Muutosten hallinta

Yrittäjä teki kovan päätöksen lopettamisesta – täyskäännös muutti suunnitelmat
My o My -liikettä pyörittävä Pauliina Louhiluoto sanoo olevansa koko ajan vähemmän valmis ottamaan riskejä.

Yrittäjä teki kovan päätöksen lopettamisesta – täyskäännös muutti suunnitelmat

Asiakkaat saivat My o My -muotiliikettä Helsingissä pitävän Pauliina Louhiluodon muuttamaan mielensä.

| |

Yrittäjän täytyy tehdä päätöksiä taloudellisin perustein. Niiden pitää olla myös sellaisia, joiden kanssa pystyy itse elämään.

Muotikauppias Pauliina Louhiluoto tietää tämän harvinaisen hyvin. Hän ilmoitti tammikuussa Facebookissa lopettavansa Helsingin ydinkeskustassa toimivan My o My -muotiliikkeensä.

Pari kuukautta myöhemmin Louhiluoto kuitenkin kertoi pyörtäneensä päätöksen lopettamisesta.

Riittävä korvaus riskinotolle

Lopettamispäätös ei synny yhtäkkiä. Olen tehnyt tätä kohta 11 vuotta, ja muodin vähittäiskauppa on muuttunut hurjasti sen aikana. Alkoi tuntua, että omalle työlle ja riskinotolle ei ollut mahdollista saada tarpeeksi hyvää korvausta – siitä huolimatta, että liiketoiminta on ollut voitollista pari viime vuotta.

Olin väsynyt muun muassa korkeisiin vuokriin. Myös kotimarkkinoiden pienuus asettaa omat haasteensa.

Yritys: My o My
Toimiala: Muodin vähittäiskauppa
Kotipaikka: Helsinki
Perustettu: 2008
Liikevaihto: 1,5 miljoonaa euroa (2018)

Vuokrasopimuksemme Aleksanterinkadulla oli päättymässä kiinteistön ison remontin vuoksi. Olin ostanut kevään mallistot jo sisään, joten ne piti myydä pois. Päädyimme muuttamaan kauppakeskus Kämp Galleriaan, jossa jatkoimme loppuunmyyntiä.

Liiketila on paljon aiempaa pienempi, vain 50 neliötä. Vielä tammikuussa ei tuntunut luontevalta skaalata toimintaa alas ja laskea kiinteitä kustannuksia minimiin. Muuton seurauksena se kuitenkin tapahtui.

Kivijalka on kuitenkin vain puolet yrityksen liikevaihdosta. Toinen puolikas tulee kansainvälisestä Farfetch-nettikauppaportaalista, jossa olemme olleet mukana seitsemän vuotta.”

Pienempi kauppa riittää

”Lopettamisilmoitukseni aiheutti ison tunnepurkauksen asiakaskunnassa. Asiakkaat yrittivät kovasti vakuuttaa minua jatkamaan.

Sain myös yhteydenoton, olisinko kiinnostunut myymään My o My:n. Se sekoitti ajatuksiani vielä enemmän. En ollut kuitenkaan valmis myymään.

Myyntineuvottelut saivat miettimään yrityksen jatkoa uudelleen. Pääsyy oli kuitenkin asiakkaiden huoli, tuki ja kiitollisuus siitä, että olemme olleet olemassa – ja toive, että olisimme jatkossakin.

Tein lopettamispäätöksen yhdessä perheeni kanssa. Ja sitten teimme mieheni kanssa uuden päätöksen. Kumpikin syntyi taloudellisin perustein ja luottaen omaan tunteeseen. Vaikka asiakkaat toivovat jatkoa, ei yrittäjänä voi kuitenkaan laskea vain sen varaan.

Ehdimme pitää loppuunmyyntiä noin kuukauden. Kun pienemmän kaupan pitäminen ei tuntunutkaan niin sanotusti pahalta, ajattelin, etten voi hylätä 10 vuoden tehtyä työtä ja aherrusta.

My o My on nyt hyvin erilainen kuin viime vuonna. Irtisanoin koko henkilökunnan lopettamispäätöksen yhteydessä. Sen jälkeen olen ollut itse paljon myymälässä tekemässä asiakastyötä, kun aiemmin olin enemmän toimistossa taustapiruna.

Olemme myös suoraviivaistaneet prosesseja ja miettineet, mikä on tarpeellista päivittäisessä myymälätyössä ja mitä voi jättää tekemättä?”

Vähemmän riskejä

”Muodin vähittäiskauppa on pirun raakaa työtä. Varastoriski on koko ajan suuri ja tavara vanhenee nopeasti, kun pari kertaa vuodessa tulee uusi mallisto.

Meillä ei ollut mitään käsitystä, mihin ryhdymme, kun perustimme My o My:n. Tarkoitan ennen kaikkea sitä, että liiketoimintaympäristö on muuttunut hurjasti.

Virheistä ja tekemällä on opittu. Paljon asioita olisi voinut tehdä toisella tavalla ja järkevämmin. Alussa teimme asioita enemmän intohimolla. Nyt olemme siirtyneet enemmän liiketaloudelliseen toimintaperiaatteeseen ja tekemään asioita lukujen perusteella.

Olen koko ajan vähemmän ja vähemmän valmis ottamaan riskejä. Pää ei ole enää pilvissä vaan jalat todella syvällä maaperässä.

Tämä on ollut minulle myös matka minuuteen. En sano, että tulen tekemään tätä seuraavat kymmenen vuotta. Toimiala on niin isossa murroksessa, etten tiedä, mitä edes ensi vuonna tapahtuu. Kaikkeen pitää varautua.”

Miljoonan pizzan mies hamuaa edelleen kasvua: ”Tyytyväisyys on taantumisen merkki”

Vesa Säkkinen pyörittää Rovaniemellä Suomen suurinta Kotipizzaa. Franchising sopii hänelle, mutta ei tarkoita automaattista menestystä.

16-vuotias viheralueiden hoitaja on ollut yrittäjä jo puolet elämästään

Vili Varis herää kesäisin niihin aikoihin, kun monet muut nuoret menevät vasta nukkumaan. Nyt hän työllistää jo muitakin.

Yrityksen teineinä perustaneet näyttävät asennetta: Puhelin käteen ja soita

Kangaskassien myyminen omalle koululle oli Palsin lähtölaukaus. Kaksi nuorta kaveria pyörittää nyt yritystä, jonka liikevaihto on reilut 300 000 euroa.

Yrittäjä, hallitsetko hissipuheen? Neljä neuvoa auttaa alkuun

Hyvä hissipuhe on yrittäjälle tärkeä työkalu myyntiin. Valmentaja Elsa Ervasti tietää, kuinka kuulija saadaan innostumaan.

Sähköyrittäjä ei laske tunteja – onnistuminen motivoi rahaa enemmän

Pasi Kaskinen kutsutaan apuun, kun koneet pysähtyvät. Siinä sivussa sähköyrittäjä kehittelee työkaluja, joista ollaan kiinnostuneita ulkomaita myöten.

Pariskunta pelasti pikkukylän huoltamon – markkinarako löytyi pienkoneista

Kolmekymppisten Miia ja Joni Behmin huoltoasema on kodinomainen kohtaamispaikka, jossa yksinäinen löytää juttukaverin ja mökkiläinen tapaa paikallisia.

Puuseppä hyppää isojen poikien kenkiin – tavoitteena olla maailman paras

Työnantajaksi ryhtyminen oli luonnollinen ratkaisu Miikka Kotilaiselle. Hän ei voi saavuttaa kovia tavoitteitaan yksin.

Yrittäjä, tunnetko itsesi? Kaikki lähtee siitä

Jos haluaa onnistua myynnissä, pohjatyön merkitystä ei voi väheksyä, kirjoittaa NewCo Helsingin Heli Vuoksimaa.

Hoitolayrittäjä ei kilpaile vaan palvelee: ”En osaa olla mustasukkainen asiakkaista”

Anne Vuotari on yksinyrittäjä, joka on kerännyt ympärilleen muiden yrittäjien muodostaman yhteisön.

Lataa lisää