Muutosten hallinta

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

|

Turkulainen Pyöräpalvelu Berggren avasi verkkokaupan samaan aikaan, kun korona mullisti suomalaisten arjen maaliskuussa. Verkkokaupan ajoitus osoittautui täydelliseksi.

Digiloikan toteuttamiseen kannustivat tuotteiden kasvanut kysyntä, vaikuttava lukukokemus ja sen pohjalta syntynyt suuri oivallus.

Joonas Berggren oli pohdiskellut verkkokaupan avaamista jo useamman vuoden, sillä polkupyörätilauksia tuli jatkuvasti enemmän Turun talousalueen ulkopuolelta. Tilauksista oli sovittu sähköpostitse, missä oli oma vaivansa, ja maksuvaihtoehdoksi pystyttiin tarjoamaan vain lasku.

Viime syksynä Berggren luki kirjan, joka muutti kaiken. Ryan Holidayn teos The Obstacle Is the Way haastoi pohtimaan, kannattaako vastaantulevista esteistä masentua vai käyttää niitä ponnahduslautana.

Berggrenin pään päällä syttyi lamppu. Hiljainen talvikausi oli tulossa, joten hän päätti käyttää ylimääräisen ajan itsensä kehittämiseen ja verkkokaupan perustamiseen.

– Se oli mahtavin talvi ikinä. Tein pitkää päivää, mutta tiesin, että työ kantaa hedelmää tulevaisuudessa.

Selkeää, oikeakielistä ja visuaalisesti miellyttävää

Pyöräpalvelu Berggrenin perusti Joonas Berggrenin isä Reima Berggren vuonna 1987.

Yritys on vakiinnuttanut paikkansa Turussa, ja sillä on myös kaksi omaa pyörämerkkiä. Joonas on pyörittänyt liikettä viime vuodet, ja Berggrenit ovat keskustelleet sukupolvenvaihdoksesta.

yritys: Pyöräpalvelu Berggren Oy
toimiala: polkupyörien, varaosien ja komponenttien myynti, pyörähuolto
perustettu: 1987
liikevaihto: 385 000 euroa (5/ 2019)
liiketulos: 8 000 euroa (5/ 2019)
henkilöstö: 4

Joonas Berggren aloitti verkkokaupan rakentamisen pohtimalla kuluttajan näkökulmaa ja sitä, miten ostoprosessi sujuisi mahdollisimman jouhevasti.

– Ydinfysiikkaahan tämä ei missään nimessä ole, mutta taustaymmärrystä on hyvä olla, jotta käsittää, miten tuotteet kannattaa kategorisoida ja miten sivulla liikutaan.

Lopputuloksena hän päätyi Shopify-pohjaiseen verkkokauppaan. Hinnan lisäksi siinä houkutti mahdollisuus lisätä palikoita sitä mukaa, kun verkkokauppa kasvaa.

Verkkokaupassa ostokokemus ei pääty maksusuoritukseen, vaan tuote pitää vielä saada asiakkaalle. Koska polkupyörät eivät ihan pieneen pahvilaatikkoon mahdu, niiden postikulut nousevat ilman kilpailutusta helposti pilviin. Kilpailutuksen Berggren oli tehnyt jo joitakin vuosia aiemmin.

Samalla, kun Berggren laittoi verkkokaupan pystyyn, hän uudisti yrityksen verkkosivut. Hän painottaa, että verkkosivu on nykyään yrityksen julkisivu.

Joonas Berggren työskentelee myös freelance-toimittajana, ja hän vaalii yrityksen verkkosivuilla ja verkkokaupassa samoja periaatteita kuin toimittajana. Kaiken pitää olla selkeää, oikeakielistä ja visuaalisesti miellyttävää.

– Yksikään teksti ei ole niin halpa, että sitä kannattaisi tehdä hutiloiden ja yhdyssanavirheitä viljellen. Itseltäni ovat jääneet monet verkkokaupat tekemättä, jos kieli on ollut laaduttoman huonoa. Oikeakielisyys on yksi tapa antaa ammattimainen ja luotettava vaikutelma asiakkaalle.

Berggren kokee, että hänen sukupolvelleen on normaalia opetella jatkuvasti uusia teknisiä asioita. Hän kehuu myös isänsä asennetta, sillä viittä vaille eläköitynyt yrittäjä otti verkkokaupan haltuun.

Verkkokauppa kivijalan tukena

Verkkokauppa on ollut vajaat kaksi kuukautta pystyssä, ja sen hoitaminen on toistaiseksi hoitunut muun työn ohessa. Käsityötä se kuitenkin vaatii, sillä joka ikinen tuoteteksti pitää kirjoittaa ja kuva asettaa paikalleen.

Berggren uskoo, että verkkokauppa ja uusi sivusto ovat lisänneet myyntiä jonkin verran myös kivijalassa. Tällä hetkellä myynti jakautuu 85-prosenttisesti kivijalalle ja 15-prosenttisesti verkkokaupalle. Verkkokaupan osuus kasvaa koko ajan.

– Selkeää jakoa on kuitenkin hankala arvioida, sillä moni katsoo tiettyä pyörää ensin netissä ja tulee sitten koeajolle ja ostoksille kivijalkaliikkeeseen, Berggren kertoo.

Pyörää on tärkeää päästä kokeilemaan ennen ostopäätöstä, ja kuluttajan näkökulmasta erilaisista pyörämalleista on suorastaan runsaudenpulaa.

– Kuluttaja kaipaa usein palvelua ja apua meiltä, jotta hän osaa valita oikeanlaisen pyörän omaan käyttötarkoitukseensa. Monet asiakkaat ovat ostaneet oman ensimmäisen pyöränsä meiltä, ja nyt he ostavat pyöriä lapsilleen ja lapsenlapsilleen.

Toistaiseksi Berggren ei ole juuri ehtinyt markkinoida uutta verkkokauppaa muuten kuin satunnaisilla Facebook- ja Instagram-päivityksillä. Markkinointi on kehityskohde seuraavaa talvea varten.

Menestyviä verkkokauppoja yhdistää usein se, että ne ovat löytäneet asiakaskunnan lisäksi markkinoinnissa oman äänen ja tavan puhutella kohderyhmäänsä. 

Korona sai ihmiset satulaan

Korona on näkynyt myös Pyöräpalvelu Berggrenillä. Käsidesiä, kertakäyttöhanskoja ja puhdistusaineita kuluu jatkuvasti, ja kivijalkaliikkeessä hoidetaan kaikki mahdollinen maksamista lukuun ottamatta ulkona.

– 95 prosenttia asiakkaista ottaa ohjeet vakavasti, mutta joillekin tuntuu olevan mahdotonta odottaa sitä minuuttia, joka kuluu, kun haemme pyörän kokeiltavaksi ulos, Joonas Berggren kuvailee.

Kevät on polkupyöräkauppiaalle muutenkin kiivainta sesonkia, ja toistaiseksi korona on jopa hieman kiihdyttänyt pyörien myyntiä. Satulaan hypätään, kun joukkoliikenteessä kulkeminen pelottaa ja kaikki lähimetsät on kävelty läpi.

Berggren katsoo myös pidemmälle tulevaisuuteen. Jos talouden alamäestä tulee pitkä, ihmisillä ei yksinkertaisesti ole rahaa polkupyöriin tai mihinkään muuhunkaan.

– Tällä hetkellä olen silti enemmän huolissani monen muun yrittäjän tilanteesta. Yritän auttaa omalta osaltani ja ostaa esimerkiksi lahjakortteja ravintoloihin, sillä tilannetta on kauhea seurata vierestä. Kaikenlainen solidaarisuus on nyt tarpeen, sillä samassa liemessä me kaikki räpiköimme, Berggren sanoo.

Kriisissä selviämisessä myös kuunteleminen ja läsnäolo ovat tärkeitä keinoja auttaa.

Fakta

4 vinkkiä digiloikan toteuttamiseen

1. Suunnittelu maksaa itsensä takaisin. Varaa verkkokaupan suunnitteluun ja pohjan valintaan aikaa. Laske, vertaile ja kilpailuta, äläkä vain valitse ensimmäistä vaihtoehtoa, joka sattuu tulemaan vastaan.

2. Ajattele eteenpäin. Valitse verkkokaupan pohja sen mukaan, mitä verkkokauppasi voisi olla vuoden tai kahden päästä. Säästät silloin aikaa, kun kaikkea ei tarvitse aloittaa alusta.

3. Hyödynnä hiljaiset hetket. Rakenna verkkokauppaa silloin, kun on muuten hiljaisempaa, äläkä luovu vapaa-ajastasi.

4. Tee muutakin. Liiku, laita ruokaa, soita kaverille… Pääasia on, että teet muutakin kuin töitä, vaikka kuinka olisi flow-tila päällä.

Vinkit antoi Pyöräpalvelu Berggrenin Joonas Berggren

Koronashokki pakotti reagoimaan ennätysnopeasti – Jo tehdystä digiloikasta oli iso apu

Poikkeustila on vähitellen muuttunut uudeksi normaaliksi. Tilanteesta tekee helpomman hyväksyä se, että se on aivan yhtä epäreilu kaikille osapuolille, kirjoittaa MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Verkkokaupalla asiakkaiden luo – Designyritys vie karttojaan ympäri maailmaa

Koronan aikana verkkokauppa on vilkastunut. Papurino on panostanut verkkokaupassaan nopeuteen, joustavuuteen ja ostokokemukseen.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Korona tyhjensi taikurin keikkakalenterin, mutta kokenut yrittäjä ei hätkähdä: ”Selvisimme myös 1990-luvun lamasta, vaikka kovaa aikaa silloinkin elettiin”

Taikuri Simo Aallon pitäisi nyt olla kiertueella. Korona kuitenkin muutti suunnitelmaa, ja Aalto juhlistaa 30-vuotista yrittäjätaivaltaan kotona. Millainen tie koko kansan tuntemaksi taikuriksi on ollut?

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa

Oma verkkokauppa on Dermoshopille tärkeä myyntikanava. Hyvät tuotteet ja tyytyväiset asiakkaat ovat kuitenkin pääasia.

Mieti loppukäyttäjän tarpeita – Näin pitkäikäinen lankakauppa sai verkosta piristysruiskeen myyntiinsä

Novitan Markus Haakana kertoo, miten digitaalisia yhteisöjä luodaan perinteisellä liiketoiminta-alalla.

Verkkokauppa syntyi kaljapuheiden jälkeen – Nyt tähtäimessä ovat ulkomaat ja miljoonaliikevaihto

Valco myy vain muutamaa tuotetta kerrallaan. Yritys aikoo laajentaa toimintaansa elektroniikkavalmistukseen.

5 sekunnin sääntö: Vakuuttaako verkkokauppasi markkinointi asiakkaat?

Verkkokaupan markkinointi on keino hankkia uusia asiakkaita ja pitää kauppa käynnissä. Menestys lähtee aina asiakkaan tarkasta tuntemisesta.

Miten maanrakennus alkoi kiinnostaa? Salaojayrityksen some-suosio räjähti

Oululainen Salaojamestarit löi itsensä kunnolla läpi somessa, ja nyt sen päivityksiä seuraa 36 000 henkilöä. Suosio siivittää myös yrityksen kasvua.

Lataa lisää