Muutosten hallinta

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Perheyritys vei mukanaan: vahva johtajuus käänsi yrityksen tappiot voitoiksi

Kun Nina Zischka lähti Temalin toimitusjohtajaksi, moni asia uudistui. Millä keinoilla sukupolvenvaihdoksen ja uuden toimitusjohtajan aiheuttamasta muutostilasta mentiin läpi?

| |

Ensin perheyrityksen kokouksia tuli maanantaille. Sitten työt alkoivat ulottua myös tiistaille, ja vähitellen niitä oli jo kolmena päivänä viikossa. Samaa tahtia, kun Temal alkoi täyttää kalenteria, Nina Zischkan oman yli 10-vuotiaan viestintäyrityksen työt jäivät vähemmälle.

Kun kylpyhuone-, keittiö- ja säilytyskalusteisiin erikoistuneessa Temalissa toteutettiin vuonna 2011 sukupolvenvaihdos, Zischka ja hänen veljensä Harri Höglund lähtivät jatkamaan yritystä.

– Pidin myös omasta yrityksestäni, koska siihen kuului vapautta eri tavalla. Perheyritys vei kuitenkin mukanaan, Zischka kertoo.

Sukupolvenvaihdosprosessiin osallistui myös siihen erikoistunut konsultti. Zischkan mukaan ulkopuolinen osaaja auttoi tarkastelemaan tilannetta rehellisesti. Hänen kanssaan selvitettiin muun muassa omat vahvuudet, heikkoudet ja odotukset tulevan osalle.

Tältä pohjalta mietittiin yrityksen roolitusta. Tärkeä osa siirtymävaihetta oli myös osakassopimuksen teko.

Uusi toimitusjohtaja

Aluksi vetovastuun Temalista otti Zischkan veli. Viisi vuotta myöhemmin sisarukset kuitenkin vaihtoivat tehtävänkuvia.

YRITYS: Temal Oy
TOIMIALA: Kylpyhuoneiden, kodinhoitohuoneiden ja keittiöiden kalusteet
PERUSTETTU: 1994
LIIKEVAIHTO: 7 766 000 (2019)
LIIKETULOS: 234 000 EUROA (2019)
HENKILÖSTÖ: 45

Höglund irtautui vähitellen Temalista ja lähti kehittämään omaa yritystä.

– Olemme Harrin kanssa hyvin läheisiä ja luopuminen Temalista tapahtui vaiheittain. Viime vuonna hankin rahoituksen ja ostin Harrin osakkeet. Tänä vuonna hän halusi luopua myös hallituspaikastaan. Yritystä täytyy johtaa täydellä sydämellä – nyt voimme molemmat tahoillamme tehdä niin.

Tappiolta voitolle

Nina Zischka, Temal

Neljän viime vuoden aikana Zischka on kehittänyt yritystä omannäköisekseen. 50 hengen perheyritys on saanut uuden suunnan. Yrityksen toiminnasta ja tuotteista innostunut toimitusjohtaja innostaa myös muita ympärillään.

– Kun otin ohjat, olimme pahasti tappiolla. Tänään olemme lähes yhtä paljon plussalla kuin silloin olimme tappiolla.

Vuonna 2015 tappiota kertyi noin 390 000 euroa. Viime vuonna liikevoittoa tuli 234 000 euroa.

Sekä sukupolvenvaihdos että toimitusjohtajan vaihdos toivat kumpainenkin muutostilanteen yritykseen. Millaisilla keinoilla näistä murrosvaiheista selvittiin?

Zischka kertoo, että olennaista on ollut selkeä visio, konkreettiset tavoitteet ja vahva yhdessä tekeminen. Tappiollisen suunnan kääntäminen on myös vaatinut useita kivuliaitakin toimia, kutuen lomautuksia ja irtisanomisia.

Kohti menestystä ja murrosten läpi

Tavoitteellisten ja tiukkojen toimenpiteiden vaikutukset alkoivat näkyä yrityksessä nopeasti, ja tappiot pienenivät.

Keskeisiä muutoksia olivat 5 sentin kalustekonseptin jalostaminen, strategian selkeyttäminen ja osaajien sijoittaminen sellaisille paikoille, joissa he pääsivät kukoistamaan.

Zischka myös erotti emali- ja kalustetehtaiden toiminnot toisistaan ja sitä varten perustettiin toinen yritys. Temal jaettiin siis kahteen osaan.

– Sitä kautta saimme lisää fokusointia toimintaan. Kun keskittyy johonkin kunnolla, se kasvaa.

Keskeinen osa yrityksen toiminnan kehittämistä on Zischkan mukaan myös seurata ajan henkeä.

Sen on näyttävä tuotteessa ja visuaalisessa ilmeessä, yrityksen toiminnassa ja arvoissa.

Kokonaiskuva haltuun

Johtajana Zischka pyrkii hahmottamaan yrityksen liiketoimintaa ja ympäröivää maailmaa kokonaisuutena.

– Katson asioita helikopterinäkökulmasta. Toimimme joustavasti ajan hermolla ja tarkastelemme jatkuvasti kokonaiskuvaa ja meidän muuttuvaa positiotamme siinä. Tämä on korona-aikana osoittautunut kullanarvoiseksi.

Hyvä verkosto muihin alan toimijoihin on ollut tärkeä tapa pärjätä muutoksissa. Esimerkiksi Oras ja Pukkila ovat olleet tärkeitä yhteistyökumppaneita.

– Teemme todella paljon yhdessä. Sieltä tuleva synergiavoima on uskomaton. Kukaan ei pärjää yksin.

Tämä ajatus näkyy nykyään myös Temalin yrityskulttuurissa: vastuut on jaettu selkeästi ja yrityksessä työskennellään tiiminä, eikä kukaan jää yksin. Henkilökuntaa myös koulutetaan säännöllisesti.

– Meillä työskentelee vahvoja, vastuuntuntoisia ja tulosorientoituneita ihmisiä, jotka pystyvät viemään toimintaa eteenpäin itsenäisesti sekä yhdessä tiiminä.

Vaikka uudisrakentaminen hiipuu, tulevia kasvun paikkoja ovat korjausrakentaminen ja linjasaneeraukset.

Vuodet toimitusjohtajana ovat opettaneet sen, miten tärkeää johtajan on tarttua ongelmiin ja uskaltaa tehdä päätöksiä.

– Kaikkein kalleimmaksi käy se, että jää istumaan ongelman päälle. Ongelma on ratkaistava, ja siitä jatketaan eteenpäin.

Fakta

Tärkeimmät johtamisopit x 4

Vahva johtajuus. Vahvat johtajat luovat ympärilleen vahvoja johtajia. Se tarkoittaa, että asioita saadaan aikaan.

1+1= 3. Yhdessä tekemällä saadaan luotua enemmän kuin yksin.

Ole rohkea. Pelko saattaa estää tekemästä asioista. Tärkeää on uskaltaa antaa mennä. Yritys ei voi koskaan täysin pysähtyä. Mikään ei ole ikuista, vaan kaikki muuttuu koko ajan, ja siihen on reagoitava. Olemalla peloton ja jakamalla tekemistä saa aikaan paljon.

Muista ilo. Työn ilo, elämisen ilo, onnistumisen ilo. Kun jokainen tekee sitä, missä on paras, saadaan hyödynnettyä tekemisen ja kehittymisen into. Jokainen tekijä pääsee kukoistamaan.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Työllistävä yrittäjä, hoida lomautus oikein – 5 vinkkiä

Lomauttaminen on väliaikainen toimenpide, jolla vastataan vähentyneen työn määrään. Tärkeää on hoitaa lomauttaminen oikein. Ota talteen asiantuntijan vinkit.

Kaikki alkoi pajuviljelmästä – Nyt Koiramäen Pajutalli kerää 80 000 kävijää vuodessa

Kun autotallin seinät alkoivat tulla vastaan, yritys siirtyi vanhalle maatilalle, jonka kunnostus vei vuoden päivät.

Kysyntä räjähti vuorokaudessa: näin yritykset vastasivat kovaan kysyntään

Korona tyrehdytti tuhansien yrityksien liiketoiminnan. Se loi myös kovaa kysyntää käsidesille ja kasvomaskeille. Kaksi yrittäjää kertoo, miten muutostilanteeseen reagoitiin nopeasti.

Yrittäjän visio sähkökiukaasta heräsi vuosien kehitystyön jälkeen eloon

Kun Aino-kiuas päätettiin uudistaa, yrittäjien ja verkostojen intohimo kiritti uuden tuotteen markkinoille vuodessa.

Skipperi kasvaa pelottomasti uusille vesille – ”Olemme uskaltaneet tavoitella riittävän isoja asioita”

Suomessa ja Ruotsissa suosion saavuttanut kaupunkivenepalvelu laajenee syksyllä Uuteen-Seelantiin.

Koronakevät yritysneuvojan silmin: ”Tilanteen alussa moni oli epätoivon partaalla”

Kevään koronakriisi on pakottanut hyvinkin toimeentulevat yrittäjät hakemaan apua. Uusyrityskeskusten korona-apu on tavoittanut tuhannet yrittäjät ympäri maata.

Oma suunta löytyi vuosien jälkeen: Palkkaus.fi hioi kasvustrategiansa iskuun ja miljoonarahoitus vauhdittaa kasvua

Palkkahallinnon automatisointiin keskittyvä yritys etsi omaa suuntaansa vuosikausia. Kohderyhmä meni uusiksi, mutta tuote on pysynyt samankaltaisena.

Sesonkialalla on pärjättävä, oli vastassa mitä vain: Yrittäjä kertoo, mitkä ovat marjabisneksen menestyksen avaimet

Korona on tänä kesänä luonut paineita niille aloille, joiden myynti tapahtuu erityisen lyhyen ajan sisällä. Helsinkiläisen Marjapuodin kauppias Vili Auvinen kertoo, miten sesonkiluonteisella alalla pärjätään poikkeusaikana ja sen ulkopuolella.

Lataa lisää