Muutosten hallinta

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni
Hyvän talouden ansiosta Soupster Family on pärjännyt koronan aikana. Myös Kim Heiniön pitkästä ravintola-alan kokemuksesta on ollut paljon hyötyä.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

| |

Kun Kim Heiniö oli saanut perustettua ensimmäisen ravintolansa, hän halusi perustaa toisen. Kun hänellä oli kaksi ravintolaa, hän halusi kolmannen. Tämä on jatkunut vuodesta 1996.

Nykyään Heiniö on Soupster Familyn toimitusjohtaja. Hän on uransa aikana ollut mukana noin 100 ravintolassa. Reilun 20 vuoden aikana hän on omistanut tai ollut osakkaana noin 50 ravintolassa ja konsultoinut samaa määrää ravintoloita.

– Joko minulla on ollut hyviä ihmisiä ympärilläni, hyvää tuuria tai tarpeeksi tyhmyyttä, jotta en ole tajunnut, mitä olen tekemässä. Tai sitten olen uskaltanut ottaa riskejä, joita muut eivät uskalla ottaa. Siten olen saavuttanut melko paljon.

Heiniöllä on kolme arvoa, joita hän noudattaa ravintoloissaan. Ne ovat jatkuva kehitys, toisista välittäminen ja se, että kaikilla on hauskaa.

Hänen mukaansa monet projektit ovat perustuneet yhtä lailla riskiin kuin visioon.

– Pitää uskaltaa antaa kaikkensa – mennä ”all in”. Jos homma menee pieleen, niin sitten se menee. Ilman riskinottoa ei voi saavuttaa mitään.

Pitkä kokemus

Kim Heiniö aloitti alalla jo 14-vuotiaana ja perusti ensimmäisen yrityksensä 21-vuotiaana. Hänen mukaansa on kuitenkin sattumaa, että hän nykyään johtaa suurta ravintolayritystä.

– Vahvuuteni on, että teen mielelläni uusia asioita. Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni, mutta alussa en turvautunut niin paljon strategioihin, hän kertoo.

Toiminnan kasvaessa Heiniö on joutunut miettimään taloutta ja strategiaa enemmän. Nuorempaa versiota itsestään hän kuvailee hieman hulluksi.

– Nyt olen ehkä vähemmän hullu ja enemmän analyyttinen. Yritys on kasvanut paljon, joten kannan vastuuta monesta ihmisestä ja asiasta. Se tarkoittaa, että minun on pitänyt hieman rauhoittua.

Hän painottaa, ettei itse ole rakentanut kaikkea, vaan tulosta on tehty yhdessä tiimin kanssa. Ihmisistä, eli työntekijöistä, huolehtiminen on menestyvän ravintolan tärkein resepti.

– Luotan aina ihmisiin ja haluan kohdella muita hyvin. Omat lupaukset on aina pidettävä, eikä pidä pelata mitään peliä.

Säästökuuri uusien ravintoloiden sijaan

Tällä hetkellä Heiniö on mukana noin 40 ravintolassa, coworking-tilassa ja kahvilassa pääkaupunkiseudulla. Niistä hän omistaa noin 30 ravintolaa. Muissa hänellä on pienempi, yleensä neuvonantajan, rooli. Hän on myös yksi Allas Sea Poolin perustajista, mutta omistaa enää pienen osuuden yhtiöstä.

– Monessa mukana oleminen vaatii priorisointia. Mutta olen utelias ja haluan tehdä Helsingistä paremman paikan, hän kertoo.

Nimi: Kim Heiniö
Ikä: 55
Asuinpaikka: Helsinki
Tavoite yrittäjänä: Tehdä Helsingistä hieman hauskempi paikka.

Tämän vuoden suunnitelmiin kuului, kuten aikaisempina vuosina, 3–4 uuden ravintolan avaaminen. Sen sijaan vuodesta on tullut selviytymiskamppailu. Yrityksen 450 työntekijää on kutistunut 200 työntekijään. Dylan-lounasravintoloissa myynti on pudonnut 60 prosenttia, cateringpuolella lokakuun myynti oli 2 prosenttia normaalista.

– 50 prosenttia meidän bisneksestämme on kadonnut 6–7 kuukaudessa. Laajentumisen sijaan olemme säästäneet. Olen aina ollut antelias, mutta nyt olen löytänyt tiukemman puolen itsestäni. Yritän pitää yritykset hengissä.

Positiiviset uutiset koronarokotteesta ovat tuoneet valoa pitkään ja pimeään tunneliin.

– Nyt seuraa ehkä 2–3 vuotta kireää talouskuria, sitten voimme uudelleenrakentaa kaiken.

Heiniö on myös tottunut siihen, ettei kaikki aina suju suunnitelmien mukaan. Muutama vuosi sitten hän avasi nuorille suunnatun ravintolan. Kaiuttimista kaikui suomalainen rap-musiikki ja paikka oli ostoskeskuksen laidalla, jotta nuoret löytäisivät helposti sinne.

– Mutta asiakkaita ei ollut tarpeeksi ja shoppailijat pitivät musiikkia kauheana. Se oli riski ja se meni pieleen, hävisimme kuusinumeroisen summan.

Ensimmäinen riski kannatti

Koko pandemian aikana Kim Heiniölle on ollut itsestään selvää jatkaa työntekoa ja yrittää tehdä huonosta tilanteesta paras mahdollinen.

Suurimmaksi menestyksekseen hän kokee yhteisöllisyyden tunteen, jonka hän on onnistunut luomaan yrityksessään. Myös hänen ensimmäinen ravintolansa, Soup, oli iso menestys.

– Otin ison riskin yhtiökumppaneideni kanssa ja onneksi se onnistui, muuten elämäni olisi saattanut mennä toisin.

Heiniön mukaan Soupissa oli kyse rakkaudesta ja intohimosta.

– Ehkä tyhmin tekemäni asia oli myydä ravintola kolmen vuoden jälkeen, koska ajattelin tekeväni jotain muuta. Se on harmittanut jälkikäteen. Nyt en ikinä myisi sitä.

Fakta

Kim Heiniön vinkit pandemiassa toimimiseen

Säästä. Soupster Family keskittyy nyt talouskuriin. Mistä voisi säästää? Toiminta on tappiollista kuukausi toisensa jälkeen, joten nyt keskitytään selviytymiseen.

Ajattele skenaarioita. Mieti asiaa eri skenaarioden kautta. Mitä tulee tapahtumaan? Mitä saattaa tapahtua?

Hengittele. Tilanteen rauhoittuessa Soupster Family aikoo keskittyä kaiken tasapainottamiseen ja hengittelemään.

Palaa strategiaan. Kun tilanne on taas normaali, voi palata aikaisempaan strategiaan. Soupster Familyn osalta se ei ole yhtä aggressiivinen kuin ennen pandemiaa, mutta tavoitteena on jatkaa kasvua, tosin hieman varovaisemmin.

Säästä uutta rahaa. Kun talous on jaloillaan, Heiniön suunnitelma on säästää uutta rahaa kassaan, jotta mahdollisesta uudesta kriisistä selviydytään.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Lataa lisää