Muutosten hallinta

Perheyritys uudistui ilman pakkoa: Uusi bisnes löytyi valaisimista
Purson toimitusjohtajan Jussi Aron mukaan valaisinliiketoimintaan lähteminen on nykyaikaistanut koko yritystä.

Perheyritys uudistui ilman pakkoa: Uusi bisnes löytyi valaisimista

Purso alkoi tutkia uusia mahdollisuuksia pienin askelin. Sitä ei kannattanut tehdä vanhan, kannattavan bisneksen kustannuksella.

|

Joskus yrityksen on pakko uudistua tai sen käy kalpaten. Toisilla taas uudistumishalu lähtee uteliaisuudesta ja halusta kasvattaa liiketoimintaa. Jälkimmäinen tapahtui nokialaisessa Pursossa.

1950-luvun lopulla perustettu perheyritys oli jo pitkään keskittynyt lähinnä alumiiniprofiilien valmistamiseen. Vuosittaisessa strategiapalaverissa vuonna 2011 pöydälle nousi ajatus: valaistuksessa on meneillään iso murros, ja sieltä saattaisi löytyä Pursollekin uutta liiketoimintaa, jossa voitaisiin hyödyntää vanhaa osaamista.

– Oli selkeitä merkkejä siitä, että led-teknologia oli lyömässä läpi ja perinteiset valaistusteknologiat jäämässä taka-alalle, muistelee Purson toimitusjohtaja Jussi Aro.

Yritys keksi yhdistää ledin alumiiniprofiiliin, joka toimii samalla jäähdyttimenä. Tällä tavalla pystyttäisiin valaisemaan erilaisia tiloja.

– Olemme toimineet 1970-luvun lopulta lähtien ovi-, ikkuna- ja julkisivujärjestelmien kanssa, joten ala oli meille tietyllä tavalla tuttu. Ei oikeastaan tarvinnut kuin ryhtyä tutkimaan vähän valo- ja sähköelementtejä.

Vauvan askelin eteenpäin

Uutta liiketoiminta-aluetta voi Aron mukaan lähteä edistämään erilaisilla strategioilla. Voi ottaa isoja riskejä ja mennä kovaa eteenpäin tai sitten voi edetä kuten Purso, ”vauvan askelin”.

– On turvallisempaa maksaa oppirahoja pienessä mittakaavassa kuin skaalautua järkyttävän suureksi.

Pursossa lähdettiin pikkuhiljaa tutkimaan valaisinliiketoiminnan mahdollisuuksia. Tehtiin kokeiluja, rekrytoitiin väkeä.

Purson toimitusjohtaja Jussi Aro
Purson toimitusjohtaja Jussi Aro

Ajatus oli alusta saakka, että uusi liiketoiminta ei saa viedä huomiota ja resursseja kannattavalta vanhalta bisnekseltä.

– Meidän täytyi pitää rajallisena se henkilömäärä, joka aktiivisesti osallistui uuden kehittämiseen. Johdon pitää tietysti olla kiinnostunut ja ymmärtää uutta liiketoiminta-aluetta, mutta siitä ei saa tulla liian ison joukon ihmettelyn kohdetta, Aro kertaa.

Valaisinbisnekseen lähteminen on tarkoittanut esimerkiksi uusien tuotanto- ja toimistotilojen järjestämistä sekä erilaisten testauslaitteiden hankkimista. Tuotekehitykseen laitetut panostukset lasketaan miljoonissa euroissa.

– Aluksi kaikki tekivät vähän kaikkea, mutta pikkuhiljaa rekrytointien edetessä tehtävät ovat täsmentyneet.

Nyt Purso suunnittelee jo kokonaan oman valaistustehtaan rakentamista Nokian Kolmenkulmaan. Valaisinliiketoiminnan tarkkaa osuutta liikevaihdosta yritys ei kerro julkisuuteen, mutta se on viime vuosina kuitenkin vähintään kaksinkertaistunut joka vuosi.

Koko firma nykyaikaistui

Uuden liiketoiminta-alueen valtaamisessa ei ole tullut vastaan suuria yllätyksiä, Aro kertoo. Hänen näkemyksensä mukaan alkuoletuksena ollut ledin voittokulku on myös toteutunut. Alalle on tullut koko ajan uusia toimijoita.

Samaan hengenvetoon Aro muistuttaa, että uuden luominen vie myös paljon aikaa ja vaatii kärsivällisyyttä. Matkan varrella tulee väistämättä tehtyä vääriäkin päätöksiä, koska kaikkea tietoa ei ole saatavilla kaiken aikaa.

Alkuvaiheessa Purso esimerkiksi teki valittuun kohderyhmään liian tehokkaan valaisimen. Virheistä pitää vain ottaa opiksi ja korjata ne mahdollisimman nopeasti.

Nyt Purso on jo ollut mukana monien isojen kohteiden valaisussa.

– Kun saimme ensimmäisiä isoja tilauksia, esimerkiksi Länsimetron asemien sisävalaistukset, niin olo oli, että jes, varmasti jotain on tehty oikein. S-Ryhmän isojen Prismojenkin tilaukset tuntuivat tosi hyviltä, Aro kuvailee.

Hänen mukaansa valaistusliiketoimintaan lähteminen on tuonut ainakin yhden uuden asian Pursoon.

– Se on kirkastanut brändiämme ja nykyaikaistanut koko firmaa valtavasti. Ehkä muillakin liiketoiminta-alueilla uudistumishalua on nyt pikkuisen enemmän.

Tulevaisuuden tavoitteena Pursolla on kasvaa kannattavasti kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna jo 88 miljoonaa euroa ja työntekijöitäkin on lähes 300.

Isoin kasvun este on työvoimapula. Aron mukaan Pursolla on ollut jo kuukauden ajan auki 20 työpaikkaa, mutta vasta kolme niistä on onnistuttu täyttämään.

Fakta

3 x Uuden liiketoiminta-alueen löytäminen

Ole avoin uudelle. Maailman muuttuessa yritystenkin on hyvä pitää silmät ja korvat auki, vaikka akuuttia tarvetta uudistumiselle ei olisi. Pursolla ei ollut taloudellista pakkoa etsiä uutta liiketoimintaa, mutta silti yrityksen johto ja omistajat halusivat antaa uudelle mahdollisuuden.

Hyödynnä henkilöstöä. Purson toimitusjohtajalta Jussi Arolta kysytään usein, miten yritys löysi uuden, entisestä liiketoiminnasta poikkeavan bisnesalueen. Hänen mukaansa ideoinnissa ja suunnittelussa kannattaa hyödyntää laajasti henkilöstöä. Työntekijöillä on hyviä ideoita, joita on kannattaa kuunnella ja jotka kannattaa ottaa vakavasti.

Etene varovasti. Aron mukaan uuteen liiketoimintaan ei ole järkeä lähteä liian isolla riskillä ja vanhan, kannattavan bisneksen kustannuksella. Kokeiluja kannattaa tehdä rauhassa ja harkiten, eikä hankkeeseen tarvitse sitouttaa kuin se osa henkilöstöä, jota se oikeasti koskee.

 

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

Kuka auttaisi yrittäjää? Jo keskusteluavulla ja vertaistuella on valtava merkitys

Yrittäjät kaipaavat nyt enemmän tukea kuin ehkä koskaan aiemmin, kirjoittaa Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmiranta.

130-vuotias perheyritys on kohdannut sotia sekä talouskriisejä ja aikoo selvitä myös koronasta

Uudet tuotekategoriat, omistautunut henkilökunta ja valmius reagoida nopeasti ovat kantaneet Knorringin kriisien yli.

Kuukauden yrittäjä toi it-alan opit perinteikkääseen vaatetehtaaseen: ”Jos yritys ei muutu maailman mukana, se kuolee hiljalleen”

Tuomo Saarni uudisti yli 90-vuotiaan Tam-Silkin toimintatavat ja markkinoinnin. Nyt kasvu-uralle kiihdyttänyt yritys on entistä useammalle tuttu tekijä, joka haastaa rohkeasti myös alan suuria yrityksiä.

Liikenteen uudistaja Pekka Möttö koronan vaikutuksista: ”Nyt pitäisi minimoida jo kertynyt jättiläismäinen isku”

Pekka Möttö uudisti joukkoliikenteen hinnoittelun ja kehittää nyt uudenlaista, joustavaa joukkoliikennettä. Vaikka ratkaisuja vasta etsitään koronatilanteeseen, tulisi hänestä ajatella jo pandemian jälkeistä aikaa.

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Katastrofi sai yllättävän käänteen ja lasitalo perui lomautukset: Toisen yrittäjän vinkin pohjalta syntyi täsmätuote koronan vastaiseen taisteluun

Puoli tuntia puhelun päättymisestä kuopiolainen Lasilinkki oli kehittänyt pleksisuojan. Myynti on pysynyt tavanomaisissa lukemissa, vaikka tuotevalikoima muuttui parissa viikossa täysin.

4 faktaa yrityssaneerauksesta – Prosessi vaatii sitkeyttä, mutta parhaimmillaan nostaa yrityksen jaloilleen

Yrityssaneeraus on paljon muutakin kuin velan leikkaamista. Asianajaja Jussi Laakkonen kertoo, millaiseen tilanteeseen siitä on eniten hyötyä.

Lataa lisää