Muutosten hallinta

Perheyrityksen bisnes alkoi sulaa alta – pelastus löytyi työmaa-aidoista
Riittävän ajoissa toimiminen auttoi vuonna 1986 perustettua Nordpelia selviytymään kysynnän hiipumisesta. Kuva: Shutterstock

Perheyrityksen bisnes alkoi sulaa alta – pelastus löytyi työmaa-aidoista

Nordpel kokeili uutta toimialaa jo olemassa olevan rinnalla. Yrityksen onneksi tuote kiinnosti asiakkaita.

|

Liiketoimintakentän muutoksiin on pystyttävä reagoimaan riittävän nopeasti ja ketterästi. Muutoin bisnes saattaa kadota alta.

Nahkaa huonekalu- ja jalkineteollisuudelle myynyt Nordpel oli 1990-luvun loppupuolella eräänlaisessa tienhaarassa.

Yritys oli edustanut kymmenisen vuotta Euroopan suurinta, italialaista nahkatehdasta Skandinaviassa. Liiketoiminta oli vielä hyvin kannattavaa, mutta nähtävissä oli selvä muutos. Asiakkaiden volyymit alkoivat hiipua ja valmistus siirtyä työvoimakustannuksiltaan halvempiin maihin.

– Oli selvää, että kysyntä laskee tulevaisuudessa niin, että ilman muutosta liiketoimintamme muuttuu kannattamattomaksi, muistelee Nordpelin toimitusjohtaja Jan Sointu.

Vielä tuolloin yritystä johti Soinnun isä. Hän oli poikansa kanssa yhtä mieltä siitä, että jotain uutta pitää keksiä. He alkoivat tutkia, mitä muuta yritys voisi myydä täysin uusille toimialoille. Se jokin oli lopulta työmaa-aita.

Kokeilua pienellä riskillä

Sointu sattui Italiassa rakennusalan messuille ja törmäsi siellä muoviseen, oranssiin verkkoaitaan. Hän oli nähnyt sellaisia käytettävän työmailla eri puolilla Eurooppaa. Tässä oli yritykselle helppo tuote, jolla kokeilla.

Nordpel aloitti tukkumyynnin agentuuritoiminnan rinnalla. Sitä varten ei perustettu omaa yritystä, koska nahan myynti oli vielä tuossa vaiheessa tuottoisaa – ja monta vuotta sen jälkeenkin.

– Riski oli aika marginaalinen, kun uuden alkuun saaminen pystyttiin rahoittamaan olemassa olevan liiketoiminnan tulorahoituksella. Meillä oli aikaa reagoida ja katsoa tilannetta.

Yrittäjää ei pelottanut, että niin tuote, toimiala kuin asiakkaat olivat täysin uusia. Toiminnan aloittaminen vaati Soinnun mukaan lähinnä oman laskutuksen ja pienen varaston. Tarvittiin myös paljon taustaselvittelyä ja kovaa myyntityötä. Sitä Sointu teki henkilökohtaisesti.

– Tärkeintä oli vakuuttaa asiakkaat muovisen tuotteen kustannustehokkuudesta ja kestävyydestä Suomen pakkasissa. Se ei ollut aivan helppoa, sillä silloin käytettiin paljon teräksestä tehtyä työmaa-aitaa.

Hyvä palaute avasi ovet

Nordpel sai sovittua neljä‑viisi pilottihanketta rakennusalan suurimpien toimijoiden kanssa. Kun palaute oli positiivista, ovet aukesivat myynnille. Rakennusliikkeiden jälkeen asiakkaiksi tuli muun muassa kuntien ja kaupunkien teknisiä osastoja.

Alkuvaiheessa haasteena oli, että yrityksellä oli tarjota uusille asiakkaille vain yksi tuote. Tukkukauppa alkoi kuitenkin laajentua nopeasti, ja rinnalle otettiin muita tuotteita.

Valikoimaan tulivat esimerkiksi teräksiset työmaa-aidat. Se oli Soinnun mukaan hyvä päätös, sillä rakentamisen säädösten muuttumisen vuoksi muovisia aitoja ei saa enää käyttää kaikkialla.

Nyt yritys toimittaa erilaisia tuotteita muun muassa talon- ja infrarakentamiseen, liikenteenohjaukseen sekä teollisuuslaitoksille ja logistiikkaterminaaleille.

Vei pari vuotta, ennen kuin tukkumyynti alkoi olla yrityksen liiketoiminnan kannalta merkittävää. Ajan kanssa siitä kasvoi Nordpelin pääbisnes. Nahkapuoli on yhä olemassa, mutta toiminta on supistunut melko pieneksi.

– Meillä oli hyvä tuuri: ensimmäisenä kokeilemamme tuote oli asiakaskunnalle kiinnostava. Saimme sillä bisnestä ja paljon asiakaskontakteja, joille tarjota myös muita tuotteita.

Ainoa oikea päätös

Viisi henkilöä työllistävän Nordpelin liikevaihto ja tulos ovat olleet viime vuodet reippaassa kasvussa. Vuonna 2018 liikevaihto kipusi 2,3 miljoonaan, kun se vielä neljä vuotta aiemmin oli 800 000 euroa.

Toimialan vaihto oli yritykselle pelastus. Muutos myös tapahtui suhteellisen kivuttomasti.

– Se oli etenkin nyt jälkeenpäin ajatellen ainoa oikea päätös. Ilman asteittaista siirtymistä uudelle toimialalle yrityksemme ei varmasti olisi nykyään voimissaan, Sointu sanoo.

Hän ei pidä siirtymää isona henkisenä muutoksena.

– Bisnes on aina bisnestä. Palkitsevaa on, kun se tuottaa, saamme työntekijöille palkat ja kaikki meidän pikkuyhteisössämme voivat hyvin.

Soinnulle tärkeää on myös tyytyväinen asiakas. Siihen päästään, kun asiakas saa tarkoitukseensa parhaan mahdollisen tuotteen ja palvelun kilpailukykyiseen hintaan silloin kun sitä tarvitsee.

Yrittäjän mielestä yrityksen kaiken toiminnan täytyy olla asiakaslähtöistä. Ajan myötä asiakkuuksista syntyy kumppanuuksia.

Fakta

3 x Uudelle toimialalle

Jan Soinnun tärkeimmät opit toimialan vaihtamisesta:

Millä uusi liiketoiminta rahoitetaan? Nordpelilla oli varaa kokeilla, koska sen olemassa oleva bisnes oli vielä tuottoisaa. Uudelle toimialalle hyppääminen on paljon vaikeampaa esimerkiksi yritykselle, joka valmistaa itse tuotteita ja on tehnyt isoja investointeja tuotantolaitteisiin.

Hyvä tuote. On löydettävä sellainen tuote tai tuotekonsepti, joka myy. Tai jolla ainakin uskoo olevan hyvin potentiaalia. Tämä ei ole helppoa, etenkin kun kilpailua on yhä enemmän.

Luotettavat tavarantoimittajat. Tukkumyynnissä on voitava luottaa tavarantoimittajiin, jotta yritys pystyy pitämään omille asiakkailleen antamansa lupaukset. Useampi toimittaja tuo toimintaan liikkumavaraa ja varmuutta. Jos tavarantoimittaja ei pidä kiinni luvatusta eikä muutosta tule huomautuksista huolimatta, yhteistyö on parempi lopettaa.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Lataa lisää