Muutosten hallinta

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Yrittäjät kertovat arjestaan: Takana kaksi kuukautta koronaa

Kun korona iski maaliskuun puolessavälissä, kysyimme yrittäjien ensikäden tuntemuksia. Nyt poikkeusolot ovat jatkuneet pari kuukautta. Soitimme samoille yrittäjille ja kysyimme, mitä heille kuuluu nyt.

| |

Korona toi mukanaan poikkeusolot, jotka ovat nyt jatkuneet parin kuukauden ajan. Vähitellen rajoituksia ollaan purkamassa, mutta tuleva on yhä epävarmaa.

Yrittäjiä nämä kuukaudet ovat kohdelleet hyvin eri tavoin. Vaikutukset ovat olleet erilaiset yrityksen koosta, asiakkuuksista ja toimialasta riippuen.

Poikkeusolot ovat muuttaneet ostokäyttäytymistä ja työn tekemistä. Osalle ne ovat tuoneet vauhtia digiloikan toteuttamiseen, ja toisille ajankohtaista on palkata lisää tekijöitä.

Korona on pakottanut yritykset myös reagoimaan muutoksiin nopeasti. Esimerkiksi kuopiolainen lasitalo Lasilinkki lähti valmistamaan pleksisuojia, ja lomautukset peruttiin.

Osa yrittäjistä on myös joutunut ottamaan valtavan iskun vastaan, joka on vienyt yrityksen ahdinkoon: lomautukset, irtisanomiset ja talousvaikeudet ovat osuneet moneen.

Esimerkiksi palvelualaan koronashokki on iskenyt armottomasti. Parturipalveluja tarjoavan MRoomin toimitusjohtaja Markku Kosonen kertoi tilanteesta Y-Studiolle blogikirjoituksessaan.

Kun korona saapui Suomeen, kysyimme yrittäjien tunnelmista. Mitä heille kuuluu nyt? Soittokierroksemme perusteella yrittäjien tunnelmat vaihtelevat paljon:

Sami Eljaala, High Peak Finland Oy

Liikelahjayritys High Peak Finlandin osakas ja liiketoimintajohtaja Sami Eljaala sanoo, että kaikki se, mitä yrityksessä pelättiin kaksi kuukautta sitten on realisoitunut.

High Peak Finlandilla on yksinoikeus rallin MM-sarjan virallisten tuotteiden suunnitteluun, tuottamiseen ja myymiseen. Lisäksi High Peakilla on sopimukset muun muassa Suomen jääkiekkoliiton kanssa Leijonat-fanituotteiden myynnistä ja Rallicrossin MM-sarjan fanituotemyynnistä.

– Jääkiekon MM-kisat on peruttu. Meillä ei ole muutenkaan tietoa, koska seuraava ralli- tai rallicross-tapahtuma järjestetään. Olemme toiveikkaita, että syyskuussa voidaan jotain järjestää. Sellaista fakiiria ei olekaan, joka pyöräyttää koko sarjan viidessä kuukaudessa läpi, Eljaala kertoo.

Tapahtumaliiketoimintaa pyörittävä henkilökunta on nyt lomautettuna. Eljaala on myös lomauttanut itse itsensä. Verkkokauppa pyörii puoliteholla.

Yrittäjä näkee kuitenkin jo valoa tunnelissa.

– Alkushokkivaihe on meidän näkökulmasta ohi. Liikelahjapuolella on nähtävissä piristymistä ja se pomppaa nopeammin kuin tapahtumapuoli. Markkinoinnille on tarvetta, mutta sekin muuttaa muotoaan, Eljaala sanoo.

Linda Saukko-Rauta, Redanredan Oy

Live-kuvituksia tekevän Redanredanin yrittäjä Linda Saukko-Rauta kertoo, että korona on muuttanut nopeasti töiden tekemisen tapoja.

Poikkeusolot ovat siirtäneet tapahtumia verkkoon ja työnteko on digitalisoitunut. Saukko-Rauta on tarjonnut etälivekuvitusta vuosien ajan, mutta nyt sille on alkanut olla selvästi enemmän kysyntää.

– Veikkaan, että firmat ovat suunnitelleet pari kuukautta online-toteutuksia. Nyt ne ovat lähteneet toteuttamaan niitä, ja tarjouspyyntöjä tulee vanhoilta ja uusilta asiakkailta. Kannatti päivittää palvelukuvausta ja testailla erilaisia tekniikoita.

Linda Saukko-Rauta

Myös tilauskuvitukset ja piirrosvideoiden teko ovat jatkuneet. Yrityksen tilanne näyttää nyt lupaavalta, ja kalenteri on täynnä. Töitä on riittänyt myös tammikuussa palkatulle työntekijälle.

Tulevaisuuteen Saukko-Rauta suhtautuu luottavaisesti.

– Olen aiemminkin ennakoinut sitä, etälivekuvitus voi olla tulevaisuuden juttu. Moni tapahtuma striimataan livenä. Täytyykö paikalla olla vai riittääkö se, että katsoo etänä? On jännittävää nähdä, miten työn tekemisen tavat ovat muuttuneet radikaalisti.

Saukko-Rauta pohtii, että uudessa tilanteessa periaatteessa koko maailma voi olla markkina, kun palveluita voi tarjota ja tehdä etänä.

Jani Törmi, Salaojamestarit Oy

Oululaisella Salaojamestareilla piti kiirettä maaliskuun puolessavälissä. Yrittäjä Jani Törmi kertoo, että sama kiire on jatkunut kuluneen kahden kuukauden ajan – ja ehkä jopa kiristynyt.

– Töitä on hirveä määrä, oikeastaan enemmän kuin ikinä. Se johtuu varmaan somesta ja kaikesta muustakin. On meillä yleensä aina ollut töitä, mutta nyt niitä on paljon enemmän kuin ennen.

Yritys tunnetaan muun muassa räväkästä sosiaalisen median olemuksestaan ja Papan sutkautuksista.

Yrityksen tilanne näyttää siis nyt hyvältä, ja uusia maanrakennus- ja salaojaprojekteja on tullut tasaisesti. Pääsääntöisesti asiakkaina ovat yksityiset tahot ja taloyhtiöt.

Tarve on myös rekrytoida uusia ammattilaisia.

– Ainakin kolme tai neljä henkeä tarvitaan. Töitä tulee koko ajan lisää ja yritämme saada myös lisää väkeä.

Yritys on myös suunnitellut laajentamista etelään. Korona pysäytti kuitenkin suunnitelmat hetkellisesti.

– Laajennussuunnitelmat meidän piti vetää jäihin koronan takia, kun Uusimaa suljettiin. Suunnittelemme laajentumista rajoituksista riippuen kuukauden tai kahden päästä uudestaan.

Ensimmäiseksi yritys aikoo edistää Jyväskylään ja Kuopioon laajentumista. Myös Uudenmaan valloitus pysyy suunnitelmissa.

Iris Mäkinen, Mäntän klubi

Hotelli- ja ravintolayritys Mäntän Klubin omistaja Iris Mäkinen kertoi kaksi kuukautta sitten olevansa sanaton. Hän näki selviämiskeinot koronaepidemian aiheuttamasta asiakaskadosta vähäisinä. Nyt äänensävyyn on tullut rahtusen optimismia.

– Aika sumussa mennään vielä, kun ei oikein tiedä, paljonko kesällä tarvitaan työntekijöitä. Paljon on ehtinyt tapahtua ja tunnepuoli on sahannut ylös alas, Mäkinen myöntää.

Hän aloitti sopeuttamistoimet välittömästi. Mäkinen on lomauttanut työntekijöitään, laittanut ravintolat kiinni, neuvotellut vuokranantajien kanssa maksuista ja sopinut muiden toimijoiden kanssa maksujen lykkäyksistä. Lisäksi yrittäjä on hakenut Finnveran takaamaa lainaa ja saanut Business Finlandilta kehitystukea.

Tällä hetkellä Mäntässä sijaitseva henkilöstöravintola on auki ja se työllistää kaksi henkeä.

– Olen onnistunut sopeuttamaan kulut, mutta velkaa on paljon. Toivottavasti kesäkuussa ravintolat saadaan auki ja ihmiset liikkeelle. Tukien tai joustojen avulla tästä ei selvitä, vaan tarvitaan liikevaihtoa, Mäkinen sanoo.

Vastuullisuudesta kilpailuvaltti: Optikkoliike päätti erottua vastuullisilla kehyksillä

Vastuullisuudesta kehittyi tapa erottua alalla, joka on todella kilpailtu ja vahvasti ketjuuntunut, kertoo tamperelaisen Kind Opticalin yrittäjä Lauri Rikkonen.

Sarjayrittäjä Kim Heiniö on ollut kehittämässä yli sataa ravintolakonseptia: Olen ollut sielultani yrittäjä koko elämäni

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo, että onnistumisessa keskeisiä tekijöitä ovat olleet isot riskit, tuuri, hyvät ihmiset ja ripaus uhkarohkeutta.

Kriisiaikana sosiaalista vastuuta tarvitaan entistä enemmän

Yrittäjän tehtävänä on tarkistaa, että vastuullisuus on tekoja eikä pelkkää sanahelinää, kirjoittaa M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

Asiakaspalvelun ulkoistaminen ei kannattanutkaan – Kokemus kirkasti yrityksen kilpailuvaltin

Kun korona-aika kiihdytti Weekendbee-verkkokaupan myyntilukuja, yrittäjien oli aika hankkia auttavia käsiä. Asiakaspalvelun ulkoistus ei kuitenkaan sujunut suunnitellusti.

Konkurssista kukoistukseen – Uusi omistajaviisikko käänsi huonekalutehtaan suunnan

Nastolassa sijaitseva Selka sai yrityskaupan jälkeen uuden suunnan. Miten yrittäjät ovat johtaneet yrityksen kovaan kasvuun?

Yrittäjyys jatkuu konkurssista huolimatta: 31-vuotias sarjayrittäjä on kokenut lähes kaikki yrityksen vaiheet

Noin 15 yrityksessä mukana ollut Johannes Laine ei anna yhden yrityksen konkurssin hidastaa vauhtia. Muut yritykset vievät mukanaan ja tahti vain kiihtyy.

Yrittäjä näki lähiössä hyödyntämätöntä potentiaalia: Asukkaat ottivat kahvilan heti omakseen

Linda Mustakari toivoo, että Pupusaari-kahvilat toimivat pelinavauksena lähiöiden palvelujen monipuolistumiselle. Ensimmäinen kahvila avasi ovensa keskellä koronarajoituksia.

Elämysmatkailuyritys laittoi kohderyhmän ja tuotteet uusiksi, kun ulkomaalaiset turistit kaikkosivat

Korona seisautti ulkomaalaisten turistien matkailun, ja kohderyhmäajattelu oli käännettävä päälaelleen. Adventure by Designin Elina Hutton kertoo, miten yrityksen toimintaa on ajateltu uusiksi.

Yrityskauppa pelasti suosikkileipomon konkurssista: Ostopäätös kirkastui kolmessa sekunnissa

Syyskuussa Otto Lundström sai yllättäen hyvänpäiväntutultaan puhelun. Puoli tuntia myöhemmin he olivat päättäneet ostaa Eromangan.

Lataa lisää