Muutosten hallinta

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

| |

Marjabisneksessä kesäsää on arvaamaton kumppani: ikinä ei voi täysin tietää, mitä seuraava vuosi tuo tullessaan. Tänä kesänä mansikkasesonki on alkanut normaaliin aikaan, mutta on myös tiedossa, että se päättyy tavallista nopeammin: marjat ovat kypsyneet lähes samanaikaisesti koko maassa.

Helsinkiläinen Marjapuoti eli kiireisintä viikkoaan juhannuksena, jolloin yritys teki kolmasosan koko vuoden myynnistään.

– Juhannukseen osuu aina kovat odotukset. Lähdemme jokaiseen kesään positiivisin mielin niin, että meillä on aina korkeat odotukset kesän suhteen ja yritämme tehdä aina tilanteesta riippuen parhaan mahdollisen myynnin, kertoo Marjapuodin kauppias Vili Auvinen.

Tänä vuonna sesonkikauppaan on vaikuttanut myös korona. Auvisen mukaan poikkeustilan aikana asiakasvirrat ovat vähentyneet ja erilaiset toimintaan liittyvät säädökset ja kulut, kuten hygieniahankinnat, ovat lisääntyneet.

Lisäksi poimijapula vaikuttaa suuresti marjayrityksiin.

– Tuotteiden saatavuus on selkeästi heikentynyt ja hinnat ovat myös kalliimmat. Toisaalta marjamyynnissä työntekijöiden saatavuus on parantunut. Asiakkailtamme on tullut kiitosta siitä, että aloitimme kotiinkuljetuspalvelumme normaalia aikaisemmin ja huolehdimme asiakkaidemme turvallisuudesta esimerkiksi kontaktittomalla maksamisella, Auvinen sanoo.

Avaimet sesonkiluonteisen yrityksen pärjäämiseen poikkeustilan aikana ovat Auvisen mukaan samat kuin normaalistikin.

– Otetaan mahdollisimman hallittuja riskejä. Pidetään positiivinen mieli ja tehdään pitkää päivää, Auvinen kertoo.

Hakaniemen torilta pyörien päälle

Marjapuoti on pieni perheyritys, joka on toiminut marjojen, vihannesten ja kukkien kasvatuksen, toimituksen ja myynnin parissa jo 40 vuotta. Yritys on kehittynyt vuosien varrella: tarina alkoi 1950-luvulla Auvisen isoäidin kukkakaupasta Helsingin Käpylästä ja eteni vähitellen marjamyynniksi Hakaniemen torille, jossa Auviset ovat myyneet marjoja jo 40 vuotta.

Yritys: AUVCO Oy
Toimiala: juures-, vihannes- marja- ja hedelmätukkukauppa
Perustettu: 2009
Liikevaihto: 514 000 euroa (2019)
Liiketulos: 11 000 euroa (2019)
Henkilöstö: 1 ympärivuotinen. 80 kausityöntekijää

Vielä 1980-luvulla Auviset viljelivät kaikki marjat Vihdissä ja heillä oli myös kanala, mehiläistarha sekä sikala.

– Vanhempani kuitenkin joutuivat myymään isomman maatilan 1990-luvun lamassa korkeiden lainakustannusten takia, Auvinen kertoo.

Nyt omaan tuotantoon kuuluu omenoita, herukoita, pihlajanmarjoja, raparperia, marjamehuja ja hilloja. Mansikoita, vadelmia ja muita marjoja kuluttajille toimitetaan suomalaisilta perhetiloilta.

Vuonna 2017 yritys laajensi liiketoimintaansa siirtämällä marjamyyntiä myös pyörien päälle: Marjataxi toimittaa kuluttajille tuoreita marjoja ja vihanneksia kesäisin viikoittain. Myyntialue ulottuu pääkaupunkiseudun lisäksi osittain Uudellemaalle.

– Torin aukioloajat eivät sovi kaikille asiakkaillemme, joten lähdimme miettimään uusia myyntikanavia, Auvinen kertoo.

Idea kiertävästä Marjataxista syntyi vuonna 2017, kun lähiruokapiiri Lähiherkun kautta tuli valtavasti marjatilauksia ja kyselyitä jaoista.

Myös Marjapuoti on tehnyt digiloikan eli panostanut verkkokauppaan ja sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa. Sesonkiyrityksen kannattaa rakentaa uusia myyntikanavia sinne, missä asiakkaita on, Auvinen kertoo.

Tänä vuonna yritys on tuplannut myyntipisteidensä määrän: viime vuonna marjoja myytiin kuudella kojulla, nyt niitä on 12. Lisäksi yritys tekee torimyyntiä ja sillä on pop up -myyntipisteitä.

Virheisiin ei ole varaa

Vaikeimpia tilanteita yrityksen pitkällä taipaleella ovat olleet useamman peräkkäisen huonon kauden yli selviäminen ja yritykseen kohdistunut törkeä varkaus. Vuodet 2015– 2018 olivat marja-alalla hankalampia vuosia.

Auvisen mukaan vaikeuksista on selvitty hyvällä ja ymmärtäväisellä henkilökunnalla, onnistuneilla kauppakumppanuussuhteilla, neuvottelemalla rahoituksesta ja tekemällä pitkää päivää.

– Tällaisissa tilanteissa pitää pystyä myös ottamaan etäisyyttä asioihin ja pohtia omaa toimintaa, jotta voi löytää omasta liiketoiminnasta heikkoudet, vahvuudet ja voimavarat. Vaikeissa tilanteissa pitää muistaa huolehtia myös omasta fyysisestä kunnosta, koska se auttaa stressin hallinnassa, Auvinen kertoo.

Monen asian on osuttava kohdalleen, jotta sesonkiluonteisella alalla on mahdollista pärjätä vuodesta toiseen. Auvisen mukaan virheiden tekemiselle on paljon vähemmän tilaa.

– Yksikin isompi virhe voi syödä lähes koko vuoden katteen. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi se, jos ostetaan liikaa ja liian kalliilla tai ei ymmärretä nopeasti vaihtuvia olosuhteita. Tämän takia alasta pitää löytyä todella paljon ymmärrystä jo ennen yrittäjäksi ryhtymistä, Auvinen kertoo.

Myynnin aikana myös hävikki pitää minimoida, siihen ei sesonkiyrittäjällä ei ole varaa.

– Lisäksi töitä pitää olla valmis tekemään kiireisimpinä aikoina 7 päivää viikossa noin 15 tuntia päivässä. Stressinhallintaa on yrittäjän hyvä opetella, ja myös henkilöstö pitää pystyä motivoimaan oikeilla hetkillä parhaaseen iskuun, Auvinen sanoo.

Fakta

3 vinkkiä yrityksen kassanhallintaan

Suunnittelu. Kun myynnissä tulee yksi hyvä vuosi, sen pitää kantaa huonojen vuosien yli. Hyvien vuosien jälkeen ei ole varaa maksaa ekstrakuluja, vaan ne pitää säästää heikompia vuosia varten. Yrityksellä tulee olla pitkän aikavälin suunnitelma, jota pystyy muuttamaan lennosta.

Reagointi. Muuttuviin tilanteisiin pitää reagoida nopeasti. Vaikeissa tilanteissa kannattaa tarkastella omaa toimintaa: se auttaa löytämään liiketoiminnan heikkoudet, vahvuudet ja voimavarat.

Rahoitus. Yrityksellä pitää olla hyvät välit rahoituslaitosten, tavarantoimittajien sekä yhteistyökumppanien kanssa. Pienen yrittäjän pitää muistaa sijoittaa maltilla.

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Oma suunta löytyi vuosien jälkeen: Palkkaus.fi hioi kasvustrategiansa iskuun ja miljoonarahoitus vauhdittaa kasvua

Palkkahallinnon automatisointiin keskittyvä yritys etsi omaa suuntaansa vuosikausia. Kohderyhmä meni uusiksi, mutta tuote on pysynyt samankaltaisena.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Maailma on muuttunut koronan takia, eikä paluuta vanhaan ole: Nyt opitusta ketteryydestä on hyötyä tulevaisuudessakin

Koronakriisi on kiihdyttänyt muutosten tahtia. Epävarmoina aikoina yrittäjiltä vaaditaan uudistumista sekä kriisijohtamisen taitoja – ja uskoa tulevaan, kirjoittaa Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Yhtiökokous haltuun: Yrittäjä, perehdy ainakin näihin 5 seikkaan

Yhtiökokousaika lähestyy vauhdilla. Yrittäjän on syytä olla tietoinen ainakin yhtiökokouksia koskevista säännöksistä – lisäksi kokoukseen kannattaa varautua huolella. Asiantuntija kertoo vinkkinsä.

Perinteinen pyöräliike toteutti digiloikan juuri ennen kuin korona sulki Suomen – Nyt verkkokauppa tukee kivijalkaa

Yli 30-vuotiaan Pyöräpalvelu Berggrenin digiloikka osui hyvään hetkeen. Verkkokauppa ja uudet verkkosivut olivat valmiit juuri ennen kun korona iski.

Lataa lisää