Muutosten hallinta

Yrittäjät kertovat koronavuodesta: Jokaisella valinnalla on nyt merkitystä
Juustoansan Laura Salonen hakee vertaistukea lähipiiristään, joista lähes kaikki ovat yrittäjiä.

Yrittäjät kertovat koronavuodesta: Jokaisella valinnalla on nyt merkitystä

Kolme tänä vuonna yrityksen perustanutta yrittäjää avaa tunnelmiaan. Kulunut vuosi on vaatinut paljon, mutta tahto pitää oma yritys pystyssä on edelleen vahva.

|

Kun korona iski Suomeen alkuvuodesta 2020, harva osasi odottaa, millaisia sen vaikutukset tulisivat olemaan.

Osa yrityksistä on kokenut huimia kasvuharppauksia, mutta myös lomautuksia ja irtisanomisia on jouduttu tekemään. Etätyöt ovat tänä vuonna yleistyneet ja kaupankäynti verkossa on vilkastunut.

Vuosi on vaatinut yrittäjiltä tarkkaa kassanhallintaa sekä kekseliäisyyttä ja tahdonvoimaa.

Kaikesta huolimatta uskoa tulevaan riittää: yrityksiä on perustettu myös koronan aikana. Suomen Uusyrityskeskukset Ry:n mukaan yrityksiä perustettiin tammi–syyskuussa kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Keväällä shokki oli kovin, mutta kesällä ja syksyllä yritysten perustaminen vilkastui.

Tänä vuonna yrityksen ovat perustaneet muun muassa juustokauppias Laura Salonen ja startup-yrittäjä Karolina Haapaniemi.

Matkailu- ja ravintola-alalla toimiva yrittäjä Iris Mäkinen perusti tänä kesänä toisen yrityksensä, Hotelli Keurusselän. Sen rinnalla toimintaansa jatkaa hänen yrityksensä Mäntän Klubi, jota hän on johtanut 10 vuoden ajan.

Kuluttajan valinnoilla on nyt iso merkitys

Helsingissä juustokauppa Juustoansa aloitti toimintansa hieman ennen koronaa, eikä yrittäjä Laura Salonen ole vielä päässyt kunnolla kokemaan kauppahallin normaalia arkea.

– Onhan tämä ollut erilainen tulikoe. Heti joutuu syvään päätyyn.

Nopeaa kykyä reagoida muutoksiin on tarvittu alusta pitäen. Keväällä yritys innovoi Juustotaxin, joka kuljetti tuotteita asiakkaiden luokse, kun he eivät päässeet vierailemaan kauppahallissa. Palvelu toimi kolmisen kuukautta.

– Nyt kotiinkuljetukset on tarkoitus aloittaa uudelleen. Olen myös tehnyt Woltin kanssa sopimuksen.

Joulun alla Juustoansa on vahvistanut erityisesti yritysmyyntiä. Tarjolla on esimerkiksi herkkupaketteja joululahjaksi sekä etäpikkujouluihin. Sesongista on tarkoitus ottaa kaikki irti, jotta toimintaa voidaan jatkaa ensi vuonna.

Salonen toivoo tämän vuoden herättävän suomalaiset pohtimaan kulutuskäyttäytymistään.

– Tämä joulu on kriittisen elintärkeä pienille yrityksille. Tiedän, että kaikkien talous on tiukoilla, mutta jokainen euro ratkaisee tällä hetkellä. Mistä ostat kupin kahvia tai joulukortit? Jokaisella valinnalla on nyt todella iso merkitys. 

Yrityksen kehittämisen merkitys korostuu

Terapiapalveluita yrityksille tarjoava Winnie Works ehti toimia noin kuukauden ennen kuin korona iski. Liiketoimintaa lähdettiin kehittämään heti uuteen suuntaan, kun pandemia esti paikan päällä tapahtuvan terapian.

Vuoteen on kuulunut paljon kehitystyötä sekä investointien suunnittelua. Etäpalvelujen kehittäminen on myös tuottanut tulosta, ja asiakaskunta on laajentunut.

– Tämä vuosi on vaatinut paljon, mutta se on myös antanut paljon. Koronavuonna yrityksen perustaminen on ollut iso koulu, tiivistää yrityksen toimitusjohtaja Karolina Haapaniemi.

Karolina Haapakoski Winnie Works

Kulunut vuosi on vahvistanut erityisesti kykyä reagoida muuttuviin tilanteisiin ja keskittää oma tekeminen liiketoiminnan kannalta oikeisiin asioihin.

Hän arvioi, että yrityksen palveluille on myös jatkossa kysyntää, koska tarve ratkaisukeskeiselle lyhytterapialle kasvaa tulevina vuosina.

Tulevaa vuotta kohti yrittäjä suuntaa luottavaisin mielin. Tavoitteena on kasvaa hallitusti mutta vauhdikkaasti – myös Suomen rajojen ulkopuolella.

– Jos tällaisesta vuodesta selviää, on vaikea ajatella, että olisi jokin sellainen asia, josta ei selvittäisi.

Asiakkaat palaavat, mutta toipuminen vie aikaa

Haastavasta vuodesta huolimatta Iris Mäkinen näkee Keuruun ja Mäntän matkailupalvelujen kehittämisessä paljon potentiaalia.

Hän lähti kesällä jatkamaan perinteikkään Hotelli Keurusselän toimintaa. Se on hänelle entuudestaan tuttu paikka, jossa hän on aikoinaan työskennellyt hotellinjohtajana.

– Olisi ollut harmi, jos upea lomakeskus olisi jäänyt tyhjilleen.

Kesällä avattu hotelli sai osansa piristyneestä kotimaanmatkailusta: suomalaiset kaipasivat selvästi luontoa ja rauhaa.

– Niitä me pystymme tarjoamaan. Jos osaamme pelata korttimme oikein, asiakkaita on, kun tilanne helpottaa.

Syksyn edetessä myynti on jälleen pudonnut dramaattisesti. Tilanne on vaatinut sopeuttamista, kuten lomautuksia ja vuokranantajan kanssa neuvottelua.

Mäkinen kuitenkin arvioi, että patoutunutta kysyntää on paljon. Se vapautuu, kun korona hellittää.

– Kotimaanmatkailu lähtee varmaan elpymään keväällä.

Nyt tavoite on pitää kummatkin yritykset pystyssä. Tuleva puoli vuotta tulee olemaan tiukka, ja elpyminen vie vielä pidempään.

Usko omiin palveluihin ja tulevaan on kuitenkin vahva.

– Itsellä on tahto ja intohimo tuottaa palveluita jatkossakin täällä.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Lataa lisää