Muutosten hallinta

Ensin paloi hotelli, sitten koronavirus sekoitti yrityksen arjen – Wilderness Suomun yrittäjä uskoo silti tulevaan

Ensin paloi hotelli, sitten koronavirus sekoitti yrityksen arjen – Wilderness Suomun yrittäjä uskoo silti tulevaan

Hiihtokeskusyrittäjä Kari Tirkkonen on selvinnyt lukuisista vastoinkäymisistä. Se on tavoitteena tälläkin kertaa.

|

Suomutunturin hiihtokeskuksen yrittäjä Kari Tirkkonen sai jäädä vain haaveilemaan hyvästä matkailusesongista, kun kiinalaisturistit peruuttivat matkansa koronaviruksen takia vuoden alussa. Yhden viikonlopun aikana Suomutunturilta peruuntui noin 3 000 majoitusvuorokautta.

Tirkkosen Wilderness Suomu Oy joutuu vielä odottelemaan parempia aikoja, sillä koronavirus kurittaa parhaimmillaan koko Suomen yrityskenttää. Tirkkonen on tilanteen keskellä kuitenkin varovaisen toiveikas.

– Kun jotain tällaista tapahtuu yllättäen, bisnes totta kai kärsii. Nyt on tärkeintä löytää sen verran kassavirtaa säästöistä, että selviämme vaikeimpien aikojen yli. Kun tilanne jossain vaiheessa normalisoituu, kaikki ovet ovat taas avoinna ja toiminta saattaa kasvaa hyvinkin äkkiä, hän pohtii.

Yritys: Uniman Oy -konserni. Matkailualalla toimiva konserni, johon Wilderness Suomu kuuluu.
Perustettu: 2005
Liikevaihto: 15 381 000 euroa (2019)
Liiketulos: 1 317 000 euroa (2019)
Henkilöstö: 2 työntekijää.

Tirkkonen ei ole haastavassa tilanteessa ensimmäistä kertaa.

– Terveyteen liittyviä haasteita uralle ei onneksi ole omalle kohdalle sattunut, mutta vuosien varrella yritystoiminta on kärsinyt niin lintuinfluenssasta, sikainfluenssasta kuin SARS-epidemiastakin, Tirkkonen kertoo.

Näissä tilanteissa liiketoiminta putosi nollaan hyvin nopeasti, mutta se toipui myös pian, sillä uusia asiakkaita löytyi nopealla aikataululla.

Vuonna 2015 Tirkkosen hiihtokeskuksessa syttyi tulipalo, joka sai aikaan miljoonien eurojen vahingot Hotelli Suomutunturille.

– Siitä seurasi valtavasti ongelmia, ja välillä tuli pohdittua, voiko niitä edes ratkaista. Loppujen lopuksi siitäkin selvittiin.

Oma jaksaminen tärkeää

Positiivisesta asenteesta on ollut apua vaikeina aikoina. Tirkkonen kehottaa katsomaan ennen kaikkea isoa kuvaa ja pitkän tähtäimen suunnitelmia.

– Tässä täytyy jaksaa katsoa ikävän ja hankalan ajan toiselle puolelle, pienistä asioista ei kannata välittää. Kun pääsemme muutaman kuukauden yli, yritystoimintaa voi taas jatkaa isompaa maalia kohti.

Myös itselleen kannattaa olla armollinen, ja omasta hyvinvoinnista kannattaa pitää kiinni kaikesta huolimatta.

– Oma jaksaminen on kaikkein oleellisinta. On selvää, että aina kun vahinko tapahtuu, joutuu kärsimään, ja mitä isompi vahinko on, sitä enemmän joutuu kärsimään. Pienten positiivisten asioiden ajattelusta on silti apua.

Yrittäjän jaksaminen on kriittistä yrityksen koko olemassaolon kannalta.

Lisäksi vaikeissa tilanteissa kannattaa puhaltaa yhteen hiileen ja sopia esimerkiksi joustavista maksujärjestelyistä.

– Porukkahenkeä tarvitaan, ihan jo siksi, että se motivoi. Toki yrittäjältä vaaditaan voittamisen halua ja tahtoa tulla maaliin saakka muutenkin, Tirkkonen sanoo.

Vältä panikointia

Jos poikkeustilanne pitkittyy, Tirkkonen neuvoo pitämään yhteyttä yhteistyökumppaneihin.

– Olen ollut paljon heihin yhteydessä ja vaihtanut ajatuksia siitä, miten nyt pitäisi toimia.

Panikoimaan ei silti kannata ryhtyä. Tirkkosen mukaan seesteisestä ja rauhallisesta ajattelutavasta on hyötyä, ja maltti on nyt valttia.

– Kiirettä ei kannatta pitää, ja on hyvä ymmärtää, että vaikka tilanne näyttää synkältä, kaikkea ei menetetä päivässä. Nyt tarvitaan verkostoja ja yrittäjien välistä solidaarisuutta. Välillä täytyy ymmärtää auttaa myös toista osapuolta, hän vihjaa.

Tirkkonen on toiminut yrittäjänä myös Kiinassa. Positiivinen ja rauhallinen asenne on osittain perua Aasian-vuosilta.

– Kun on nähnyt ennenkin vastaavia tilanteita, niihin oppii sopeutumaan nopeasti. Rauhallisesta suhtautumisesta on paljon apua, oli tilanne mikä hyvänsä. Uskon vahvasti siihen, että kun markkinatilanne taas paranee, asiakkaita riittää jopa entistä enemmän.

Lue lisää korona-aiheista:

Laura Salonen aloitti yrittäjänä kolme kuukautta ennen koronaa: Ei kaduta

Näin korona vaikuttaa yrittäjien arkeen

Korona muutti yhdessä yössä kaiken

Fakta

Koronavirus: miten toimin?

Fennian senior underwriter Tapani Mattila kertoo, että pk-yrittäjiä on huolettanut erityisesti se, mitä tehdä, kun asiakkaat ja työntekijät jäävät kotiin, eikä raha liiku. Samaan aikaan kulut juoksevat, mutta tulot putoavat.

Tilanteessa on yllättänyt myös muutosten nopeus.

– Kun ihmiset eivät liiku tai tee hankintoja, sen varalle ei löydy vakuutuksia. Tilanne on huolestuttava, Mattila sanoo.

Miten yrittäjä voi varautua tai toimia, jos korona heijastuu yritystoimintaan seuraavin tavoin? Mattila vastaa.

Miten yllätyksiin voi varautua jo etukäteen?

Tärkeää on se, että yrityksen kassa on kunnossa. Tilapäiset notkahdukset eivät silloin vaikuta niin syvästi.

Jos päällä on esimerkiksi yritystoiminnan aloittamisen investoinnit, voi varautuminen kuitenkin olla vaikeaa.

Kulujen sopeutus

Kulut on sopeutettava tilanteeseen niin hyvin kuin pystyy.

Jos esimerkiksi lainan takaisinmaksu on kesken, rahoittajan kanssa on syytä neuvotella maksuajoista.

Asiakas ajautuu maksuvaikeuksiin viruksen takia

Yhtä lailla ulkomaiset ja kotimaiset asiakkaat voivat joutua eri syistä maksuvaikeuksiin.

Valveutunut yrittäjä tarkistaa asiakkaiden luottotiedot ja pyrkii varmistamaan saamisensa jo etukäteen.

Muutosnopeus voi kuitenkin yllättää, ja luotettavaksikin koettu pitkäaikainen asiakas voi joutua vaikeuksiin ja rahan saannissa on ongelmia.

Asiakkaiden maksukyvyn ja oman asiakaskunnan käyttäytymisen seurantaa kannattaa nyt tehostaa.

Tuotanto katkeaa kokonaan, eikä tuotteita saa myytiin

Jos alihankkijalta tilaa komponentteja, on yrittäjän järkevää etsiä varalle myös toisia komponenttien valmistajia.

Ostojen hajautus voi ratkaista tilanteen, joissa yhden komponentin toimittajan tuotanto hyytyy kokonaan.

Yrittäjän ei siis kannata jättää yrityksen toimintaa yhden kortin varaan. Muutoksiin on helpompi reagoida nopeasti, kun toimintasuunnitelma on jo valmiina.

Asiakkaat lakkaavat yhtäkkisesti kuluttamasta tuotteita tai palveluja

Mieti, voitko kokeilla uudenlaisia keinoja toteuttaa liiketoimintaa. Mahdollista on, että liikevaihdoissa tehdään nyt hyppyjä, joiden vaikutukset kantavat myös tulevaisuuteen.

Esimerkiksi ravintolassa syömisen sijaan syödään enemmän kotona, ja entistä useammat ravintolat voivat kokeilla kotiinkuljetusta.

Yrittäjä tai työntekijä sairastuu?

Seuraa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeita. Älä altista muita taudin leviämiselle.

Tärkeää on se, että itse kukin käyttää maalaisjärkeä ja seuraa viranomaisten ohjeita.

Tärkeimmät vakuutukset

Epidemiavakuutus
Vakuutus korvaa viranomaisen määräämät puhdistustoimenpiteet. Asiakaskatoon nähden korvaukset voivat kuitenkin olla maltilliset.

Sairauskuluvakuutus
Tapaukset ovat toistaiseksi olleet lieviä, ja potilaat on hoidettu julkisen terveydenhoidon piirissä tai kotihoidossa.

Ainakin toistaiseksi enemmän vahinkoa aiheuttaa se, että väki on pois töistä. Siihen ei löydy lääkettä vakuutuspuolelta.

Keskeytysvakuutus
Osalla yrittäjistä on yrityskeskeytysvakuutus, joka kattaa myös epidemian aiheuttamia keskeytysvahinkoja. Vakuutuksessa korvauksen edellytyksenä on se, että viranomainen on antanut kirjallisesti toimipaikan käyttöä koskevat rajoitukset.

Näin ollen tämä vakuutus ei kata esimerkiksi menetyksiä, jotka syntyvät, kun asiakkaat eivät yksinkertaisesti liiku tai työntekijät sairastuvat.

Tapaturmavakuutus ja etätyövakuutus
Työntekijän tapaturmavakuutus on voimassa myös etätöitä tehtäessä, mutta se korvaa vain vahinkoja, jotka ovat yksiselitteisesti syy-yhteydessä työntekoon. Näin ollen vaikkapa kompastuminen kahvia hakiessa jää vakuutusturvan ulkopuolelle.

Vakuutusturvaa voi täydentää vapaaehtoisella etätyövakuutuksella tai vielä kattavammalla vapaa-ajan ryhmävakuutuksella koko henkilöstölle.

Kasvosuojainten kysyntä johti hurjaan kasvuun: Filterpak palkkasi yli 50 uutta työntekijää ja liikevaihto vähintään tuplaantuu

Helmikuussa Filterpak mietti, pitäisikö kasvosuojaimia alkaa valmistaa. Silloin yritysjohto totesi, ettei mukaan kannata enää lähteä. Nyt kasvosuojaimia valmistetaan ympäri vuorokauden.

Vahva visio siivitti eteenpäin – Kampaamoyrittäjien ensimmäinen vuosi ei takunnut koronaan

Laura Santasen ja Tiina Junnon perustama matkailuteemainen kampaamo Aroha Helsinki syntyi pikavauhdilla, jotta maailmanmatkaajat ehtivät matkoilleen.

Korona pakotti palvelualan digiloikkaan – Hyödyt ovat kiistattomat

Digitalisaatio on tullut palvelualalle jäädäkseen, ja alan kannattaa ottaa siitä kaikki irti, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Parempaa tietoa yritysten taloudesta

Koronakriisin vuoksi yrityksille jaetut rahoitustuet ja niitä koskeva kritiikki ovat nostaneet esiin tarpeen saada nykyistä luotettavampaa tietoa yrityksen maksukyvystä, kirjoittaa ekonomi Lassi Mäkinen.

Kun korona iski, yrittäjät toimivat: Kaksi yrittäjää kertoo, miten he käynnistivät myymäläautotoiminnan nollasta viikossa

Tänä keväänä nopeat päätökset ja ketteryys ovat olleet valtteja. Muutosten keskellä on korostunut myös yhteistyökumppaneiden merkitys.

Äkkihypyllä toimitusjohtajaksi ja keskelle koronakriisiä – Miikka Väänänen ryhtyi luotsaamaan perheyhtiötä poikkeusoloissa

Tutustumisvaiheen jälkeen Miikka Väänänen suunnittelee jo kiinteistöihin ja rakentamiseen keskittyneen Master Yhtiöiden kehittämistä ja yritysostoja.

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Koronan aikana aito kohtaaminen ja yhteisöllisyys korostuvat

Yrittäjä ovat huomanneet, että asiakkailla on nyt tarve arkisille kohtaamisille. Kaksi kivijalkayrittäjää kertoo, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mikä on sen rooli poikkeusoloissa.

Lapualta Amazoniin – Jukka-Pekka Kallio kasvattaa vauhdilla lattiabisnestä verkossa ja haaveilee ”lattioiden Ikean” perustamisesta

Kuukauden yrittäjä Jukka-Pekka Kallio uskoo kasvuun koronakriisinkin keskellä. Nyt lapualaista lattiaa saa myös Amazon-verkkokaupasta.

Pohjanmaalainen perheyritys on arvostettu maailmalla: Sarins båtar vie veneitä 16 maahan

Sarins båtar -perheyrityksellä on asiakkaita ympäri maailmaa. Hyvä maine, pitkä historia ja tiiviit suhteet perheenjäseniin ovat kasvattaneet liikevaihtoa tasaisesti.

Lataa lisää