Tilaa uudistunut yrittäjäkirje

Kirjeessä kootusti Kuukauden teema ja paljon yrittäjille hyödyllistä tietoa.

Muutosten hallinta

Perheyritys on vanhempi kuin Suomi – maailma muuttui hurjasti ja bisnes sen mukana
Matti Lipposen johtama oululaisyritys Lasilipponen on toiminut jo 114 vuotta.

Perheyritys on vanhempi kuin Suomi – maailma muuttui hurjasti ja bisnes sen mukana

Pitkäjänteisyys ja harkinta tulevat oululaisessa Lasilipposessa selkärangasta. Tuloksen tekeminen on käynyt alalla vaikeaksi.

|

Yrittäjyys on aivan hulluutta. Näin sanoo pitkän linjan perheyrittäjä Matti Lipponen. Hän johtaa vuonna 1904 perustettua oululaista Lasiliike V. E. Lipposta, tuttavallisemmin Lasilipposta.

Kun yrityksellä on historiaa yli sata vuotta, on sen pitänyt muuttua monta kertaa maailman mukana. Lipposen mielestä se on suuri haaste.

Pitkä historia tuo hänen mukaansa paljon hyvää: ammattitaitoa, näkemystä ja tietämystä siitä, miten asiat tehdään hyvin.

– Ristiriitaista on, että kun maailma muuttuu ympärillä, meidän pitää pystyä muuttamaan hyviä tapoja. Kuka sen sanoo, mikä on hyvä muutos? Pitää kokeilla varovasti ja katsoa, mitä saadaan aikaiseksi – vanhaa kunnioittaen ja uutta mukaan ottaen, Lipponen sanoo.

Tuotanto muuttunut säläksi

Mikä sitten on muuttunut? Muun muassa asiakaskunta. Pitkien yritysasiakkaiden rinnalle tulee koko ajan lisää yksityisasiakkaita. Lipposen mukaan heidän määränsä kasvaa parin prosentin vuosivauhtia. Yritysasiakkaita on silti vielä 80 prosenttia.

Lasilipponen valmistaa ajoneuvojen tuulilaseja sekä lasiseinien ja -ovien kaltaisia tuotteita yrityksille ja kuluttajille.

Tämän päivän tuotantoa Lipponen kuvailee sanoilla sekalainen seurakunta. Yksittäisistä mittatilaustöistä on tullut uusi normi, kun vielä viisikin vuotta sitten tehtaalla tehtiin tuotantosarjoja. Muutos luo painetta tuotannon ja lasinjalostuksen yksikkökustannuksille.

– Suomessa me kaikki toimijat hakeudumme lähemmäs loppukuluttajaa. Isompi tekeminen jää pois ja tilalle tulee paljon pienempää, erikoisempaa ja vaativampaa.

Lipponen mainitsee konkreettisena esimerkkinä sen, ettei kukaan enää soita. Myös aiemmin tärkeästä lehti- ja luettelomainonnasta on luovuttu.

Lipposen mukaan ennen riitti, kun yrityksessä katsottiin suunnilleen kerran vuodessa, missä yritys haluaa ilmoittaa.

– Jos asiakas kaipasi uutta toimijaa, se etsittiin Keltaisilta sivuilta. Nyt jos yritys ei löydy Googlesta kohtuudella, ei sitä löydetä ollenkaan. Markkinointitavat ovat muuttuneet rajusti.

Lipponen myöntää, että on tuntunut vaikealta, kuinka äkkiä asiakaskunta on siirtynyt Facebookiin ja muuhun sosiaaliseen mediaan.

Pitkä historia ei rasita

Lipponen edustaa perheyrityksen neljättä sukupolvea ja hänen tyttärensä viidettä. Nuorempi sukupolvi tuo yritykseen aina uusia näkökulmia.

– Huono puoli on, että jotain vanhaa tahtoo mennä samalla romukoppaan. Uusi sukupolvi ei saa ajatuksiaan läpi sormia napsauttamalla, kun vanhat sukupolvet ovat niitä vastaan. Toisaalta vanhoilla on kokemus ja fiilis siitä, mikä on oikein.

Lipposen mielestä pitkä historia ei ole ollut perheyritykselle koskaan rasite, pikemminkin päinvastoin. Se luo varmuutta niin asiakkaille, tavarantoimittajille kuin yritykselle itselleen.

Hiljainen tieto siirtyy sukupolvelta toiselle, ja arvot, etiikka ja toimintatavat ovat syvällä yrityksen ytimessä.

Asiakkuuksien osalta Lasilipposessa arvostetaan pitkäjänteisyyttä.

– Kun on luotettavat suhteet, ei tarvitse kysellä hintoja ja toimitusaikoja. Se on käsittämättömän hienosti toimivaa yhteistyötä. Sellaisia yrittäjiä arvostan.

Vaikea tehdä tulosta

Lasinjalostuksen kilpailun kiristyminen on näkynyt Lipposen mukaan Euroopassa monta kymmentä vuotta. Tuloksen tekeminen on tiukassa. Esimerkiksi Baltian maissa samantyyppisten tuotteiden hintalappu on neljännestä halvempi.

Toimitusajoilla Lasilipponen sentään pystyy kilpailemaan. Aiemmin tyypillinen 3–4 viikon tuotantoaika on vaihtunut 1,5 viikoksi. Lipposen mukaan siitäkin pitäisi pystyä vielä kiristämään viikkoon tai jopa sen alle.

Yrityksen kilpailuvalteiksi jäävät siis nopeus ja parempi palvelu.

– Asiakkaat odottavat palvelua ja avoimuutta. Ne pitää olla kohdallaan, niin saa kauppaa.

Nelisenkymmentä henkilöä työllistävän Lasilipposen liikevaihto on ollut viime vuosina kolmen miljoonan euron paikkeilla. Viime vuonna yritys teki käytännössä nollatuloksen.

Kireän kilpailun ja lyhyiden tilausaikojen vuoksi näkymiä on vain noin kuukaudeksi eteenpäin. Se tuntuu Lipposen mielestä rankalta.

– Mielellään kasvattaisimme liikevaihtoa mutta näissä olosuhteissa se ei taida olla mahdollista.

Lipponen on ottanut omakseen perheyrityksen edellisen sukupolven viisauden:

– Tämä ei ole bisnestä vaan elämäntapa. Jos tämä olisi bisnestä, niin johtamistapa ja tuloksentekokulttuuri olisi paljon aggressiivisempaa. Jostain syystä me, ja muutkin tällä alalla, tykkäämme perinteisestä tavasta toimia. Sillä ei ole päästy korkealle, mutta arvostan sitä, että sillä on päästy pitkälle.

Fakta

3 x Pysy mukana muutoksessa

Matti Lipposen vinkit muutoksiin:

”Silmät ja korvat auki. Yrittäjän pitää seurata koko ajan, mitä ympärillä tapahtuu. Etsi, tutki ja hae.”

”Kysy. Jos et ymmärrä jotakin, kysy kaverilta. Aina löytyy itseään fiksumpia ja pidemmällä olevia yrittäjiä. Ongelmien kanssa ei tarvitse jäädä painiskelemaan – joku toinen on kuitenkin jo ratkaissut sen jotenkin. Suomalaisten suurin perisynti on pitää kaikki itsellä – ei kysytä eikä jaeta. Avoimuus vie eteenpäin.”

”Toteuta. Yrittäjällä pitää olla rohkeutta kokeilla mutta kuitenkin maltillisesti. Ei kannata ottaa liian isoja riskejä kerralla. Pahinta on silti käpertyä omaan erinomaisuuteensa.”

Lumilautailu teki Eero Ettalasta yrittäjän jo parikymppisenä – kova paine yhdistää

Urheilu-ura on antanut lumilautailijalle hyvät eväät yrittäjyyteen. Kummassakin roolissa on tartuttava rohkeasti uusiin tilaisuuksiin.

Perheyrityksen bisnes alkoi sulaa alta – pelastus löytyi työmaa-aidoista

Nordpel kokeili uutta toimialaa jo olemassa olevan rinnalla. Yrityksen onneksi tuote kiinnosti asiakkaita.

Miten idea muuttuu hyväksi liikeideaksi? 7 vinkkiä

Ideaa pitää arvioida faktoin ja numeroin. Varo kehittämästä sitä vain oman kiinnostuksesi perusteella.

Juhani Merimaa nosti Tavastian uuteen loistoon: Asiakas täytyy voittaa puolelleen joka päivä

Uudistuminen ei ole koskaan ollut Juhani Merimaalle hankalaa, sillä se on luonnollinen osa musiikkibisnestä.

Jos haluat kuuhun, älä tavoittele tähtiä

Onnistunut tavoite on kuin venytetty kuminauha. Kun päästää irti, se lentää pitkälle, kirjoittaa Kiinteistömaailma-yrittäjä Hannu Salo.

Ensimmäinen yritys epäonnistui ‒ mutta Juha Järviselle se oli onnenpotku

Juha Järvinen otti opikseen tekemistään mokista, eikä pelko epäonnistumisesta leimaa häntä yrittäjänä.

Palvelun kehittäminen vaatii sisua ‒ varaudu muuttamaan kaikki

Alkuperäistä visiota ei saa unohtaa, vaikka vastaan tulisi minkälaisia yllätyksiä, sanoo hyvinvointipalvelu Heltiä kehittävä Heiman Khalil.

Sade pilasi sadon, helle seisautti leipomon – rajut sääilmiöt kasvattavat riskejä

Arvaamattomat sääolot pakottavat savonlinnalaisen luomutilan pohtimaan riskienhallintaa entistä tarkemmin.

Konkurssi muutti Rollsin strategian: Elintila löytyi huoltoasemilta

Hampurilaisketju kilpailee ennemmin pikkupaikkakuntien grillien kanssa kuin pikaruokajättien puristuksessa.

Lataa lisää