Muutosten hallinta

Tulipalo laittoi yritystoiminnan jäihin ja pakotti aloittamaan taas nollasta
Tofagin toimitusjohtaja Tommy Fagerholmille oli itsestään selvää suunnata katse eteenpäin ja aloittaa alusta vuonna 2006 syttyneen tuhoisan varastotulipalon jälkeen.

Tulipalo laittoi yritystoiminnan jäihin ja pakotti aloittamaan taas nollasta

Tofagin liiketoiminta keskeytyi kahdeksi vuodeksi. Sen seurauksena perheyritys vaihtoi teräsvillan puutarha- ja pihatuotteisiin.

|

Tulipalo voi pahimmillaan tuhota koko liiketoiminnan. Joskus se on lähtölaukaus uudelle toiminnalle. Tammisaarelaisessa Tofagissa nähtiin vain yksi vaihtoehto: katse oli suunnattava eteenpäin.

Kesäkuussa 2006 yrityksen pakkauskone ylikuumentui tuotannon yhteydessä. Tästä seurannut tulipalo tuhosi koko tuotantohallin ja kaikki hallissa olleet koneet.

– Käytännössä kaikki seinien sisällä oleva tuhoutui ja oli mahdotonta jatkaa teräsvillan valmistusta, yrityksen toimitusjohtaja Tommy Fagerholm kertoo.

Tofagin käyttämät koneet olivat vanhoja. Samanlaisten koneiden löytäminen vastaavaan hintaan, eli noin 20 000–30 000 euroa per kone, osoittautui mahdottomaksi. Uudet koneet olisivat maksaneet miljoonan.

– Ei olisi ollut mahdollista aloittaa alusta, vaikka olisimme sitä halunneet. Keskeytyksestä tuli myös niin pitkä, että menetimme koko asiakaskuntamme. Jonkin ajan kuluttua päätimme, ettemme jaksa jatkaa samaa toimintaa kuin aikaisemmin, Fagerholm sanoo.

Hidas prosessi

Tofag oli onnekseen jo teräsvillan ohella tehnyt jonkin verran töitä kaivinkoneiden kanssa – ja juuri ne koneet eivät olleet tulipalossa tuhoutuneessa hallissa.

– Oli selvää, että jotain piti tehdä ja jollain elää. Tilanne olisi ollut huomattavasti surkeampi, jos meillä ei olisi ollut metsäkoneita.

Pihakeskuksen perustaminen oli loppujen lopuksi helppo päätös, mutta kesti kuitenkin lähes kaksi vuotta ennen kuin toiminta lähti käyntiin.

Yritys: Tofag
Toimiala: Maaurakointi ja pihatyöt
Perustettu: 1993
Liikevaihto: Noin 500 000 euroa
Työntekijöiden määrä: Kolme ympäri vuoden, 5–7 sesonkiaikaan

Fagerholm kertoo prosessin olleen rankka.

– Luulin, että vakuutuspaperimme olivat kunnossa ja kaikki selkeää, mutta asiat etenivät hitaasti ja tämä aika oli meille kovin vaikea.

Tofagilla ei ollut keskeytysvakuutusta, mikä teki viiveestä vielä rankemman. Tästä huolimatta yritys ei ole sittemminkään hankkinut vakuutusta.

Hanki apua vahinkotilanteissa

Tofagin uudistuminen alkoi Fagerholmin reissuista Ruotsiin. Hän keräsi niiden aikana ideoita omaan pihakeskukseensa.

– Halusimme keskittyä pieniin puutarhoihin, kiviin, soraan ja huviloihin.

Yritys osti myyntiin varaston pihakiviä. Hyvien verkostojen ansiosta sillä oli hyvä pohja toiminnalle. Fagerholm sanoo, ettei alusta aloittaminen ollut loppujen lopuksi ollut niin kovin monimutkaista.

– Alueemme toimii yhtä hyvin pihakeskuksena kuin teräsvillan valmistuspaikkana.

Tofagin pihakeskus on nyt pyörinyt reilut kymmenen vuotta. Tulipalosta ei ole jäänyt mitään traumaa. Fagerholmin mukaan olisi ollut pahempi, jos kyseessä olisi ollut oma koti ja tulipalossa olisivat tuhoutuneet kaikki henkilökohtaiset muistot.

– Nyt kyseessä oli lähinnä koneita ja työkaluja. Ei kannata tehdä asioista itselleen turhan vaikeita, vaan katse pitää suunnata eteenpäin.

Tulipalo opetti paljon. Fagerholm neuvoo muita samassa tilanteessa olevia hankkimaan osaavan välikäden, jolla on aikaa ja kapasiteettia käsitellä asiaa.

– Voisi helpottaa, jos asiantuntija huolehtisi yhteydestä vakuutusyhtiöön, mutta moni yrittäjä ajattelee, että kaikki pitää hoitaa itse.

Käy läpi vakuutukset säännöllisesti

Fagerholmin näkemys on, ettei ole olemassa yhtä ainoaa ratkaisua yritykselle, joka on kärsinyt suuresta vahingosta.

– Se riippuu ihan tilanteesta ja ihmisistä, joten en voi neuvoa miten muiden pitäisi toimia. Mutta eteenpäin on pakko mennä. Kuinka surkea ja raskas tilanne onkaan, niin pitää vain purra hammasta ja tsempata.

Hän neuvoo, että oman vakuutusyhtiön kanssa kannattaa käydä kaikki vakuutukset läpi kahden vuoden välein. Monet yritykset hankkivat uusia koneita ja tavaroita, mutta niitä ei aina muisteta kirjata vakuutukseen.

– Aikaa kuluu ja tavaraa kerääntyy. Ennaltaehkäisyn kannalta on hyvä käydä läpi kaikki paperit ja omat tavarat.

Nyt 13 vuotta tuhoisan palon jälkeen Fagerholm ei ole pahoillaan nykytilanteesta.

– Asiat voisivat aina olla paremmin, mutta voimme olla tyytyväisiä.

Ota etätyö haltuun – Neljä vinkkiä toimivampaan etätyöhön

Vahinkoja sattuu myös etätöissä. Katso animaatioltamme, millaiset työntekijän tapaturmat lakisääteinen työtapaturmavakuutus korvaa.

Kuinka varautua työttömyyteen? 5 kysymystä yrittäjän työttömyysturvasta

Myös yrittäjä voi varautua jo ennalta työttömyyteen. Nykyään noin 30 000 yrittäjää kuuluu työttömyyskassaan.

GDPR tuli ja meni, muuttuiko mikään? Yrityksillä yhä parannettavaa tietoturva-asioissa

GDPR sai yritykset kiinnostumaan henkilötietojen säilyttämisestä ja tietoturva-asioista – hetkellisesti, kirjoittaa Fennian riskipäällikkö Tommi Hirsimäki.

Hyvä uutinen yrittäjälle – perheenjäsenen työttömyysturva parani

Uusi laki helpotti yrittäjän perheenjäsenen pääsyä palkansaajan työttömyyskassan jäseneksi. Heidän asemansa parani merkittävästi.

Yrittäjä, vältä karikot – varaudu riskeihin kolmella tasolla

Yritystoiminnan riskeiltä voi suojautua monin tavoin. Vakuutukset ovat siihen tärkeä keino.

Tulipalo lopetti yrittäjän työt kuin seinään – tunnistatko sietämättömät riskit?

Toiminnan keskeytyminen voi jopa kaataa yrityksen. Riskienhallinta on syytä ottaa tosissaan.

Kyberhyökkäys oli viimeinen niitti: Mainostoimisto teki ryhtiliikkeen – testaa riskit

Verkkohyökkäyksen kohteeksi voi joutua minkä kokoinen yritys tahansa.

Mitä pitää tapahtua, että kaikki yrittäjät heräävät?

Tietoturva on ensisijaisesti toiminnan johtamista, ei pelkkää tekniikkaa, kirjoittaa Fennian riskipäällikkö Jani Salonen.

Tulipalo tuhosi koko liiketilan – Miten olet varautunut riskeihin?

Toiminnan keskeytyminen on iso riski, joka voi ajaa yrityksen konkurssiin.

Lataa lisää