Muutosten hallinta

Perheyrityksen bisnes alkoi sulaa alta – pelastus löytyi työmaa-aidoista
Riittävän ajoissa toimiminen auttoi vuonna 1986 perustettua Nordpelia selviytymään kysynnän hiipumisesta. Kuva: Shutterstock

Perheyrityksen bisnes alkoi sulaa alta – pelastus löytyi työmaa-aidoista

Nordpel kokeili uutta toimialaa jo olemassa olevan rinnalla. Yrityksen onneksi tuote kiinnosti asiakkaita.

|

Liiketoimintakentän muutoksiin on pystyttävä reagoimaan riittävän nopeasti ja ketterästi. Muutoin bisnes saattaa kadota alta.

Nahkaa huonekalu- ja jalkineteollisuudelle myynyt Nordpel oli 1990-luvun loppupuolella eräänlaisessa tienhaarassa.

Yritys oli edustanut kymmenisen vuotta Euroopan suurinta, italialaista nahkatehdasta Skandinaviassa. Liiketoiminta oli vielä hyvin kannattavaa, mutta nähtävissä oli selvä muutos. Asiakkaiden volyymit alkoivat hiipua ja valmistus siirtyä työvoimakustannuksiltaan halvempiin maihin.

– Oli selvää, että kysyntä laskee tulevaisuudessa niin, että ilman muutosta liiketoimintamme muuttuu kannattamattomaksi, muistelee Nordpelin toimitusjohtaja Jan Sointu.

Vielä tuolloin yritystä johti Soinnun isä. Hän oli poikansa kanssa yhtä mieltä siitä, että jotain uutta pitää keksiä. He alkoivat tutkia, mitä muuta yritys voisi myydä täysin uusille toimialoille. Se jokin oli lopulta työmaa-aita.

Kokeilua pienellä riskillä

Sointu sattui Italiassa rakennusalan messuille ja törmäsi siellä muoviseen, oranssiin verkkoaitaan. Hän oli nähnyt sellaisia käytettävän työmailla eri puolilla Eurooppaa. Tässä oli yritykselle helppo tuote, jolla kokeilla.

Nordpel aloitti tukkumyynnin agentuuritoiminnan rinnalla. Sitä varten ei perustettu omaa yritystä, koska nahan myynti oli vielä tuossa vaiheessa tuottoisaa – ja monta vuotta sen jälkeenkin.

– Riski oli aika marginaalinen, kun uuden alkuun saaminen pystyttiin rahoittamaan olemassa olevan liiketoiminnan tulorahoituksella. Meillä oli aikaa reagoida ja katsoa tilannetta.

Yrittäjää ei pelottanut, että niin tuote, toimiala kuin asiakkaat olivat täysin uusia. Toiminnan aloittaminen vaati Soinnun mukaan lähinnä oman laskutuksen ja pienen varaston. Tarvittiin myös paljon taustaselvittelyä ja kovaa myyntityötä. Sitä Sointu teki henkilökohtaisesti.

– Tärkeintä oli vakuuttaa asiakkaat muovisen tuotteen kustannustehokkuudesta ja kestävyydestä Suomen pakkasissa. Se ei ollut aivan helppoa, sillä silloin käytettiin paljon teräksestä tehtyä työmaa-aitaa.

Hyvä palaute avasi ovet

Nordpel sai sovittua neljä‑viisi pilottihanketta rakennusalan suurimpien toimijoiden kanssa. Kun palaute oli positiivista, ovet aukesivat myynnille. Rakennusliikkeiden jälkeen asiakkaiksi tuli muun muassa kuntien ja kaupunkien teknisiä osastoja.

Alkuvaiheessa haasteena oli, että yrityksellä oli tarjota uusille asiakkaille vain yksi tuote. Tukkukauppa alkoi kuitenkin laajentua nopeasti, ja rinnalle otettiin muita tuotteita.

Valikoimaan tulivat esimerkiksi teräksiset työmaa-aidat. Se oli Soinnun mukaan hyvä päätös, sillä rakentamisen säädösten muuttumisen vuoksi muovisia aitoja ei saa enää käyttää kaikkialla.

Nyt yritys toimittaa erilaisia tuotteita muun muassa talon- ja infrarakentamiseen, liikenteenohjaukseen sekä teollisuuslaitoksille ja logistiikkaterminaaleille.

Vei pari vuotta, ennen kuin tukkumyynti alkoi olla yrityksen liiketoiminnan kannalta merkittävää. Ajan kanssa siitä kasvoi Nordpelin pääbisnes. Nahkapuoli on yhä olemassa, mutta toiminta on supistunut melko pieneksi.

– Meillä oli hyvä tuuri: ensimmäisenä kokeilemamme tuote oli asiakaskunnalle kiinnostava. Saimme sillä bisnestä ja paljon asiakaskontakteja, joille tarjota myös muita tuotteita.

Ainoa oikea päätös

Viisi henkilöä työllistävän Nordpelin liikevaihto ja tulos ovat olleet viime vuodet reippaassa kasvussa. Vuonna 2018 liikevaihto kipusi 2,3 miljoonaan, kun se vielä neljä vuotta aiemmin oli 800 000 euroa.

Toimialan vaihto oli yritykselle pelastus. Muutos myös tapahtui suhteellisen kivuttomasti.

– Se oli etenkin nyt jälkeenpäin ajatellen ainoa oikea päätös. Ilman asteittaista siirtymistä uudelle toimialalle yrityksemme ei varmasti olisi nykyään voimissaan, Sointu sanoo.

Hän ei pidä siirtymää isona henkisenä muutoksena.

– Bisnes on aina bisnestä. Palkitsevaa on, kun se tuottaa, saamme työntekijöille palkat ja kaikki meidän pikkuyhteisössämme voivat hyvin.

Soinnulle tärkeää on myös tyytyväinen asiakas. Siihen päästään, kun asiakas saa tarkoitukseensa parhaan mahdollisen tuotteen ja palvelun kilpailukykyiseen hintaan silloin kun sitä tarvitsee.

Yrittäjän mielestä yrityksen kaiken toiminnan täytyy olla asiakaslähtöistä. Ajan myötä asiakkuuksista syntyy kumppanuuksia.

Fakta

3 x Uudelle toimialalle

Jan Soinnun tärkeimmät opit toimialan vaihtamisesta:

Millä uusi liiketoiminta rahoitetaan? Nordpelilla oli varaa kokeilla, koska sen olemassa oleva bisnes oli vielä tuottoisaa. Uudelle toimialalle hyppääminen on paljon vaikeampaa esimerkiksi yritykselle, joka valmistaa itse tuotteita ja on tehnyt isoja investointeja tuotantolaitteisiin.

Hyvä tuote. On löydettävä sellainen tuote tai tuotekonsepti, joka myy. Tai jolla ainakin uskoo olevan hyvin potentiaalia. Tämä ei ole helppoa, etenkin kun kilpailua on yhä enemmän.

Luotettavat tavarantoimittajat. Tukkumyynnissä on voitava luottaa tavarantoimittajiin, jotta yritys pystyy pitämään omille asiakkailleen antamansa lupaukset. Useampi toimittaja tuo toimintaan liikkumavaraa ja varmuutta. Jos tavarantoimittaja ei pidä kiinni luvatusta eikä muutosta tule huomautuksista huolimatta, yhteistyö on parempi lopettaa.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole

Johanna Saarinen työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalo Painolan houkutus kävi liian suureksi.

Tulipalo laittoi yritystoiminnan jäihin ja pakotti aloittamaan taas nollasta

Tofagin liiketoiminta keskeytyi kahdeksi vuodeksi. Sen seurauksena perheyritys vaihtoi teräsvillan puutarha- ja pihatuotteisiin.

Sarjayrittäjän 5 oppia: Näin yritys välttää karikot ja seilaa myötätuulessa

Entinen huippu-urheilija Jussi Forsman näkee purjehduksessa ja yritystoiminnassa paljon samaa. Virheitä tulee, mutta ne on pyrittävä minimoimaan.

16-vuotias viheralueiden hoitaja on ollut yrittäjä jo puolet elämästään

Vili Varis herää kesäisin niihin aikoihin, kun monet muut nuoret menevät vasta nukkumaan. Nyt hän työllistää jo muitakin.

Härmän kylpylän 3 miljoonan euron brändiuudistus kosiskelee pariskuntia

Kylpyläkään ei voi enää rakentaa tulevaisuutta lapsiperheiden varaan, sillä laskeva syntyvyys muuttaa väistämättä asiakaskunnan rakennetta.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

Lataa lisää