna neljään miljoonaan euroon.

Yritys on ottanut isoja kasvuloikkia. Vielä muutama vuosi sitten sen vuosittainen liikevaihto pyöri 500 000 euron luokassa. Toiminta ei ollut kannattavaa, ja Hämäläisen isä Jari Hakola pohti jo yrityksen lopettamista.

Hämäläinen ei ollut koskaan ajatellut jatkavansa perheyrityksen parissa, mutta ajatus isoisän 1960-luvulla perustaman yrityksen alasajosta tuntui pahalta.

– Tuntui siltä, että paapan ja isän elämäntyö valuisi hukkaan, jos firma lopettaisi. Tiesin, että henkilökunta saisi potkut sellaisessa tilanteessa. Opiskelin tuolloin designmarkkinointia Aalto-yliopistossa ja keksin, että Hakola voisi tehdä täyskäännöksen.

Kyseenalaistaminen kannatti

Hämäläinen oli oppinut koulussa kyseenalaistamaan eri yritysten toimintamalleja. Nyt kyselypenkkiin joutui oma isä.

– Isä sanoi moneen asiaan, että eihän noin voi tehdä. Aloin haastaa häntä ja jatkoin kyselyä.

Jari Hakolalla ei ollut oikeastaan muita vaihtoehtoja kuin kuunnella tytärtään.

– Lopulta hän innostui ideoistani ja päätimme lähteä kokeilemaan uutta tapaa toimia. Panostimme tosi paljon designiin ja siihen, että se näkyisi kaikessa meidän tekemisessä, Hämäläinen kertoo.

Yritys palkkasi kymmenen nuorta suomalaista muotoilijaa ja uudisti koko brändin. Samalla syntyi päätös tuotteiden vakioimisesta.

– Aiemmin asiakas sai räätälöidä sohvasta mieleisensä, mutta karsimme mallistoamme rankalla kädellä ja valitsimme niihin vakiokankaat. Vakioinnin avulla olemme saaneet tehostettua tuotantoamme huomattavasti.

Hämäläisen mukaan se on myös mahdollistanut tuotteiden myymisen verkossa.

Tarina esiin

Hakola alkoi hyödyntää markkinoinnissa omaa tarinaansa: Hämäläisen isoisä Eero Hakola oli myynyt lehmät navetastaan ja alkanut valmistaa huonekaluja. Huonekalut syntyvät edelleen samassa navetassa, vaikka tuotantotilat ovatkin sittemmin kasvaneet.

Yritys alkoi pikku hiljaa nousta jaloilleen, ja vuonna 2015 Hakola alkoi myydä tuotteitaan verkkokaupan kautta. Alussa moni epäili verkkokaupan toimivuutta, sillä harva yritys myy sohvia verkossa suoraan kuluttajille. Muutos sai silti myös paljon kannustusta.

– Moni muu tällä alalla on luovuttanut ja lopettanut. Uskon, että olemme voineet toimia hyvänä esimerkkinä, että näinkin voi tehdä. Olisi hienoa, jos moni muukin yritys saisi kotimaisen työn säilymään.

Yrityksen henkilökunta on ollut Hämäläisen mukaan muutokseen tyytyväinen. Työpaikat säilyivät ja tekeminen muuttui aiempaa innokkaammaksi.

– Ongelmana on tosin nyt se, että nyt kapasiteetti ei tahdo riittää. Työntekijämme joutuvat tekemään tosi paljon töitä. Osaajia ei ole ollut helppo löytää, koska perinteinen puusepäntaito on ollut pitkään häviämässä.

Selkeät roolit

Perheyrityksen luovaksi johtajaksi hyppääminen on tuntunut Hämäläisen mielestä luontevalta ratkaisulta. Isällä ja tyttärellä on nyt selkeät roolit.

– Isä hoitaa yrityksen hallinnolliset ja tuotannolliset asiat Pohjanmaalla, minä keskityn myyntityöhön. Olen saanut vapaat kädet, eikä meidän ole tarvinnut riidellä. Olen tosi ylpeä siitä, mitä olen saanut aikaan ja iloinen siitä, että olen pystynyt säästämään monen ihmisen työpaikan.

Yrityksen jaloilleen saaminen on vaatinut paljon töitä.

– Pari vuotta meni sumussa. Teimme kaiken mahdollisen itse. Emme käyttäneet mainostoimistoa, ja verkkokauppakin syntyi omin käsin.

Hämäläinen huomauttaa, että muutoksen toteuttaminen vaati vankkaa näkemystä siitä, mitä tämän päivän huonekalubisnes on.

– Tuontihuonekaluja ja verkkokauppaa on tosi paljon, ja kuluttajien ostotottumukset ovat muuttuneet totaalisesti niistä päivistä, jolloin isä aloitti yrityksen parissa. Emme ole voineet tehdä mitään samalla tavalla kuin aiemmin.

Hakolan tulevaisuus näyttää valoisalta. Hämäläinen sanoo, ettei yritys ole silti vielä valmis. Seuraavaksi tavoitteena on nostaa Hakola vakavasti otettavaksi kansainväliseksi sisustusbrändiksi.

Hämäläisen mukaan kasvu on ollut niin kovaa Suomessa, ettei kansainvälistymiselle ole vielä ollut aikaa. Hän uskoo yrityksen laajentavan ulkomaille parin vuoden kuluttua.

– Sitä ennen keskitymme jurvalaisen puuseppäperinteen elvyttämiseen. Olemme oppineet viimeisen 50 vuoden aikana aika hyviksi laatuhuonekalujen valmistamisessa.

Fakta

3 x Annaleena Hämäläisen vinkit menestykseen

Kartoita oma osaamisesi. Annaleena Hämäläisen mielestä yrityksessä on hyvä selvittää ensiksi, millaista osaamista ja vahvuuksia talon sisältä löytyy. Hakola esimerkiksi pystyi uudistamaan brändinsä ja markkinointinsa omin voimin.

Keskity siihen, missä olet hyvä. Kun oma osaaminen on kartoitettu, yrityksen on syytä keskittyä siihen, missä se on paras. Resursseja ei kannata tuhlata sellaiseen, mitä ei osaa, Hämäläinen muistuttaa. Jos yrityksessä ei esimerkiksi löydy visuaalista näkemystä, ei sen kannata alkaa tehdä väkisin omaa mallistoa. Alihankkijaksi ryhtyminen voi olla tällöin hyvä vaihtoehto.

Kysy apua. Jos joku toinen on tehnyt jonkin asian hyvin, kysy rohkeasti, miten asia on hoidettu. Hämäläisen mielestä yrittäjän kannattaa kysyä vinkkejä muilta yrittäjiltä. Yleensä yrittäjät auttavat mielellään toisiaan. Myös Hakolan yrittäjät ovat saaneet apua ja hyviä neuvoja toisilta yrittäjiltä.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Lataa lisää