Muutosten hallinta

Yrittäjä on palveluammattilainen – jos sitä ei ymmärrä, menettää rahaa

Lauri Kröger

Kirjoittaja on Stream Industries Oy:n toimitusjohtaja

Yrittäjä on palveluammattilainen – jos sitä ei ymmärrä, menettää rahaa

Asiakaspalvelun aika on aina, kirjoittaa Stream Industries Oy:n toimitusjohtaja Lauri Kröger.

Jokainen meistä tietää, onko mukavampaa asioida ylimielisen vai ystävällisen henkilön kanssa. Asiakaspalvelun kivijalka ovat hyvät käytöstavat, joiden päälle asiakaspalvelutaidot rakentuvat.

Asiakaspalvelu lähtee siitä, että osaa nähdä asiat asiakkaan näkökulmasta. Se vaatii kyselyä. Kysymysten tarkoituksena on kartoittaa, mitä asiakas haluaa ja mitkä ovat mahdolliset ongelmakohdat.

Yrityksellämme on osaamista muun muassa sähköasennuksista, audio- ja videolaitteista sekä ICT- ja tietoliikenneverkoista. Asiakkaiden tarpeiden tarkka selvittäminen ja ratkaisujen etsiminen yhdessä ovat meille tärkeitä siksikin, että asiakkaidemme pohjatiedot voivat olla mitä tahansa nollasta ammattilaistasoon, ja haluamme palvella kaikkia yhtä hyvin.

Asiakas rakentaa jatkuvasti arviota yrityksestä, ja asiakaspalvelu on se kuva, jonka asiakas yrityksestä saa. Merkitystä on sillä, miten nopeasti ja millä tavalla asiakas saa palvelua, ja kuinka monen askelman päästä ratkaisu löytyy.

Mielestäni yrittäjänä toimiminen on automaattisesti palveluammatti. Jos yrittäjällä ei ole asiakaspalvelutaitoa tai hän ei tiedosta sen merkitystä, se karkottaa asiakkaita, sillä puskaradio kuljettaa viestin huonosta asiakaspalvelusta eteenpäin. Vastaavasti puskaradiossa kulkevat myös viestit hyvää palvelua saaneilta asiakkailta, ja se tuo yritykselle lisää asiakkaita tulevaisuudessa.

Nykyään asiakaspalvelu on katoava luonnonvara, ja se tarkoittaa, että kunnolla hoidetulla asiakaspalvelutilanteella on valtava merkitys. Jämptejä palveluammattilaisia tarvitaan enemmän, sillä kentällä asiakas kohdataan kasvotusten.

Me Stream Industries Oy:ssä välitämme asiakkaalta tulleet kehut aina kehujen kohteelle. Käymme työntekijöiden kanssa myös läpi, miten jokainen voi kehittää omia asiakaspalvelutaitojaan. Tällä tavoin työntekijä ei jää mahdollisen kielteisen palautteen kanssa yksin.

Hyvin palveltu asiakas kokee, että häneltä säästyi sekä aikaa että hermoja, sillä hän saa oikeanlaisen tuotteen paikalleen asennettuna osaavalta sähkömieheltä. Tinkimisyrityksiin on tietenkin helppo myöntyä, mutta jos haluaa työstään palkkaakin, yrittäjän kannattaa muistaa pitää puolensa. Sen sijaan pienellä kahviraha-tyylisellä alennuksella molemmat osapuolet saavat hyvän mielen.

Loppujen lopuksi asiakaspalvelutaidoissa voi aina vain parantaa suoritustaan. Vinkkejä vielä paremmasta asiakaspalvelusta voi onkia pitämällä itse asiakaspalvelutilanteissa silmät auki tai yksinkertaisesti kysymällä menestyneiltä yrittäjiltä, miten he homman hoitavat.

Verkkokaupan edelläkävijä: Vaikka kauppaa käydään verkossa, ei asiakaskontaktia saa unohtaa

Oma verkkokauppa on Dermoshopille tärkeä myyntikanava. Hyvät tuotteet ja tyytyväiset asiakkaat ovat kuitenkin pääasia.

Kutsumus ajaa eteenpäin: Meri Saarinen rakentaa haaveidensa hoivakotia

Tuoreen hoivakotiyrittäjän filosofiaan kuuluu, että asiakkaan tarpeita kunnioitetaan ja että hoitajat keskittyvät hoitotyöhön. Kipinä hoitotyöhön roihahti jo vuosia sitten.

Miksi rakas muisto ei voisi kulkea aina mukana? Anna Koskimäen oivalluksesta syntyi moderni käsityötuote

Huttaroon yrittäjien käsissä käsityö kohtaa teknologian. Koruiksi ja avaimenperiksi taipuvat niin piirrokset kuin äänetkin.

Kannattaako perheen kanssa yrittää? Äiti ja tytär ottivat riskin

Tammisaarelaisen Sonjan Herkun yrittäjät tietävät, että yrityksen pyörittäminen on mahdollista ilman riitoja. Välillä pelkkä katse kertoo riittävästi.

Missä on paras paikka yrittää?

Paras yrittäjyysilmapiiri ei synny aktiivisesti odottamalla. Tarvitaan tekoja, myös yrittäjältä, kirjoittaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Miljoonan pizzan mies hamuaa edelleen kasvua: ”Tyytyväisyys on taantumisen merkki”

Vesa Säkkinen pyörittää Rovaniemellä Suomen suurinta Kotipizzaa. Franchising sopii hänelle, mutta ei tarkoita automaattista menestystä.

16-vuotias viheralueiden hoitaja on ollut yrittäjä jo puolet elämästään

Vili Varis herää kesäisin niihin aikoihin, kun monet muut nuoret menevät vasta nukkumaan. Nyt hän työllistää jo muitakin.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Yrittäjä, hallitsetko hissipuheen? Neljä neuvoa auttaa alkuun

Hyvä hissipuhe on yrittäjälle tärkeä työkalu myyntiin. Valmentaja Elsa Ervasti tietää, kuinka kuulija saadaan innostumaan.

Lataa lisää