Muutosten hallinta

Perheyritys otti uuden vaihteen – vegaanituotteet mullistivat kaiken
Ebba Dåhli ja Börje Norrgård ovat kehittäneet Weekend Snacksia startupmaisesti. ”Meillä oli kuitenkin jo infrastruktuuri olemassa. Niinpä olemme saaneet paljon aikaan aika pienillä muutoksilla”, Dåhli huomauttaa.

Perheyritys otti uuden vaihteen – vegaanituotteet mullistivat kaiken

Uusi tuoteperhe kaksinkertaisti pikkusuolasia valmistavan Weekend Snacksin liikevaihdon ja laittoi sen imagon uusiksi.

|

Joskus yrityksellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uudistua isosti tai lopettaa.

Ebba Dåhli ja Börje Norrgård olivat sellaisen valinnan edessä keväällä 2017, kun he ottivat vetovastuun pikkusuolasia valmistavasta perheyrityksestä Weekend Snacksistä.

– Teimme päätöksen, ettemme vedä pienellä riskillä ja tee vain sitä, mihin rahkeet riittävät. Päätimme olla kasvufirma, jolla on startup-tyyppinen strategia, Dåhli kertoo.

Päätöstä ei ole tarvinnut katua.

Kaksi syytä jatkamiselle

Weekend Snacks toimii väkiluvultaan Suomen pienimmässä kaupungissa Kaskisissa Pohjanmaalla.

Yritys: Oy Weekend Snacks Ltd
Toimiala: Pikkusuolasten valmistaminen
Perustettu: 1996
Liikevaihto: 1,2 miljoonaa euroa (2018)
Henkilöstö: 8 + vähintään sama määrä ostopalveluina

Dåhli ja Norrgård pohtivat heti alkuun, ettei yrityksen lopettaminenkaan olisi ongelma. Velkaa oli vain noin 50 000 euroa ja varastoa oli vielä myytäväksi. Kaksi syytä puolsi kuitenkin jatkamista.

Ensimmäinen oli tuore onnistuminen: tuotteet oli saatu juuri laajemmin kaupan keskusliikkeen lajitelmaan pitkän yrittämisen jälkeen. Se tarkoitti, että ne on helpompi saada entistä useampaan kauppaan.

Toiseksi vaakakupissa painoi pariskunnan halu kokeilla yhdessä työskentelemistä. Norrgårdilla oli vuosikymmenten yrittäjäkokemus useilta aloilta ja vahva osaaminen elintarviketuotteista muun muassa Estrellalta.

Dåhli puolestaan oli tehnyt uransa teknologiateollisuudessa. Hän oli kuitenkin ollut jo Weekend Snacksin hallituksessa miettimässä tuotestrategiaa.

Viiden viikon rykäisy

Dåhli ja Norrgård halusivat yritykselle uudelle suunnan mutta eivät olleet varmoja, mikä se on. Vastaus löytyi kansainvälisiltä snacks-alan messuilta: vegaanituotteet.

– Oli nähtävissä, että muut kuin perunapohjaiset tuotteet ovat tulossa vahvasti. Meidän mielestä tosi moni maistettavana ollut oli kuitenkin kuin kartonkia tai öylätti.

Weekend Snacksissä on periaate, että jos tuote ei maistu hyvältä, sitä ei kannata laittaa markkinoille.

Pariskunta teki uhkarohkean strategisen päätöksen: uuden tuoteperheen pitää olla esiteltävissä viiden viikon kuluttua. Silloin heillä oli sovittuna tapaamiset kaupan keskusliikkeiden kanssa.

– Päätös oli aika kova, sillä teimme sen ennen kuin meillä oli ensimmäistäkään raaka-ainetta tai ajatusta, miten teemme ja maustamme tuotteet, Dåhli muistelee.

Tavoitteessa kuitenkin onnistuttiin. Se vaatii tiivistä yhteistyötä eri alihankkijoiden ja raaka-ainetoimittajien kanssa sekä intensiivistä tuotekehitystä.

Tuotteissa käytetään kvinoaa, linssiä ja hummusta. Ne otettiin heti hyvin vastaan.

– Jos tuotteen esittelee elokuussa, yleensä se poimitaan kauppoihin vasta huhtikuussa. Meidän uudet tuotteet olivat hyllyssä jo marraskuussa.

Isoja päätöksiä

Dåhli kuvailee uutta tuoteperhettä hypyksi tuntemattomaan.

– Halusimme antaa samalla viestin ulospäin, että firma, joka ei kyennyt aiemmin uudistumaan, kykenee nyt tekemään jotakin radikaalia.

Yrittäjät tekivät useita koko liiketoiminnan kannalta kriittisiä päätöksiä. Ensinnäkin uudesta tuoteperheestä tehtiin kokonaan gluteeniton. Se taas johti siihen, että myös yrityksen jo olemassa olleet tuotteet ja koko tehdas päätettiin muuttaa gluteenittomiksi.

– Päätös tarkoitti kalliimpaa raaka-ainetta ja sitä, että meillä on tosi paljon vähemmän vaihtoehtoja raaka-aineen hankkimiseen. Uskoimme kuitenkin vahvaan trendiin, Dåhli kertoo.

Kun vanhoista tuotteista suurin osa oli vähälaktoosisia, uudet tehtiin suoraan laktoosittomiksi. Kolmas ratkaisu oli, että tuoteperhe on kokonaan vegaaninen.

Kovat kasvutavoitteet

Tehdyt valinnat ovat Dåhlin mukaan suorastaan mullistaneet yrityksen imagon. Samalla ne ovat luoneet uudenlaista kysyntää.

Weekend Snacks tuplasi liikevaihtonsa 1,2 miljoonaan euroon viime vuonna. Yritys tavoittelee samaa myös seuraavien kahden aikana.

Vienti singahti samalla kovaan kasvuun. Sen osuus liikevaihdosta kohosi 2 prosentista 42 prosenttiin viime vuonna.

Dåhli kertoo yrityksen saavan lähes päivittäin yhteydenottoja yhteistyöstä ulkomaita myöten.

– Tuntuu, että olemme avanneet monen silmät vegaanituotteille. Tuotteemme ovat eurooppalaisessa mittakaavassa pikkuisen erilaisia kuin kilpailijoilla.

Erityisen ylpeä Dåhli on siitä, että Weekend Snacksin tuotteita on myyty Saksan suurimmassa ja tunnetuimmassa tavaratalossa KaDeWessa Berliinissä.

– Kun sinne pyydetään jo toistamiseen erilaisiin Suomi-kampanjoihin, se tarkoittaa, että tuote täyttää tietyt laatukriteerit.

Fakta

Pienikin voi olla tiennäyttäjä

Weekend Snacksin Ebba Dåhlin mielestä yritystä ei voi viedä eteenpäin ilman vahvoja arvoja ja visiota.

Yrityksessä nostetaan korkealle terveys- ja ympäristönäkökulmat. Dåhlin mukaan tuotteissa on muun muassa ollut aina mahdollisimman vähän lisäaineita. Niistä on myös pyritty tekemään mahdollisimman vähärasvaisia. Nyt tuotteet ovat lisäksi vegaanisia, gluteenittomia ja laktoosittomia.

– Pyrimme myös vähentämään ympäristön kuormitusta. Tehtaamme on toiminut jo pitkälti yli puoli vuotta tuulivoimalla ja sen lämmönkiertoa on tehostettu.

Seuraavaksi tavoitteena on parantaa yrityksen kykyä käyttää lähialueen raaka-aineita. Lisäksi etsinnässä on nykyistä ympäristöystävällisemmät pakkaukset.

– Uskomme, että mikä on hyvää ympäristölle, on pitkässä juoksussa hyvää myös firman lompakolle, Dåhli sanoo.

Hänen mielestään suhteellisen pienikin toimija voi olla tiennäyttäjä.

– Tekemämme investoinnit ovat toki suhteessa yrityksen kokoon merkittäviä mutta hallittavissa.

Tähtäimessä kasvu? Yrittäjän täytyy ennakoida – ja pitää pää kylmänä

Yritystoiminnan kasvattaminen vaatii ennakointia ja riittävästi resursseja. Tuottavuutta ei sovi unohtaa, kirjoittaa RTA-Yhtiöiden toimitusjohtaja Nina Lindström.

Hyvinvoiva yritys tarvitsee hyvinvoivat työntekijät

Yritys voi hyvin, kun sen työntekijät voivat hyvin ja sekä sisäinen että ulkoinen viestintä toimivat saumattomasti, kirjoittaa Easymoven toimitusjohtaja Riku Laine.

Yrittämisen vapaus vei Johanna Saarisen mukanaan – Paluuta vanhaan ei ole

Johanna Saarinen työskenteli jo opinto-ohjaajana, kunnes isän perustaman painotalo Painolan houkutus kävi liian suureksi.

Tulipalo laittoi yritystoiminnan jäihin ja pakotti aloittamaan taas nollasta

Tofagin liiketoiminta keskeytyi kahdeksi vuodeksi. Sen seurauksena perheyritys vaihtoi teräsvillan puutarha- ja pihatuotteisiin.

Sarjayrittäjän 5 oppia: Näin yritys välttää karikot ja seilaa myötätuulessa

Entinen huippu-urheilija Jussi Forsman näkee purjehduksessa ja yritystoiminnassa paljon samaa. Virheitä tulee, mutta ne on pyrittävä minimoimaan.

16-vuotias viheralueiden hoitaja on ollut yrittäjä jo puolet elämästään

Vili Varis herää kesäisin niihin aikoihin, kun monet muut nuoret menevät vasta nukkumaan. Nyt hän työllistää jo muitakin.

Härmän kylpylän 3 miljoonan euron brändiuudistus kosiskelee pariskuntia

Kylpyläkään ei voi enää rakentaa tulevaisuutta lapsiperheiden varaan, sillä laskeva syntyvyys muuttaa väistämättä asiakaskunnan rakennetta.

Yrityksen voi siirtää perillisille, mutta yrittäjän asennetta ei voi testamentata

Sukupolvenvaihdos ei onnistu ilman intohimoa ja asennetta, kirjoittaa Armpan Juha Nalli.

Nimenvaihto vientiä vauhdittamaan – vanhasta brändistä tuli rasite

Kaksi kasvavaa ja kansainvälistyvää yritystä kertoo, kuinka työläs projekti nimenvaihto on ja miksi se kuitenkin kannatti tehdä.

Lataa lisää