Muutosten hallinta

Pikkukylän kino pyörii rakkaudesta elokuviin – 17 asiakasta ratkaisee
Matin-Tuvan Anssi Luoma ja hänen tyttärensä Marjo Keskinen (vas.), Mari Keskinen, Maija Kormano sekä Marjon tytär Emma.

Pikkukylän kino pyörii rakkaudesta elokuviin – 17 asiakasta ratkaisee

Ylistarolainen elokuvateatteri Matin-Tupa luottaa tunnelmaan ja hyvään palveluun. Perheyritys on toiminut pian 80 vuotta.

|

Seitsemäntoista katsojaa päivässä. Sen verran ylistarolaisen Matin-Tupa-elokuvateatterin pitäisi keskimäärin saada asiakkaita, jotta yrityksen vuosikulut saadaan katettua.

Tavoitteeseen päästään, jos nykyään Seinäjokeen kuuluvan Ylistaron jokainen asukas käy elokuvissa 1,3 kertaa vuodessa. Ylistarossa on reilut 5 000 asukasta.

– Se voi tuntua pieneltä lukemalta, mutta on tavattoman suuren työn takana, sanoo Anssi Luoma, elokuvateatterin 1930-luvulla perustaneen Matti W. Luoman pojanpoika.

Tunnelmallisessa punaisessa puurakennuksessa toimiva perheyritys näyttää joka arkipäivä kaksi elokuvaa. Viikonloppuisin näytöksiä on 4–5 päivässä. Projektori hurahtaa käyntiin 800 kertaa joka vuosi.

Tahti on kova pikkukylän teatterille, jonka pyörittäjät käyvät muualla päivätöissä.

Yksi strategiamme on mahdollistaa se, että elokuviin on helppo tulla. Valittavana on paljon näytöksiä, ettei kenenkään tarvitsisi sanoa, etten millään kerennyt.

Yrityksen vetovastuussa ovat nyt Luoman tyttäret Mari Keskinen, Marjo Keskinen ja Maija Kornamo. Toiminnassa ovat mukana myös heidän puolisonsa ja vanhimmat lapsensa.

Matin-Tuvan pyörittäminen on yrittäjyyttä, mutta ennemmin rakkaudesta elokuviin kuin liiketoimintaan.

– Elokuvahulluille tulee hyvä mieli siitä, että saa näyttää ihmisille elokuvia – antaa heille kokemuksia, tunteita ja ajateltavaa, Luoma sanoo.

Keskusteluja katsojien kanssa

Elokuvateatteri ei ole kultakaivos varsinkaan pienellä paikkakunnalla, ja moni teatteri on joutunut panemaan pillit pussiin television ja maaseudun autioitumisen vuoksi.

Matin-Tupa kuitenkin pärjää edelleen. Se panostaa asiakaspalveluun, tunnelmaan, tilausnäytöksiin ja elokuvatapahtumiin, joita ei ole muualla. Matin-Tupa järjestää esimerkiksi Filmiä ja valoa -elokuvafestivaalia, ja välillä on elokuvantekijöiden vierailuja ja haastatteluja.

Arkinäytökset pyörivät yleensä yhden ihmisen voimin. Hän voi myydä liput, panna elokuvan pyörimään ja tarvittaessa jäädä sen jälkeen keskustelemaan filmistä katsojien kanssa. Usein katsojilla on kysyttävää elokuvasta, ja joskus loppukeskustelu kestää jopa näytöstä kauemmin.

Luoman mukaan kaikki perheen jäsenet ovat niin vihkiytyneitä elokuvaharrastajia, että osaavat sanoa elokuvista muutakin kuin ”siinä on näyttäviä räjähdyksiä”.

– Katsojat saavat silloin paljon enemmän irti kuin vain tulemalla katsomaan elokuvaa perinteisellä tavalla.

Digitalisaatio suurin mullistus

Elokuva-ala on muuttunut merkittävästi vuosikymmenien varrella. Luoma muistaa lapsuusvuosiltaan 1950-luvulta, kuinka elokuvien levittäjät kävivät kaksi kertaa vuodessa heillä kotona esittelemässä, mitä uutuuksia kaupunkien teattereissa pyöri ja mitkä kopiot olisi mahdollista saada Ylistaroonkin vuoden, hyvällä tuurilla jo puolen vuoden, päästä.

Merkittävin mullistus Matin-Tuvan toiminnassa on ollut siirtyminen digiaikaan vuonna 2009, Luoman mukaan ensimmäisenä maaseutuelokuvateatterina Suomessa. Digi-investoinnit olivat teatterin liikevaihtoon nähden isot, mutta Suomen Elokuvasäätiön kautta saatu tuki helpotti siirtymää.

Digimaailmaan siirtymisen seurauksena ensi-iltaelokuvat ovat nyt yhtä aikaa niin maaseututeatterien kuin suurten kaupunkien teatterien näytettävissä.

– Se teki maaseutujen yleisöistä tasa-arvoisia suurkaupunkien yleisöjen kanssa, Luoma sanoo.

Matin-Tuvan asiakkaat tulevat pääosin Ylistarosta ja lähikunnista, mutta festivaaleille yleisöä tulee kauempaakin.

Teatterin kaikkien aikojen suosituin elokuva on ollut Pekka Parikan Talvisota, jonka katsojamäärän Luoma pudottaa ulkomuistista: 2 146. Viime aikojen suosituimmat leffat ovat Tammisunnuntai 1918 ja Tuntematon sotilas, jotka molemmat näki Matin-Tuvassa noin 1 500 ihmistä.

Toiminnan jatkuvuuden takaa Luoman mukaan parhaiten pari–kolme huippusuosittua leffaa joka vuosi.

– Suurin osa on sellaisia, että katsojamäärät jäävät alle odotusten, vaikka ne ovat elokuvina hyviä.

Mieleenpainuvia hetkiä

Luoman mieleen nousee vuosikymmenten varrelta useita mielenkiintoisia ihmisiä ja kohtaamisia. Tuoreessa muistissa on esimerkiksi se, kun Väinö Linnan rykmentissä taistellut sotaveteraani tuli viime syksynä Matin-Tupaan katsomaan Tuntematonta sotilasta.

– Hänen kanssaan oli aikamoinen kokemus keskustella. Samoin on ollut hauska kuulla, kun ihmiset kertovat ensimmäisistä elokuvakokemuksistaan täällä. Miltä on tuntunut katsoa King Kongia, Tappajahaita tai Pekka Puupäätä.

Matin-Tuvan taival on jatkunut pian 80 vuotta. Sen pyörittäjät uskovat, että pienilläkin elokuvateattereilla on Suomessa tulevaisuus.

Esimerkiksi paikallisesta historiasta ja elämänmenosta kertovat pienet, hyvin tehdyt elokuvat saattavat olla vastaisuudessa pikkukinojen kulmakiviä. Tarvitaan kuitenkin kovaa työtä ja oikeita valintoja.

– Toimimme kuten mikä tahansa perheyritys. Yritämme pysyä ajan hermolla siitä, mitä elokuva-alalla tapahtuu ja ennakoida, miten ala kehittyy tulevaisuudessa.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Lataa lisää