Muutosten hallinta

Yrittäjä herätti huonekalukaupat – ”Jos en mukaudu, kuolen”

Yrittäjä herätti huonekalukaupat – ”Jos en mukaudu, kuolen”

Huonekalukauppias kehitti palvelun, joka yhdistää huonekalualan toimijoiden tietojärjestelmät valmistajista kotiinkuljetukseen.

|

Muutama vuosi sitten huonekalukauppa Sisuste-Peltoniemen kolmannen polven kauppias Juhana Peltoniemi päätti tehdä kaikkensa suomalaisen huonekalualan eteen – ja siinä sivussa pelastaa oman Lammin liikkeensä. Kaikki lähti siitä, että Peltoniemi oli havainnut asiakkaiden toiminnan muuttuneen.

– Enää ei tultu ostamaan sohvaa vaan jotain tiettyä sohvaa. Ongelma oli, että ne halutut tuotteet olivat ulkomaisia tuontitavaroita.

Asiakkaat olivat löytäneet ulkomaiset sohvat, koska kotimaisista tuotteista ei löytynyt verkosta kunnollisia tuotetietoja.

Ongelman ydin oli perinteisissä huonekaluvalmistajissa ja vanhoissa päättäjissä. Peltoniemi kokee, ettei kunnon tuotetietoja ja -kuvia ollut saatavissa.

– Monessa tehtaassa ollaan kaukana tämän päivän tarpeista markkinointimateriaaleista lähtien. Kuitenkin tehtaissa tehdään niin hyviä tuotteita, että kun ostan niitä myymälään ja näytän asiakkaille, hehän ostavat.

Peltoniemen mielestä nykyään on kuitenkin äärimmäisen haastavaa myydä tuotteita, joista ei ole verkossa tietoa. Muutama vuosi sitten joukko huonekaluliikkeitä ympäri Suomen heräsi tähän. Ne täydensivät tuotetietoja omille verkkosivuilleen ja ottivat uusia tuotekuvia.

Toiset huonekaluliikkeet taas luottivat, että asiakas haluaa tulla paikan päälle istumaan sohvia.

– Kokonaisuudessaan tämä ala on uinunut. Olemme hirveässä tilanteessa. Totuus on, että koko kauppa on muuttunut. Jos en mukaudu, kuolen, Peltoniemi sanoo.

Eikä kyse ole pelkästään uinumisesta vaan varteenotettavien vaihtoehtojen puutteesta.

– Ei minulla ole varaa palkata viittä kaveria pyörittämään verkkokauppaa. Tuotetietoja on niin paljon. Niiden pitää tulla tehtaalta itsestään.

Tähän ongelmaan Peltoniemi tarttui.

Uusi palvelu koko toimitusketjulle

Noin puolitoista vuotta sitten Peltoniemi ja ohjelmistoyritys Provianet lanseerasivat huonekalualalle uuden Tasokas-palvelun.

Palvelu yhdistää huonekaluvalmistajien tuotetiedot, kuvat ja saatavuuden suoraan huonekaluliikkeiden järjestelmään. Näin huonekaluliikkeet saavat ajantasaisen tiedon tuotteista suoraan omaan kuluttajille suunnattuun verkkokauppaansa.

Järjestelmä on yhdistetty myös logistiikkayritys LGT:n palveluihin. Kun asiakas tilaa huonekalun, lähtee se suoraan valmistajalta asiakkaan kotiovelle.

– Siinä säästetään hirveästi aikaa ja vaivaa, Peltoniemi tiivistää.

Peltoniemi kertoo, että verkkokauppapalvelua käyttää nyt noin sata huonekaluvalmistajaa ja 15 huonekaluliikettä. Hän ei aio avatakaan koko palvelua kaikille huonekaluliikkeille. Se tulee ainoastaan 25 yksityisen liikkeen saataville. Muut saavat palvelusta käyttöön tiettyjä työkaluja.

Huonekaluvalmistajia ja maahantuojia Peltoniemi taas haluaa mukaan mahdollisimman paljon. Ja kannuste niille on aivan selvä.

– Nämä 15 kivijalkaa vaihtaa 20 miljoonaa euroa. Jo tässä vaiheessa tehtaat voivat käsitellä meitä ostovoimaltaan pienenä ketjuna.

Uskoa muille aloille

Peltoniemen tavoitteena on, että vuonna 2018 hän on Provianetin kanssa rakentanut huonekalu- ja sisustusalan toiminnanohjausjärjestelmän maailmanmarkkinoille. Päästäkseen tähän tavoitteeseen Peltoniemi pyrkii sitouttamaan mahdollisimman monta eri sidosryhmää palvelun käyttäjäksi.

Maailmanvalloituksen syy on varsin selvä.

– Tämä on kallis hanke kaikilla mittareilla. Yksittäisiä työkaluja myymällä palvelu maksaa juuri vain itse itsensä.

Peltoniemi kertoo, että suurimmat muutokset huonekalualalla ovat tapahtuneet viimeisen kahden vuoden aikana. Seuraavan kahden vuoden aikana joukosta erottuvat hänen mukaansa ne liikkeet, joilla on suunnitelma verkkoon.

Peltoniemi toivoo esimerkkinsä innostavan muita. Hän kertoo kokeneensa äärimmäisen haastavaksi miettiä oman myymälänsä digipuolta.

– Olen lähtenyt tekemään ja onnistunut. Siinä on uskonkipinä kaikille Suomen yrittäjille. Jos sen pystyy tekemään huonekalualalla, sen pystyy tekemään ihan varmasti jokaisella alalla.

Fakta

4 x Toimialan muuttuminen

Koe maailman muuttuminen positiivisena – älä pelkää sitä.

Tuo verkkoon oma liiketoimintasi – älä oleta, että joku tapa myy verkossa.

Sinä tiedät parhaiten, miten ala ja maailma toimii.

Luota tekniikassa ammattilaiseen.