Muutosten hallinta

Sesonkibisneksen tiivis arki: Koko vuoden tilaukset tehdään parissa kuukaudessa

Sesonkibisneksen tiivis arki: Koko vuoden tilaukset tehdään parissa kuukaudessa

Saaristoristeilyjä järjestävän IHA-Linesin kuukausien työ huipentuu kesään. Seuraavaa kautta aletaan suunnitella jo edellisen aikana.

|

Risteily-yrityksen vuoden vilkkain kausi on kovaa vauhtia käynnissä. IHA-Lines Oy Helsinki Cruises järjestää risteilyjä Helsingin Kauppatorilta saaristoon huhtikuun lopulta syyskuun loppuun. Töitä on paiskittu kuitenkin jo kauan ennen sesonkia.

– Työtä tehdään vuoden ympäri. Seuraavan risteilykauden toiminnan suunnittelu alkaa jo edellisen kesäkauden ollessa käynnissä, kertoo helsinkiläisen risteilyvarustamo IHA-Linesin partneri Niina Ihalainen.

Saaristoristeilyillä on kolme sesonkia. Ensimmäinen ja vuoden vilkkain kestää juhannukseen asti.

Alkukesästä IHA-Linesin laivoilla käy paljon yritysasiakkaita, jotka viettävät esimerkiksi erilaisia tiimipäiviä, kesäjuhlia, asiakastilaisuuksia ja tyky-päiviä.

Juhannuksen jälkeen risteilyvieraiksi vaihtuvat lomalaiset. Keskikesän lomasesonkia on Ihalaisen mukaan vaikea ennustaa.

– Kesällä sään vaikutus on suurin ja lomailu on aika spontaania, joten ennakkovarauksia ei välttämättä tehdä yhtä suunnitelmallisesti kuin vaikkapa työpaikan tiimi-iltaa varten.

Elokuun puolivälin paikkeilla risteilyillä alkaa näkyä taas työporukoita. Silloin laivoilla vietetään esimerkiksi yritysten kick-off-päiviä.

Sää ratkaisee

Ihalaisen mukaan sää sanelee pitkälti kysynnän vaihtelut ja millaiseksi vuosi muodostuu. Esimerkiksi kylmä kevät viivästytti tänä vuonna tiedustelujen alkamista usealla viikolla.

Keskikesän lomakaudella IHA-Lines voisi viedä saaristoon jopa 1 300 kaupunkilaista päivässä. Doris-laivojen lisäksi yritys järjestää risteilyjä parillakymmenellä erilaisella aluksella.

Ruokailijoita on kesällä jonkin verran, vaikka sää ei edes olisi parhain.

Kylminä kesinä asiakkaita on murto-osa hellepäiviin verrattuna.

– Silloin meidän ei auta kuin toivoa parempia säitä, Ihalainen sanoo.

Kauppa käy alkukeväästä

Uusien markkinointimateriaalien suunnittelu alkaa pian edellisen kauden päätyttyä. Syksyllä on aikaa toteuttaa myös kävijätutkimuksia. Niitä yritys on tehnyt kymmenen vuoden ajan.

– Tutkimuksilla saadaan mitattua paljon hyödyllistä tietoa. Lisäksi saamme usein ensiviitteitä nousemassa olevista trendeistä.

IHA-Linesin Doris-laivojen miehistöt lähtevät yhteiselle sesonginpäätös- ja koulutusmatkalle ulkomaille heti kauden päättymisen jälkeen. Siihen käytetään Ihalaisen mukaan muun muassa yhteisiä tippirahoja.

Tämän jälkeen laivoja valmistellaan talveen ja seuraavaan risteilykauteen.

Joulukuussa yhtiö sulkee ovensa muutamaksi viikoksi. Silloin Ihalainen itsekin lomailee.

– Laivojen huolto- ja parannustoimet tehdään talvisin ja ne vaativat usein suuria investointeja, vaikka esimerkiksi tekniset uudistukset eivät näy salongissa merinäköalaa katseleville.

Uuden kauden läheneminen näkyy kevättalvesta lähtien markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa, kun tulevan kesän risteilyjen varaukset, menut ja järjestelyt pitävät henkilökunnan työn touhussa.

– Suurin osa kesän risteilyistä myydään kevättalvella ja alkukeväällä, joten kevät on meille intensiivistä aikaa. Sesonkitoimintaan kuuluu aina tiettyihin kuukausiin painottuva erityinen intensiivisyys.

Ihalainen keskittyy keväällä tuotteistukseen sekä markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Hän tekee kaikki markkinointimateriaalit ja tuotteistuksen itse.

Talvella tehtävien laivojen muutos- ja parannustöiden jälkeen miehistö huoltaa, maalaa, lakkaa ja varustelee laivat keväällä valmiiksi. Myös ravintolat valmistellaan toimintaan.

Paljon vakioasiakkaita

IHA-Lines järjestää yli tuhat risteilyä vuodessa.

Ihalaisen mukaan päivittäisiä risteilyjä markkinoidaan laajasti erilaisille asiakaskunnille. Yritys muun muassa tekee esitteitä useilla eri kielillä sekä mainostaa sanoma- ja aikakauslehdissä, tietyissä matkailijoiden erikoismedioissa, radiossa ja verkossa. Toisinaan on myös tv-kampanjoita.

– Tärkein on kuitenkin risteilyvieras, joka on käynyt risteilyllä ja palaa uudelleen, ja joka kertoo kokemuksestaan edelleen. Meillä on paljon vakioasiakkaita.

IHA-Linesilla on nyt käynnissä 40. toimintavuosi. Turvallisuus- ja ympäristöasiat ovat yhtiölle tärkeitä. Muun muassa Helsingin kaupunki on myöntänyt yritykselle ympäristöpalkinnon.

Risteilyvarustamo on tehnyt mittavia satsauksia uusiin ja parempiin aluksiin. Ihalaisen mukaan investoinnit kertovat yrityksen arvoista.

– Aluksemme ovat ylittäneet pitkään alan standardit. Esimerkiksi uudesta Doris II -laivasta ei mene Itämereen pisaraakaan edes perunankeittovettä.

Fakta

4 x Sesonkiin varautuminen

Kehitä vuosisuunnitelmaa. Sesonkiin painottuvassa toiminnassa prosessit kehittyvät vuosien kuluessa. IHA-Linesissa seuraavan vuoden suunnittelu alkaa jo edellisen kauden aikana. Kun operatiivinen toiminta hiljenee, muun muassa kävijätutkimuksia ja kehitystyötä tehdään syksystä kevättalveen. Yritysseurueiden varausten ottaminen ja tapahtumien myynti alkavat jo useita kuukausia ennen varsinaisen sesongin alkua.

Ennakoi. Sesonkiyrityksessä on syytä ennakoida tulevaa niin paljon kuin mahdollista. Sään tai kävijämäärien ennakointi voi olla vaikeaa, mutta tärkeintä on, että kaikkeen on varautunut. Niina Ihalaisen mukaan IHA-Lines esimerkiksi valmistelee useita erilaisia tuotteita, jotta se voi vastata hyvinkin erilaisten asiakkaiden toiveisiin.

Hyväksy, ettei kaikkeen voi vaikuttaa. Suomen kesät voivat olla arvaamattomia. Jos sää on huono, asiakkaita ei välttämättä näy läheskään yhtä paljon kuin aurinkoisina ja lämpiminä päivinä.

Pidä välissä kunnon loma. Niina Ihalaisen mielestä tärkeimmät päätökset on parasta tehdä vasta loman jälkeen hyvin levänneenä.

Yrittäjä on kokenut menestyksen ja tappion – Nyt hän vetää jättiketjun hotellia

Uuden oppiminen kiehtoo Ville Virkkiä, mutta omassa yrityksessä oppimisen rajat tulivat vastaan. Siksi hän haki töihin tien toiselle puolelle maailman suurimman hotelliketjun palvelukseen.

Pullonkaulana pullot – Juomafirman piti tilata ja maksaa 250 000 lasipulloa, jotka tuotiin pihaan kolmessa merikontissa

Kuuden kaveruksen perustama Good Guys pyörii intohimosta teehen. Oleellista yritystoiminnassa on puhua kaikesta avoimesti.

Kun yhteinen matka päättyy – Yrittäjä ratkaisi lemmikinomistajien pulman

Tuhkaamoyrittäjä halusi tehdä palveluksen pääkaupunkiseudun lemmikinomistajille ja luoda samalla itselleen työpaikan.

Alussa oli lama ja vanha ompelukone – Nyt Artistiasu on Suomen johtava yksityinen puvusto

Minna Gröhnille yritys on väline oman ammattitaidon hyödyntämiseen. Asiakkaan tarpeen täyttäminen ja korkea laatu ovat pitäneet Artistiasun pinnalla erikoisella alalla vuosikymmenestä toiseen.

Konepajayrittäjä osti 8 yritystä 14 vuodessa – ”Aika äkkiä näkee, onko yritystä stailattu”

Tampereen Konepajojen toimitusjohtaja jätti johtajan uran matkapuhelinyhtiö Nokiassa. Nyt hän pyörittää kymmenien miljoonien eurojen liikevaihtoa tekevää yritysrypästä.

Yrittäjyyden opetus: Aseta tavoitteet riittävän korkealle

Yrittäjyydessä kiehtoo se, että tekemällä yhden asian hyvin voi päätyä tekemään vaikka mitä, kirjoittaa KoruMies Arvi Martikainen.

Muutosjohtaminen on kasvuyrityksessä arkipäivää – ”Vanhan toiminnan pitää muuttua uudeksi”

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen sanoo, että kasvuun ei voi vastata vain tekemällä enemmän.

Menestys on tiimipeliä: toimitusjohtaja elää tässä hetkessä ja hallitus katsoo pitkälle tulevaisuuteen

Naantalin Muumimaailmassa on lähes yhtä sopuisaa kuin Muumilaaksossa. Hallitus ja toimitusjohtaja käyvät aktiivista keskustelua – kompromisseja tehdään tarpeen mukaan.

Itseohjautuvuudella parempiin tuloksiin – Työntekijöille kannattaa antaa niin paljon valtaa, että hirvittää

Yritys voi saavuttaa itseohjautuvuuteen kannustamalla mittavia hyötyjä. Sudenkuoppia on silti syytä varoa, kirjoittaa Antellin toimitusjohtaja Tomi Lantto.

Lataa lisää