Muutosten hallinta

Yrittäjä on palveluammattilainen – jos sitä ei ymmärrä, menettää rahaa

Lauri Kröger

Kirjoittaja on Stream Industries Oy:n toimitusjohtaja

Yrittäjä on palveluammattilainen – jos sitä ei ymmärrä, menettää rahaa

Asiakaspalvelun aika on aina, kirjoittaa Stream Industries Oy:n toimitusjohtaja Lauri Kröger.

Jokainen meistä tietää, onko mukavampaa asioida ylimielisen vai ystävällisen henkilön kanssa. Asiakaspalvelun kivijalka ovat hyvät käytöstavat, joiden päälle asiakaspalvelutaidot rakentuvat.

Asiakaspalvelu lähtee siitä, että osaa nähdä asiat asiakkaan näkökulmasta. Se vaatii kyselyä. Kysymysten tarkoituksena on kartoittaa, mitä asiakas haluaa ja mitkä ovat mahdolliset ongelmakohdat.

Yrityksellämme on osaamista muun muassa sähköasennuksista, audio- ja videolaitteista sekä ICT- ja tietoliikenneverkoista. Asiakkaiden tarpeiden tarkka selvittäminen ja ratkaisujen etsiminen yhdessä ovat meille tärkeitä siksikin, että asiakkaidemme pohjatiedot voivat olla mitä tahansa nollasta ammattilaistasoon, ja haluamme palvella kaikkia yhtä hyvin.

Asiakas rakentaa jatkuvasti arviota yrityksestä, ja asiakaspalvelu on se kuva, jonka asiakas yrityksestä saa. Merkitystä on sillä, miten nopeasti ja millä tavalla asiakas saa palvelua, ja kuinka monen askelman päästä ratkaisu löytyy.

Mielestäni yrittäjänä toimiminen on automaattisesti palveluammatti. Jos yrittäjällä ei ole asiakaspalvelutaitoa tai hän ei tiedosta sen merkitystä, se karkottaa asiakkaita, sillä puskaradio kuljettaa viestin huonosta asiakaspalvelusta eteenpäin. Vastaavasti puskaradiossa kulkevat myös viestit hyvää palvelua saaneilta asiakkailta, ja se tuo yritykselle lisää asiakkaita tulevaisuudessa.

Nykyään asiakaspalvelu on katoava luonnonvara, ja se tarkoittaa, että kunnolla hoidetulla asiakaspalvelutilanteella on valtava merkitys. Jämptejä palveluammattilaisia tarvitaan enemmän, sillä kentällä asiakas kohdataan kasvotusten.

Me Stream Industries Oy:ssä välitämme asiakkaalta tulleet kehut aina kehujen kohteelle. Käymme työntekijöiden kanssa myös läpi, miten jokainen voi kehittää omia asiakaspalvelutaitojaan. Tällä tavoin työntekijä ei jää mahdollisen kielteisen palautteen kanssa yksin.

Hyvin palveltu asiakas kokee, että häneltä säästyi sekä aikaa että hermoja, sillä hän saa oikeanlaisen tuotteen paikalleen asennettuna osaavalta sähkömieheltä. Tinkimisyrityksiin on tietenkin helppo myöntyä, mutta jos haluaa työstään palkkaakin, yrittäjän kannattaa muistaa pitää puolensa. Sen sijaan pienellä kahviraha-tyylisellä alennuksella molemmat osapuolet saavat hyvän mielen.

Loppujen lopuksi asiakaspalvelutaidoissa voi aina vain parantaa suoritustaan. Vinkkejä vielä paremmasta asiakaspalvelusta voi onkia pitämällä itse asiakaspalvelutilanteissa silmät auki tai yksinkertaisesti kysymällä menestyneiltä yrittäjiltä, miten he homman hoitavat.

16-vuotias viheralueiden hoitaja on ollut yrittäjä jo puolet elämästään

Vili Varis herää kesäisin niihin aikoihin, kun monet muut nuoret menevät vasta nukkumaan. Nyt hän työllistää jo muitakin.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Yrittäjä, hallitsetko hissipuheen? Neljä neuvoa auttaa alkuun

Hyvä hissipuhe on yrittäjälle tärkeä työkalu myyntiin. Valmentaja Elsa Ervasti tietää, kuinka kuulija saadaan innostumaan.

Sähköyrittäjä ei laske tunteja – onnistuminen motivoi rahaa enemmän

Pasi Kaskinen kutsutaan apuun, kun koneet pysähtyvät. Siinä sivussa sähköyrittäjä kehittelee työkaluja, joista ollaan kiinnostuneita ulkomaita myöten.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Puuseppä hyppää isojen poikien kenkiin – tavoitteena olla maailman paras

Työnantajaksi ryhtyminen oli luonnollinen ratkaisu Miikka Kotilaiselle. Hän ei voi saavuttaa kovia tavoitteitaan yksin.

Yrittäjä teki kovan päätöksen lopettamisesta – täyskäännös muutti suunnitelmat

Asiakkaat saivat My o My -muotiliikettä Helsingissä pitävän Pauliina Louhiluodon muuttamaan mielensä.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

Hoitolayrittäjä ei kilpaile vaan palvelee: ”En osaa olla mustasukkainen asiakkaista”

Anne Vuotari on yksinyrittäjä, joka on kerännyt ympärilleen muiden yrittäjien muodostaman yhteisön.

Lataa lisää