Muutosten hallinta

Rohkea ratkaisu varmisti ledifirman tulevaisuuden – Kiina vaihtui Suomeen

Rohkea ratkaisu varmisti ledifirman tulevaisuuden – Kiina vaihtui Suomeen

Tuotannon siirtäminen oli miljoonaluokan investointi kajaanilaiselle Valtavalolle. Yritys kasvaa nyt kannattavasti.

|

Julkisuudessa harmitellaan usein sitä, kun suomalaisyritys siirtää tuotantonsa ulkomaille. Liikettä on kuitenkin ollut myös päinvastaiseen suuntaan viime vuosina.

Kajaanilainen led-valoja valmistava Valtavalo siirsi tuotantonsa Kiinasta Suomeen vuonna 2012. Sen jälkeen yritys on kasvanut koko ajan ja työllistää nyt noin 30 ihmistä.

– Sanoisin, että se on pelkästään sen rohkean ratkaisun ansiota, että päätimme tulla Suomeen, sanoo yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Markku Laatikainen.

Kun hän perusti Valtavalon vuonna 2008, yritys ei löytänyt Suomesta riittävää tuotanto-osaamista, eikä teknologiakaan ollut vielä kyllin kehittynyttä. Led-valojen valmistus alkoi Kiinassa, mutta parissa vuodessa homma alkoi tökkiä.

Valtavalolla oli asiakkaina suuria suomalaisia organisaatioita, jotka tilasivat isoja valaisineriä. Ne vaativat hyvää laatua ja täsmällisiä toimituksia.

Tuonnissa oli kuitenkin paljon ongelmia. Laatikaisen mukaan esimerkiksi Kiinan tullissa vaadittavat dokumentit saattoivat vaihdella kerta toisensa jälkeen. Myös rahtien hinnat ja saatavuudet vaihtelivat rajusti, eikä tuotteiden laatu ollut aina toivotulla tasolla.

– Äkkiseltään voi kuvitella, että Kiinassa saa valtavat säästöt henkilöstö- ja materiaalikuluissa verrattuna Suomeen. Mutta meille tuli siellä paljon yllättäviä kuluja, joita oli hankala budjetoida.

Automaatiolinjasto Kajaaniin

Valtavalo otti ensimmäisen askeleen kohti Suomeen siirtymistä vuonna 2010, kun Laatikainen tutustui kuopiolaiseen automaatiofirma EID Techiin. Yrityksen bisnesideana on automatisoida mitä tahansa. Valtavalo haastoi ”Kuopion veijarit” kehittämään täysautomaatiolinjaston led-putkien valmistamiseen.

Robottien avulla toimiva linjasto oli pari vuotta myöhemmin valmis. Valtavalo oli myös löytänyt tuotantotilat kajaanilaisesta yrityskeskittymästä Renforsin Rannasta, joka toimii UPM:n paperitehtaan entisissä tiloissa.

Aivan putkeen Suomessa aloittaminen ei kuitenkaan mennyt, sillä linjaston suorituskyvyn saaminen toivotulle tasolle vei useita kuukausia.

– Vaikka robotit itsessään olivat tuttuja, linjaston sisällä oli kymmeniä ja kymmeniä ratkaisuja, joita ei ollut aiemmin tehty. On selvää, että yllätyksiä tulee, Laatikainen sanoo.

Valtavalo oli ehtinyt ilmoittaa uudesta tuotteestaan julkisuuteen hyvissä ajoin. Jälkikäteen ajateltuna se oli virhe. Asiakkaat ryhtyivät odottamaan Suomi-tuotteita, ja Kiinasta tuodun vanhan tuotteen markkinat lähes pysähtyivät.

– Tilanne opetti ainakin sen, että kun tuo uuden tuotteen julkisuuteen, kannattaa olla hyvin suuri varmuus siitä, että pystyy aloittamaan toimitukset nopeasti.

Tuonnista vientiin

Tuotannon siirtäminen Kiinasta Suomeen oli miljoonaluokan investointi ja pienelle firmalle iso ponnistus.

Valtavalo kartoitti toimitiloja sekä Oulusta että Kajaanista. Koska Kajaani kärsi paperitehtaan lopettamista seuranneesta rakennemuutoksesta, Valtavalo sai ely-keskukselta merkittävän investointituen tuotannon siirtämiseen sinne.

– Valehtelisin, jos väittäisin, että sillä ei olisi ollut merkitystä. Kyllä tuollainen kymmenien prosenttien ero kaupunkien välillä ohjaa investointeja, Laatikainen sanoo.

Suurin konkreettinen muutos Suomeen muutossa oli hänen mukaansa se, että nyt yhtiöllä on selkeästi kaksi kotikaupunkia. Tuotanto ja logistiikka ovat Kajaanissa, kun taas hallinto, tuotekehitys ja myynti pitävät majaa Oulussa.

Lisäksi yritys on käynyt läpi muutoksen tuontifirmasta vientifirmaksi. Laatikainen kertoo, että esimerkiksi Ruotsin-vienti on kolminkertaistunut lyhyessä ajassa.

– Rahaa tulee nyt ulkomailta Suomeen ennemmin kuin menee Suomesta ulkomaille. Aina parempi näin päin.

Laatikainen kuvailee firmaansa disruptiiviseksi yritykseksi vanhalla teknologialla. Hänen mukaansa markkinoilla on siirrytty pitkälti integroituihin led-valaisimiin, mutta Valtavalon kehittämä led-valoputki on yhteensopiva muiden valoputkien kanssa.

Yrityksen liikevaihto on kasvanut viime vuosina noin 20 prosentin vuosivauhtia ja oli viime vuonna päättyneellä tilikaudella jo 3,6 miljoonaa euroa. Kasvua odotetaan myös tänä vuonna. Pari vuotta sitten yritys teki jälleen mittavan linjainvestoinnin, joka vei tuloksen hetkellisesti pakkaselle.

– Nyt näyttää taas siltä, että meillä on kannattavan kasvun edellytykset.

Kaiken kaikkiaan tuotannon siirtäminen Kiinasta Suomeen on ollut Valtavalolle erinomainen asia. Laatikainen epäilee, ettei yritystä olisi enää olemassa, jos tuotanto olisi jääräpäisesti pidetty Kiinassa.

Fakta

3 x Tuotannon siirtäminen Suomeen

Selvitä tukimahdollisuudet. Valtavalo sai investointiaan varten ison tuen ely-keskuksesta. Markku Laatikaisen mukaan tuki voi kattaa jopa kymmeniä prosentteja investoinnista. Siksi tukimahdollisuudet on syytä selvittää tarkkaan.

Valitse paikkakunta järkevästi. Yrityksen kannattaa sijoittua paikkakunnalle, jossa on hyvin saatavilla osaavaa työvoimaa. Esimerkiksi saman alan oppilaitosten läheisyys voi olla hyödyksi. Vaikka Valtavalon tuotanto toimii Suomessa pääosin automatisoidusti, yritys on tarvinnut myös lisää henkilökuntaa.

Varaa aikaa. Laatikainen kehottaa varaamaan aikaa tuotannon ylösajoon uudessa paikassa. Koneisto on syytä hioa ja hienosäätää täysin kuntoon ennen kuin tuotanto vanhassa paikassa lopetetaan. Mitä monimutkaisempi tuotantolinjasto, sitä suurempi todennäköisyys, että halutun kapasiteetin saavuttaminen vie aikaa, Laatikainen huomauttaa.

Palkittu live-kuvittaja elää unelmaansa: ”Hauska nähdä kuuden äijän firmoja, joilla on sama liikevaihto kuin itselläni”

Linda Saukko-Rauta on menestynyt yksinyrittäjä, joka teki heti tämän haastattelun jälkeen päätöksen ensimmäisen työntekijänsä palkkaamisesta.

Kymmenen vuoden jälkeen hurjaan kasvuun: Taitonetti ymmärsi markkinoinnin arvon

Käytettyjä tietokoneita huoltava ja myyvä oululaisyritys tajusi markkinoida myös naisille ja nuorille.

8 miljoonan euron investointi täyskäyttöön: Ahvenanmaalainen panimo tähtää suuriin kasvulukuihin Ruotsissa

Ahvenanmaalainen Stallhagen pyrkii ruotsalaisten kauppojen hyllyille uuden sivukonttorin voimin.

Lohenpaistosta maailmalle ja takaisin Lappiin – Niina Pietikäinen palasi erämaahan ja kasvoi perheyrityksen toimitusjohtajaksi

Kolmannen polven perheyrittäjän katse on vahvasti tulevaisuudessa. Länsi-Lappiin on tarkoitus houkutella lisää matkailijoita muutenkin kuin talvikaudella.

Koiranruokayhtiö iski tehokkaasti markkinarakoon: Vuodessa ideasta kaupan hyllyille

Dagsmark sai sopimukset Suomen suurimpien päivittäistavarakauppojen kanssa jo ennen kuin tuotteet olivat valmiina.

Hallitus ja advisory board – yhtäläisyydet, erot ja mahdollisuudet

Hallitus ja advisory board ovat kummatkin yritykselle hyödyllisiä apuvälineitä toiminnan kehittämiseen. Miten ne eroavat toisistaan?

Sukupolvenvaihdosta ei kannata karsastaa – Uusi sukupolvi tarjoaa tuoreita näkökulmia yrittäjyyteen

Perheyrityksen jatkajan on helpompi kehittää yrityksen toimintaa uusin silmin, kirjoittavat Pentisol Oy:n Jari ja Sanna Mäkinen.

Nälkä oppia vei yrittäjäkaksikon täysin uudelle alalle

Tiivis yhteys asiakkaisiin on ohjannut vertikaaliviljelyyn erikoistuneen Pinoa Foodsin toimintaa alusta pitäen. Asiakaspalaute ja data ovat tärkeitä kehityksen moottoreita.

Mikä on advisory board ja kenelle se sopii?

Advisory board tarjoaa yritykselle joustavasti tukea joko lyhyen tai pitkän aikavälin kehitystarpeisiin. Sen jäsenet tuovat vankkaa asiaosaamista omalta alaltaan.

Lataa lisää